Linux installatieprobleem & advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forsel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 18:10
Hallo mensen,

Als ICT-student ben ik zeer geïnteresseerd in de algemene security op het internet. Mijn school bied een hackcursus aan, welke ik ook wil gaan volgen.

Wanneer ik op Google zoek hoe ik het beste kan beginnen met hacken, kom ik eigenlijk altijd Unix besturingssystemen tegen. Dus ben ik toen begonnen met het proberen te installeren van een Linux distro die geschikt is voor mijn bedoelde gebruik. Het internet droeg wat dat betreft Kubuntu aan. Eerste vraag is dan: klopt dit volgens jullie. Is dit de juiste distro om te beginnen met het testen van security?

Wat ik nu eigenlijk wil:
Kubuntu installeren naast mijn bestaande Windows 10 os. Ik heb een hp omen met een ssd en hdd, en geen dvd lezer. Het liefst installeer ik Kubuntu op de hdd, wat ik dus ook geprobeerd heb.

Echter levert het installeren van Kubuntu problemen op. De distro laad vanuit usb en ik kan vanuit de usb dus gewoon gebruik maken van Kubuntu (live-usb dus, als ik me niet vergis). Alleen wil ik het dan installeren, gaat alles goed tot het eigenlijke installeren. Bij automatische disksetup zowel in 10.04, 15.04, 16.04 en 16.10 geeft hij na 4-5min installeren een error aan met iets van grub en sda. Sda zou dan staan voor mijn ssd, had ik gelezen. Als ik dan handmatig probeer te installeren (met partitions en boot op sdb) gaat het een tijdje goed, maar dan breekt de installatie zonder error.

Zit dit probleem hem in het feit dat Windows 10 op een ssd staat, en Linux daar ook heen moet? Ik kom er even niet meer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Eerste vraag is dan: klopt dit volgens jullie. Is dit de juiste distro om te beginnen met het testen van security?
> maakt geen drol uit; iedere linux distro kan 'alle' software draaien

mij advies in deze; download een fedora, gentoo, opensuse, ubuntu, etc. en begin; kijk maar wat wel/niet lukt. wat wel/niet fijn werkt enzo. het meest leerzame is gentoo (in mijn beleving)

begin eerst met het beheren van jouw eigen installatie, voordat je servers e.d. stuk gaat maken :+

wij kunnen je niet verdedrhelpen met "een error aan iets" ... zul je met wat meer info moeten komen.

je bent echt niet de eerst die windows en linux langs elkaar draaien - daar zijn meer handeidingen over geschreven dan topic in NOS :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Ik zou gaan voor kali Linux in deze distro zitten al heel veel "hack" tools in verwerkt. https://www.kali.org/ kijk hier maar eens op

iracing profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

pr0mo schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:34:
Ik zou gaan voor kali Linux in deze distro zitten al heel veel "hack" tools in verwerkt. https://www.kali.org/ kijk hier maar eens op
leuk ... maar ... voordat je serieus aan de slag gaat, zou ik eerst je eigen desktop eens onder de knie krijgen. Kali is in mijn beleving geen goede start distro; mede omdat default als root werkt. En kali afwijkend is> standaard debian/ubuntu zaken werken gewoon weg niet. Noem maar iets; wil je chrome installeren, vereist dat meer werk (..lees kennis) dan gewoon dpkg -i app.deb

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 07-04-2017 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
himlims_ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:35:
[...]

leuk ... maar ... voordat je serieus aan de slag gaat, zou ik eerst je eigen desktop eens onder de knie krijgen. Kali is in mijn beleving geen goede start distro; mede omdat default als root werkt. En kali afwijkend is> standaard debian/ubuntu zaken werken gewoon weg niet. Noem maar iets; wil je chrome installeren, vereist dat meer werk (..lees kennis) dan gewoon dpkg -i app.deb
Dat is zeker waar. Het voordeel is dan weer dat veel tools al mee geïnstalleerd worden. Ik had de aanname gemaakt dat wanneer je de tools wil gaan gebruiken je al enige kennis hebt van het gebruik van Linux e.d.

iracing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Veel linux installaties houden tijdens hun installatie op een apart scherm een log bij. Dus mocht er iets mis gaan, kun je die log bekijken. Ook kun je op een van de schermen vaak een shell aantreffen waarmee je handmatig zaken kunt analyseren of corrigeren.

Om van scherm te wissellen, druk je CTRL-ALT F1 t/m F12. Helaas is de scrollback-buffer vaak beperkt tot het zichtbare scherm, dus terugscrollen kan, tot je van scherm wisselt.

Voor onze beeldvorming lijkt het me handig om (schermfoto') van de verschillende schermen te maken als de installatie vast dreigt te lopen. Ook de informatie van de harde schijf indeling (fdisk --list) kan handig zijn.

Oh, en werkt jouw PC met een BIOS of UEFI? En in het laatste geval, heb je secure boot enabled? (Check daarvoor je bios-instellingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08 18:05
Ten eerste, welkom in de wondere wereld van Linux. Ik ben het eens met himlims_ zijn advies, eerst spelen om Linux te leren kennen voordat je speciale dingen gaat proberen.

Er zijn veel verschillende topics in NOS van mensen die vragen hoe ze moeten beginnen met het gebruik van Linux, zoek even rond en wie weet vindt je wat.
forsel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:16:
Echter levert het installeren van Kubuntu problemen op. De distro laad vanuit usb en ik kan vanuit de usb dus gewoon gebruik maken van Kubuntu (live-usb dus, als ik me niet vergis). Alleen wil ik het dan installeren, gaat alles goed tot het eigenlijke installeren. Bij automatische disksetup zowel in 10.04, 15.04, 16.04 en 16.10 geeft hij na 4-5min installeren een error aan met iets van grub en sda. Sda zou dan staan voor mijn ssd, had ik gelezen. Als ik dan handmatig probeer te installeren (met partitions en boot op sdb) gaat het een tijdje goed, maar dan breekt de installatie zonder error.

Zit dit probleem hem in het feit dat Windows 10 op een ssd staat, en Linux daar ook heen moet? Ik kom er even niet meer uit.
Staat secureboot oid. toevallig aan? UEFI vs BIOS? Zoals al gezegd zonder specifieke error kan je niet goed Googlen (een zeer belangrijke vaardigheid voor elke Linux gebruiker). Zoek eventueel een install guide voor jouw distro/laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forsel
Bedankt voor de vele reacties. Als eerste punt neem ik jullie advies aan om gewoon met een algemenere distro te beginnen. Enkele jaren geleden heb ik mijn moeder haar laptop voorzien van Ubuntu. Ik denk dat ik daar dan ook zal beginnen.

Ik zal dan tijdens de Ubuntu installatie wat screenshots maken van errors, mochten deze voorkomen.

@NowayIndustries Iets stond disabled, iets van virtual technology. Dat is nu uit. UEFI en BIOS draait hij beide op. Ik denk dus dat hij UEFI gebruikt voor windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NowayIndustries
forsel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:58:
Bedankt voor de vele reacties. Als eerste punt neem ik jullie advies aan om gewoon met een algemenere distro te beginnen. Enkele jaren geleden heb ik mijn moeder haar laptop voorzien van Ubuntu. Ik denk dat ik daar dan ook zal beginnen.

Ik zal dan tijdens de Ubuntu installatie wat screenshots maken van errors, mochten deze voorkomen.

@NowayIndustries Iets stond disabled, iets van virtual technology. Dat is nu uit. UEFI en BIOS draait hij beide op. Ik denk dus dat hij UEFI gebruikt voor windows 10.
De virtual technology zal te maken hebben met de processor extensies voor het draaien van virtuele machines lijkt me.

Wat betreft de installatie, ik heb daar geen problemen mee gehad op mijn asus laptop met win10 erop (al is die windows nooit opgestart geweest :) ), maar wellicht dat er net iets andere standaard instellingen op stonden.

Als ik even snel zoek op het internet zijn er meerdere artikelen die het installeren van ubuntu op een HP omen beschrijven, tussen de verschillende versies zal kwa installatie niet veel verschil zitten.

Let wel dat Ubuntu binnenkort van de standaard Unity scherm omgeving (ie: wat je ziet aan schermpjes, taakbalk etc) overgaat naar Gnome3 (vanaf versie 18 geloof ik, dus je hebt nog wel even maar toch). Er is ook een variant van Ubuntu die standaard komt met Gnome, maar het is wel leerzamer om zelf gnome te installeren vanuit de repository.

Overigens zou ik wel aantekeningen maken van wat je doet tijdens de installatie, zodat wanneer je opnieuw moet installeren (stuk maken van je installatie is onderdeel van het leer proces :P) je nog grotendeels kan terug vinden welke specifieke firmware en dingen je zelf moest installeren om alle delen van je systeem werkend te krijgen waar nodig.

Zo heb ik ooit eens mijn Ubuntu installatie om zeep geholpen met een poging om LibC te upgraden zodat ik een spelletje kon installeren, als je dan nog weet waar je de vereiste firmware kunt vinden of hebt gelaten dan scheelt dat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forsel
@NowayIndustries Okee daar moest ik even hardop om lachen. Het gedeelte 'stuk maken van je installatie is onderdeel van het leerproces'.

Bedankt voor het verzenden van de links! Was nog niet toegekomen aan het zoeken. Nu ga ik eerst de usb klaarmaken :). Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

forsel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:30:
@NowayIndustries Okee daar moest ik even hardop om lachen. Het gedeelte 'stuk maken van je installatie is onderdeel van het leerproces'.
Is zeker de beste route, ooit kreeg ik voor elkaar binnen uur de boel kapot te maken. Daarmee doe je ervaring op, leer je van, en hop probeer andere Linux smaak.

Je wenst er straks mee te hacken (hip) daarvoor is veel basis kennis van systemen en netwerken vereist. Een zeer leerzaam (en pittig!) Proces is Gentoo installatie. Maak een print van de handleiding en probeer eens hoever je komt. Standaard Ubuntu is 5x klikken, en weet je nog niets :+ met Gentoo bouw je het zelf, leer je veel meer van.

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 07-04-2017 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forsel
@NowayIndustries Wel, ik verzend dit antwoord vanaf een zojuist geinstalleerde Ubuntu, dus het is gelukt! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forsel
@himlims_ Bedoel je dat Ubuntu (5x klikken) dat je dan gewoon zomaar iets doet, en dat je bij Gentoo daadwerkelijk moet weten wat je doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

forsel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:11:
@himlims_ Bedoel je dat Ubuntu (5x klikken) dat je dan gewoon zomaar iets doet, en dat je bij Gentoo daadwerkelijk moet weten wat je doet?
(grafische) installatie via ubuntu is 5x volgende klikken (zoals windows)

bij gentoo bouw je -alles- zelf; het boot proces, het filesystem, de toepassingen etc. vanaf source :P hierdoor leer je hoe een systeem opgebouwd is, welke onderdelen erin zitten, welke waarvoor gebruikt worden. Dat is echt basis kennis die je nodig hebt (wil je met kali of iets dergelijks gaan lopen kudten)

laat ik het zo zeggen; installatie handleiding van ubuntu is ~20 pagina's
installatie handleiding van gentoo is ~300 pagina's

(aantal pagina's uit duim gezogen - ubuntu regelt alles voor je, gentoo ben jij de baas)

apjes die ik standaard installeer:
code:
1
sudo apt-get install htop iftop iotop terminator mc nmap curl

[ Voor 19% gewijzigd door himlims_ op 07-04-2017 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NowayIndustries
forsel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:10:
@NowayIndustries Wel, ik verzend dit antwoord vanaf een zojuist geinstalleerde Ubuntu, dus het is gelukt! Bedankt :)
Welkom bij de club!
himlims_ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:17:

(grafische) installatie via ubuntu is 5x volgende klikken (zoals windows)

bij gentoo bouw je -alles- zelf; het boot proces, het filesystem, de toepassingen etc. vanaf source :P hierdoor leer je hoe een systeem opgebouwd is, welke onderdelen erin zitten, welke waarvoor gebruikt worden. Dat is echt basis kennis die je nodig hebt (wil je met kali of iets dergelijks gaan lopen kudten)

laat ik het zo zeggen; installatie handleiding van ubuntu is ~20 pagina's
installatie handleiding van gentoo is ~300 pagina's

(aantal pagina's uit duim gezogen - ubuntu regelt alles voor je, gentoo ben jij de baas)
@himlims_ Zou je aanraden om dit de eerste paar keer in een VM te doen? Ik heb ook nog nooit gentoo geinstalleerd, maar hecht wel waarde aan een "it just works (TM)" systeem voor me daily driver computers. Maar het lijkt me wel leuk om een keer te doen.
himlims_ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:17:
apjes die ik standaard installeer:
code:
1
sudo apt-get install htop iftop iotop terminator mc nmap curl
htop, iotop zijn erg handig. Gebruik zelf ook vaak tmux op me servers zodat ik rustig kan disconnecten.

Verder veel geluk @forsel je kan heel veel dingen in de standaard packages (mbv apt) vinden en anders heb je op ubuntu nog ppa's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerst comfortable worden met Linux en dan pas over gaan op het "hacken".
En verder zou ik wegblijven van de clickbait titels "hoe kan ik het beste beginnen met hacken" ik zou eerst kijken wat je precies wilt gaan doen en dan een paar boeken over dat onderwerp lezen.
Je kan altijd beginnen met wargames[1] te spelen om er achter te komen.
Ik zou je ook aanraden om een programmeer taal te leren zoiets als Python.
Als je eenmaal weet wat je precies wilt gaan doen dan zou ik daar een boek over uitzoeken en verder gaan leren [2].
Verder die cursus volgen lijkt me een goed plan als je richting security wilt gaan.
Success!

1 :
http://3564020356.org
https://overthewire.org/wargames/
https://exploit-exercises.com/
http://smashthestack.org/
https://vulnhub.com
https://ringzer0team.com/
https://microcorruption.com/login

2: https://in-addr.nl/security-books.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forsel
@Verwijderd awesome. Zeer bedankt! Op school heb ik reeds html, php, java basis en c# basis geleerd. Python heb ik over gelezen, is geen lastige taal om mee te starten.

Echt bedankt voor de links, ik zal er zeker iets mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Voordat je gaat proberen Ubuntu *naast* Windows te zetten, download VirtualBox en installeer daar Ubuntu en wat andere smaken virtueel. Sowieso werkt dat fijner dan dual-boot en zolang je niet heel zware grafische dingen wilt doen, werkt dat prima.

Qua Kali, eens met de rest. Begin met een mainstream Linux distro zoals Ubuntu, Fedora, Debian, etc. Dat Kali komt met allerlei tools is niet relevant, *al* die tools kun je in een willekeurige Linux distro installeren en uiteindelijk leer je daar meer van dan een ready-made distro te pakken met al die zut al voorgeïnstalleerd.

Gentoo ben ik zelf geen voorstander van, maar da's vooral omdat ik Gentoo een soort van Linux-ized FreeBSD vind. Als je het compilen van Gentoo interessant vind, download FreeBSD en ga daar mee aan de slag. Ik heb bizar genoeg in de tijd dat ik FreeBSD leerde veel meer van Linux geleerd dan in de jaren daarvoor, ook al is het een compleet ander OS.

Ook belangrijk: Lees boeken.
O'Reilly heeft bijvoorbeeld een heel goed boek geschreven genaamd "Running Linux", dat is echt een van de standaardwerken om mee te beginnen als je met Linux aan de slag wil. Goed geschreven, prima leesbaar en een heerlijke start van je Linux carriëre.

Begin ook niet meteen met "hacken", ook al klinkt dat stoer. Begin met Linux gebruiken. Speciale toepassingen komen later wel. Je moet eerst leren lopen voordat je gaat fietsen of auto rijden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1