HK set i.c.m. KPN Glas/HD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een Harman/Kardon BDS270 met KPN digitale TV via glasvezel.
Nu doen de kanalen RTL4 t/m Veronica het zonder probleem en detecteert de HK Dolby Digital. Maar als je naar de NPO zenders (661, 2, 3) gaat knalt de audio van Dolby naar PCM-modus... En hoor ik helemaal niets, er komt absoluut geen geluid uit. Soms met een beetje heen/weer zappen wel maar dat is puur mazzel denk ik.
Nu is de vraag: weet iemand hoe je dit PCM geluid toch kan afspelen of hoe je op de een of andere manier dat ding kan instellen dat ie met PCM-input toch zelf iets gaat doen met 't signaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Harman Kardon BDS270
Arrys Digitale TV-ontvanger, met HDMI 1.4 kabel direct op de receiver

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- KPN forum afstruinen. Veel klachten, nul oplossingen en enkel vage verhalen.
- TV-ontvanger op TV aansluiten en via ARC-input geluid weergeven. Dat werkt, want de TV snapt Dolby niet. Maar dit is niet de gewenste situatie, en ben ik Dolby kwijt op de zenders die 't wel netjes ondersteunen...
- KPN klantenservice. Die melden dat er "hard wordt gewerkt aan Dolby op de NPO, maar NPO heeft dat nog niet beschikbaar" en ook dat de optie om te kiezen PCM te converteren is er nog niet en kan nog maanden duren. Geen oplossing dus. Ja ik kan naar SD kanaal gaan. :+ Neen. :P
- Surround modus naar "Stereo" schakelen ipv "Dolby Wide", maar dan blijft PCM in het display staan en nog altijd geen geluid - hij detecteert geen Dolby, dus wil ie niet. Maar waarom PCM geen geluid geeft? Geen idee, maar t regent klachten van gebruikers van allerlei merken receivers op 't KPN forum, dus t ligt blijkbaar niet aan mijn receiver of iets geks van H/K.

Het lijkt mij dat er toch ergens iets moet zijn om dit te regelen? :)
Als iemand ideetjes of tips heeft... Gaarne!

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Ik heb zo geen oplossing, maar vind het wel erg vreemd. PCM is een ongecomprimeerd signaal. Net zoals wav bij muziek en bmp bij plaatjes.

Een hele snelle search op Google, leert mij dat dergelijke problemen vaker voorkomen (audio niet weergegeven) en dat dit niet enkel icm kpn gebeurt. Het lijkt dan toch mogelijk bij harman kardon te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 05:50:
Ik heb zo geen oplossing, maar vind het wel erg vreemd. PCM is een ongecomprimeerd signaal. Net zoals wav bij muziek en bmp bij plaatjes.

Een hele snelle search op Google, leert mij dat dergelijke problemen vaker voorkomen (audio niet weergegeven) en dat dit niet enkel icm kpn gebeurt. Het lijkt dan toch mogelijk bij harman kardon te liggen.
Dat dacht ik eerst ook, maar even op het KPN forum en je ziet Denon, JBL, Sony, Yamaha en H/K met allen t zelfde probleem. Die Yamaha schijnt dan wel een "fix" aan boord te hebben om PCM toch weer te geven; maar ook dat was een redelijk vaag verhaal.

KPN erkent ook t probleem maar weten ook niet wat de oplossing is behalve het "we werken aan Dolby op de NPO" riedeltje. :/

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ziggo heeft wel Dolby bij NPO dus dat riedeltje kun je ook nog wel een vraagteken bij zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 06:17:
Ziggo heeft wel Dolby bij NPO dus dat riedeltje kun je ook nog wel een vraagteken bij zetten
Ben benieuwd of dat vanuit de NPO komt, of dat Ziggo zo slim is geweest om wél de boel te converteren; om dit soort gelazer te voorkomen. :P (Of na klachten van klanten, dat kan natuurlijk ook.)

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 07-04-2017 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
N.a.v. een tip is het min of meer opgelost.
Dolby Digital bij de NPO zit in een soort beta van KPN. Snel achter elkaar: Pauze knop indrukken, dan op stop drukken en dan in die popup om naar live te gaan OK kiezen en voila: het geluid schakelt naar Dolby Digital en werkt.
Heel omslachtig, maar nog te overzien; heb ik iig overal Dolby ipv normaal stereo. NPO kijk ik bijna nooit, dus dan is deze handeling wel te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:57
Volgende firmware van de kpn tuners hebben een audio menu waar je kan kiezen voor stereo of dolby. Is ook ineens het verschil in volume weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
oosterhofjf schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:45:
Volgende firmware van de kpn tuners hebben een audio menu waar je kan kiezen voor stereo of dolby. Is ook ineens het verschil in volume weg :)
Dat zeiden ze de vorige keer ook ;( Hoop dat t er nu echt in komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Na lange tijd een update op deze post.
Het probleem is eigenlijk nooit opgelost. KPN heeft de software dusdanig omgebouwd dat je Dolby kan "forceren" (eigenlijk is het prioriteit aangeven), maar uiteraard werkt dat enkel op de kanalen die ook daadwerkelijk Dolby Digital ondersteunen. De rest is alsnog Stereo, de TV-ontvanger zet het niet om naar een ander signaal.

Dus stel je zit op de glaszender 664 (RTL) met Dolby Digital en je schakelt naar 711 (Comedy Central) dat enkel Stereo heeft: 9 van de 10 keer klapt hij eruit en verschijnt "PCM" in het scherm. Geluid heb je dan niet.
Een paar keer heen en weer zappen, zo snel mogelijk, en meestal verdwijnt PCM dan en krijg je opeens geluid. Het stomme is dat als je naar Comedy Central schakelt dat je dan wel 1 a 2 seconden even geluid hebt voordat ie eruit klapt naar "PCM"-modus toe. :+ Soms verdwijnt het uit zichzelf weer en heb je geluid, maar meestal zal je toch echt heen en weer moeten zappen. ;(

Het probleem blijkt echter ook niet bij KPN te liggen.
Met de Apple TV4 exact hetzelfde probleem. De Apple TV verkiest Dolby Digital boven alles, maar wil je een film kijken via bijvoorbeeld Amazon Prime: poef. Geluid weg, PCM verschijnt. Stream paar keer stoppen en weer starten (je ziet hem dan steeds switchen tussen DD en PCM) en eindelijk krijg je geluid.
Het enige apparaat dat er nauwelijks (doch niet 100% uitgesloten) last van lijkt te hebben is de PS4. Wellicht dat daar eigenlijk zo'n beetje alles DD ondersteunt want hij geeft eigenlijk altijd netjes "DOLBY DIGITAL" aan in het scherm.

Het is een beetje raar. Hij lijkt dus PCM aan te geven op het moment dat ie geen flauw benul heeft dat ie eigenlijk een stereo-kanaal binnenkrijgt. Daarom verdwijnt PCM ook weer op het moment dat ie dit wél doorkrijgt. De vraag is waarom ie het de ene keer wel snapt en de andere keer niet. Maar op het moment dat ie het niet snapt zal het zichzelf ook nooit oplossen totdat je heen- en weer gaat zappen.

Echt super vervelend. :P
Met de KPN-set is het in principe op te lossen door de audio als "Stereo" te forceren, maar als er een film op TV is dan is Dolby Digital een stuk leuker; voornamelijk met de sub.

Er lijkt voor zover ik kan zien helaas geen oplossing voor het probleem en niemand lijkt echt te begrijpen hoe het komt. Het is iets wat wel erg veel bij HK voorkomt gezien de complete BDS-range aan producten er last van heeft als je zo een beetje op internet rondkijkt. ;(

Helaas! Maar het was het waard om te proberen een oplossing te zoeken. :)

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 13-12-2017 02:58 ]

Pagina: 1