Zonnepanelen - Plat dak met hoge opstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eindelijk is de tijd gekomen om serieus te onderzoeken wat de beste oplossing is om zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak.

Het dak heeft geen noemenswaardige pijpjes (cv en riool ontluchting) maar wel een (hele vervelende?) hoge dakopstand. Deze dakopstand is een muurtje van ik schat zo'n 40-50cm hoog aan alle vier de zijdes van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iqpWrkA.png

De orientatie is als volgt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9jyEjG1.png

Aangezien er in de buurt alleen maar lagere (of gelijke) daken zijn heb ik op deze hoogte verder geen last van schaduw.

Nu heb ik met de mooie planner van ValkPV zitten spelen en met een randzone van 0,2 (20cm?) kan ik aardig wat panelen van 990x1650 kwijt in een NoordOost/ZuidWest variant met een hellingshoek van 10 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DnfoaKA.png

Zit ik door die kleinere randzone nu in de gevarenzone? Mijn boerenverstand zegt van niet doordat ik toch die muurtjes heb aan alle randen van het dak. Is het mogelijk om op een veilige manier de installatie wat te verhogen, of is dat de goden verzoeken om onheil en weegt dat niet op tegen de meeropbrengst?

20 panelen van 260Wp is 5,20kWp, aan wat voor omvormer moet ik dan denken? Ik heb een 3 fase aansluiting dus de keuze is erg groot.

Mijn jaarverbruik ligt nu op zo'n 3500 kWh. Met deze opstelling zou ik er dus ook voor kunnen kiezen om wat minder panelen te leggen (15?) en in de toekomst uit te breiden met de dan verkrijgbare (betere?) panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 20:43
Ik zou voor de noord-west en zuid-oost opstelling gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door pleio65 op 07-04-2017 09:02 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 695098

kun je niet beter gewoon panelen op ZW richten, minder panelen maar hogere opbrengst per paneel.
eventueel, indien dak van beton kunnen panelen portret...
de panelen met schaduwrisico scheiden via string verdeling, of beter met optimizers uitvoeren.
Succes, Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Ik zou in jouw situatie eerder denken aan een schans op zuidwest gericht vrijwel direct tegen de noordoostmuurtje van je dak gelegen.
zoiets:
http://www.westlandsolar....lery/id/6495/image/12544/
Dan kun je ook wat afstand houden van het zuidwest en eventueel ook nog van het zuidoostmuurtje die enige schaduw over je panelen werpen
20 panelen van 260Wp is 5,20kWp, aan wat voor omvormer moet ik dan denken? Ik heb een 3 fase aansluiting dus de keuze is erg groot.
In jouw ZW-NO opstelling had je aan een 4,0-4,2 kW omvormer wel genoeg.
In een volledige ZW opstelling zou je aan een 4,6-5,0 kW omvormer kunnen denken.

[ Voor 39% gewijzigd door TWyk op 07-04-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pleio65 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:00:
Ik zou voor de noord-west en zuid-oost opstelling gaan.
Dat zou ik moeten bekijken, maar ik heb de zon nog niet in NW gezien (misschien hartje zomer?)
Anoniem: 695098 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:57:
kun je niet beter gewoon panelen op ZW richten, minder panelen maar hogere opbrengst per paneel.
eventueel, indien dak van beton kunnen panelen portret...
de panelen met schaduwrisico scheiden via string verdeling, of beter met optimizers uitvoeren.
Dak is gelukkig van beton :) Met portrait heb ik wel schaduw van de panelen onderling...
TWyk schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:08:
Ik zou in jouw situatie eerder denken aan een schans op zuidwest gericht vrijwel direct tegen de noordoostmuurtje van je dak gelegen.
zoiets:
http://www.westlandsolar....lery/id/6495/image/12544/
Dan kun je ook wat afstand houden van het zuidwest en eventueel ook nog van het zuidoostmuurtje die enige schaduw over je panelen werpen
ZW is met zo'n schans inderdaad een goed idee. In landscape zou ik er dan 4 'boven' elkaar kunnen zetten (?) en de achterkant daarvan strak tegen het NO muurtje aan (even afhankelijk hoe hoog dat muurtje exact is).
Dan zouden er bij volle bezetting 4x5 = 20 panelen op kunnen.

Deze opstelling zou betekenen dat ik vanuit ZW zo'n 1,5 meter vrij oppervlak houdt waar de schaduw van het ZW muurtje op valt (vooral in lente als de zon lager staat) _/-\o_

In eerste instantie zag ik dat muurtje als een groot struikelblok maar op deze manier zou ik er alleen maar voordelen van hebben:
- Houdt de wind tegen die onder de panelen kan slaan
- Het kan allemaal veel dichter op de rand van het gebouw geplaatst worden, ivm de eisen die de overheid normaliter stelt (minimale vrije ruimte gelijk aan hoogte paneel).

Kan ik een x aantal panelen met optimizers uitrusten en een ander aantal niet? Of moet de hele string altijd met optimizers? En als ik twee strings heb, moeten dan ook beide strings of kan je per string kiezen of je optimizers wilt gebruiken?