Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds een maandje op 2 een nieuwe harde schijf, een Seagate Barracuda.

Probleem is dat zodra ik de schijf laat werken (lezen/schrijven) deze opeens veel sneller begint te draaien (je hoort hem zowaar opstijgen). Daarnaast een goede hoeveelheid tik geluiden vanuit de schijf tijdens lift off.

Ik heb de software Seagate DOS gebruikt voor een short en long generic run om te kijken of er enige problemen zijn met de schijf, maar dit lijkt niet het geval.

Het feit dat ik door mijn Design R4 de versnelling en tik geluiden goed hoor is best zorgelijk (?)

Misschien kijk ik wel tegen een waas aan en is dit de normaalste zaak voor een 7200rpm schijf..

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57

rdejongjr

Gnome

Energiebeheer, harde schijven uitschakelen na:

Je schijf staat na een poosje uit zn neus te vreten waarschijnlijk in standby en spint pas weer op bij benaderen, gepaard met het seeken van de koppen als opstartritueel (klik klik tik tik en vervolgens weer rustig)

Zo lang de smart waarden ok zijn en het ding door de short en long test komt lijkt er geen probleem.

Opslag blijft opslag, alles kan stuk, zorg voor een goede backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=72697
pagina :3
de post van : deix

Ik gebruik trouwens al jaren harddisks van Seagate samen met die klik geluiden, en 4 van de 5 draaien nog steeds. 2 daarvan zijn een jaartje of 7 oud denk ik.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
rdejongjr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:26:
Energiebeheer, harde schijven uitschakelen na:

Je schijf staat na een poosje uit zn neus te vreten waarschijnlijk in standby en spint pas weer op bij benaderen, gepaard met het seeken van de koppen als opstartritueel (klik klik tik tik en vervolgens weer rustig)

Zo lang de smart waarden ok zijn en het ding door de short en long test komt lijkt er geen probleem.

Opslag blijft opslag, alles kan stuk, zorg voor een goede backup
Top, dank je.

Maakt het qua levensduur uit of je hem laat rusten of gewoon constant laten spinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57

rdejongjr

Gnome

Meningen zijn verdeeld, ik vind de rust wel ok, maar het extra wachten op opspinnen weer minder.

Qua slijtage zal het ongeveer gelijk zijn de vloeistof lagers van huidige schijven blijven zonder al teveel mishandeling (schokken en temperatuur) prima jaren achtereen spinnen of keer op keer op keer opnieuw starten