Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mac mini of toch weer Windows machine?

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:02
Hoi allen,

ik ben in overweging om mijn huidige desktop pc te vervangen. Deze stamt inmiddels uit 2009 en hedendaagse apparatuur is weer allemaal wat sneller, zuiniger en dergelijke.

Waar mijn huidige pc destijds was samengesteld om flink op te gamen, is het tegenwoordig een huis/tuin/keuken pc met als belangrijkste doel het bewerken van foto's. Dit middels Photoshop, Lightroom en misschien in de toekomst Capture One Pro.
Verder is het gewoon wat mailen, internetten en huishoudboekjes werk wat ik erop doe. Zware taken zoals video bewerking zijn niet aan de orde.

Omdat ik het compleet samenstellen van een Windows pc niet echt meer zag zitten, ben ik de Mac Mini aan het overwegen geweest. Wat schetst mijn verbazing echter, deze zijn voorzien van een dual core i5 (of i7) processor met 2.6, 2.8 of 3.0Ghz.
Momenteel ben ik in het bezit van een i7 2.8Ghz processor: pricewatch: Intel Core i7-860 Boxed

Het lijkt mij dus dat als ik mijn huidige pc voorzie van een nieuwe SSD (heb er nu 1 van 60GB puur voor Windows 10) en mijn moederbord vervang (1 geheugenslot kapot, waardoor ik maar 8 ipv 16GB kan gebruiken) ik voorlopig nog prima vooruit kan.

Wat denken jullie? Is mijn huidige processor nog prima? Of zegt de kloksnelheid niet alles en is de dual core van de Mac Mini toch echt wel een stap vooruit?

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De nieuwste Mac Mini stamt ook al weer uit 2014. Neem dat mee in je overweging.

Ik ben sinds vorige week weer eigenaar van een Mac Mini. Leuke machine. Tweedehands ook goed verkrijgbaar.

Lekker!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-11 11:39
Ik denk niet dat de benchmarks erg veel zullen verschillen tussen wat je nu hebt en wat je van plan bent te kopen. Het is voor jouw taken ook niet strikt noodzakelijk te upgraden, en de i7 860 kan hedendaags nog steeds aardig meekomen.

Echter, uit ervaring kan ik zeggen dat de kracht van een mac niet ligt in de benchmarks (hardware prestaties) maar in de software. Een mindere processor hoeft daardoor niet in je nadeel te werken, helemaal aangezien je geen processor intensieve taken doet.

Misschien niet het antwoord waar je op gehoopt had, maar wel goed om mee te nemen in je overweging denk ik.

• PdeBie
Ik sta open voor inzichten uit alle hoeken :)

De huidige Mac mini stamt inderdaad uit 2014, maar dat is nog steeds 5 jaar jonger dan mijn huidige machine.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:28
Kloksnelheid zegt inderdaad niet alles, maar als ik jou was zou ik in geen geval een Mac mini aanschaffen, om volgende redenen:
  1. De Mac Mini bevat een laptopprocessor, die zelfs iets trager is dan je i7-860.
  2. Een nieuwe Mac Mini kost sowieso € 500, vaak zelfs meer.
Ik dat je best af bent met je huidige pc. Je processor icm 8 GB ram is nog steeds meer dan voldoende voor basistaken. Het enige dat merkbaar winst oplevert, is een SSD.

Een ruime SSD (500 GB) kost minder dan € 200. Als je een mac mini wil met zo'n SSD, ben je ongeveer het vier- tot vijfvoudige kwijt, terwijl de performance zeker niet beter is.

Mijn moederbord zou ik niet vervangen, want dan moet je ook de processor vervangen. Een goede budgetprocessor (Pentium G4560, circa € 70) is trouwens niet veel sneller dan je i7-860, enkel een stuk zuiniger.

Aan jou de keuze ;)

• PdeBie
Nou, dat klinkt in ieder geval heel fijn in de oren. Heb ik in 2009 toch de juiste keuze gemaakt! :P
Scheelt mij nu een hoop geld.

SSD heb ik al, al is het 'maar' een 60GB. Ik zou die eventueel kunnen vervangen inderdaad voor een grotere, zodat ik belangrijke applicaties (lees: photoshop) daar ook op kan installeren. Dat zal misschien wat schelen. Maar voor de rest is het dus eigenlijk niet nodig. Mooi! :)
Pagina: 1