Wat is het verschil tussen intel CPUs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo iedereen,

Ik probeer een nieuwe CPU kiezen voor een volledig nieuwe pc, maar ik begrijp het verschil niet goed tussen de verschillende gelijkaardige cpus van intel. Op hun site staan wel 30+ i7 CPUs die meestal zo goed als dezelfde naam hebben. Het verschil zit vooral in de letter na elke naam en ik zou graag weten wat dit net betekent.

Dus je hebt: HQ, HK, T, K, U, R, C of helemaal niets

Ik geloof dat de 'K' staat voor cpus die gemaakt zijn om makkelijk te kunnen overclocken, en die zonder teken zal waarschijnlijk de standaard zijn? Persoonlijk zou ik zelf nooit overclocken, dus dia standaard dan ideaal zijn voor mij?

Beste antwoord (via OwNzOr op 06-04-2017 20:31)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor desktops komen de volgende voor:

K - overklokbaar
(geen) - niet overklokbaar, standaard CPU
C - Overklokbaar, krachtige IGP, letter wordt niet meer gebruikt.
S - Marginaal lager geklokt en zuiniger - hoge turbo
T - Erg laag geklokt en erg zuinig, voor super compacte behuizingen
R - Normale CPU met extra krachtige onboard videochip, wordt niet los verkocht, altijd gesoldeerd.

Alle andere letters zijn voor laptops, dus daar hoef je niet naar te kijken, dat zijn de HQ, HK, U en M.

Long story short, neem een normale CPU zonder letter. Maar let wel, als je met je PC alleen wil gamen bijvoorbeeld heb je weinig aan een i7, neem dan een i5 zoals de 7500.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens op ark.intel.com, daar staan ze allemaal op en kun je ze vergelijken.
In de regel slaat het idd op overclockbaar (de -K), of op voltage (low voltage, ultra low voltage) etc.

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

K - overklokbaar
R - Normale CPU met extra krachtige onboard videochip, wordt niet los verkocht, altijd gesoldeerd.

Alle andere letters zijn voor laptops, dus daar hoef je niet naar te kijken, dat zijn de HQ, HK, U en M.

Long story short, neem een normale CPU zonder letter. Maar let wel, als je met je PC alleen wil gamen bijvoorbeeld heb je weinig aan een i7, neem dan een i5 zoals de 7500.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• OwNzOr
nelizmastr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:06:

K - overklokbaar

Bedankt voor de goede uitleg, nu weet ik het ook voor de toekomst.

Misschien nog een klein vraagje in verband met die i5 cpu. Als ik ze vergelijk is het verschil ertussen dat de i5 een lichtjes lager frequency heeft, een cache van 6MB ipv 8MB (geen idee wat dit is :p) en dat de i7 8 threads heeft in plaats van 4 op de i5. Maakt het op gebied van gaming eigenlijk uit hoeveel threads je hebt?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

OwNzOr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:33:
[...]

Bedankt voor de goede uitleg, nu weet ik het ook voor de toekomst.

Misschien nog een klein vraagje in verband met die i5 cpu. Als ik ze vergelijk is het verschil ertussen dat de i5 een lichtjes lager frequency heeft, een cache van 6MB ipv 8MB (geen idee wat dit is :p) en dat de i7 8 threads heeft in plaats van 4 op de i5. Maakt het op gebied van gaming eigenlijk uit hoeveel threads je hebt?
In sommige games heb je wat aan meer threads, maar over het algemeen heb je meer dan genoeg aan 4. Je moet de prestatiewinst per euro zien in dit geval en die is erg slecht als je zou opstappen naar een i7 7700 vanaf een i5 7500.

Ook moet je systeem in balans zijn. Je moet er ook weer niet een Titan op prikken met een i5, maar ook weer geen 1050 met een i7.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 06-04-2017 22:42 ]

• OwNzOr
nelizmastr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:42:
[...]

In sommige games heb je wat aan meer threads, maar over het algemeen heb je meer dan genoeg aan 4. Je moet de prestatiewinst per euro zien in dit geval en die is erg slecht als je zou opstappen naar een i7 7700 vanaf een i5 7500.

Ook moet je systeem in balans zijn. Je moet er ook weer niet een Titan op prikken met een i5, maar ook weer geen 1050 met een i7.
Welke Nvidia gpu zou je aanraden dat ideaal zou passen bij deze i5 cpu? Een 1070?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

OwNzOr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:47:
[...]

Welke Nvidia gpu zou je aanraden dat ideaal zou passen bij deze i5 cpu? Een 1070?
1060 6GB en 1070 zijn een goede match idd.

Verwijderd

Heb je een ook een kijkje genomen in Componenten aankoopadvies?
Hier staat ook het een en ander aan nuttige informatie, wellicht is het beter daar een topic te openen mocht je vragen hebben over andere componenten voor jouw nieuwe build.
Het lijkt mij prettiger al je vragen over componenten in één topic te stellen, dat houdt het ook wat overzichtelijker.
Mogelijk krijg je dan ook het juiste advies over andere onderdelen van jouw nieuwe pc'tje! :)
Pagina: 1