i7-7700k + 1080 zeer slechte fps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• markiemark1
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-01-2025
Mijn vraag
Na het inlezen op dit forum heb ik besloten om een upgrade te gaan doen. i7-920 met 7970 met bijbehorend moederbord eruit en een i7-7700k met een gigabyte windforce 1080 erin met een gigabyte moederbord (ga-z270-gaming k3) met corsair 16 gb ddr4.
voor het eerst windows 10 geinstalleerd en alles ging goed, het loopt vlotjes.
Totdat ik een spel opstart en giga lagspikes heb van een halve tot een hele seconde. Ik weet zeker dat dit hardware is omdat ik dit ook offline heb.
waar ik voorheen in league of legends en h1z1 dik over de 200 en h1z1 rond de 60 fps zat dit ik nu op een gemiddelde van 20 en voor h1z1 ook 20 fps.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb mijn 1080 is een ander pci slot gedaan maar hetzelfde probleem bleef
mijn oude radeon 7970 geinstalleerd op het nieuwe systeem en daar een iets betere fps, maar die kaart is vrij brak aan het worden dus een goede referentie lijkt me dit niet.
Ergens denk ik dat het niet de videokaart is maar een instelling ( misschien in de bios?)

Misschien weet iemand wat dit is of heeft hetzelfde gehad.
Bij voorbaat bedankt voor de moeite..

Alle reacties

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11-2025
Zal ik dan maar beginnen over de drivers... Zijn deze up to date?

Daarnaast heb ik wel eens problemen gehad met de RAM. Hoeveel ram stickjes zijn het? Als het er 2 zijn probeer deze eens in de andere twee slotjes.

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 15:38

BioHazard

*\o/*

Ik moet het toch vragen:

Zit je beeldscherm wel in de videokaart geplugd en niet op de onboard moederbord DVI/HDMI poorten?

• markiemark1
alle drivers zijn up to date van zowel windows, chipset nvidia etc
monitor is aangesloten via hdmi op de videokaart

• markiemark1
het zijn 2 stickjes van 8 gig, 16 in totaal dus
heb ze ook maar gewoon in "dezelfde kleuren" geprikt ervanuitgaande dat 2x een rood slot dual channel is en 2x een zwarte ook

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:08:
het zijn 2 stickjes van 8 gig, 16 in totaal dus
heb ze ook maar gewoon in "dezelfde kleuren" geprikt ervanuitgaande dat 2x een rood slot dual channel is en 2x een zwarte ook
Dat is dus niet altijd zo, kijk even goed in het boekje welke sloten je moet gebruiken. Als je daarna de juiste sloten gebruikt en het werkt nog niet probeer het dan even met 1 reepje (en daarna natuurlijk ook de andere even alleen).

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Je hebt een moederbord met een killer netwerkchip. Probeer het eens in die richting te zoeken? Die dingen zijn berucht.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• markiemark1
dat geheugen ga ik direct uitproberen
wat zou ik moeten zoeken aan die killer ( sorry maar heb geen id, de driver is geinstalleerd en die die tool werkt prima, ik download ook met constante hoge snelheid, upload is ook prima op bovengenoemde spellen heb ik een steady ms van 8.

• Nat-Water
Begin eens met de nieuwe driver van de website van je moederbord te halen. (De Bigfoor LAN) http://www.gigabyte.com/M...ming-K3-rev-10#support-dl
Je deinstalleert de oude, en installeert de nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 06-04-2017 15:22 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:13
Monitor niet op je moederbord aangesloten toevallig?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11-2025
chaoscontrol schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:23:
Monitor niet op je moederbord aangesloten toevallig?
Zie hieronder
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:06:
alle drivers zijn up to date van zowel windows, chipset nvidia etc
monitor is aangesloten via hdmi op de videokaart

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Je hebt een nieuwe CPU/GPU/MB/RAM, dus nog de oude HDD of SSD. Ik neem aan dat je met zo'n radicale wijziging in hardware je volledige systeempartitie/-schijf gewist hebt en overnieuw begonnen bent met Windows + drivers?

• markiemark1
Geheugendimms heb ik 1 voor een apart en in andere sloten gedrukt, geen verschil.
Killer netwerkdriver gewist en opnieuw geinstalleerd, geen verschil.
Windows 10 heb ik op een geformatteerde schijf gedaan ( heb al mijn schijven trouwens geformatteerd )
pff

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Oscar Whiskey schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:43:
Je hebt een nieuwe CPU/GPU/MB/RAM, dus nog de oude HDD of SSD. Ik neem aan dat je met zo'n radicale wijziging in hardware je volledige systeempartitie/-schijf gewist hebt en overnieuw begonnen bent met Windows + drivers?
zie:
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:51:
Mijn vraag
Na het inlezen op dit forum heb ik besloten om een upgrade te gaan doen. i7-920 met 7970 met bijbehorend moederbord eruit en een i7-7700k met een gigabyte windforce 1080 erin met een gigabyte moederbord (ga-z270-gaming k3) met corsair 16 gb ddr4.
voor het eerst windows 10 geinstalleerd en alles ging goed, het loopt vlotjes.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Oscar Whiskey
  • Laatst online: 25-11-2024
Dat had ik inderdaad gelezen, maar ik wilde uitsluiten dat hij met "voor het eerst W10 geinstalleerd" bedoelde: hardware vervangen, oude OS geboot, vervolgens oude OS geupgrade naar W10 met alle vervuiling/oude drivers/enz. van dien..

• aminam
  • Laatst online: 15-01 16:23
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:45:
Geheugendimms heb ik 1 voor een apart en in andere sloten gedrukt, geen verschil.
Windows 10 heb ik op een geformatteerde schijf gedaan ( heb al mijn schijven trouwens geformatteerd )
pff
Heb je ingame gemonitored wat de prestaties zijn van je systeem?
Het best kun je dit doen met msi afterburner, zet onde toezicht dingen aan als:
* gpu gebruik
* gpu clock
* framerate
* cpu gebruik

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:45
De 8-pin voedingskabels zitten goed aangesloten op de videokaart?

• markiemark1
even een offline spel downloaden, een of andere call of duty zodat netwerk sowieso uitgesloten is.
Ja, de 8 pins voedingskabel is correct aangesloten.
nog even uitvogelen hou afterburner werkt

• markiemark1
Msi Afterburner kom ik zo snel niet uit, in game zie ik niets en als ik alt tab blijft mijn beeld zwart.
Ik zal 3d mark proberen te draaien

• Nat-Water
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:45:
pff
Wat heb je nou gedaan, de killer driver opnieuw geïnstalleerd of degene van de link die ik gaf?

Wat zijn trouwens de temperaturen van alles in je kast?

• markiemark1
De link die jij me gaf daar had ik m in eerste instantie al vandaan, ik heb m verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd.
De temperatuur van mijn cpu is 36 35 35 34 volgens realtemp verder heb ik een een bigtower van lian li met 5 140 mm ventilatoren, kast is ook nog open omdat ik er de hele tijd in zit te prutsen haha

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 20:42
Heel erg apart probleem, in principe als je na alle hardware in elkaar zetten niks in de BIOS aanpast en gewoon alleen Windows installeert, daarna braaf chipset/nvidia drivers installeert, zou het eigenlijk al bijna optimaal moeten lopen. Meestal doe ik enkel nog wat kleine BIOS instellingen om het net nog even wat te finetunen, maar dit mag zeker die honderden frames minder niet verklaren.

Heb je al een BIOS update gedaan? Wat je wel zou kunnen proberen is om in de BIOS even Render-Standby volledig uit te schakelen. Als dit niet werkt dan vermoed ik echt een hardware-matig probleem. Je zou de GTX1080 eens in een ander systeem kunnen zetten? Als het probleem mee verplaatst dan is je videokaart gewoon niet goed.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• markiemark1
Nog vergeten te melden dat de 20 ( soms zelfs 3 ) fps op een 1080p monitor is, 1920x1080 dus
nu net nog maar een keer mijn oude radeon 7970 geinstalleerd en 25 fps is de max

• markiemark1
misschien is dit iets.
In de bios staat bij periphials de " initial display output op pcie 2 slot ( daar had ik m opgezet om een ander pcie slot te proberen maar vergeten terug te zetten )
Nu blijkt dus dat ie op 2 staat terwijl de 1080 in 1 zit????
Ik heb een vermoeden dar ik alles en al die tijd op de onboard gpu zit te doen
hiermee bedoel ik voor de duidelijkheid de videokaart die in de i7 zit ingebakken.
Kan dit? Dan de 1080 en de 7970 helemaal niet " aanslaan "?

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 20:42
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:51:
misschien is dit iets.
In de bios staat bij periphials de " initial display output op pcie 2 slot ( daar had ik m opgezet om een ander pcie slot te proberen maar vergeten terug te zetten )
hiermee bedoel ik voor de duidelijkheid de videokaart die in de i7 zit ingebakken.
Dat kan, zoals ik aangaf: Probeer Render Standby eens uit te zetten in de BIOS.
Kijk ook even in je apparaatbeheer zie je daar onder Beeldschermadapters ook een Intel kaart staan of enkel je Nvidia kaart?

[ Voor 8% gewijzigd door Chrisz op 06-04-2017 17:00 ]

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Wat zegt je taakbeheer over actieve taken? Ik heb iets dergelijks gehad met de Realtek drivers van het moederbord. Die wilden de cpu nog wel eens dichttrekken voor een onverklaarbare reden. Post eens een screenshot.

@EDIT: Zou kunnen, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Als je beeld had op de monitor die aangesloten zat op de kaart lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij niet aanstaat.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• markiemark1
render standby staat nu uit.
Taakbeheer en dan processen is de hoogste 6%

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Als we toch bezig zijn, ik heb niemand horen vragen naar de voeding?

Dus welke voeding heb je ?

Gabriël AM5

• markiemark1
bij beeldschermadapters staat nu alleen nvidia 1080 de onboard heb ik in de bios uitgezet maar het probleem blijft.
Voeding, een half jaar geleden is mijn oude voeding kapot gegaan en ben ik naar de winkel gelopen, 1 voorradig de corsair cx750m, nogal overkill ik weet het maar ik had weinig zin om te wachten op een andere

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Beeld gaat sowieso niet via moederbord als je je beeldscherm op je videokaart hebt aangesloten.

Apparaatbeheer?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik weet niet of gpu-z al langs is gekomen, is een tool om te kijken de eigenschappen van de videokaart: https://www.techpowerup.com/gpuz/. Aan de hand van die tool kan je de temperaturen en de belasting van de kaart zien (en of windows hem uberhaupt correct detecteert), mogelijk bied dit iets meer inzicht.

[ Voor 8% gewijzigd door sjaakwortel op 06-04-2017 21:05 ]

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01 19:26
Denk niet dat ik een aparte topic hiervoor hoef aan te maken? Indien wel excuses!

Ik heb een soort gelijk probleem, heb ook met een GTX 1080 die framedrops vertoond, als voorbeeld; GTA 5 schommelt van 40 naar 60 of heel soms tikt ie 70/80 aan, met ghost recon wildlands heb ik 50/60 fps

Wat betreft de GPU usage, in GTA 5 schommelt de GPU usage enorm en in Ghost recon wildlands blijft de GPU usage 100% de gehele tijd.

Beide games hebben ultra/very high settings.

PC specs
I7-6700k
16GB DDR4 GeIL Geheugen
AORUS GA Z270x gaming 7 mobo
Windows 10 Pro 64bits

Heb de opties die hierboven worden gegeven geprobeerd, geen resultaat.

Iemand een andere oplossing?
Modbreak:Als je vraag geen eigen topic waard is, is het zeker geen offtopic post in andermans topic waard :o

Jij hebt hier een duidelijk ander probleem met als enige gemeenschappelijke factor een GTX1080 en lagerre performance dan verwacht. Graag dit topic on-topic houden, als je een eigen topic nodig hebt, openen met alle benodigde informatie in dat topic.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 09-04-2017 09:02 ]

Mijn PC configuratie

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Draait je cpu wel op de juiste specificaties van de fabrikant? in joun geval 4,2 GHZ Dit kun je zien in taakbeheer en in de BIOS op hoeveel GHZ je cpu loopt.

• markiemark1
ja mijn cpu loopt goed, stresstest overleeft ie ook, temperaturen blijven goed.

Wat lars betreft, gta is een cpu spel, je 1080 doet daar sowieso niet veel en over welke resolutie en settings hebben we het? als dat hoog is ia dat geen slechte fps.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

Thomg

Aww yiss

Doe eens een algemene performance test?
Iets als dit
https://www.passmark.com/products/pt.htm
of dit
http://www.userbenchmark.com/page/guide#benchmark

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
En als je V-sync in GTA 5 uit zet? Wat voor fps krijg je dan? Drivers etc wel up to date?

• Ferluci92
  • Laatst online: 18-01 10:52
Heb je ook een nieuwe voeding?

• Qinshi
  • Laatst online: 03-12-2025
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:51:
misschien is dit iets.
Dat zal inderdaad het probleem zijn.
Btw: gebruik je wel displayport voor je scherm?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
Qinshi schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:40:
[...]

Dat zal inderdaad het probleem zijn.
Btw: gebruik je wel displayport voor je scherm?
Hij gebruikt HDMI zoals hij ook al heeft gemeld.

Ik zou eersts eens wat algemene tests draaien zoals hierboven aangegeven is. En kijken wat daar voor scores uit komen.

En MSI afterburner meet de "snelheden" en load van verschillende producten. Dit meet je door hem op te starten. En dan een spelletje te spelen. En dan meet hij wat je hardware doet. Zoals Load maar ook de TEMPERATUREN! En die zijn ook belangrijk. En die heb ik nog niet voorbij zien komen.

/edit lees net dat Temps goed zijn...

• loki504
Vincent227 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:56:
Denk niet dat ik een aparte topic hiervoor hoef aan te maken? Indien wel excuses!

Ik heb een soort gelijk probleem, heb ook met een GTX 1080 die framedrops vertoond, als voorbeeld; GTA 5 schommelt van 40 naar 60 of heel soms tikt ie 70/80 aan, met ghost recon wildlands heb ik 50/60 fps

Wat betreft de GPU usage, in GTA 5 schommelt de GPU usage enorm en in Ghost recon wildlands blijft de GPU usage 100% de gehele tijd.

Beide games hebben ultra/very high settings.

PC specs
I7-6700k
16GB DDR4 GeIL Geheugen
AORUS GA Z270x gaming 7 mobo
Windows 10 Pro 64bits

Heb de opties die hierboven worden gegeven geprobeerd, geen resultaat.

Iemand een andere oplossing?
Een topic stelen. is zoiezo not done(heb al een modje om je eiugen topic gevraagd).

Ik zie alleen zo 1 2 3 niet iets. Wat is je CPU load tijdens GTA5?

• Ferluci92
  • Laatst online: 18-01 10:52
Even zonder gekheid.... voeding anyone?!

• loki504
Ferluci92 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:45:
markiemark1 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:20:
bij beeldschermadapters staat nu alleen nvidia 1080 de onboard heb ik in de bios uitgezet maar het probleem blijft.
Voeding, een half jaar geleden is mijn oude voeding kapot gegaan en ben ik naar de winkel gelopen, 1 voorradig de corsair cx750m, nogal overkill ik weet het maar ik had weinig zin om te wachten op een andere
Nope meer dan genoeg power. En kwaliteit is prima.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:10
Mwah, de cx750m is een oudere voeding dan de cxX50m met lager wattage en is ook een stuk minder van kwaliteit, maar dat zou nog het probleem niet kunnen verklaren.

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01 19:26
McFastFood schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:17:
Draait je cpu wel op de juiste specificaties van de fabrikant? in joun geval 4,2 GHZ Dit kun je zien in taakbeheer en in de BIOS op hoeveel GHZ je cpu loopt.
Ja, CPU draait op 4,2Ghz zowel taakbeheer als bios geven 4,2Ghz aan.
McFastFood schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:54:
En als je V-sync in GTA 5 uit zet? Wat voor fps krijg je dan? Drivers etc wel up to date?
V-sync staat uit in GTA 5, dit zet ik of staat standaard al uit. Alle drivers zijn up to date.
markiemark1 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:46:
ja mijn cpu loopt goed, stresstest overleeft ie ook, temperaturen blijven goed.

Wat lars betreft, gta is een cpu spel, je 1080 doet daar sowieso niet veel en over welke resolutie en settings hebben we het? als dat hoog is ia dat geen slechte fps.
Wat betreft me resolutie, 1920 x 1080 op 144hz.
loki504 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:31:
[...]

Een topic is zoiezo not done(heb al een modje om je eiugen topic gevraagd).

Ik zie alleen zo 1 2 3 niet iets. Wat is je CPU load tijdens GTA5?
De CPU load is ongeveer 30/40% en de temps van me CPU zijn rond de 50/60 graden tijdens GTA.
Ferluci92 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:45:
Denk niet dat dat wat uitmaakt, maar als je het wilt weten? Heb een Corsair AX1200i.

[ Voor 7% gewijzigd door Vincent227 op 08-04-2017 00:28 ]

Mijn PC configuratie

• loki504
ParaDroid2 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:16:
Mwah, de cx750m is een oudere voeding dan de cxX50m met lager wattage en is ook een stuk minder van kwaliteit, maar dat zou nog het probleem niet kunnen verklaren.
ik zie het.... Ik dacht het gewoon een "grote" versie was van de cx450m.. Blijkbaar zat ik er naast. blijkt dat je fabrikanten niet op hun nummering kan vertrouwen.

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11-2025
Heb je in de bios de optimized defaults al eens geladen (F5 drukken)? Wellicht dat er iets vreemds verkeerd staat (geheugen timing etc.).

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-01 00:23
Ik neem aan dat je je display kabel (HDMI-DVI-Display Port?) direct op je GPU hebt aangesloten? Kan een erg lullige fout zijn door hem op je onboard aan te sluiten. Een maat van me had het ook ooit eens, had een pc voor hem gebouwd en zat via zijn onboard te gamen :p

En ik neem aan dat die 1080 een 6 pins en een 8 pins pci-e kabel nodig heeft? Dat is bij die van mij in ieder geval wel zo.

Gebruik je een 8 pins voeding kabel die split naar een 6+8? Zo ja kan het zijn dat die niet genoeg stroom kan leveren. In dat geval probeer eens een aparte 8 en een aparte 6 pins van je voeding te gebruiken.

Groetjes, en succes.

• markiemark1
Hij staat nu bij azerty, komen er ook niet uit, wel is er coil whine.
Ik laat jullie weten wat het uiteindelijk was.
Allen bedankt voor de moeite!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Wat moet ik by lagspikes voorstellen?
Als in elke twee seconden staat het beeld een micro-tel stil.(op frequente basis)
Dat klinkt nml als iets wat ik had na upgrade >8gb.
Uiteindelijk heb ik het virtuele geheugen manual aangepast naar beginnen bij 8 tot 12 GB.
Daarna heb ik geen last meer gehad.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Qinshi
  • Laatst online: 03-12-2025
Corrupte bios?
Fabrieksfout in de CPU?
Falend moederbord?

Het kan zoveel zijn. Een High end PC, die niet direct draait zoals hij moet draaien, is zodanig moeilijk op te lossen dat ze meestal gaan voor alles te vervangen en hopen dat het dan wel allemaal goed draait.

Ik had vroeger ook lagspikes/freezes op m'n eerste 'gaming pc'.
Bleek een slechte voeding/HDD te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Qinshi op 08-04-2017 18:31 ]

Pagina: 1