Laten we het omdraaien: wat je hierboven beschrijft kan de door de provider geleverde router (ongeacht provider) met twee vingers in z'n neus. Wat denk je te gaan doen dat een eigen, geavanceerde, router vereist?
Voordeel van de USG tov de EdgeRouter is verder dat het vanuit dezelfde UniFi app beheerd kan worden als UniFi AP's. Dat is met name makkelijk als je dingen als VLANs configureert en zo eenvoudig ervoor kunt zorgen dat wat je op de router instelt ook op de AP correct staat - maar ik lees nergens dat je dat an plan bent...
Argument voor een eigen router is dat je dan voor de LAN niet afhankelijk bent van provider en dus makkelijk kunt overstappen zonder iets opnieuw te hoeven configureren lokaal. Om dat makkelijk te kunnen moet je wel de mogelijkheid hebben om modem/NTU in bridge mode te zetten.
Accespoint:
Een
Ubiquiti UniFi AP AC LR welke door PoE gevoed zal worden vanaf de router. Welke centraal in het appartement komt te hangen. (aan het einde van de gang)
Ik wil wel graag een dekkend wifi netwerk zonder dat er tussen twee accespoints geschakeld hoeft te worden, voor zover ik weet is dat niet mogelijk met de unifi-ap-ac-lr en ben daarbij in dubio of het niet beter is om te kiezen voor de
[afbeelding] waarmee het mogelijk is om een dekkend netwerk te creëren.
*De* Unique Selling Point van UniFi is juist het (op betaalbare wijze) soepel tussen AP's in roamen. Als je maar een enkele AP overweegt kun je beter een KPN "WiFi Versterker" kopen, want voor EUR 50 heb je dan betere standalone WiFi specs en prestaties dan een AP AC Pro, laat staan de LR. Meerwaarde van UniFi heb je pas bij twee of meer AP's
Of je meerdere AP's nodig gaat hebben is zonder een site survey een beetje koffiedik kijken, vooral afhankelijk van de gebruikte materialen in de binnenmuren. Als je een AP op het plafond in de gang vlakbij deur naar de keuken kunt hangen heb je kans dat je alles kunt dekken. Of je overal 100Mbps throughput kunt halen is een tweede. Daarvoor zou ik zeker twee AP's aanraden, eentje in de gang ter hoogte van de badkamer, eentje in de woonkamer. En met twee AP's heb je weer een sterk argument om voor UniFi te gaan, want ze doen wat ze beloven: handoff tussen AP's gaat soepel. Je kunt door huis wandelen en niet eens merken dat je van AP naar AP gaat.
Mbt keuze voor UniFi AP - je noemt hier net de twee minst handige opties
- de AC LR is zoals de naam zegt handig voor lange afstanden. Jij hebt het hier over een appartement, niet een paleis. De afstanden zijn kort, je uitdaging is hoeken, muren en mogelijk verstoring door buren. Daarvoor is de LR bij uitstek ongeschikt, want slechte 5GHz specs (niet beter dan de AC Lite) en nadruk op 2.4GHz.
- de Mesh is een outdoor-apparaat dat qua WiFi dezelfde specs heeft als de goedkopere AC Lite en met z'n sprietjes een lagere WAF. Jij hebt geen outdoor-apparaat nodig. Als je deze specs zoekt, neem de AC Lite.
Wat dan wel?
- de AC Lite is de goedkope optie die waar het ertoe doet (indoor 5GHz performance) gelijke specs heeft aan de LR en Mesh, maar goedkoper. De 2x2 MiMo is voor meeste toepassingen voldoende (500Mbps is haalbaar in zelfde ruimte), voornaamste minpunt is dat het proprietary 24V PoE gebruikt en dus niet vanuit een 802.3af/at switch gevoed kan worden, waardoor je altijd aan de injector vast zit. Bij twee AP's geen onoverkomelijk probleem.
- de AC Pro biedt 3x3 MiMo en volwaardige 802.3af PoE. De 3x3 biedt hogere theoretische snelheden maar ook langer goede verbinding bij slecht signaal. Je betaalt ongeveer dubbele per AP tov de Lite, maar krijgt er duidelijk wat voor terug. Of het je waard is, moet je zelf bepalen.
Ik draai zelf met 2x UniFi AC Pro in een dubbele betonbunker (zowel dikke betonnen vloer als zware draagmuur die dwars door onze woning gaat), eenje links voor, eentje rechtsachter. Overal >120Mbps 5GHz dekking (met 2x2 client) en ik heb nog verbinding in de speeltuin op 70m afstand aan voorzijde

Roaming gaat daarbij naadloos tussen de twee AP's. Enige waar ik ontevreden over ben is band steering - ik kwam steeds weer terug in vervuilde 2.4GHz ondanks dus prima 5GHz dekking overal. Heb dat opgelost door 5GHz-only SSID aan te maken.
Dat is een switch met Gb verbinding, niet GB verbinding. Voor GB heb je 10Gbps nodig. Lijkt me nergens voor nodig met deze toepassingen...
Hamvraag voor switches: kijken je ouders TV? Zo ja, gaat dat over IP? In dat laatste geval moet IGMP snooping ondersteund zijn en werken. De genoemde TP-Link switches zeggen het te ondersteunen maar in praktijk zijn de ervaringen negatief. Allicht dat je in dat geval kunt kijken naar de Netgear GS105E/GS108E.
Als je voor de UniFi AC Pro (of tegen mijn advies in de LR of Mesh) gaat kun je via 802.3af PoE doen. Dat scheelt een losse injector per AP. Daarvoor heb je een PoE switch nodig. Kijk dan bijv naar de GS108PE.
Iemand die nog tips en trucs heeft en nog antwoord heeft op bovenstaande?
Voor de volledigheid nog een plattegrond van het appartement.
[
afbeelding]
Allereerst:
Wat dan ook je van tevoren verzint (of wij op afstand uit onze duim zuigenn), het kan ernaast zitten. Doe dus voor je ook maar een Euro uitgeeft op locatie een site survey om te kijken hoe het echt zit qua dekking en interferentie. Ga daarbij van 5GHz uit om dekking te controleren, 2.4GHz kan op elk moment door interferentie onbruikbaar raken (en is meestal toch qua dekking prima op orde als je 5GHz ook goed hebt)
Qua config:
- alle AP's zelfde SSID's en keys (bij UniFi automatisch het geval)
- maak aparte SSID's aan voor 2.4GHz en 5GHz. Meld apparaten die 5GHz ondersteunen
alleen aan op de 5GHz, 2.4GHz is voor low-end/legacy meuk only. Scheelt band steering ellende.
- als je het idee hebt dat roaming beter kan, zet de lagere data rates uit (met nieuwste UniFi controller+AP firmware mogelijk), per default staan b-rates uit, maar 6, 9, 12 en 18Mbps zijn selecteerbaar. Vink die uit, dan moet een apparaat minimaal 24Mbps kunnen om te verbinden. Dan heb je dus gelijk ofwel een goede verbinding, danwel geen verbinding waardoor je moet roamen. Evt kun je ook een minimale RSSI instellen, maar met de uitschakeling van de laagste data rates bereik je met een stuk meer subtiliteit hetzelfde.