Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Het is weer tijd om een nieuwe NAS te maken. De huidige NAS draait op FreeNAS Corral en maak gebruik van ZFS partities.

Lang verhaal kort, ik wil of een Intel Pentium G4620 of een Intel Core i3-7100. Nu heeft de i3 geen ondersteuning voor ECC geheugen maar de G4620 wel. Dus ik zou denken, de i3 is geen optie.

Alleen is er ook zoiets als Registered memory. Waar bij ECC de CPU het moet ondersteunen lees ik nergens over Registered memory.

Dus mijn vraag eigenlijk, bied Registered memory dezelfde "error correction" als ECC memory? Zo ja, moet de CPU Registered memory ondersteunen om het te kunnen gebruiken? Kom ik weg met een Gigabyte GA-H110M-S2H, Intel Core i3-7100 en registered DDR4?

Beste antwoord (via maniak op 06-04-2017 23:11)

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:17
volgens mij was dit hier boven iets te kort door de bocht....

ECC Memory Supported indicates processor support for Error-Correcting Code memory. ECC memory is a type of system memory that can detect and correct common kinds of internal data corruption. Note that ECC memory support requires both processor and chipset support.

dus je moederbord moet het ook ondersteunen. dan ja de G4620 kan dit en nee de GA-H110M-s2H niet. Het zal dus niet in deze combinatie werken.

Ik zelf ben ook bezig met een nieuwe nas. kijk eens naar dit bord: Fujitsu D3417-B
zeer laag verbruik en wel ECC

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:56
Registrered geheugen heeft een buffer tussen de DRAM en cpu om zo grotere modules te kunnen maken zonder de cpu memory controller te zwaar te belasten. Werkt op xeon E5 en hoger. Nee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Registered ECC vereist inderdaad minimaal een Xeon E5, geen consumentenchipjes en bordjes. Je limiet is dus unbuffered ECC.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:17
volgens mij was dit hier boven iets te kort door de bocht....

ECC Memory Supported indicates processor support for Error-Correcting Code memory. ECC memory is a type of system memory that can detect and correct common kinds of internal data corruption. Note that ECC memory support requires both processor and chipset support.

dus je moederbord moet het ook ondersteunen. dan ja de G4620 kan dit en nee de GA-H110M-s2H niet. Het zal dus niet in deze combinatie werken.

Ik zelf ben ook bezig met een nieuwe nas. kijk eens naar dit bord: Fujitsu D3417-B

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ik had bij de pricewatch even snel een moederbord gezocht die registered memory ondersteund en een LGA1151 socket heeft en kwam op de Gigabyte GA-H110M-S2H. Daarbij staat er bij de filters bij de pricewatch het volgende:

Filter

Mij geeft dat het gevoel dat er 2 varianten zijn, namelijk ECC of Registered memory. Vandaar mijn verwarring.

edit:

Als ik voor de G4620 ga dan zat ik inderdaad te denken aan bv de Fujitsu D3417-B als moederbord.

[ Voor 31% gewijzigd door maniak op 06-04-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

maniak schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:53:
Ik had bij de pricewatch even snel een moederbord gezocht die registered memory ondersteund en een LGA1151 socket heeft en kwam op de Gigabyte GA-H110M-S2H. Daarbij staat er bij de filters bij de pricewatch het volgende:

[afbeelding]

Mij geeft dat het gevoel dat er 2 varianten zijn, namelijk ECC of Registered memory. Vandaar mijn verwarring.

edit:

[...]

Als ik voor de G4620 ga dan zat ik inderdaad te denken aan bv de Fujitsu D3417-B als moederbord.
Er is ook niet-registered ECC, dat is "normaal ECC", of unbuffered. Het is dus niet alsof registered geen ECC is. Het is ECC registered of ECC unbuffered.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Dus er is wel "niet-registered ECC" maar er bestaat geen "registered niet-ECC"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat komt meer doordat normale desktops die geen ECC nodig hebben ook geen registered nodig hebben, de twee hebben verder niks met elkaar te maken eigenlijk.
Registered: meer geheugen op 1 latje.
ECC: error correcting.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05 10:12

KRB

Ik heb zojuist super goedkoop DDR4 Ram aangeschaft (24 euro voor 16GB) zonder al te goed te kijken naar de specs, omdat ik verwachtte dat het een fout was van de site die snel gecorrigeerd zou worden. Nu blijkt het dus om registered ECC ram te gaan. Moet ik dan een moederbord hebben dat ECC support of registered?

M.a.w. werkt het niet als er geen support voor is of werk alleen de ECC niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

KRB schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:13:
Ik heb zojuist super goedkoop DDR4 Ram aangeschaft (24 euro voor 16GB) zonder al te goed te kijken naar de specs, omdat ik verwachtte dat het een fout was van de site die snel gecorrigeerd zou worden. Nu blijkt het dus om registered ECC ram te gaan. Moet ik dan een moederbord hebben dat ECC support of registered?

M.a.w. werkt het niet als er geen support voor is of werk alleen de ECC niet?
Als ECC niet support word (moederbord/CPU) wil het soms wel werken maar is de ECC uitgeschakeld.

ECC Reg is vaak een ander verhaal, die willen vaak helemaal niet werken op consumenten bordjes, ook niet als ECC non-reg wel support word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05 10:12

KRB

Spijtig....maar goed dan kan ik die sticks altijd nog tegen een hogere prijs verkopen. Of denkt iemand dat er binnenkort een AM4 moederbord uitkomt met registered support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
KRB schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:58:
Spijtig....maar goed dan kan ik die sticks altijd nog tegen een hogere prijs verkopen. Of denkt iemand dat er binnenkort een AM4 moederbord uitkomt met registered support?
Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
ECC en Registered zijn beiden compleet andere dingen, die dus ook niet uitwisselbaar zijn. Wel is het meeste registered geheugen ook ECC, en het meeste unbuffered (niet-registered) geheugen zonder ECC, maar dat is geen gegeven.

Registered == Er zitten buffers tussen de CPU en het geheugen die helpen bij het aanspreken van VEEL geheugen. Dit werkt alleen op server moederborden met socket 2011 en Xeon E5 CPU's (en waarschijnlijk de AMD tegenhanger), op socket 1150 / 1151 moet de tegenhanger, "unbuffered" geheugen.

ECC == Error correctie; het detecteert single bit errors in je geheugen en kan die corrigeren. Dit kan bij zowel registered als bij unbuffered geheugen; heel veel Intel CPU's ondersteunen het (al is het me een raadsel waarom de i3-7100 dat niet doet) maar er zijn maar weinig consumenten-moederborden die het ondersteunen.

Server-moederborden (zowel socket 1151 als 2011) ondersteunen het allemaal wel, en voor servers is de verkleining van de kans op corruptie die kleine meerprijs wel waard, waardoor je zo goed als geen registered geheugen zonder ECC aantreft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien leuk leesvoer: RAM FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
KRB schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:58:
Misschien in combinatie met een Ryzen processor uit de serverlijn van AMD. Maar dan ga je wel richting de serverlijn, waarmee je voor jouw doel waarschijnlijk het prijsvoordeel meteen weer teniet doet.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1