Externe harde schijf kaduuk dr instabiele stroomvoorziening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390565

Topicstarter
Hallo,

Een vraagske voor zover dit al niet ergens anders geplaatst is.

Een kennis van mij heeft een caravan op de camping staan en heeft in haar caravan stroom aangesloten van het electriciteitsnetwerk van de camping deze camping bevindst zich in in Begie of Frankrijk dacht ik.

Het stroomnetwerk daar is niet een van de beste aangezien de stroom regelmatig uitvalt; de camping is ook al 40/50 jaar oud en niet alle stroomkabels zijn daar vervangen,de "buitenplaten" die op het terrein staan en waar mijn stroomstekkers van nde caravan naar toe lopen deze palen staan altijd buiten in weer en wind ook zijn sommige palen niet goed afgesloten tegen water

en het komt dus regelmatig voor dat de stroom ineens uitvalt.

Niet alleen door vochtschade valt de stroom uit soms ook de kortsluiting als de boel overbelast wordt (ineens een oven erbij of magnetron) of de andere campeerders die teveel apparaten aansluiten.

Maar dat kan ook door blilseminslag zijn of andere externe factoren erg lastig...omdat dit geen stabiele stroomnet is voor mij qua apparaten is het niet echt een ramp behalve voor de koelkast als het warm weer is.

Door deze instabiele stroomlevering is onlangs haar Externe schijf kaduuk gegaan ineens was mijn partitie niet meer ingedeelt in NTFS maar een vraagteken gaat dit haar een lieve duit kosten om dit te laten fixen.

Mijn vraag: Hoe kan zij haar externe schijf continue op stroom laten staan kan dat middels een UPS en hoe betrouwbaar is dat.?

Zijn er nog andere oplossingen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:57

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Mijn vraag: Hoe kan zij haar externe schijf continue op stroom laten staan kan dat middels een UPS en hoe betrouwbaar is dat.?

Zijn er nog andere oplossingen.?
De meeste externe harde schijven krijgen hun stroom via de USB poort van de computer/laptop. Als ze een laptop gebruikt dan zou een stroomuitval geen problemen moeten geven. Dus sowieso een externe harde schijf die zijn stroom via de USB poort pakt.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JGoeij schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:14:
[...]

De meeste externe harde schijven krijgen hun stroom via de USB poort van de computer/laptop. Als ze een laptop gebruikt dan zou een stroomuitval geen problemen moeten geven. Dus sowieso een externe harde schijf die zijn stroom via de USB poort pakt.
Dat is alleen bij 2.5" disks zo. 3.5" disks hebben gewoon een adapter, omdat je geen 12V uit een USBpoort trekt.
Schijven zijn nogal gevoelig voor stroomstoringen als dat lang doorgaat. Een UPS ertussen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

TERW_DAN schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:17:
[...]

Dat is alleen bij 2.5" disks zo. 3.5" disks hebben gewoon een adapter, omdat je geen 12V uit een USBpoort trekt.
Schijven zijn nogal gevoelig voor stroomstoringen als dat lang doorgaat. Een UPS ertussen kan geen kwaad.
Ja dat klopt, maar waarom dan niet een 2,5" disk halen? Zo voorkom je het hele probleem van het plotseling uitvallen van de stroomvoorziening.
De partitie is nu al beschadigd aangezien hij niet meer te lezen is in Windows volgens TS. Ik zou dan sowieso een nieuwe 2,5" disk halen, zo duur zijn ze niet meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als een 2.5" disk voldoet kan dat natuurlijk prima. Maar stel dat je per se een 8TB disk wilt hebben, dan gaat dat wat lastig als 1 2.5" disk. Nu weet ik niet waar je die 8TB in een caravan voor nodig zou hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
JGoeij schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:22:
[...]

De partitie is nu al beschadigd aangezien hij niet meer te lezen is in Windows volgens TS. Ik zou dan sowieso een nieuwe 2,5" disk halen, zo duur zijn ze niet meer tegenwoordig.
Dat weet ik noch niet zo zeker!
Vaak wordt de USB naar SATTA of IDE adapter uit de USB gevoed en de 12V van de schijf extern.
Is deze defect of niet aangesloten zie je de adapter nog wel maar de disk niet meer.

Dus ga eens opzoek naar een andere adapter timjunier!
De kans is groot dat de disk het dan weer gewoon doet.
Heb nog niet zo vaak gezien dat door 230V voedings problemen een disk gesneuveld is , Adapters en andere interne voedingen wel.
Heb zelfs al diverse malen mee gemaakt dat bij indirecte bliksem inslag een harddisk het gewoon overleefd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

TERW_DAN schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:25:
Als een 2.5" disk voldoet kan dat natuurlijk prima. Maar stel dat je per se een 8TB disk wilt hebben, dan gaat dat wat lastig als 1 2.5" disk. Nu weet ik niet waar je die 8TB in een caravan voor nodig zou hebben :P
Haha dat is waar. 8 TB aan films en series is een lange vakantie :P
theuser schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:03:
[...]

Dat weet ik noch niet zo zeker!
Vaak wordt de USB naar SATTA of IDE adapter uit de USB gevoed en de 12V van de schijf extern.
Is deze defect of niet aangesloten zie je de adapter nog wel maar de disk niet meer.

Dus ga eens opzoek naar een andere adapter timjunier!
De kans is groot dat de disk het dan weer gewoon doet.
Heb nog niet zo vaak gezien dat door 230V voedings problemen een disk gesneuveld is , Adapters en andere interne voedingen wel.
Heb zelfs al diverse malen mee gemaakt dat bij indirecte bliksem inslag een harddisk het gewoon overleefd heeft.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid (was in de war met een ander topic, daar gaf de TS aan de HDD al in een PC te hebben aangesloten...)
Of de schijf uit de behuizing slopen, en in een computer aansluiten. Als dat werkt kan je een 3,5" behuizing halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 390565

Topicstarter
dat is idd een goed idee want de laptop gata op de accu verder als de stroom uitvalt en als ik Hibernation aan laat staan gaat ie vanzelf in slaap

De Ext.schijf is wel degelijk defect ik heb hem naar HDD recovery in A'dam gebracht zij hebben ene " no cure" no pay principe voor harde schijf recovery onderzoek voor defecte harde schijven en ze zijn ook realistisch qua bedragen vragen geen duizenden euro's voor recovery maar zij hebben geconcludeert na grondig onderzoek dat mijn 3.5 inch externe schijf wel degelijk kapot is ze hebebn wel 80% kunne terughalen.

Dus voortaan gaat er een 2.5 inch schijf direct op de laptop mdie een goede accu heeft en dan ois het probleem opgelost.

merci
Pagina: 1