Windows 10 RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik heb een oudere ASUS N73SV
Nu loopt Photoshop CC tegen een vol ram geheugen aan.
In de taskmanager zie ik dat 82% van het geheugen in gebruik is, en dat Photoshop daar 1.7GB van in gebruik heeft.
Nu is het vreemde, volgens systeeminfo zou ik 6GB moeten hebben.

Origineel heeft de laptop maar 2GB en heb ik daar zelf ooit 4GB bij geprikt.
Kan daar het probleem in zitten? Maakt het uit dat het niet 2 dezelfde geheugens zijn?

Ik ga sowieso vanavond proberen om de 2 geheugens fysiek om te draaien of dat helpt.

Het systeem gebruikt Windows 10, 64bit
Voor zover ik weet is de Adobe Creative Cloud versie ook 64bit, dit is een officiele versie van CC.

Iemand een idee wat het mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:56
heb je wel een 64 bit OS? 32 bit kan maximaal 4GB gebruiken namelijk

(zou ook bij systeemeigenschappen moeten staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar met een module van 2 + 4GB heb je toch ook 6GB? Photoshop pakt dus grofweg 30% van je geheugen. De rest zal wel opgaan aan achtergrondprocessen (dat kun je in je task maanager zien). Grote kans dat een aantal van deze processen ook door Photoshop gebruikt worden, en je geheugengebruik dus nog wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Het klinkt alsof je de 32-bit versie van Photoshop CC draait, en aangezien je zelf al niet duidelijk lijkt te hebben welke versie je draait, kan je daar het beste beginnen. Controleer dit eerst :)

6GB is 6GB, modules omdraaien gaat er niet voor zorgen dat Photoshop meer gaat gebruiken.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
nickertNL schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:39:
heb je wel een 64 bit OS? 32 bit kan maximaal 4GB gebruiken namelijk

(zou ook bij systeemeigenschappen moeten staan)
Type systeem: 64-bits besturings systeem, x64-processer staat er letterlijk in de systeem info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
TERW_DAN schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:40:
Maar met een module van 2 + 4GB heb je toch ook 6GB? Photoshop pakt dus grofweg 30% van je geheugen. De rest zal wel opgaan aan achtergrondprocessen (dat kun je in je task maanager zien). Grote kans dat een aantal van deze processen ook door Photoshop gebruikt worden, en je geheugengebruik dus nog wat hoger is.
3GB aan achtergrond processen?
Zou wel heel veel zijn...stond verder niks open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

MrNiles schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:47:
[...]

Type systeem: 64-bits besturings systeem, x64-processer staat er letterlijk in de systeem info
En welke versie van Photoshop? 32bit of 64bit?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
Slavy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:53:
[...]

En welke versie van Photoshop? 32bit of 64bit?
Dat weet ik dus niet zeker
maar volgens de adobe site, zou een 32bit Photoshop, met een 64bit systeem 3.2GB aan geheugen kunnen verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrNiles schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:52:
[...]

Dat kun je natuurlijk zo zien als je kijkt naar het geheugengebruik in je taskmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
TERW_DAN schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:57:
[...]

Dat kun je natuurlijk zo zien als je kijkt naar het geheugengebruik in je taskmanager.
ik zal vanavond eens een printscreen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

MrNiles schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:52:
[...]

Het 'idle' RAM-gebruik van Windows 10 ligt rond de 1,5 en 2,5GB, tel daar wat eigen geinstalleerde software en achtergrondprocessen bij op (drivers, AV, CC etc.) en 3GB is niet gek.

Photoshop CC installeert standaard de 64-bit versie volgens Adobe, dit kan je verifieren in je taakbeheer wanneer je Photoshop open hebt staan. Als de 32-bit versie draait, staat dat er tussen haakjes achter.

Je kan eventueel je paging file vergroten, het zal alleen wel e.e.a. vertragen t.o.v. meer geheugen bijplaatsen.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij vergeet je dat windows zelf ongeveer bijna de helft van het beschikbare RAM kan gebruiken. Dit stemt windows zelf af: hoe meer beschikbaar, hoe meer hij gebruikt.
Op een machine met 2 GB gebruikt windows slechts 0,5 GB, op een machine met 8 GB RAM gebruikt windows meer dan 3 GB, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Reepje schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:51:
Volgens mij vergeet je dat windows zelf ongeveer bijna de helft van het beschikbare RAM kan gebruiken. Dit stemt windows zelf af: hoe meer beschikbaar, hoe meer hij gebruikt.
Op een machine met 2 GB gebruikt windows slechts 0,5 GB, op een machine met 8 GB RAM gebruikt windows meer dan 3 GB, gewoon omdat het kan.
Klopt. Ik heb 16GB en daarvan is 3GB in gebruik met alleen 1 tabblad in Chrome (GoT dus :P )

De filosofie erachter is simpel:

Ongebruikt RAM is verspild RAM. Het geheugenmanagement van Windows loopt in dat opzicht nog wel achter op Unix gebaseerde systemen, daar kan je letterlijk al het geheugen in gebruik hebben, maar toch een lage geheugendruk hebben doordat er veel meer gecached wordt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, wat is er mis met geheugen dat daadwerkelijk wordt gebruikt? Merk je vertraging?

Momenteel is hier zo'n 4GB in gebruik met alleen Firefox (350MB met veel tabs), Outlook (60MB) en Onenote (35MB) open. Plus veel achtergrondspul, natuurlijk. Prima.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
F_J_K schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:19:
Inderdaad, wat is er mis met geheugen dat daadwerkelijk wordt gebruikt? Merk je vertraging?

Momenteel is hier zo'n 4GB in gebruik met alleen Firefox (350MB met veel tabs), Outlook (60MB) en Onenote (35MB) open. Plus veel achtergrondspul, natuurlijk. Prima.
Photoshop is niet vooruit te branden
Bepaalde simpele handelingen kunnen een aantal minuten kosten.
Met photoshop op, kost het 2 minuten om daarnaast Chrome op te starten.
Het hele systeem is rete-traag...het is dan ook wel al een oudere laptop, maar ik hoop m nog op te krikken door er geheugen bij te plaatsen

Systeem
Intel® Core™ i7 2630QM
NVIDIA® GeForce® GT 540M with 1GB DDR3 VRAM
DDR3 1333 MHz SDRAM,3 x SO-DIMM socket for expansion up to 12 G SDRAM Quad Core,2
twee ram slots zijn nu gevuld...maar proberen wat het brengt door er 4GB bij te prikken..of is dat sonde van het geld voor dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Goed,
laten we het dan met een voorbeeldje proberen.

Stel je hebt een auto, een oud ding, het rammelt wat maar het loopt nog. De maximale snelheid van het ding is echter slechts 105 km/uur. Net niet handig, want je zit veel op de snelweg.
Dus de snelheid moet omhoog. Nu zie je dat deze auto slechts een benzinetank heeft van 30 liter. Dus nu plaats je nog een benzinetank bij, totaal 60 liter. Hoeveel sneller is die nu, denk je?

Als chrome er nu 2 minuten en 3 seconden over doet om te starten bij 6GB RAM, dan zal bij 12GB Ram chrome opstarten in....2 minuten en 3 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Een SSD en een schone installatie kan ook heel veel doen om je laptop wat sneller te laten werken.
Pagina: 1