Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Social Wifi opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Ik wil graag in een stad een gratis wifi netwerk opzetten, ik wil er een social wifi van maken zodat de gebruikers moeten inloggen met bijvoorbeeld hun Facebook of iets dergelijk, zodat ze eerst op een pagina terecht komen. Het liefst wil ik dat er verder geen computer achter hoeft, dus alleen een acces point bijvoorbeeld een TP-Link WA5210G waar ik zelf veel ervaring mee heb.

Ik had zelf Tanazaa gevonden, wat precies was wat ik zocht, alleen is het een beetje prijzig. (activatiekosten van 400euro)

Iemand tips of een idee?

Alvast bedankt! :)

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 01:31:
Beste allen,

Ik wil graag in een stad een gratis wifi netwerk opzetten
Waarom? Waarom gratis?

Welke stad? De hele stad of slechts een (klein) deel?

Weet je hoeveel AP's je nodig hebt en waar je die gaat plaatsen/ophangen?

Is het je eigen grond of openbare ruimte? Heb je vergunningen nodig van de gemeente?
, ik wil er een social wifi van maken zodat de gebruikers moeten inloggen met bijvoorbeeld hun Facebook of iets dergelijk, zodat ze eerst op een pagina terecht komen.
Oh alstjeblieft niet. Niet iedereen heeft Facebook. En al zou ik Facebook hebben, niet iedereen wil zijn account koppelen aan allerlei al-dan-niet commerciële 3rd party's. Waarom wil je dit eigenlijk? Als je daadwerkelijk iets wilt doen met gegevens, denk dan aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de voorwaarden van Facebook zelf. Als je dit serieus wilt gaan doen zou ik haast een jurist inhuren.
Het liefst wil ik dat er verder geen computer achter hoeft, dus alleen een acces point bijvoorbeeld een TP-Link WA5210G waar ik zelf veel ervaring mee heb.
Volstrekt kansloos. Consumentenhardware zoals TP-link is leuk voor thuis en hele kleine bedrijven met 1 of 2 AP's, maar daar houdt het echt op. Het specifieke AP wat je hier noemt is zelfs de absolute bodem wat er te vinden is, zal traag zijn en buitenshuis een bereik van niks hebben. Los daarvan is het niet waterdicht, vandal-proof, etc. Wat je wilt is professioneel spul. AP's die je beheert als een cluster, die aware zijn van elkaar, die seamless roaming en band-steering voor je regelen, die niet van ellende uit elkaar vallen bij meer dan 10 clients per stuk, die te krijgen zijn in outdoor-varianten die tegen water en stof en zonlicht en vrieskou en flinke klappen kunnen, etc. Daarnaast wil je ze ook nog aansluiten. Als je het hebt over bijvoorbeeld een winkelcentrum heb je het over tientallen meter kabels, een handvol dure switches, en een dedicated controller. En dan nog een ruimte voor de apparatuur naast de AP's. Dit alles is duur en complex en bizar veel werk.
Ik had zelf Tanazaa gevonden, wat precies was wat ik zocht, alleen is het een beetje prijzig. (activatiekosten van 400euro)
Als je nog eens kijkt naar de vorige alinea begrijp je dat €400 activatiekosten een schijntje is op de totale kosten van dit project. Daarnaast weet ik dat sommige profi-netwerk-fabrikanten waaronder Aruba al functionaliteit voor Facebook ingebouwd hebben.
Iemand tips of een idee?
Doe het niet. Er is een reden dat steden gewoon geen serieuze wifi netwerken hebben. Het is duur en het is zinloos. De mensen die toch in jouw stad draadloos internet willen, hebben allang een ruime 3G/4G bundel.

Als je dit toch per se wilt, denk er dan heel goed over na. Begin eens met goed kin kaart brengen wat je nou wit. Gaat het om een klein winkeltje (1-10 AP's), of een groot gebouw (10-100 AP's), of een winkelcentrum (100-1000 AP's) of een complete stad (>9000 AP's). Wat voor dienstverlening wil je nou eigenlijk leveren? Wat ga je kiezen qua apparatuur en qua sociale interactie? Wil je misschien het project in z'n geheel uitbesteden?

Kijk ook eens naar e trainingen die bedrijven als Ubiquity en Aruba enzo aanbieden. Zelfs die zijn duur en complex! Of bijvoorbeeld deze blogpost van een netwerkbeheerder op de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam over hun netwerk anno 2014 met meer dan 3000 AP's van ruim €600 per stuk.
Alvast bedankt! :)
Graag gedaan ;)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
Genoeg op got over te vinden
Bv kwakzalver in "hotspot maken, like to login"

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben zijdelings betrokken geweest met uitrol van dit soort project in een paar middelgrote steden.

Paar dingen:
1) Verdienmodel. Ik heb nog nooit gezien dat zo'n netwerk zichzelf op welke manier dan ook bedruipt. Meestal gebeurt het op initiatief van een gemeenteraad dat het idee krijg om de stad 'op de kaart' te zetten. Zij huren een partij in om het op te zetten en te onderhouden en gooien er een paar miljoen tegenaan, met de hoop dat hiermee het winkelend publiek de boel aantrekkelijker vindt dan bij een buurgemeente en daarom meer geld uitgeven. Prima als je dit kunt faciliteren voor een politiek luchtkasteel, maar als je het zelf wilt bekostigen met oog op winst uit operatie: vergeet het maar.

2) Kwaliteit. Als je het doet, doe het goed. We leven in 2017, de meeste potentiele gebruikers hebben een data-abonnement op hun mobiel, veel winkels hebben al gratis WiFi en grote internetproviders (in NL iig KPN en VodafoneZiggo, in veel andere landen Fon) hebben hotspots op hun klantmodems. Als je wilt dat mensen jouw netwerk gebruiken, moet je meerwaarde leveren tov die opties. Ook moet je login makkelijk genoeg zijn, omslachtige of impopulaire portals/walled gardens met bijkomende eisen (Facebook login/post :r ) schrikken ook af. Lever je onvoldoende dekking, onvoldoende stabiliteit, onvoldoende performance of onvoldoende gemak, dan verbinden ze met iets dat wel werkt. Dat betekent dat de lat hoog ligt voor zowel je design, je hardware als je beheer. Gezien je topicstart ben ik bij voorbaat bang dat dit veel maar dan ook veel te hoog gegrepen is, zowel qua initiele kosten als qua aanwezige kennis.

3) WiFi is hooguit zo goed als de verbinding die de AP's hebben met hun backhaul. Hoe ga je op minimaal honderden plekken in een stad je AP's voorzien van een internetverbinding? Het is geen toeval dat de KPN's en Ziggo's van deze wereld de meest uitgebreide public WiFi netwerken hebben - zij hebben overal straatkasten staan waarvandaan ze kunnen uitzenden, en een flink deel van de huizen heeft hun apparatuur. Jij hebt dat alles niet. Waar gaan die AP's aan geknoopt worden?

4) Opzetten van een netwerk is nog niet eens helft van totale kosten en moeite. Het moet ook beheerd worden gedurende z' n operationele levensduur. Je noemt hier een standalone AP. Beheer daarvan schaalt niet op: zie maar eens honderden van die dingen tegelijk in de gaten te houden... Maar nog los van de hardware/firmware: heb jij zelf de tijd en het geld om langdurig beheer te doen? Zo niet, wie gaat dat doen en wie betaalt dat?

5) Aansprakelijkheid. De overgrote meerderheid van internetgebruikers is netjes bona fide, maar als je maar genoeg gebruikers hebt ga je rotte appels krijgen. Bovendien is gratis WiFi bij uitstek aantrekkelijk voor schaduwfiguren, of ze nu mensen op Marktplaats willen oplichten, kindermisbruik willen kijken danwel de nieuwste mode in bommengordels willen uitzoeken. Op gegeven moment gaat iemand vanaf jouw netwerk iets doen dat ergens ontdekt wordt en komt Oom Agent aankloppen. Er zijn richtlijnen voor wat internetproviders (wat jij effectief bent) moeten doen qua dataretentie en aftappen. Exact wat nodig is verschilt per land (ik veronderstel dat je dit niet in NL gaat doen, dus weet niet exact wat voor jou van toepassing is). Doe je dat niet, dan kun je zelf aansprakelijk gehouden worden. Wil je het wel, dan is het duur en complex. Komt bij punt 3: je moet ook degene wiens verbinding je als uplink gebruikt afdekken. Dat betekent dat je waarschijnlijk moet gaan naar een architectuur met centrale WLAN gateway waar alle verkeer getunneld heen gaat vanaf de AP's. Die moet ergens gehost worden met passende verbinding.

Leuk dat je ervaring hebt met een standalone outdoor AP, maar ik heb het idee dat je geen flauw benul hebt van wat komt kijken bij een project als dit, laat staan dat je de kennis, kunde (en het geld...) hebt om het voor elkaar te krijgen. Laat het over aan iemand die dat wel heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De vraag is meer waarom zou je dit nog willen 4G wordt met de dag goedkoper, waardoor de behoefte aan wifi in het openbare domein afneemt. Lees als je door de stad loopt heb je geen wifi nodig, als je een filmpje wil kijken wil je ook zitten, ga naar een kroeg en vaak heb je dan al wifi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:51:
De vraag is meer waarom zou je dit nog willen 4G wordt met de dag goedkoper, waardoor de behoefte aan wifi in het openbare domein afneemt. Lees als je door de stad loopt heb je geen wifi nodig, als je een filmpje wil kijken wil je ook zitten, ga naar een kroeg en vaak heb je dan al wifi.
Dat is voor NL het geval, maar tussen de regels door lezend zou het kunnen dat TS dit in een andere land met een andere situatie mbt mobile data wil opzetten. Zou dus terughoudend zijn met dit zo zwart-wit te stellen.

In NL geldt trouwens ook dat jongeren en sociale minima vaak geen of slechts zeer beperkte mobile data ter beschikking hebben en dus juist wel naarstig op zoek gaan naar gratis WiFi - maar goed, tussen KPN Fon, Ziggo Wifispots, McDonalds WiFi en Kapper Hassan Snelknippen's netwerk is deze behoefte al grotendeels afgedekt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1