Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspils
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 12:53
Beste Tweakers,

Mijn vraag
Hoe kan ik een SSD het best configureren binnen ESXi 5.5 om optimale prestaties te halen en performancedegradatie te voorkomen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ESXi 5.5 op een HP Proliant ML350 G6 met:
  • 2 x Xeon E5504
  • 72GB RAM
  • HP P410i Smart Array (volledig in gebruik door 8x2,5" 15K hdd)
  • Areca ARC-1220 (volledig in gebruik door 8x3,5" WD Green HDD)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet veel, omdat ik geen SSD heb liggen waarmee ik iets kan testen. Ik wil de aanschaf van de SSD(s) pas doen wanneer ik zeker weet wat ik nodig heb en hoe ik het ga uitvoeren.

Onderbouwing
Ik gebruik mijn server voor hobby en studiedoeleindes. Zo draaien er inmiddels al aardig wat VMs. Ik begin nu echt te merken dat ik IOPS mis doordat veel processen langzaam gaan en een desktop hosten niet meer realistisch is. De oplossing is natuurlijk simpel: "SSD". Maar nu lees ik zo hier en daar dat ESXi al niet om kan gaan met TRIM. Maar ik kan moeilijk vinden wat nu de meest praktische manier is om een SSD toe te passen binnen ESXi zonder dat ik aanzienlijke performance-degradatie krijg door bijvoorbeeld het missen van TRIM.

Ik ga de SSD(s) rechtstreeks op het moederbord aansluiten, waar ik nog wat vrije SATA2-poorten heb. RAID is verder niet relevant, ik zorg wel dat ik back-ups maak en anders pech. Ik heb rond de 500GB nodig, dus zit te denken aan één Samsung EVO 1TB, of twee Samsung EVO 500GB's. Keuze hiervoor is prijstechnisch.

Ik sta open voor alle suggesties en/of configuratie tips.

- Jasper

Beste antwoord (via Jaspils op 14-04-2017 14:13)

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15
Als ik onderstaand linkje mag geloven moet het werken, mits hij als SSD gedetecteerd word

https://www.v-front.de/2013/10/faq-using-ssds-with-esxi.html

Check dit en help mee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Als je Windows als vm draait zal die gewoon het trim commando naar je schijf sturen wanneer je wat delete.
http://www.codyhosterman....-fix-in-esxi-6-5-patch-1/
Inderdaad een patch nodig op esx 6.5.

Al met al is het een fijne investering al zal je maar de halve snelheid van de ssd halen. Je hoeft hierdoor niet de snelste ssd te halen scheel weer paar euro's :P

[ Voor 57% gewijzigd door NLKornolio op 05-04-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

^ mits rdm (sas) of sata gemapped via passthrough.
Zelf zou ik een ssd op je 410i als array exellerator configureren. Tenzij er nu veel geswapped wordt, dan native ssd host cache en/of vffs.

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 05-04-2017 23:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Als ik onderstaand linkje mag geloven moet het werken, mits hij als SSD gedetecteerd word

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Volgens mij ga je de bandbreedte niet halen met SATA2 die trekt theoretisch tot 300MB/s, wellicht het nakijken waard. Terwijl SSD's makkelijk tot in de 500MB/s gaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspils
Bedankt voor de reacties!
caanova1984 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:34:
Als je Windows als vm draait zal die gewoon het trim commando naar je schijf sturen wanneer je wat delete.
http://www.codyhosterman....-fix-in-esxi-6-5-patch-1/
Inderdaad een patch nodig op esx 6.5.
Ik moet sowieso kijken naar een oplossing voor ESXi 5.5, dit is de laatste ESXi versie die officieel mijn hardware ondersteund. Ik wil nog niet testen met een nieuwere ESXi.

Maar zoals DukeBox al zegt, vereist dit niet Directed I/O om de Windows VM dit te laten regelen? Ik heb de SSD namelijk nodig als datastore in ESXi
caanova1984 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:34:
Al met al is het een fijne investering al zal je maar de halve snelheid van de ssd halen. Je hoeft hierdoor niet de snelste ssd te halen scheel weer paar euro's :P
True schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:43:
Volgens mij ga je de bandbreedte niet halen met SATA2 die trekt theoretisch tot 300MB/s, wellicht het nakijken waard. Terwijl SSD's makkelijk tot in de 500MB/s gaan.
Throughput zal ik inderdaad niet halen, maar dat is ook niet mijn primaire doel. Ik doe het vooral voor de IOPS, en dat zal niet worden beperkt door SATA2 zover ik weet.
DaMoUsYs schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:42:

Handig artikel. Dat hij als SSD wordt gedetecteerd is volgens mij wel te regelen. Maar het lijkt dus duidelijk dat TRIM standaard niet wordt ondersteund en dat het dus alleen 'misschien' via handmatig te regelen is via SCSI UNMAP commando.

Hier wordt ook vermeld dat nieuwere SSDs TRIM misschien helemaal niet nodig hebben. Is iemand hier bekend mee en/of weet bij welke SSDs dit het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 10:13
Jasper Kemper schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:39:
Bedankt voor de reacties!

[...]

Ik moet sowieso kijken naar een oplossing voor ESXi 5.5, dit is de laatste ESXi versie die officieel mijn hardware ondersteund. Ik wil nog niet testen met een nieuwere ESXi.
Ik kan je melden dat ik 2 Hp Proliant DL380 G6's heb draaien in een productie omgeving, en dit geeft geen problemen. Beide uitgevoerd met 2 CPU's

Je zal alleen even moete kijken of je de HPE branded versie moet gebruiken of de normale, op een G7 en G8 heb ik de HPE versie gebruikt en geen problemen ondervonden, weet alleen niet meer er voor de G6 is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:54

3DDude

I void warranty's

Ik zie niet echt een probleem, en ik heb 3 SSD's in mijn HP desktop 600 pro met een i5. waarvan één PCI-Express is, de Intel 750 (NVME).

Alles werkt prima, en ik zou me totaal niet druk maken om TRIM.
Wel zou ik je adviseren de SSD aan een fatsoenlijke controller te hangen. Dat scheelt ook in de aansturing.
Dus Sata2 zou ik niet doen. Zoek dan een Sata3 poort.

NB: ik draai wel ESXi 6.5

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspils
Update:
Ik heb 2 Samsung 850 EVO 500GB SSDs gekocht. Deze heb ik in het moederbord geplugged omdat daar nog wat SATA-poorten vrij waren en ik ze toch als losse disks gebruik. Back-ups regel ik op een andere manier dus RAID is niet nodig.

ESXi ziet beide SSDs gelijk en labelt ze ook als "Drive Type: SSD". Het type is volgens ESXi "Block SCSI", dus ik denk dat het SCSI Unmap protocol (TRIM equivalent) wordt gebruikt, wat ESXi dus wel ondersteunt.

Het lijkt op deze manier te werken, mochten er problemen ontstaan dat vermeld ik het in deze post zodat mensen met hetzelfde probleem de informatie hebben!

Bedank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Nice, fijn om te horen dat het werkt, wat ik nog wel wil aanstippen is dat RAID sowieso geen backup is

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspils
DaMoUsYs schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:11:
Nice, fijn om te horen dat het werkt, wat ik nog wel wil aanstippen is dat RAID sowieso geen backup is
Nee begrijp ik. Heb het inderdaad een beetje raar verwoord maar wilde duidelijk maken dat disk-failure geen ramp zou zijn. :) En ik heb sowieso niks te lijden bij downtime.
Pagina: 1