Asus UX310, UX410, BX310, Lenovo Ideapad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tot voor kort gebruikte ik deze laptop: pricewatch: HP Pavilion dv7-6151sd (QC610EA)

Groot, zwaar, fan was nagenoeg altijd aan en bouwkwaliteit liet de wensen over.
Daarnaast was dit beestje ook alweer zo'n 5 jaar oud.
Maar goed; hij werd op een vaste plek gebruik en was nog snel zat, zeker nadat ik er tijden geleden een ~120GB SSD had ingebouwd.

Maar zoals gezegd; bouwkwaliteit was al nooit het sterkste punt en langzaam viel de laptop (letterlijk) in stukken uiteen. Uiteindelijk moesten de scharnieren er ook aan geloven waardoor de laptop nu niet meer te gebruiken is. Scherm zit alleen nog met bekabeling vast. :/

Toen kwam deze Peaq in de aanbieding bij de Media Markt: pricewatch: Peaq PNB S1115-IM2NL ALU
Was erg goedkoop voor de specs, licht en handzaam, mooi scherm en i.c.m. de Core M CPU 100% stil.
Maar dit is voor mijn gebruik toch te zwak. Ik heb altijd vrij veel tabs openstaan (zo'n 10-30 stuks verdeeld over Internet Explorer en Chrome) en de CPU én werkgeheugen zitten nagenoeg altijd op hun limiet.

Deze Peaq wordt dus doorgeschoven naar mijn moeder maar voordat dat gebeurd moet ik op zoek naar iets voor mezelf. Het liefst ging ik voor een desktop omdat ik ook regelmatig met Lightroom werk (en ik daarvoor een andere desktop hier thuis gebruik) maar dat zit er niet in om diverse redenen.
En Tweakers kwam een paar dagen geleden met Best Buy Guide met precies deze categorie laptops wat mij weer eens aan het zoeken zette.

Mijn eisen:
1) 13- <15" 1080p IPS, liefst mat
2) Minimaal Core i3 of misschien zelfs liever een i5.
3) SSD of mogelijkheid tot SSD
4) 6GB+ werkgeheugen of mogelijkheid voor uitbreiding indien minder.
5) Goede accuduur
6) Liefst ook een beetje stevig gebouwd (zie bovenstaand verhaal) en mag ook wel een beetje mooi uitzien.

Toelichting hierop:

1) De genoemde HP laptop was 17". Omdat deze voornamelijk thuis werd gebruikt maakte dit niet zo heel erg veel uit en het gaf ook simpelweg wat meer 'ruimte'. Maar nu ik de Peaq gebruik merk ik toch wel dat een kleiner model wel erg prettig werken is. Ik sleur 'm tegenwoordig zo overal mee heen.

2) Dit is waar ik mij bij de Peaq in heb vergist. Core M CPU's lijken (voor zover ik heb kunnen vinden) rond de instap i3's te cirkelen qua performance of in ieder geval te benaderen.
Nou heeft de Peaq wel een van de oudste modellen die er zijn (M-5Y31) maar toch.
Dus dat moet sowieso een upgrade worden.
Helaas betekent dat wel een actief gekoelde laptop; iets wat ik na deze passief gekoelde en 100% stille laptop toch wel jammer vind.

3) Spreekt voor zich lijkt me. Ik kan overigens altijd de oude ~120GB SSD uit de HP overhevelen naar de nieuwe laptop.

4) Zoals gezegd gebruik ik veel tabs tegelijk. 4GB blijkt dus niet voldoende te zijn; o.a. tabbladen werden opnieuw geladen hierdoor wat erg irritant is.
6GB op mijn HP was altijd wel goed geloof ik. Maar iets van 8GB is ook vast niet verkeerd.

5) Ondanks het feit dat ik bij de HP de accu altijd uit de laptop haalde als ik 'm niet gebruikte (en dan op zo'n 80% geladen) was accuduur niet echt bijzonder. Een paar uur hooguit. De Peaq kan ik heel wat uren mee vooruit en dat is wel erg prettig.

6) Laptops zijn duur geworden. Als ik kijk naar wat ik voor die HP heb betaald en wat je daarvoor kreeg wordt je nu niet blij. Vooral de CPU's (i5's en i7's wat feitelijk gewoon zuinige dualcore's zijn) en opslaggeheugen vallen me tegen tegenwoordig. Als ik dat dus niet meer kan krijgen mag het in ieder geval nog een beetje goed uitzien en goede bouwkwaliteit hebben.

Waar kom ik op uit:

Deze lijst eigenlijk (hopelijk werkt deze link): https://tweakers.net/pric...757;747703;672725;553707/

De Asus modellen zijn over het algemeen vrij geliefd, zijn aardig gebouwd en bieden relatief waar voor je geld. Zeker als je de wat mindere modellen neemt en die zelf een upgrade geeft wat betreft werkgeheugen en/of opslaggeheugen. Iets wat bij deze modellen ook vrij eenvoudig kan. Ik kan zo snel niet vinden of dit upgraden ook kan bij de andere modellen maar dit is een erg grote plus voor Asus.
Zeker omdat ik dan als 2e schijf mijn oude SSD of 750GB HDD van de HP kan inbouwen.
Wel lees ik regelmatig dat de fan van deze modellen wel erg ijverig is en dat zou weer een flink minpunt zijn, zeker ik nu de compleet stille Peaq heb ervaren.

Op dit moment lijkt deze het meest interessant:
pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC330T
Iets duurder dan zowel de Asus UX310UA-FC075T en Asus BX310UA-GL213T
maar die heeft dan oook een i5-7200U i.p.v. i3-6100U.
Lijkt mij de meest logische keus van die drie.

Momenteel kost die FC330T €645 maar dat is alleen bij 4Launch. Rest zit op €699. Mocht 4Launch ook weer op dat prijsniveau komen dan heb ik als alternatief ook de UX310UA-FC329T die gelijk is aan de FC330T maar grijs- i.p.v. goudkleurig is. Kleur boeit mij eerlijk gezegd niet zoveel.
Daarnaast heb je dan ook nog de UX310UA-FC212T die qua specs gelijk is op de CPU na (i5-6200U) voor €20-30 minder wat op zich weer mooi de prijs is voor een extra stick RAM van 4GB. (of deel van prijs voor stick van 8GB)

Om de Asus line-up compleet te maken heb je ook nog de BX410UA-GV093T en UX410UA-GV010T.
Voor zover ik weet is het enige, grote verschil tussen de UX410/BX410 en de UX310 modellen het iets grotere scherm in de 410-reeks. En dus ook een iets kleinere rand rond het scherm.
Dit zorgt wel voor mindere specs (BX410 met i3-7100U) of veel hogere prijs (UX410 met i5-7200U voor €769).
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik die spec- of prijsverschil over heb voor dat randje en iets grotere scherm.
Mooi is het natuurlijk wel, maar zo mooi...

Dan andere merken.

De HP Pavilion x360 13-u001nd en HP Pavilion 14-al011nd blinken eigenlijk nergens in uit, hebben een wat oudere en minder CPU (i3-6100U) maar ze zijn wel stuk goedkoper en de laatste heeft bijvoorbeeld ook een 256GB SSD.
HP heeft in hun Pavilion x360 serie bijvoorbeeld ook nog de 13-u101nd met i3-7100U voor €579.
Wel hebben deze x360 allemaal maar 4GB werkgeheugen en dat zou ik moeten uitbreiden, ik geloof (maar weet niet zeker) dat dat kan.
Ik heb overigens wel mijn twijfels bij de levensduur/bouwkwaliteit van deze laptops, zeker in combinatie met het 360 graden scharnieren van het scherm. (hoewel dat wel een interessante feature is)

Tenslotte is er nog de Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH.
Stevig geprijsd @ (ruim) €800 en een oudere i5-6200U, maar ook 8GB werkgeheugen en 256GB SSD.
Bovendien erg licht maar elk van genoemde laptops is al een vederlicht vergeleken met m'n HP van 3 kilo.

Dell heeft de Inspiron 13 5000 2-in-1 met 360 graden scherm, i3-7100U, 4GB werkgeheugen (uitbreidbaar) en 1TB HDD voor €649.
Ik verwacht dat die HDD wel te vervangen is door mijn oude SSD. Dan heb ik ook een aardig nette laptop, welke overigens wel veruit het 'zwaarst' is met 1,71 kilo.
Maar dan zit je (inclusief de prijs voor extra werkgeheugen) wel op dezelfde prijs als de UX310 modellen die bovendien een i5-7200U en al een SSD hebben hoewel er misschien nog wel een of andere korting te regelen valt bij Dell. De formfactor van de Dell spreekt me op zich wel aan, net als bij die x360 van HP.

Ik vind dit erg moeilijk kiezen. Op dit moment neig ik naar een van die Asus UX310 modellen, maar misschien zijn er ook wel modellen/laptops die ik compleet over het hoofd zie. Daarnaast ben ik bang voor een overijverige fan in de Asus modellen. De UX410 is erg mooi maar ook erg stevig geprijsd net als de Lenovo die bovendien een mindere CPU heeft dan de rest.

Bovendien vind ik het veel geld voor dergelijke specs (paar jaar geleden kreeg je meer waar voor je geld) dus ik wil graag een goed afgewogen besluit nemen.

Dus heeft iemand tips, opmerkingen of ervaring met bovenstaande modellen en die mij een kant kan opsturen? O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 11:43
Iedereen is overdonderd door de lange uiteenzetting en bedenkingen denk ik haha.

Ik zit ook in dezelfde categorie en prijsklasse te kijken als jij en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Lenovo Ideapad 510s-13IKB. Krijgt veel voor de prijs, IPS scherm en naar mijn idee een goede bouwkwaliteit. De i7-versies zat ik naar te kijken, omdat ik vaak veel schermen en tabs open heb staan.
Naar die versies zou je dus ook nog kunnen kijken, want die leken mij iets beter dan de Ideapad 710s voor dezelfde prijs.

Ik zat ook naar de Asus UX310-FC329 te kijken, dus dezelfde twijfels als bij jou. Ook goede kwaliteit en uitbreidbaar, maar je krijgt voor dezelfde prijs minder goede objectieve specs voor ongeveer dezelfde prijs.

Hoe de meerprijs van de Ideapads zich verhoudt is ook moeilijk, want als je de Asussen uitbreidt zit je, naar mijn idee, op dezelfde specs voor ongeveer dezelfde prijs.

Wil ze beide nog wel even proberen om uit te vinden hoe ze typen, dat gaat nogal belangrijk zijn.

En laptops zijn niet goedkoop nee, maar ik zou ook zo snel niet kunnen vergelijken hoeveel beter ze relatief zijn geworden voor die meerprijs.

Mijn huidige laptop is ook 5 jaar oud, een Acer Aspire.

Uit jouw keuzes zou ik voor de UX310 gaan, maar je zou nog naar die Ideapads kunnen kijken.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Gnosis schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:18:
Iedereen is overdonderd door de lange uiteenzetting en bedenkingen denk ik haha.
Dat vrees ik ook. Maar ik probeer daar inderdaad mijn bedenkingen uiteen te zetten en dat kan ik niet echt in weinig woorden. Ruwe specs is niet alles voor mij.
[quote]
Als ik in de PW Lenovo laptops selecteer met <15" 1080p scherm en een Kaby Lake i3/i5/i7 dan kom ik op deze lijst.

Die begint dus bij €699 met 8GB werkgeheugen en 256GB SSD maar ook een i3-7100U.
Iets zegt me dat ik beter kan kijken naar een i5 en dan blijft (met een redelijk budget) alleen
deze over: pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14IKB 80UV0073MH
€799 voor i5-7200U, 8GB werkgeheugen en 256GB SSD..
Dat is veruit de duurste laptop van de hele lijst. De grote SSD is leuk maar niet per se nodig.
Ik heb een NAS en in de Peaq zit ook maar 128GB SSD en ik ervaar er alsnog geen problemen mee.
En bij sommige modellen kun je dus extra opslag plaatsen, in mijn geval bijv. mijn oude ~120GB SSD of 750GB HDD.
Een Asus UX310 UX310UA-FC329T of UX310UA-FC339T upgraden naar 8GB werkgeheugen zou mij dus ongeveer €50 minder kosten en schijnbaar is de Lenovo niet echt geweldig qua accuduur.
Wel leuk is de ethernet-aansluiting op de Lenovo. Niet erg nodig maar soms wel erg handig.
Uit jouw keuzes zou ik voor de UX310 gaan, maar je zou nog naar die Ideapads kunnen kijken.
Ik bljif inderdaad ook bij de UX310 uitkomen. De UX410 met dunne rand is erg mooi; maar €69 bijbetalen voor dat dunne randje (helaas zijn beide UX310 nu €699 nu de zilveren is gestegen vanaf €649) is wel beetje twijfelgeval.

En ik voel me nog niet helemaal lekker bij het fan-verhaal van de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Piet91 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:39:
En ik voel me nog niet helemaal lekker bij het fan-verhaal van de Asus.
Bedoel je de verhalen van fans of bedoel je de fans/koeling in de laptop?

En zoals je zegt kan je voor hetzelfde geld die UX310 wat uitbreiden ja.

Ik zal ook dat de accu niet briljant was van de Lenovo. Dat is wel een goed punt.

Je overweegt in ieder geval zorgvuldig je keuze, zo ben ik ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Gnosis schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:34:
Bedoel je de verhalen van fans of bedoel je de fans/koeling in de laptop?
De koeling ja. Ik lees dat de ventilators van de UX310 vrij aanwezig zijn om het maar licht te zeggen.
Ik gebruik nu dus een passief gekoelde laptop en om dan over te gaan op een laptop die weer flink zit te blazen/geluid maken is niet erg mooi vooruitzicht...
Je overweegt in ieder geval zorgvuldig je keuze, zo ben ik ook :).
Moet ook wel. Dit is ruwweg hetzelfde als wat ik ruim 6 jaar geleden heb betaald voor een échte quadcore i7 met mid-end specs. En daar krijg je nu zwakke dual-cores voor met kleine SSD's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Piet91 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:39:
[...]
Die begint dus bij €699 met 8GB werkgeheugen en 256GB SSD maar ook een i3-7100U.
Iets zegt me dat ik beter kan kijken naar een i5 en dan blijft (met een redelijk budget) alleen
deze over: pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14IKB 80UV0073MH
€799 voor i5-7200U, 8GB werkgeheugen en 256GB SSD..
Als ik naar benchmarks kijk dan zit er weinig verschil tussen de 6100u, 6200u, 7100u en 7200u. Dus die zou ik niet zo zwaar laten wegen in je vergelijking. Ik zit overigens precies naar hetzelfde segment te kijken, het is erg lastig.. Geen enkele laptop heeft precies alles wat je zou willen in deze prijsklasse..

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-07 21:56
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken voor een vervanger van ongeveer 13", en mijn voorkeur gaat uit naar de Lenovo ideapad 710s of de ux310. De HP Pavillon x360 is voor de mindere prijs niet echt interessant vind ik. Het heeft ook een matig verlicht scherm. De Lenovo 510s heeft ook maar een scherm met maar een matige lichtopbrengst.

Ik ben ook al enkele keren de Fnac of MM binnengewandeld om ze even te bekijken, en waar de bouwkwaliteit van de UX310 en de 710S voor mij zeer degelijk waren, merk ik bij de Pavillon toch een probleem. De backplate beschermt het scherm eigenlijk niet stevig genoeg waardoor er (lichte ) vervormingen optreden als er op de achterkant geduwd wordt.

Ik zou zelf in jouw geval voor de UX310 kiezen. Hij heeft een betere batterijduur tov de 710s (8-9 uur vs 6u), en nog een recentere processor (al maakt het eigenlijk niet zo veel uit, want de snelheidswinst is amper 0-5 %). Men vriendin heeft dan ook nog de UX305, wat zowat de voorganger is, en het is gewoon een heel fijne laptop om mee te werken. Hij typt lekker weg, de batterij gaat lang mee, en een heel mooi scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melluu
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-07 17:54
Je zou kunnen denken aan een hp 14-al125nd. Deze is rond de prijs van de lenovo 710s-13isk, maar veel betere specs. 14", i5-7200u, nvidia 940mx, 1,49kg en een full hd ips paneel. 256 gb ssd ook nog geloof ik. Het enige nadeel voor jou is het glanzende scherm, denk ik. Maar met een ips paneel heb je daar verder ook niet zo heel veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
voxxel schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:38:
Als ik naar benchmarks kijk dan zit er weinig verschil tussen de 6100u, 6200u, 7100u en 7200u. Dus die zou ik niet zo zwaar laten wegen in je vergelijking. Ik zit overigens precies naar hetzelfde segment te kijken, het is erg lastig.. Geen enkele laptop heeft precies alles wat je zou willen in deze prijsklasse..
Nee, er zitten geen enorme verschillen tussen die vier. Maar toch neig ik er na om nu wat hoger in te stappen omdat ik lang met een laptop doe.
Die i5 heeft ook Turbo Boost maar dat is ook maar triviaal.

Met de genoemde HP heb ik ruim 5 jaar gewerkt en als de bouwkwaliteit daarvan niet zo beroerd was (lees; scharnieren breken af) dan had ik er nog mooi een tijd mee door gewerkt. Een keer weer flink schoonblazen en die ging dan nog wel een paar jaar mee.
Deroderidder schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:57:
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken voor een vervanger van ongeveer 13", en mijn voorkeur gaat uit naar de Lenovo ideapad 710s of de ux310. De HP Pavillon x360 is voor de mindere prijs niet echt interessant vind ik. Het heeft ook een matig verlicht scherm. De Lenovo 510s heeft ook maar een scherm met maar een matige lichtopbrengst.

Ik ben ook al enkele keren de Fnac of MM binnengewandeld om ze even te bekijken, en waar de bouwkwaliteit van de UX310 en de 710S voor mij zeer degelijk waren, merk ik bij de Pavillon toch een probleem. De backplate beschermt het scherm eigenlijk niet stevig genoeg waardoor er (lichte ) vervormingen optreden als er op de achterkant geduwd wordt.

Ik zou zelf in jouw geval voor de UX310 kiezen. Hij heeft een betere batterijduur tov de 710s (8-9 uur vs 6u), en nog een recentere processor (al maakt het eigenlijk niet zo veel uit, want de snelheidswinst is amper 0-5 %). Men vriendin heeft dan ook nog de UX305, wat zowat de voorganger is, en het is gewoon een heel fijne laptop om mee te werken. Hij typt lekker weg, de batterij gaat lang mee, en een heel mooi scherm.
Duidelijk. Neig hier ook meer naar de UX310 inderdaad. Die €150 meer voor de UX410 voor puur en alleen die bezel is het eigenlijk niet waard IMHO.
Melluu schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:31:
Je zou kunnen denken aan een hp 14-al125nd. Deze is rond de prijs van de lenovo 710s-13isk, maar veel betere specs. 14", i5-7200u, nvidia 940mx, 1,49kg en een full hd ips paneel. 256 gb ssd ook nog geloof ik. Het enige nadeel voor jou is het glanzende scherm, denk ik. Maar met een ips paneel heb je daar verder ook niet zo heel veel last van.
Bedankt voor de tip. d:)b

Met €799 is het een van de duurste laptops in de vergelijking, vergelijkbaar met de UX410 en de Lenovo IdeaPad 510S.
Vergeleken met de UX410 heeft de HP 8GB werkgeheugen i.p.v. 4GB, 256GB i.p.v. 128GB SSD en een GeForce 940MX. Gamen doe ik nooit en verder biedt die GPU ook niet echt voordelen voor mij lijkt me.
Zelfs Lightroom gebruikt de GPU niet/nauwelijks. Lightroom zou ik misschien wel eens gebruiken maar over het algemeen vindt ik foto's bewerken op een klein scherm niet.
De HP biedt dan voornamelijk meer RAM en SSD. Een 4GB stick kost ruwweg €30. Extra opslaggeheugen kan bij de Asus modellen ook in de vorm van een extra SSD of HDD; ik heb dus zowel een 128GB SSD liggen als een 750GB HDD.
Daarnaast lijkt de bouwkwaliteit van de HP ook niet al te best, lelijk design en denk dat ik me wel ga ergeren aan het glanzende scherm.

Vergeleken met de Lenovo biedt de HP dus de losse GPU.

Ik heb mezelf denk ik al vastgebeten op de UX310 modellen. Ga er nog maar eens wat meer reviews over lezen of er dingen zijn waar ik mee rekening moet houden. (zoals de ventilator e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08 18:05
Ik heb zelf ook een UX310 model (FC329T) uitgekozen begin dit jaar, en ik moet zeggen dat hij me uitermate goed bevalt. Mijn keuze was wel gelimiteerd doordat ik hem tijdens de BTW actie bij de mediamarkt heb uitgekozen (maar daarom toch voor i5 ipv i3 gegaan). Mijn primaire gebruik is huis-tuin en keuken gebruik + wat systeembeheer en programmeren, ik draai er nu Linux op zonder driver problemen oid. (Ubuntu 16.04 atm)
Piet91 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:49:
De koeling ja. Ik lees dat de ventilators van de UX310 vrij aanwezig zijn om het maar licht te zeggen.
Ik gebruik nu dus een passief gekoelde laptop en om dan over te gaan op een laptop die weer flink zit te blazen/geluid maken is niet erg mooi vooruitzicht...
Ik kom van een passief gekoelde Toshiba Chromebook af, en de ventilator is inderdaad aanwezig. Dit merk ik vooral als ik in een stille ruimte zit, wanneer je een video of muziek opzet gaat dit al snel over het ventilator geluid heen. Het geluid van de ventilator ketst echter wel via het scherm recht op je af, jammer genoeg. Het geluid van de speakers komt van onder de laptop (aan de voorzijde) wat een beetje raar klinkt als je met je hoofd boven het toestenbord zit, maar verder prima geluid.

Je hoort de ventilator aanslaan, dan draait ie even en dan slaat ie weer af. Hierdoor blijf je het constant horen in tegenstelling tot een ventilator die continu blaast en je vanzelf gaat negeren. Wanneer ik bezig ben met werken op de laptop merk ik toch eigenlijk niet zo vaak dat geluid overigens.
Piet91 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:59:
De HP biedt dan voornamelijk meer RAM en SSD. Een 4GB stick kost ruwweg €30. Extra opslaggeheugen kan bij de Asus modellen ook in de vorm van een extra SSD of HDD; ik heb dus zowel een 128GB SSD liggen als een 750GB HDD.

Ik heb mezelf denk ik al vastgebeten op de UX310 modellen. Ga er nog maar eens wat meer reviews over lezen of er dingen zijn waar ik mee rekening moet houden. (zoals de ventilator e.d.)
Ik heb mijn UX310 opengehad en de SSD is een standaard M2 formaatje, waarnaast er nog plek is voor een 2.5" schijf. Ik geloof dat de 4gb RAM die wordt meegeleverd vast gesoldeerd zit maar dat er wel een SODIMM slot vrij is nog, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer. (Ik heb nog wel een foto van de binnenkant die ik straks zal opzoeken) De accu is op de foto verwijderd, die zit normaal onderin de foto, rechts zit de m2 en net daar boven de sodimm slot. Scharnier zit boven op de foto. (Klik voor groot)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FNsXizK.png
voxxel schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:38:
[...]

Van wat ik me herinner van mijn zoektocht begin dit jaar is er inderdaad niet zo veel verschil tussen de CPU modellen, het is voor eerder voor debragging rights.

Het IPS scherm op mijn model is trouwens erg mooi (ik wil niet meer zonder, zeker niet als het vergelijk met mijn oude 1600x900 TN paneel 8)7 ) Al moet ik voor sommige dingen wel even inzoomen, 1080p op 13" blijft heerlijk scherp ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NowayIndustries op 11-04-2017 19:22 . Reden: foto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenomeno24
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Op lenovo.nl is de ideapad 510 150 euro goedkoper geworden. De 510 met een i5 is echter niet meer voorradig. De 510 (en wellicht andere modellen) is met de kortingscode AFNWIDE zelfs 5% extra goedkoper, de prijs komt dan bij een 510 i7 (Kaby Lake) uit op 711,55. Niet verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Fenomeno24 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:50:
Op lenovo.nl is de ideapad 510 150 euro goedkoper geworden. De 510 met een i5 is echter niet meer voorradig. De 510 (en wellicht andere modellen) is met de kortingscode AFNWIDE zelfs 5% extra goedkoper, de prijs komt dan bij een 510 i7 (Kaby Lake) uit op 711,55. Niet verkeerd ;)
Weet je toevallig ook tot wanneer die kortingsactie geldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenomeno24
Gnosis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:30:
[...]

Weet je toevallig ook tot wanneer die kortingsactie geldig is?
t/m 30 apr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Fenomeno24 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:50:
Ik denk dat je de i5 bedoelt? Ik de 510 i5 kost €749 (met 5% korting dus €711.55) en de i7 kost €799 (met 5% korting dus €759.05.
En de i5 is hier wel op voorraad.

Tenzij je de 15" bedoelt; dan heb je op alle punten inderdaad gelijk. Maar dat is natuurlijk wel 15".
In dat segment heb je (als je een Kaby Lake i5 of i7 wenst) natuurlijk aardig wat meer keuze dan in de 13-14' segment als je naar vergelijkbare prijzen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenomeno24
Piet91 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:50:
[...]

Ik denk dat je de i5 bedoelt? Ik de 510 i5 kost €749 (met 5% korting dus €711.55) en de i7 kost €799 (met 5% korting dus €759.05.
En de i5 is hier wel op voorraad.

Tenzij je de 15" bedoelt; dan heb je op alle punten inderdaad gelijk. Maar dat is natuurlijk wel 15".
In dat segment heb je (als je een Kaby Lake i5 of i7 wenst) natuurlijk aardig wat meer keuze dan in de 13-14' segment als je naar vergelijkbare prijzen kijkt.
Ik heb het inderdaad over de 15''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen ux410, ux310 en macbook Pro 13(2015) (1300eu), en xiaomi Air 13.
Van de ux410 zou ik het liefst de variant met 256gig en 8gb nemen maar deze is niet zo goed verkrijgbaar maar zou 900eu kosten. Ik vindt de 100€ ten opzichte van de standaard versie best schappelijk voor het toegenomen geheugen en ssd.
Als ik een 310 zou nemen dan zou ik de variant willen met de 7de generatie processor, deze scoort en stuk beter in de benchmarks en langere accu duur. Hiervan kost de versie met 8gb momenteel ook 900€ dus zou ik uiteraard voor de 410 gaan
. De 4gb 128g versie is nu beschikbaar voor 700€ en vind ik wel een optie. Wat me aan deze laptops aanspreekt is vooral de mogelijkheid tot upgraden. Maar dit is ook wel nodig bij de 4gb versie.
De xiaomi (800€) en macbook zijn daarentegen een stuk mooier. De xiaomi lijkt qua specificaties een goede deal maar heeft geen mat scherm en ik vind het vervelend dat ik het toetsenbord niet
Kan testen. Ik vind het dus een beetje riskant om deze te kopen maar als hij bevalt lijkt het me een mooie aanwinst. Als laatste optie overweeg ik de macbook pro 2015. Wat ik een beetje jammer vindt is dat deze geen usb -c heeft gezien dit de toekomst schijnt te zijn. Verder natuurlijk een mooi apparaat met erg fijn toetsenbord en trackpad. De nieuwe macbooks (Pro) hebben niet zo'n fijn toetsenbord en vallen daarom af. Ik vraag me ook af hoe een asus zich verhoudt tot een macbook pro

Mochten jullie al iets gekozen hebben dan hoop ik op wat ervaringen die mij mogelijk kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
De keuze is ondertussen niet veel makkelijker geworden.

Vrijdag eens bij de Media Markt wezen kijken. O.a. weer eens het verschil proberen te ervaren tussen de UX310 en UX410 en het is marginaal. Maar goed; in zo'n winkel is dat ook erg slecht te ervaren.
De UX310's met i5 zijn slechter verkrijgbaar of net zo duur als de UX410's met vergelijkbare specs.
In dat opzicht is de UX410 de betere keus.

Maar heb ook de Lenovo IdeaPad 510-nog wat bekeken en dat ziet er op zich ook wel redelijk uit.
Deze heeft overigens ook een netwerkaansluiting wat de Asus modellen missen en heeft de dubbele hoeveelheid RAM en opslag (8GB en 256GB SSD) versus de Asus (4GB en 128GB SSD).
Ik geloof dat RAM en SSD te vervangen zijn; maar niet zoals bij de Asus plek voor een extra HDD.

Wel leek op het eerste gezicht de Lenovo modellen nét wat minder mooi afgewerkt/behuizing wat minder premium. Maar voor dezelfde prijs krijg je dus wel meer waar voor je geld.

Ik ging eigenlijk uit van deze Asus: pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV010T
En dan een extra stick RAM en mijn oude laptopschijf erbij in.
Maar nu is er ook een BX410-versie: pricewatch: Asus ZenBook BX410UA-GV123T
Voor €70 meer 8GB ram i.p.v. 4 en 256GB SSD i.p.v. 128GB. Zo'n grote SSD is niet per se nodig (omdat ik er m'n oude HDD in zou kunnen zetten) maar een 4GB geheugenstick kost ook al zo'n €30-35. En dan voor 3 tientjes meer heb ik dan ook een extra grote SSD.

Ondertussen is deze ook flink in prijs gezakt: pricewatch: Medion Akoya S3409 F5 (30022292, Qwerty)
Zelfde CPU maar met 8GB werkgeheugen en 512GB (!) SSD en nog goedkoper dan de rest ook.
Behuizing is wel een minpunt.

Ik ga eens kijken of MM binnenkort met een of andere actie komt waardoor de UX410 goedkoper wordt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:05:
Ik ga eens kijken of MM binnenkort met een of andere actie komt waardoor de UX410 goedkoper wordt ofzo.
De prijs blijft maar op €799 staan, een maand geleden is die even naar €749 gegaan.
Ding staat gewoon maandenlang op dezelfde prijs, best apart.

Uiteindelijk zondagavond nog op de valreep besteld bij MM omdat die een Cashback-actie hadden lopen die bij deze laptop €50 cashback zou moeten opleveren.

Uiteindelijk is het dus deze geworden: pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV010T
RAM kan ik t.z.t. uitbreiden met een stick van 4 of 8GB (denk dat 4GB stick wel voldoende is) en eventueel de SSD (~ 120GB) of HDD (750GB) van mijn oude HP laptop bijplaatsen als de 128GB SSD niet voldoende is.
De Peaq kan dan doorschuiven naar m'n moeder.

Zou vandaag binnen moeten komen maar zag vanmiddag de status in de app ineens veranderen naar morgenmiddag. :(

Anywho; mocht iemand nog vragen hebben over deze laptop; stel ze gerust. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 04-07-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Om even terugkoppeling te geven; eerste ervaringen met de UX410.

De i5-7200u is een aardige verbetering t.o.v. de M-5Y31 in de Peaq. Overigens geen mega verschil; ik schommel nu meestal rond de 10-40% CPU usage.
Een i3-7100u doet weinig onder voor de i5-7200u en die i3 is ook maar iets beter dan de Kaby Lake Core M. Kun je zien dat die Core M over de jaren wel wat beter zijn geworden. :P
RAM uiteraard nog net zo erg als op de Peaq, maar dit is te verhelpen met een extra stick RAM.

Breekpunt kan echter de ventilator worden. Dit is een welbekend probleem met de Zenbooks en ik had gehoopt dat dit mee zal vallen. Ik vindt het echter flink tegenvallen.
De fan slaat erg vaak aan en maakt dan aardig geluid. Met NoteBook FanControl met een UX410UQ profile wordt het wat minder maar nog steeds slaat de fan om de zoveel tijd even flink aan.
Dit doet IMHO flink afbreuk aan het premium ervaring die Asus met deze Zenbooks lijkt uit te dragen.

Ik kijk dit nog even aan en kijk of hier wat aan te doen is, maar zo niet; dan ga ik kijken of ik de Zenbook kan retourneren want dit is ronduit onprettig. Daarnaast wil ik niet weten wat dit ding gaat doen over een jaar of 1-2 als de boel wat verouderd, stof verzameld etc. Dan zal die fan wel continue doordraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
Wij hebben nu ook de UX410UA met i5-7200U, 256 SSD... ik herken het fanprobleem nog niet...

ps we hadden eventjes thuis via coolblue de yoga 510, de bouwkwaliteit daarvan is echt slecht te noemen, eerste avond liet het touchpad al los, uiteraard de volgende dag teruggestuurd.... We hebben ook de Surface PRO4 thuis gehad, maar is toch net geen laptop... ondanks de mooie bouwkwaliteit en goede specs.

Het is dus altijd erg persoonlijk naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik zit met een moeilijk probleem.

Ik ben eigenlijk niet helemaal tevreden dus met de UX410UA.
Accuduur is flink minder dan wat reviews hebben gemeten en fan is irritant.
Ik heb 'm gekocht bij Media Markt en ben daar Club lid; ik mag deze dus nog retourneren t/m dit weekend.

Ik zit nu naar deze te kijken: pricewatch: Lenovo Ideapad 520s-14IKB (80X2002RMH) Zilver

Evenals mijn huidige UX410UA alleen bij MM verkrijgbaar maar vandaag geven die 10% korting op Lenovo producten. Kost dan dus €719 en dan heb ik gelijke specs maar meer RAM (8GB vs. 4GB) en meer SSD (256GB vs. 128GB).
Het lijkt erop dat je bij deze ook zaken als RAM en SSD/HDD kunt vervangen.

Zit nu te bedenken:
- De UX410 retourneren of vragen naar reparatie o.i.d. (omdat accuduur te slechts is evenals fan)
- Deze Lenovo kopen.

Ik ben MM Club lid en heb dus even tijd met retourneren maar heb met het retourneren zélf bij hen nog geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Als de batterij 1 van de redenen is waarom je de asus retour zou doen dan zou ik die 520s ook maar overslagen. De accuduur van de 510S was met zijn 30wh ook maar middelmatig en de 520s word wederom geleverd met een 30wh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
VdBorght schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:16:
Als de batterij 1 van de redenen is waarom je de asus retour zou doen dan zou ik die 520s ook maar overslagen. De accuduur van de 510S was met zijn 30wh ook maar middelmatig en de 520s word wederom geleverd met een 30wh batterij.
Het is niet eens zozeer dat de accuduur van de Asus voor mij niet voldoet; maar deze is echter stuk lager dan wat reviews (10 - 12 uur) en andere users ervaren (8 -9 uur).
Dat ik dan met net 5 uur aankom; lijkt mij dat mijn exemplaar flink onder presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Piet91 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:19:
[...]

Het is niet eens zozeer dat de accuduur van de Asus voor mij niet voldoet; maar deze is echter stuk lager dan wat reviews (10 - 12 uur) en andere users ervaren (8 -9 uur).
Dat ik dan met net 5 uur aankom; lijkt mij dat mijn exemplaar flink onder presteert.
Ligt natuurlijk ook aan wat je er mee doet, hoe helder je scherm is, al dan niet op battery saving modus, etc.. De cijfers in reviews zijn benchmarks en zijn (imo) grotendeels niet representatief voor de echte wereld. 8-9u vs 10-12u is opzich al een groot verschil, en Als je bv de review van notebookcheck naast die van tweakers legt, en dan kijkt naar de browsetest dan zit daar een nog groter verschil in. Of kijk je naar de pcmark8 "praktijkbenchmark" in de review van tweakers dan kom je amper op 4,30u.

Ik denk dus dat het eerder een verschil in workload en settings is dan een defecte/slechte/onderpresterende batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door VdBorght op 27-07-2017 14:38 ]

Pagina: 1