Beste Tweakers,
Al enige tijd ben ik aan het sparen voor een nieuwe pc, maar keer op keer kon ik een nieuwe reden verzinnen om nóg langer te wachten op het volgende release van een hardwaregeneratie. Ooit heb ik van een medetweaker het advies gekregen dat ik pas een nieuwe pc moest gaan bestellen op het moment dat ik daadwerkelijk een echte reden heb om te upgraden, en dat moment is nu gekomen! Graag hierbij jullie deskundig advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats moet het geschikt zijn om op te kunnen werken. Meestal is dit het modelleren en programmeren van software, en in bijna alle gevallen zijn dit webapplicaties. De software die ik hierbij gebruik zijn de verschillende Jetbrains IDE's, diverse browsers die tegelijkertijd open staan met tientallen tabbladen per browser, en virtualisatiesoftware zoals Vagrant en Docker waarbinnen vele services kunnen draaien zoals Postgres, RabbitMQ en Memcache. Ten tweede is er natuurlijk het privégebruik, waarbij ik graag voor mezelf programmeer of soms een paar weken een spel speel. Fallout 4 staat al een tijd op mijn lijst (en in mijn Steam-library) maar mijn huidige pc trekt dat spel niet. Verder het reguliere huis-, tuin- en keukengebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik €1500 apart gezet voor een nieuwe pc. Dat geld hoeft niet op, maar als er een goede reden is om het uit te geven dan is het er. Meer bij voorkeur niet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc zal ik doorgeven aan mijn vader. Uit dat systeem zal ik alleen een 2TB hdd halen en die in het nieuwe systeem zetten. De randapparatuur houd ik wel, en heb ik dus niet nodig. Momenteel werk ik met twee Samsung S22C300-monitoren, deze overweeg ik te vervangen als dat binnen het budget past. Een kleine overschrijding van het budget is dan bespreekbaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van bovengenoemde beschrijving heb ik de volgende eisen bedacht:
Niet specifiek, maar ik heb goede ervaringen met moederborden van Asus, met grafische kaarten van Asus/AMD, met kasten van Antec en Fractal Design, met voedingen van Corsair en met processors van Intel.
Ga je overklokken?
Vrijwel zeker niet.
Mijn vragen aan jullie
Zelf een pc samenstellen doe ik veel te weinig, dus ik heb geen idee hoe de verschillende onderdelen samenwerken en waar ik allemaal op moet letten. Ik ben tot de huidige samenstelling gekomen door de BBG van maart te combineren met het nieuws omtrent Ryzen, zoeken en filteren in de Pricewatch en Googlen naar meer informatie. Graag jullie advies over mijn gekozen systeem. Past alles op elkaar? Voldoet het aan mijn eisen zoals hierboven opgesomd? Zou je zelf voor een andere combinatie hebben gekozen en waarom? Als extraatje wordt advies over nieuwe monitoren of hardwarematige full disk encryption bijzonder gewaardeerd!
Jullie mogen elke keuze die ik heb gemaakt in twijfel trekken, als ik kan zal ik een keuze onderbouwen. Mocht ik uiteindelijk op heel iets anders uitkomen dan is dat wat mij betreft geen probleem, dit is slechts wat ik heb gemaakt met de kennis die ik vandaag heb opgedaan.
Edit 18:04; RAM vergeten...
Al enige tijd ben ik aan het sparen voor een nieuwe pc, maar keer op keer kon ik een nieuwe reden verzinnen om nóg langer te wachten op het volgende release van een hardwaregeneratie. Ooit heb ik van een medetweaker het advies gekregen dat ik pas een nieuwe pc moest gaan bestellen op het moment dat ik daadwerkelijk een echte reden heb om te upgraden, en dat moment is nu gekomen! Graag hierbij jullie deskundig advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats moet het geschikt zijn om op te kunnen werken. Meestal is dit het modelleren en programmeren van software, en in bijna alle gevallen zijn dit webapplicaties. De software die ik hierbij gebruik zijn de verschillende Jetbrains IDE's, diverse browsers die tegelijkertijd open staan met tientallen tabbladen per browser, en virtualisatiesoftware zoals Vagrant en Docker waarbinnen vele services kunnen draaien zoals Postgres, RabbitMQ en Memcache. Ten tweede is er natuurlijk het privégebruik, waarbij ik graag voor mezelf programmeer of soms een paar weken een spel speel. Fallout 4 staat al een tijd op mijn lijst (en in mijn Steam-library) maar mijn huidige pc trekt dat spel niet. Verder het reguliere huis-, tuin- en keukengebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik €1500 apart gezet voor een nieuwe pc. Dat geld hoeft niet op, maar als er een goede reden is om het uit te geven dan is het er. Meer bij voorkeur niet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc zal ik doorgeven aan mijn vader. Uit dat systeem zal ik alleen een 2TB hdd halen en die in het nieuwe systeem zetten. De randapparatuur houd ik wel, en heb ik dus niet nodig. Momenteel werk ik met twee Samsung S22C300-monitoren, deze overweeg ik te vervangen als dat binnen het budget past. Een kleine overschrijding van het budget is dan bespreekbaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van bovengenoemde beschrijving heb ik de volgende eisen bedacht:
- Moet Windows 10 Pro x64 kunnen draaien. Dat is het os dat ik het beste ken en het meest gebruik.
- Moet Linux x64 kunnen draaien. Ik wil een test gaan doen om meer/vaker op Linux te werken, dus dit moet ook tot de opties behoren.
- Moet virtualisatie ondersteunen, in ieder geval voor Docker-containers. Dit is de reden dat ik moet upgraden, want mijn huidige pc ondersteunt dit niet. Ons team van programmeurs groeit, ons serverpark groeit, en we gaan op korte termijn (deels) overstappen op Docker op de servers, en ik wil graag dat wij als developers ook met Docker gaan werken.
- Meer cores/threads is beter. Dat maakt het makkelijker om diverse services een aantal cores toe te kunnen wijzen en goed lokaal te kunnen ontwikkelen en te testen. Verder denk ik dat meer cores een betere investering is voor de toekomst dan meer GHz per core.
- Twee m.2-aansluitingen. Graag wil ik ieder os op een eigen ssd draaien, en wil ik ieder os zo responsive mogelijk hebben. Bij het booten moet ik kunnen kiezen vanaf welke ssd opgestart moet worden. Een bootmanager gebruik ik bij voorkeur niet. (Als de schijf met de bootmanager faalt dan kan ik beide systemen niet meer opstarten.)
- Zo stil mogelijk bij normaal gebruik. Hoewel ik mijn eigen werkkamer heb en daar ook nog vaak muziek draai heb ik toch de voorkeur voor een relatief stille pc.
- Zo zuinig mogelijk. Mijn pc staat grote delen van de dag aan, dus zuiniger betekent zowel groener als goedkoper, en het helpt natuurlijk ook om de pc stiller te krijgen. Dat er veel gebruikt wordt bij het gamen spreekt voor zich, maar bij (bijna) idle zou de pc niet zo veel moeten gebruiken.
- Ik zou graag ssd's hebben met bruikbare ingebouwde hardware-encryptie. Met het oog op steeds meer onthullingen over privacy-schending vind ik het interessant om hier over na te denken en mee te experimenteren. Dit lijkt me een logische volgende stap in het beveiligen van je eigen data, en nu wil ik kijken in hoeverre deze beveiligingsstap de gebruiksvriendelijkheid in de weg staat. Is geen harde eis, en hangt met name af van de consequenties voor de samenstelling van mijn systeem, maar indien het redelijkerwijs mogelijk is voor een acceptabele prijs dan zou ik het er graag in hebben. Mocht er iemand ervaring hebben hiermee dan zou ik hier graag over geadviseerd worden. Deze eis heb ik nog niet meegenomen in mijn eerste opzet.
Niet specifiek, maar ik heb goede ervaringen met moederborden van Asus, met grafische kaarten van Asus/AMD, met kasten van Antec en Fractal Design, met voedingen van Corsair en met processors van Intel.
Ga je overklokken?
Vrijwel zeker niet.
Mijn vragen aan jullie
Zelf een pc samenstellen doe ik veel te weinig, dus ik heb geen idee hoe de verschillende onderdelen samenwerken en waar ik allemaal op moet letten. Ik ben tot de huidige samenstelling gekomen door de BBG van maart te combineren met het nieuws omtrent Ryzen, zoeken en filteren in de Pricewatch en Googlen naar meer informatie. Graag jullie advies over mijn gekozen systeem. Past alles op elkaar? Voldoet het aan mijn eisen zoals hierboven opgesomd? Zou je zelf voor een andere combinatie hebben gekozen en waarom? Als extraatje wordt advies over nieuwe monitoren of hardwarematige full disk encryption bijzonder gewaardeerd!
Jullie mogen elke keuze die ik heb gemaakt in twijfel trekken, als ik kan zal ik een keuze onderbouwen. Mocht ik uiteindelijk op heel iets anders uitkomen dan is dat wat mij betreft geen probleem, dit is slechts wat ik heb gemaakt met de kennis die ik vandaag heb opgedaan.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler | € 399,95 | € 399,95 |
1 | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | € 224,78 | € 224,78 |
1 | Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G | € 205,95 | € 205,95 |
1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 102,50 | € 102,50 |
1 | Cooler Master Hyper T4 | € 28,- | € 28,- |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 124,- | € 124,- |
1 | Corsair Builder CX430 Bronze | € 45,- | € 45,- |
2 | Crucial MX300 m.2 525GB | € 139,90 | € 279,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.409,98 |
Edit 18:04; RAM vergeten...