Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ms.hamar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 11:47
Beste Tweakers,

Al enige tijd ben ik aan het sparen voor een nieuwe pc, maar keer op keer kon ik een nieuwe reden verzinnen om nóg langer te wachten op het volgende release van een hardwaregeneratie. Ooit heb ik van een medetweaker het advies gekregen dat ik pas een nieuwe pc moest gaan bestellen op het moment dat ik daadwerkelijk een echte reden heb om te upgraden, en dat moment is nu gekomen! Graag hierbij jullie deskundig advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats moet het geschikt zijn om op te kunnen werken. Meestal is dit het modelleren en programmeren van software, en in bijna alle gevallen zijn dit webapplicaties. De software die ik hierbij gebruik zijn de verschillende Jetbrains IDE's, diverse browsers die tegelijkertijd open staan met tientallen tabbladen per browser, en virtualisatiesoftware zoals Vagrant en Docker waarbinnen vele services kunnen draaien zoals Postgres, RabbitMQ en Memcache. Ten tweede is er natuurlijk het privégebruik, waarbij ik graag voor mezelf programmeer of soms een paar weken een spel speel. Fallout 4 staat al een tijd op mijn lijst (en in mijn Steam-library) maar mijn huidige pc trekt dat spel niet. Verder het reguliere huis-, tuin- en keukengebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik €1500 apart gezet voor een nieuwe pc. Dat geld hoeft niet op, maar als er een goede reden is om het uit te geven dan is het er. Meer bij voorkeur niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc zal ik doorgeven aan mijn vader. Uit dat systeem zal ik alleen een 2TB hdd halen en die in het nieuwe systeem zetten. De randapparatuur houd ik wel, en heb ik dus niet nodig. Momenteel werk ik met twee Samsung S22C300-monitoren, deze overweeg ik te vervangen als dat binnen het budget past. Een kleine overschrijding van het budget is dan bespreekbaar.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van bovengenoemde beschrijving heb ik de volgende eisen bedacht:
  • Moet Windows 10 Pro x64 kunnen draaien. Dat is het os dat ik het beste ken en het meest gebruik.
  • Moet Linux x64 kunnen draaien. Ik wil een test gaan doen om meer/vaker op Linux te werken, dus dit moet ook tot de opties behoren.
  • Moet virtualisatie ondersteunen, in ieder geval voor Docker-containers. Dit is de reden dat ik moet upgraden, want mijn huidige pc ondersteunt dit niet. Ons team van programmeurs groeit, ons serverpark groeit, en we gaan op korte termijn (deels) overstappen op Docker op de servers, en ik wil graag dat wij als developers ook met Docker gaan werken.
  • Meer cores/threads is beter. Dat maakt het makkelijker om diverse services een aantal cores toe te kunnen wijzen en goed lokaal te kunnen ontwikkelen en te testen. Verder denk ik dat meer cores een betere investering is voor de toekomst dan meer GHz per core.
  • Twee m.2-aansluitingen. Graag wil ik ieder os op een eigen ssd draaien, en wil ik ieder os zo responsive mogelijk hebben. Bij het booten moet ik kunnen kiezen vanaf welke ssd opgestart moet worden. Een bootmanager gebruik ik bij voorkeur niet. (Als de schijf met de bootmanager faalt dan kan ik beide systemen niet meer opstarten.)
  • Zo stil mogelijk bij normaal gebruik. Hoewel ik mijn eigen werkkamer heb en daar ook nog vaak muziek draai heb ik toch de voorkeur voor een relatief stille pc.
  • Zo zuinig mogelijk. Mijn pc staat grote delen van de dag aan, dus zuiniger betekent zowel groener als goedkoper, en het helpt natuurlijk ook om de pc stiller te krijgen. Dat er veel gebruikt wordt bij het gamen spreekt voor zich, maar bij (bijna) idle zou de pc niet zo veel moeten gebruiken.
  • Ik zou graag ssd's hebben met bruikbare ingebouwde hardware-encryptie. Met het oog op steeds meer onthullingen over privacy-schending vind ik het interessant om hier over na te denken en mee te experimenteren. Dit lijkt me een logische volgende stap in het beveiligen van je eigen data, en nu wil ik kijken in hoeverre deze beveiligingsstap de gebruiksvriendelijkheid in de weg staat. Is geen harde eis, en hangt met name af van de consequenties voor de samenstelling van mijn systeem, maar indien het redelijkerwijs mogelijk is voor een acceptabele prijs dan zou ik het er graag in hebben. Mocht er iemand ervaring hebben hiermee dan zou ik hier graag over geadviseerd worden. Deze eis heb ik nog niet meegenomen in mijn eerste opzet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, maar ik heb goede ervaringen met moederborden van Asus, met grafische kaarten van Asus/AMD, met kasten van Antec en Fractal Design, met voedingen van Corsair en met processors van Intel.

Ga je overklokken?
Vrijwel zeker niet.

Mijn vragen aan jullie
Zelf een pc samenstellen doe ik veel te weinig, dus ik heb geen idee hoe de verschillende onderdelen samenwerken en waar ik allemaal op moet letten. Ik ben tot de huidige samenstelling gekomen door de BBG van maart te combineren met het nieuws omtrent Ryzen, zoeken en filteren in de Pricewatch en Googlen naar meer informatie. Graag jullie advies over mijn gekozen systeem. Past alles op elkaar? Voldoet het aan mijn eisen zoals hierboven opgesomd? Zou je zelf voor een andere combinatie hebben gekozen en waarom? Als extraatje wordt advies over nieuwe monitoren of hardwarematige full disk encryption bijzonder gewaardeerd!

Jullie mogen elke keuze die ik heb gemaakt in twijfel trekken, als ik kan zal ik een keuze onderbouwen. Mocht ik uiteindelijk op heel iets anders uitkomen dan is dat wat mij betreft geen probleem, dit is slechts wat ik heb gemaakt met de kennis die ik vandaag heb opgedaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 399,95€ 399,95
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 224,78€ 224,78
1Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G€ 205,95€ 205,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,50€ 102,50
1Cooler Master Hyper T4€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 124,-€ 124,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 45,-€ 45,-
2Crucial MX300 m.2 525GB€ 139,90€ 279,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.409,98

Edit 18:04; RAM vergeten... :X

• Menno02
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 06-03 09:34
Je moederbord kan meer dan €100,- goedkoper. Zie https://tweakers.net/cate...F1MzABKrYCFnY0NjQHCheWwsA. De voeding is niet meer van deze tijd, een CX450M, RM550x of Vengeance 400W is beter.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-04 15:32

Thomg

Aww yiss

Verschil tussen 1700 en 1700X is vrij minimaal, prijsverschil ook. Misschien dat je hier nog even naar wil kijken. Komt ook met een koeler.

GA-AX370-Gaming 5 is een vreemde, peperduur ding. Zie nergens dat je deze functies gebruikt.

Zou zelf zeggen -> pricewatch: ASRock AB350M Pro4

En dan een define C mini.

Videokaart is "ok", houdt er rekening mee dat AMD nog steeds best wel shite is in linux, als je ook in linux wilt gamen is een 1060 dan zo'n slecht idee nog niet.

Voeding is vreemd na je efficientie onderstreept. Iets als deze is vrij betaalbaar en zeer efficient bij lage loads.
pricewatch: Super Flower Platinum King 450W
En is volgens TPU best wel decent, maar heeft deze wel tekortkomingen.
https://www.techpowerup.c...rFlower/SF650P14PE/6.html
Vooral fan noise is misschien iets om toch wakker van te worden, ik kan de dB's echter vrij lastig relativeren.
Misschien dat je dit nog neer kan leggen bij the_mask ;)
-The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33"

[Voor 7% gewijzigd door Thomg op 05-04-2017 18:25]

• Tim2010
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-04 14:49
Echt veel verschil qua prestaties tussen een 1700X en gewone 1700 is er niet maar de gewone 1700 heeft een lagere TDP en krijg je er ook nog eens een leuke wraith cooler bij dus een eigen koeler aanschaffen is dan niet nodig pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler

Een X370 bordje is voor jouw gebruik wel erg overkill, ik zou eerder een B350 aanraden zoals de pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 en deze heeft ook gewoon 2 M.2 aansluitingen. Let wel dat bij alle AM4 moederborden er slechts 1 m.2 aansluiting PCIe 3.0 x4 ondersteunt en de 2e slechts SATA of PCIe 2.0 x2 ondersteunt.

Verder moet je erg goed opletten dat je moederbord je geselecteerde ram stickjes ondersteunt. AM4 moederborden zijn momenteel nog erg kieskeurig over welke RAM stickjes ze wel/niet accepteren. Kijk dat dus goed na, de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 zou als het goed is door ze allemaal ondersteunt moeten worden.

Verder is een RX470 prima in Windows 10 maar kan Linux soms nog een beetje irritant lopen doen met AMD kaarten. Een pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G is dan een mogelijke alternatief mocht je het niet erg vinden om Nvidia te nemen.

Je voeding is een beetje van lage kwaliteit. Misschien toch een pricewatch: Corsair RM550x nemen, ik wil je eigenlijk een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M aanraden maar die is nog steeds nergens echt verkrijgbaar

• ms.hamar
Veel nuttige feedback, bedankt!

Moederbord
Thomg schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:11:
GA-AX370-Gaming 5 is een vreemde, peperduur ding. Zie nergens dat je deze functies gebruikt.

Zou zelf zeggen -> pricewatch: ASRock AB350M Pro4
Tim2010 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:29:
Een X370 bordje is voor jouw gebruik wel erg overkill, ik zou eerder een B350 aanraden zoals de pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 en deze heeft ook gewoon 2 M.2 aansluitingen. Let wel dat bij alle AM4 moederborden er slechts 1 m.2 aansluiting PCIe 3.0 x4 ondersteunt en de 2e slechts SATA of PCIe 2.0 x2 ondersteunt.
Duidelijk. Ik had de Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 gekozen vanwege de twee m.2-slots, de borden van ASRock heb ik blijkbaar gemist. Fijn dat het inderdaad €100 scheelt! Als ik ze vergelijk dan valt me met name op dat de ASRock geen USB 3.1 Gen2 heeft en de HDMI-versie onbekend is. Aan de andere kant, het is natuurlijk maar de vraag of dat het prijsverschil waard is...

Voeding
Menno02 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:10:
De voeding is niet meer van deze tijd, een CX450M, RM550x of Vengeance 400W is beter.
Voeding is vreemd na je efficientie onderstreept. Iets als deze is vrij betaalbaar en zeer efficient bij lage loads.
pricewatch: Super Flower Platinum King 450W
En is volgens TPU best wel decent, maar heeft deze wel tekortkomingen.
https://www.techpowerup.c...rFlower/SF650P14PE/6.html
Vooral fan noise is misschien iets om toch wakker van te worden, ik kan de dB's echter vrij lastig relativeren.
Misschien dat je dit nog neer kan leggen bij the_mask ;)
-The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33"
Je voeding is een beetje van lage kwaliteit. Misschien toch een pricewatch: Corsair RM550x nemen, ik wil je eigenlijk een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M aanraden maar die is nog steeds nergens echt verkrijgbaar
Ja stom. Toen ik het over energiezuinig had had ik met name de Ryzen in gedachten, en me dus niet goed genoeg gerealiseerd dat de voeding daar ook een groot aandeel in heeft. Op basis van 2x de suggestie ga ik nu voor de RM550x.

Processor
Verschil tussen 1700 en 1700X is vrij minimaal, prijsverschil ook. Misschien dat je hier nog even naar wil kijken. Komt ook met een koeler.
Echt veel verschil qua prestaties tussen een 1700X en gewone 1700 is er niet maar de gewone 1700 heeft een lagere TDP en krijg je er ook nog eens een leuke wraith cooler bij dus een eigen koeler aanschaffen is dan niet nodig pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler
Mijn redenatie was gisteren precies andersom: voor dat beetje extra geld kan ik ook wel de betere versie nemen. Maar 65 ipv 95 TDP is natuurlijk wel iets om op te letten. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel geluid de Wraith Spire produceert.

Videokaart
Videokaart is "ok", houdt er rekening mee dat AMD nog steeds best wel shite is in linux, als je ook in linux wilt gamen is een 1060 dan zo'n slecht idee nog niet.
Verder is een RX470 prima in Windows 10 maar kan Linux soms nog een beetje irritant lopen doen met AMD kaarten. Een pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G is dan een mogelijke alternatief mocht je het niet erg vinden om Nvidia te nemen.
Duidelijk. Al was ik niet echt van plan om te gaan gamen op Linux, je weet nooit wat de toekomst brengt en het is natuurlijk sowieso fijn om een zo goed mogelijk ondersteunde kaart te hebben. Ik heb niets tegen Nvidia, heb er alleen helemaal geen ervaring mee.

RAM
Verder moet je erg goed opletten dat je moederbord je geselecteerde ram stickjes ondersteunt. AM4 moederborden zijn momenteel nog erg kieskeurig over welke RAM stickjes ze wel/niet accepteren. Kijk dat dus goed na, de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 zou als het goed is door ze allemaal ondersteunt moeten worden.
Was me er niet van bewust dat ondersteuning zo belangrijk is voor geheugen. Het valt me wel op dat de vervangende modules significant trager zijn. In hoeverre ga ik dat merken?

SSD
Heb ook besloten een kleinere SSD te nemen voor Linux, in mijn ervaring heb ik eigenlijk niet zo veel ruimte nodig.

Nieuwe build op basis van advies
Deze build is als het goed is veel zuiniger dan de vorige, kost ~€100 minder en levert bij benadering dezelfde prestaties. :)

Wel heb ik nog vraagtekens bij de snelheid van de RAM-modules en de USB-poorten, en de geluidsproductie van de processorkoeler. Wat is jullie kijk hierop?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 350,95€ 350,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4€ 120,-€ 120,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 284,05€ 284,05
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,49€ 101,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 119,-€ 119,-
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 94,50€ 94,50
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.303,84

• Tim2010
Een review van de Wraith Spire waar ze ook een sound test doen: YouTube: AMD Wraith SPIRE: Does it SUCK?

De RAM modules zijn echt moederbord afhankelijk, natuurlijk wil je gewoon 3000 Mhz (vooral omdat Ryzen processors enorm profiteren van hogere snelheden) maar ik heb reviews gezien waar de gebruikte B350 moederborden het gewoon vertikten om boven de 2400 Mhz te komen. De 3000 Mhz versie staat wel in lijst met ondersteunde memory op de website van Asrock voor je moederbord dus ik zou zeggen probeer het gewoon anders pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Wat betreft USB 3.1 gen2, tsja is het echt nodig? Waar zul je zulke hoge USB snelheden oor nodig hebben? Het is natuurlijk aan jouw of je het nodig hebt maar persoonlijk zie ik de noodzaak er niet voor. Verder heeft je videokaart een HDMI 2.0b aansluiting en zou ik niet weten waarom je uberhaupt de aansluitingen op je moederbord zou willen gebruiken als je een dedicated GPU hebt.

• Rockster34
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 10-03 01:22
Kan je niet beter een 2TB Hdd halen en die delen voor een 1Tb Linux partitie? want er is kans dat je niet 2 M.2 ssd's op je mobo kan zetten..

Dus dan neem je een m.2 SSD en een 2Tb Wd blue want dan heb je ook Bulk opslag voor Documentjes en projecten

[Voor 28% gewijzigd door Rockster34 op 06-04-2017 11:38]

• mstx
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Tim2010 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:28:
Verder heeft je videokaart een HDMI 2.0b aansluiting en zou ik niet weten waarom je uberhaupt de aansluitingen op je moederbord zou willen gebruiken als je een dedicated GPU hebt.
Sterker nog, de Ryzens hebben geen iGPU. Die aansluitingen zijn voor de Raven Ridge APU's die eind dit jaar komen. :)
ms.hamar schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:09:
Veel nuttige feedback, bedankt!
en de geluidsproductie van de processorkoeler. Wat is jullie kijk hierop?
Als je in een stille ruimte zit is hij wel goed te horen, bij mij maakt hij meer geluid dan de case fans. Je kan eerst de kat uit de boom kijken en hem evt later vervangen door een 120-150mm koeler.

[Voor 34% gewijzigd door mstx op 06-04-2017 11:59]

• ms.hamar
Een review van de Wraith Spire waar ze ook een sound test doen: YouTube: AMD Wraith SPIRE: Does it SUCK?
mstx schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:56:
Als je in een stille ruimte zit is hij wel goed te horen, bij mij maakt hij meer geluid dan de case fans. Je kan eerst de kat uit de boom kijken en hem evt later vervangen door een 120-150mm koeler.
Thanks! Op basis van de review ga ik inderdaad gewoon kijken hoe irritant ik het vind.
De RAM modules zijn echt moederbord afhankelijk [...] De 3000 Mhz versie staat wel in lijst met ondersteunde memory op de website van Asrock voor je moederbord dus ik zou zeggen probeer het gewoon anders
Duidelijk. Heb de lijst inderdaad gevonden op de site van ASRock, nu ik weet waar ik naar moet zoeken.
Wat betreft USB 3.1 gen2, tsja is het echt nodig? Waar zul je zulke hoge USB snelheden oor nodig hebben? Het is natuurlijk aan jouw of je het nodig hebt maar persoonlijk zie ik de noodzaak er niet voor.
Mjah, waarschijnlijk meer FOMO dan wat anders. Lijkt me een slechte reden om meer te betalen, en het zal t.o.v. mijn huidige USB2-snelheden van 30MB/s al een verademing zijn.
Verder heeft je videokaart een HDMI 2.0b aansluiting en zou ik niet weten waarom je uberhaupt de aansluitingen op je moederbord zou willen gebruiken als je een dedicated GPU hebt.
mstx schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:56:
Sterker nog, de Ryzens hebben geen iGPU. Die aansluitingen zijn voor de Raven Ridge APU's die eind dit jaar komen. :)
Ehm... Juist ja... 8)7
Rockster34 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:36:
Kan je niet beter een 2TB Hdd halen en die delen voor een 1Tb Linux partitie? want er is kans dat je niet 2 M.2 ssd's op je mobo kan zetten..
Op het gekozen moederbord passen twee m.2-ssd's, daar is die onder andere op uitgekozen. En anders zou een tweede ssd via sata aangesloten worden, maar een os van een hdd draaien vind ik echt niet meer van deze tijd. Voor documenten heb ik nog een 2TB hdd liggen, dus dat zit wel snor. Hopelijk dalen de prijzen het komende jaar snel, en kunnen we over niet al te lange tijd een 2+TB ssd kopen voor een schappelijke prijs.

Verder heb ik na overleg met een collega voorlopig de Define R5 voor een Define S omgewisseld, aangezien ik geen optische drives meer gebruik en ik ook niet verwacht 10 hdd's erin te gaan zetten.

Bedacht me vandaag ook nog het volgende: ik gebruik nog relatief vaak de kaartlezer in mijn huidige pc. Dit zit natuurlijk nog niet in mijn nieuwe build. Op zich ben ik fan van een ingebouwde kaartlezer, maar eigenlijk gebruik ik alleen (micro-)SDXC. Voor het geld dat ik bespaar met een Define S ipv Define R5 kan ik ook prima een losse card-reader kopen. Ik twijfel nu tussen de Kingston MobileLite G4 en de Transcend RDF9 USB 3.1/3.0 Card Reader. Waarschijnlijk ga ik voor de Transcend voor de hogere doorvoersnelheid, tenzij iemand slechte ervaringen hiermee heeft.

Verder ben ik me ook aan het oriënteren op een draadloze koptelefoon, en het model dat ik nu op het oog heb werkt over bluetooth. (Je kan 'm ook bedraad gebruiken maar dat is het punt nu even niet.) Wat is de beste manier om zo'n koptelefoon op je pc aan te sluiten? Ik heb hele slechte ervaringen met wifi-dongles, maar kan iemand een uitspraak doen over de kwaliteit van usb-bluetooth-dongels? Of is een ingebouwd alternatief beter?

De nieuwe build is momenteel als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 350,95€ 350,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4€ 120,-€ 120,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 284,05€ 284,05
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 124,-€ 124,-
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 94,50€ 94,50
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 139,90€ 139,90
1Transcend RDF9 USB 3.1/3.0 Card Reader€ 15,10€ 15,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.296,95

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, heb er echt zin in om dit straks te gaan bouwen. :D

• Tim2010
Geen USB 3.1 gen2 maar je moederbord heeft wel USB 3.1 gen1 (3.0 dus) en die ondersteund snelheden tot 5 Gbps (tov 10 Gbps bij gen2. 5 Gbps lijkt me ook niet mis toch? :P

• oks
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-03 01:19
Zorg dat je een moederbord heb met de nieuwste versie van het bios voor Ryzen. Of zorg dat de leverancier het voor je doet. Ik heb een asrock gaming k4 en de Qualified Memory List kan verschillen per bios versie!
Zorg dat je zeker weet dat de combi met het geheugen werkt.

• oks
Corsair werkt niet met bios versie 1.6. Het type geheugen schijnt wel te werken met bios versie 2.1 Zie ook threads op het asrock forum.

• oks
bij mij gaat het om x370 variant.

• maus3142
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-04 21:22
Mooi systeem,je hebt idd twee m2 sloten maar volgens mij kun je wel twee pcie ssd gebruiken maar niet twee sata ssd,wel een sata en een pcie(teminsten bij mij Asus z270 boord).
Ik kan dit nergens terug vinden in de specs van je boord.
Je kunt als tweede ssd mischien wel een Intel 600p ssd nemen,die zijn niet veel duurder als de sata .

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 12:45

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Even een quote uit een ander AMD topic:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:26:
[...]

Ik hoorde laatst dat 3000 niet zo slim is en je beter 3200 kan nemen. 3000 werd naar 2933 geklokt.
categorie: Geheugen intern
Dus, neem dan 3200Mhz ram, je moet wel even de pw-links aanpassen :) .

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• oks
kan nu bevestigen dat na een bios update 2.1 het geheugen van corsair nu wel werkt. Niet op de snelheid van de dimms maar de standaard 2133 MHz snelheid. Weet nog niet of het sneller kan.

Maar zorg dat als je het asrock x370 gaming k4 bord koopt de leverancier het laatste bios laad!

• Gopher
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 01-04 11:05
Ik zag dat je graag encryptie wilt toepassen. Houd er even rekening mee dat dit 0 te maken heeft met privacy (Corrigeer me gerust iemand als ik het hier fout heb). Met name omdat de data die in geheugen draait gedecrypt is, (dit is de data welke via exploits heel soms te benaderen is). Het gaat enkel over het wegschrijven van data. Dit maakt in principe je systeem trager maar beschermt je tegen mensen die je hdd uit je pc jatten. Ik vind persoonlijk dit iets voor laptops.

Ik kan overigens toevoegen dat de R5 van Fractal bijna al je geluidsproblemen al oplost. Ik heb een Boxed koeler op mijn i5 en een armor 1070 draaien. Deze hoor ik 0,0. Aangezien je niet in een uiterst stille ruimte hebt zou ik qua stilte nie te veel moeite gaan investeren!

Misschien offtopic, maar je koopt een PC ook voor Prive en hebt een bedrijf met meer developers. Werkt iedereen vanaf thuis?

[Voor 18% gewijzigd door Gopher op 25-04-2017 08:07]

• ms.hamar
Tim2010 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 00:40:
Geen USB 3.1 gen2 maar je moederbord heeft wel USB 3.1 gen1 (3.0 dus) en die ondersteund snelheden tot 5 Gbps (tov 10 Gbps bij gen2. 5 Gbps lijkt me ook niet mis toch? :P
Nope! Zal kijken of ik deze week een primitieve benchmark kan doen om te vergelijken. :)
oks schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:39:
Zorg dat je een moederbord heb met de nieuwste versie van het bios voor Ryzen. Of zorg dat de leverancier het voor je doet. Ik heb een asrock gaming k4 en de Qualified Memory List kan verschillen per bios versie!
Zorg dat je zeker weet dat de combi met het geheugen werkt.

Corsair werkt niet met bios versie 1.6. Het type geheugen schijnt wel te werken met bios versie 2.1 Zie ook threads op het asrock forum.
oks schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:00:
kan nu bevestigen dat na een bios update 2.1 het geheugen van corsair nu wel werkt. Niet op de snelheid van de dimms maar de standaard 2133 MHz snelheid. Weet nog niet of het sneller kan.

Maar zorg dat als je het asrock x370 gaming k4 bord koopt de leverancier het laatste bios laad!
Het moederbord is geleverd met biosversie P1.40 en mijn geheugen werkte daarop. In UEFI direct via internet de firmware laten updaten, dat bleek P2.50 te zijn en het geheugen werkt nog steeds. Toen ik dit geheugen selecteerde stond het op de site van ASRock ook op de QML, maar inmiddels lijkt het van die lijst verwijderd te zijn. De eerste keer werkte het gegeugen ook feilloos op 2933MHz, maar om de een of andere reden wil het nu alleen nog werken op 2133MHz. Overigens is dat op dit moment geen probleem, ik wacht gewoon nieuwe firmware af. Maar blijkbaar heb ik dus geluk gehad met het feit dat mijn geheugen ook met de oude biosversie werkt!
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:53
Dus, neem dan 3200Mhz ram, je moet wel even de pw-links aanpassen :) .
Ik heb hier nog naar gekeken, maar er stond geen setje van 16GB op de QML van ASRock op het moment dat ik keek. Als het goed is zou mijn 3000MHz moeten terugschalen naar 2933MHz en dat vind ik acceptabel, al werkt dat nu ook niet helemaal. Ga daar nog eens naar kijken, maar voorlopig doet de pc wat hij moet doen.
maus3142 schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:53:
Mooi systeem,je hebt idd twee m2 sloten maar volgens mij kun je wel twee pcie ssd gebruiken maar niet twee sata ssd,wel een sata en een pcie(teminsten bij mij Asus z270 boord).
Ik kan dit nergens terug vinden in de specs van je boord.
Je kunt als tweede ssd mischien wel een Intel 600p ssd nemen,die zijn niet veel duurder als de sata .
Goed punt, en op basis hiervan heb ik slechts één ssd gekocht, want Linux draaien heeft op dit moment geen prioriteit, en na het doorschuiven van verschillende pc's bij mijn ouders zal er wellicht een oude ssd overblijven die ik dan weer daarvoor kan gebruiken. Als ik tijd heb zal ik kijken of er iets in de handleiding staat over de verschillende combinaties van pcie/sata.
Gopher schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:45:
Ik zag dat je graag encryptie wilt toepassen. Houd er even rekening mee dat dit 0 te maken heeft met privacy (Corrigeer me gerust iemand als ik het hier fout heb). Met name omdat de data die in geheugen draait gedecrypt is, (dit is de data welke via exploits heel soms te benaderen is). Het gaat enkel over het wegschrijven van data. Dit maakt in principe je systeem trager maar beschermt je tegen mensen die je hdd uit je pc jatten. Ik vind persoonlijk dit iets voor laptops.
Ja, in principe heb je gelijk, al vind ik wel dat privacy en encryptie in elkaars verlengde liggen. Ik had ergens gelezen dat de hardwarematige versie van hd-encryptie trouwens niet meetbaar langzamer was, dus daar wil ik nog eens naar kijken, maar heb er verder geen rekening meer mee gehouden bij het selecteren van de componenten.
Ik kan overigens toevoegen dat de R5 van Fractal bijna al je geluidsproblemen al oplost. Ik heb een Boxed koeler op mijn i5 en een armor 1070 draaien. Deze hoor ik 0,0. Aangezien je niet in een uiterst stille ruimte hebt zou ik qua stilte nie te veel moeite gaan investeren!
Bedankt voor de tip! Nu werk ik met de stock koeler en hoewel mijn pc nu vele malen stiller is dan mijn oude stofzuiger had ik toch gehoopt dat hij minder geluid maakte. Ik kijk het even een tijdje aan en als het me blijft irriteren kan ik er altijd nog een andere koeler op zetten.
Misschien offtopic, maar je koopt een PC ook voor Prive en hebt een bedrijf met meer developers. Werkt iedereen vanaf thuis?
Nee, dat is niet helemaal juist. Ik heb zelf geen bedrijf (uit ervaring weet ik dat ik een betere loonslaaf dan ondernemer ben) maar ik werk bij een kleine startup waar ik wel de nodige invloed heb op het beleid dat betrekking heeft op mijn collega's. Alle fulltimers werken minimaal één dag per week thuis, en als de situatie daarom vraagt dan ook wel eens vaker, maar dat gebeurt altijd in overleg. Planningen worden gemaakt in overleg tussen "management" en de developers zelf, en als er eenmaal een deadline is afgesproken dan moet die gewoon gehaald worden, maar dat staat los van waar of wanneer je dat werk doet. Uiteraard zijn er wel regels over wanneer en hoe je bereikbaar moet zijn.

Iedereen bedankt! Door drukte op werk en thuis ben ik er niet eerder aan toegekomen om de pc te bestellen en te bouwen, maar afgelopen zaterdag heb ik dan toch de knoop doorgehakt en na wat gedoe met de levering kon ik gisteravond het laatste component erin schroeven. Heel erg tevreden tot nu toe! :)

Als jullie iets willen weten over deze opzet dan hoor ik het wel, kan het een en ander opzoeken of testen of benchmarken, met die kennis kan iemand dan weer geholpen worden. :*)

Dit is het uiteindelijk geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 332,45€ 332,45
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4€ 115,95€ 115,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 297,95€ 297,95
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,20
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True