Advies gevraagd: Aanschaf Imac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 12:19
Ik ben in de markt voor een Imac echter loop ik tegen bepaalde vraagstukken aan waar jullie hopelijk een advies voor kunnen geven.

Om te beginnen, Ik heb een budget van 1400 euro voor een Imac.

Nieuw is deze aan te schaffen voor een kleine 1200 euro. Echter heb ik dan wel een hdd van 5400tpm en vervangen voor een interne ssd gaat niet. Daarnaast heb ik vraagtekens bij de cpu. Een i5 1,6ghz lijkt me niet bepaald snel. Voordeel is dat het systeem nieuw is en je volledige garantie hebt. Nadeel is de hdd en processor lijkt me.

Andere optie is een tweedehands imac te kopen. De keuze is dan reuze en zelfs een 27 inch is makkelijk haalbaar. Maar, hoe lang gaan deze systemen nog mee? Ik zie op mp genoeg systemen voorbij komen die late 2010 of 2011 zijn. Is toch alweer 5/6 jaar oud. Hoe snel zijn deze systemen nog (met ssd) vergeleken met de nieuwe modellen?

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie keuze zou zijn.

Ik wil het systeem gaan gebruiken voor office, browsen, spotify en netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Voor jou behoefte is een iMac vanaf 2011/2012 prima, maar dit jaar komen de nieuwe iMacs uit. Wanneer dat is, weet ik helaas niet. Als je zou kunnen wachten, zou ik dat zeker doen.

In ieder geval kunnen iMacs vanaf 2012 zeker nog wel een jaar of drie uithouden. Ik heb zelf hier een van 2010 liggen en die werkt nog uitstekend. Het hangt echter wel af van de specificaties. Een SSD is echt een must. Ik zou in ieder geval geen iMac aanschaffen zonder SSD. Een HDD is namelijk niet meer van deze tijd en zal na verloop van tijd gaan irriteren vanwege de langzame laadtijden. Als je er een met SSD kan vinden, dan kunnen ze zeker nog een tijdje mee gaan.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Een 2011 i5 quad core model is sneller dan de huidige 1.6, dat kan ik wel met zekerheid zeggen. In ieder geval een SSD nemen en als dat te weinig opslag voor je budget biedt, neem dan minimaal de 2TB fusion drive. Die heeft nog een flinke SSD cache ingebouwd. De 1TB heeft een lachwekkend kleine cache en raad ik dan ook af.

Qua tweedehands zou een 2011 21.5" nog best even meekunnen. Kost nu rond de 600 euro, is relatief goed aan te werken en heeft de optie om een extra schijf te gebruiken in plaats van de DVD drive. Als je een 27" wil moet je niet ouder hebben dan 2012. De 2011 27" heeft GPU problemen, dat wil je niet. Wederom, SSD als opslag is echt een must.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel haast heb je? Ik heb geen glazen bol en niemand heeft die. Maar de huidige desktopcomputers van Apple zijn nodig aan vervanging toe. (Gisteren is er een bericht uitgegaan dat Apple de Mac pro in 2018 gaat vervangen en de iMac Pro versie ook uit gaat brengen eind dit jaar)

http://www.theverge.com/2...ple-imac-pro-release-date

http://www.theverge.com/2...le-mac-pro-redesign-plans

Maar je doet niet veel spannende dingen met je computer, maar toch wil je zeker minstens 5 jaar mee doen. (althans dat lijkt mij kostentechnisch ook het meest handige)

-Koop nooit de goedkoopste iMac, dat is weggegooid geld. Anno 2017 met een HDD is niet te doen. macOS is ook een heel stuk complexer geworden in de loop der jaren. Mac OSX 10.6 liep als een zonnetje op een HDD, maar tegenwoordig is dat niet meer te doen.

Ik zou in jouw geval altijd voor het midrange model gaan. Dan weet je zeker dat je echt wel een paar jaar vooruit kunt gaan. Voldoende RAM (minimaal 8) en een SSD is echt redelijk future-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vibravis schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:37:
Ik ben in de markt voor een Imac echter loop ik tegen bepaalde vraagstukken aan waar jullie hopelijk een advies voor kunnen geven.

Om te beginnen, Ik heb een budget van 1400 euro voor een Imac.
Goed advies hierboven maar ik geloof dat een Mac Pro en een eventuele (toekomstige) iMac Pro ver boven budget zullen zijn.
Vibravis schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:37:
Ik wil het systeem gaan gebruiken voor office, browsen, spotify en netflix.
Voor die eisen voldoet vrijwel elke iMac comfortabel.

Heb je deze al gezien?
pricewatch: Apple iMac 21,5" (2015) 2,8GHz, 1TB hdd, Qwerty

Het klopt dat hier een HDD in zit, en die is inderdaad niet even snel als een SSD maar ik betwijfel of dat je gaat storen bij de genoemde taken.

Overigens kun je het standaard iMac model ook op www.apple.nl upgraden met een 256gb SSD mocht je dat een must vinden, dan kom je iets boven budget (1500+).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:34:
[...]

Voor die eisen voldoet vrijwel elke iMac comfortabel.
Opzich zijn mijn eisen relatief simpel. Enige wat ik niet vermeld heb is dat ik voor het werk heel veel met teamviewer en rdp werk. Nu geloof ik niet dat dit hele zware taken zijn maar toch het vermelden waard ;)

Ik had gezien dat er nieuwe modellen aan zitten te komen. Veel haast heb ik niet aangezien mijn macbook air het nog prima doet. Als primaire laptop is deze helaas wel wat mager en vandaar de overstap naar een imac.

Ik had een prima desktop staan (Beetje traag dat wel) maar die heeft de geest gegeven. Dus nee, ik heb geen haast maar gezien het veelvuldig gebruik wil ik ook niet al te lang wachten.

Bij de gebruikte modellen heb ik echt twijfels. Ja die zullen vast prima zijn voor mijn doeleinde echter wil ik ook wel langer up to date blijven en dan lijkt me een nieuwe handiger.

De upgrade bij apple naar 256gb flash is natuurlijk een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Vooral doen. Harde schijven zijn niet meer van deze tijd. Voor de opslagfanaten is een SSHD altijd een goede tussenweg, maar dan moet je minimaal de 2TB fusion drive hebben. De 256GB SSD is echter PCIe, dus supersnel. Dat niveau gaat geen enkel mechanische opslagmedium halen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik zou zo jong mogelijk pakken. Ik heb een 21" 2012 met hdd gehad werkte echt prima, inderdaad de laadtijden zijn iets langer dan de ssd maarja. Echt mega groot verschil? Nee voor huis tuin en keuken gebruik enigste in het opstarten en laden van de programma maar dat is 1 keer en dan valt het wel mee. Ik persoonlijk laat de mac altijd aanstaan dus alles is zo geladen. Wat zat er in je vorige desktop ssd of hdd? Het is wel zo eenmaal ssd gewend ga je niet graag terug. ( er zijn zat tweakers enz te vinden die de ssd voor je plaatsen)

Lang verhaal kort. Ik zou een zo jong mogelijke imac kopen 8gb ram en liefste inderdaad met ssd.
Persoonlijk zou ik echt niet onder de 2013 gaan. Ivm de software support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:15
Wat je ook doet. Koop hem met SSD. Die 3tb opslag kan je altijd nog extern eraanhangen voor een fractie van de prijs die je voor de fusion drive betaald bijvoorbeeld.

If (SSD) { kun je niet fout gaan. }

Om het ff zo te zeggen.
Als ke thunderbolt er op hebt zitten zou een externe ssd nog kunnen, maar die zijn niet heel goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:44
Ik ga even heel bot zijn, maar met jou budget zou ik geen nieuwe iMac gaan aanschaffen. In mijn optiek doe je jezelf tekort om 1400 euro uit te geven waarvoor je een iMac krijgt zonder 4k of 5k scherm en zonder ssd. Dat zou ik persoonlijk zonde vinden van mijn geld en een blijvende bron van ergernis.

Wat ik zou adviseren is om of door te sparen en die 4 of 5 k iMac met ssd aan te schaffen, of je gaat op zoek naar een goedkope 2e hands iMac van een paar jaar terug en zet er zelf een ssd in. En om alle functies binnen osx te draaien moet je minimaal een iMac uit 2012 of nieuwer hebben. Als je een ouder exemplaar koopt loop je tegen restricties op dat je zaken als airdrop, handoff ect niet kan gebruiken.

Of als je handig bent kun je ook oudere iMac's upgraden om ook die nieuwe features te hebben. Kijk maar eens dit tweakblog door:
https://knutselblog.tweakblogs.net/blog/11473/upgrade-imac-2010-handoff-en-nieuwe-cpu

Wat betreft cpu snelheid, ik gebruik zelf een MacBook Air uit 2013 en die draait alle taken die jij wil doen moeiteloos. Ook licht foto edit werk en de sporadische video editen gaat ook nog prima.

Wat een veel grotere impact heeft op de snelheid van je systeem is die ssd. Dat is echt veel belangrijker dan een beetje snellere cpu.

[ Voor 12% gewijzigd door MenN op 06-04-2017 10:34 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vibravis
Het is allemaal maar lastig. Ik heb mijn keuze ondertussen gemaakt. Ik ga wachten tot oktober op de nieuwe modellen. Daar moet toch wel een hele verbetering inzetten t.o.v. van de huidige generatie.

https://pikeralpha.wordpr...eon-e3-1280-v6-processor/

Dus meer ram geheugen 16gb t.o.v. 8gb nu en waarschijnlijk geen hdd meer.

Daarnaast kom ik er net achter dat ik via mijn vrouw onderwijskorting kan krijgen a 10%.

Dus ik ga definitief wachten. Bedankt allemaal voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Hele verstandige keuze! En mischien kan je ondertussen er wat bijsparen? Moet je ook
Willen natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021

Het klopt dat hier een HDD in zit, en die is inderdaad niet even snel als een SSD maar ik betwijfel of dat je gaat storen bij de genoemde taken.
Persoonlijk vind ik dit ronduit slecht advies. De bottleneck is allang niet meer de CPU maar de harddisk.

Op een dag was ik bij een klant van me. Ik pak een bak koffie bij de automaat en de afrelingssecretaresse vraagt aan me, "zeg jij bent toch een computerjongen?"

Dus ze zegt tegen me, ja hij is helemaal niet snel. Ik merk geen verschil met onze oude laptop. Is dat normaal met Apple?

Blijkt dat een of andere oelewapper van de Apple store haar een iMac met harddisk had verkocht.

Het is een schande dat Apple überhaupt nog computers met een harddrive verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Klopt, ik heb in de Apple store eens iMovie geopend op een laptopje met SSD en daarna een iMac 27inch 5k etc met hdd. Dan merk je echt dat een SSD een must is! Heb in mijn 2008 iMac een SSD geplaatst dit weekend. In mijn Windows laptop heb ik al jaren een SSD.

Als je dus weinig spannende taken doet kun je makkelijk een 2de hands kopen waarvan je nog de disk kan vervangen. Koop je los een SSD en bouw je hem in. Ik doe al jou dingen makkelijk op mijn iMac 2,8GHz Intel Core 2 Duo met 4GB ram en 240GB SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cerberusss schreef op donderdag 6 april 2017 @ 21:48:
[...]

Persoonlijk vind ik dit ronduit slecht advies. De bottleneck is allang niet meer de CPU maar de harddisk.
Goed, kan ik me in vinden. Vandaar ook de volgende edit geplaatst na 1 minuut:
[...]

Overigens kun je het standaard iMac model ook op www.apple.nl upgraden met een 256gb SSD mocht je dat een must vinden, dan kom je iets boven budget (1500+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
Ja een upgrade is mogelijk echter anno 2017 zoveel geld vragen voor een ssd upgrade is eigenlijkvan de gekken vind ik. Daarom wacht ik ook. In de hoop dat de nieuwe wat meer up to date zijn.

In mijn werk pc heb ik ook een ssd (evo 850) zitten en dat is een wereld van verschil. Dat ram geheugen is mooi meegenomen maar 8gb was ook voldoende geweest.

Dan nog maar even behelpen op mijn macbook air van 2013 maar het lijkt me zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze.
Eerlijk is eerlijk, ik koop de imac omdat het functioneel een geweldig apparaat is maar ook omdaf ik hem prachtig vindt, en dan vooral de 27inch.

27 inch nieuw is alleen niet te betalen vandaar ik voor een 2e hands 27imac uit 2011 ben gegaan. De beste man op marktplaatst deed hem weg omdat die zo traag was geworden... ik heb er een ssd +ram upgrade in gezet en wat een geweldig apparaat! Denk dat ik totaal voor 950 euro klaar was. Het enige wat ik "mis" is 802.11ac wifi en unlock via mijn apple watch.

Verder is het een heerlijk machine waar ik van alles op doe (vms, imovie rendering, werk) en nog jaren meekan. De keus is persoonlijk maar bij mij weegt hoe het oogt net zo zwaar mee als de performance. De extra performance van een jonger model gebruik ik toch niet :) ssd ftw!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:15
Ja een upgrade is mogelijk echter anno 2017 zoveel geld vragen voor een ssd upgrade is eigenlijkvan de gekken vind ik. Daarom wacht ik ook. In de hoop dat de nieuwe wat meer up to date zijn.
Die SSD's zijn echter wel de snelste op de markt. Okee 240 is Misschien een beetje overdreven, maar voor een 256GB Samsung 950 Pro betaal je toch al gauw een euro of €200 (staat momenteel half leverbaar voor 234 dus is op zich zo heel gek nog niet). Een 256GB variant van de 960 Pro zou om en nabij de €180-200 zijn gok ik. flink duurder dan de 960 evo, maar dat prijsverschil heb je ook met de 500GB en 1TB modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
laurens0619 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:53:
Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze.
Eerlijk is eerlijk, ik koop de imac omdat het functioneel een geweldig apparaat is maar ook omdaf ik hem prachtig vindt, en dan vooral de 27inch.

27 inch nieuw is alleen niet te betalen vandaar ik voor een 2e hands 27imac uit 2011 ben gegaan. De beste man op marktplaatst deed hem weg omdat die zo traag was geworden... ik heb er een ssd +ram upgrade in gezet en wat een geweldig apparaat! Denk dat ik totaal voor 950 euro klaar was. Het enige wat ik "mis" is 802.11ac wifi en unlock via mijn apple watch.

Verder is het een heerlijk machine waar ik van alles op doe (vms, imovie rendering, werk) en nog jaren meekan. De keus is persoonlijk maar bij mij weegt hoe het oogt net zo zwaar mee als de performance. De extra performance van een jonger model gebruik ik toch niet :) ssd ftw!
Ligt er een beetje aan welke GPU je in de 2011 versie hebt met betrekking tot het nog jaren mee kunnen gaan ;). Verder heb je wel helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
Toch maar besloten om toch mijn budget te verhogen en niet te wachten op de nieuwe modellen. Gisteravond even naar de mediamarkt gereden om het verschil te zien tussen de 4k en gewone imac. Wat een mooi scherm is dat zeg. Maar ik schrok ergens ook wel.

Duurt het serieus 32 seconde om microsoft word op te starten vanaf een 3,1 ghz i5 imac met hdd?

Mijn hemel. Wat een trage machine is dat zeg. Ok, een hdd is traag maar constant een strandbal op je scherm wil je ook niet.

Maar goed, ik ga toch voor de imac 4k met 256 flashgeheugen. Ram geheugen laat ik op 8gb. Totaalprijs is dan € 1829 euro.

Ben benieuwd hoeveel sneller het systeem is met die ssd ipv hdd. Kan iemand inschatten of word nu wel sneller zal starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Kan je niet een MacBook aanschaffen met een knap extern scherm. Via V&A heb je al een leuke macbook voor 800-900 euro, hou je nog 400 over voor n mooi groot scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
Edwin88 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:58:
Kan je niet een MacBook aanschaffen met een knap extern scherm. Via V&A heb je al een leuke macbook voor 800-900 euro, hou je nog 400 over voor n mooi groot scherm.
Nee liever niet. Wil geen kabels hebben liggen.Daarnaast komt de mac in de keuken te staan en die is recent compleet verbouwd dus helemaal strak. Wil eigenlijk af van al die kabels in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Begrijpelijk. Dan zou ik toch een tweedehandsje gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vibravis schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:38:

Ben benieuwd hoeveel sneller het systeem is met die ssd ipv hdd. Kan iemand inschatten of word nu wel sneller zal starten?
Absoluut. Op mijn MBP 15" met SSD duurt het tussen de 2-3 seconden.

Lekker voor de 256GB flash gaan en overige dingen op een externe schijf of op de cloud gebruiken.
Prima te doen.
Pagina: 1