Ik kan helemaal niet in jouw portemonnee kijken en dat ga ik ook niet doen.
Maar ik ben zo zwaar enthousiast over de LaCie 2Big Thunderbolt 2 schijven.
Ik heb er nu 2 staan, beiden in RAID 0 voor de ultieme snelheid. Eentje heb ik staan voor videobewerking, de ander heb ik staan voor back-ups. (Ik kan ze daisychainen dus met 1 kabel heb ik 2 schijven aangesloten op mijn computer). RAID 0 is niet ideaal, maar heb de ruimte meer nodig dan de veiligheid. (aangezien ik al meerdere back-ups heb staan). Op korte termijn komt er een NAS erbij en dan ga ik deze weer in RAID1 zetten.
Dit verhaal hierboven is puur voor mijn eigen workflow, voor je eigen raad ik altijd RAID1 aan.
Voor videobewerking moet je op het volgende letten:
-Snelheid: Als er iets hapert of traag is dan is gelijk je hele workflow naar de knoppen. Dus je computer moet snel zijn, je verbinding, de schijven etc.
-Veiligheid: RAID1 is erg belangrijk want stel dat er een schijf kapot gaat heb je altijd nog een kopie op de ander. (let daarbij wel op, maak altijd nog een back-up).
-Voldoende opslag: Bespaar hier niet veel op. Waarbij je 10 jaar geleden ruim voldoende had aan 1 Tb (gemiddelde films warnen 720p of 1080p die je schoot) is dat tegenwoordig best wel weinig. 1080P 60fps, betere kwaliteit films, 4K zelfs, maar ook met de software kun je tegenwoordig meer en kost dat misschien ook meer ruimte. (effecten en dergelijke).
Maar als dit buiten je budget is, begrijp ik dat volkomen, maar neem de bovenstaande tips zeker mee bij de aankoop van je nieuwe disk.