Harde schijf voor video en foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar een externe harde schijf die niet al te duur is voor het bewerken van HD video's en RAW foto's, iemand suggesties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een macbook pro 128gb en gebruik premiere pro cc, lightroom...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben de Transcend StoreJet 25M3 1TB aan het overwegen

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

@Verwijderd wat is precies je vraag? De pricewatch staat vol met schijven en reviews?

Maar goed, ik zou letten of het uasp ondersteunt, indien dat lastig wordt kan je ook er voor kiezen om losse enclosure te kopen en een losse schijf. Ben je iets duurder uit maar zorgt ervoor dat je cpu van je macbook niet onnodig wordt belast.

pricewatch: Startech.com 2.5in Aluminum USB 3.0 External SATA III SSD Hard Dr...
en dan een hgts 7K1000. Moet je wel even naar dikte van schijf kijken of het past.

En als je dat niet wilt.. vind ik deze mooier staan bij je apple..
pricewatch: Transcend StoreJet 25C3 1TB Aluminium

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan helemaal niet in jouw portemonnee kijken en dat ga ik ook niet doen.

Maar ik ben zo zwaar enthousiast over de LaCie 2Big Thunderbolt 2 schijven.

Ik heb er nu 2 staan, beiden in RAID 0 voor de ultieme snelheid. Eentje heb ik staan voor videobewerking, de ander heb ik staan voor back-ups. (Ik kan ze daisychainen dus met 1 kabel heb ik 2 schijven aangesloten op mijn computer). RAID 0 is niet ideaal, maar heb de ruimte meer nodig dan de veiligheid. (aangezien ik al meerdere back-ups heb staan). Op korte termijn komt er een NAS erbij en dan ga ik deze weer in RAID1 zetten.

Dit verhaal hierboven is puur voor mijn eigen workflow, voor je eigen raad ik altijd RAID1 aan.

Voor videobewerking moet je op het volgende letten:

-Snelheid: Als er iets hapert of traag is dan is gelijk je hele workflow naar de knoppen. Dus je computer moet snel zijn, je verbinding, de schijven etc.
-Veiligheid: RAID1 is erg belangrijk want stel dat er een schijf kapot gaat heb je altijd nog een kopie op de ander. (let daarbij wel op, maak altijd nog een back-up).
-Voldoende opslag: Bespaar hier niet veel op. Waarbij je 10 jaar geleden ruim voldoende had aan 1 Tb (gemiddelde films warnen 720p of 1080p die je schoot) is dat tegenwoordig best wel weinig. 1080P 60fps, betere kwaliteit films, 4K zelfs, maar ook met de software kun je tegenwoordig meer en kost dat misschien ook meer ruimte. (effecten en dergelijke).

Maar als dit buiten je budget is, begrijp ik dat volkomen, maar neem de bovenstaande tips zeker mee bij de aankoop van je nieuwe disk.