Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge Raad: beperkt doorzoeken smartphone is niet strijdig me

Pagina: 1
Acties:

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:09

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
nieuws: Hoge Raad: beperkt doorzoeken smartphone is niet strijdig met recht o...
De zaak gaat over de in beslag genomen iPhone van een verdachte van cocaïnesmokkel via Schiphol. De Koninklijke Marechaussee heeft de iPhone en de simkaart uitgelezen met behulp van XRY. Dit heeft belastend bewijs tegen de verdachte opgeleverd. Het Hof oordeelde in hoger beroep dat de politie de telefoon mocht doorzoeken op basis van een artikel uit het Wetboek van Strafvordering dat de bevoegdheid geeft om voorwerpen die kunnen bijdragen aan de waarheidsvinding, in beslag te nemen.
Nadruk toegevoegd. "Oordeelde" linkt weliswaar naar een uitspraak in een hoger beroep op een soortgelijke zaak, maar het lijkt mij om een andere zaak te gaan. In de uitspraak in kwestie is namelijk bepaald dat het doorzoeken van de telefoon niet mocht. Dat zou betekenen dat de veroordeelde in cassatie is gegaan tegen een uitspraak in zijn voordeel.

[ Voor 14% gewijzigd door Patriot op 05-04-2017 14:29 ]

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:57

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Je hebt denk ik gelijk, ik moest ook even mijn wenkbrauwen fronsen toen ik het arrest van het Hof bekeek. Als je de samenvatting bovenaan dit arrest bekijkt, lijkt het wel om dezelfde materie te gaan en ook de datum klopt met de datum waar de HR aan refereerde. Alleen iets over de opiumhandel of Schiphol komt er verder niet in terug. Wellicht is er bij de publicatie een fout gemaakt met het ECLI-nummer. Hoe dan ook, dit arrest vormt niet de kern van het bericht waarin het arrest van de HR centraal staat. Maar ik zal wel nog even kijken of ik de juiste uitspraak kan vinden of hoe het precies zit.