Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 17:30
Ik ben opzoek naar advies voor de aankoop/aansluiting van verschillende nieuwe apparatuur om een beter (wifi) netwerk te krijgen in huis. Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij daarbij kunnen helpen. Ik zal eerst even uitleggen wat de huidige situatie is en daarna waar ik naar toe wil en wat ik op dit moment overweeg.

Huidige situatie
Het huis waar ik dit netwerk wil gaan bouwen is een relatief nieuw huis (eind jaren 90) met veel beton en vooral veel verdiepingen die niet al te groot zijn in afzonderlijk vloeroppervlak. Het gaat hierbij in principe om 4 verdiepingen waar gewoond en gewerkt wordt. Elk van die verdiepingen heeft een behoorlijke hoeveelheid apparatuur die verbonden is met internet voor werk, school, gamen en videostreamen (Netflix, YouTube, HBO, etc.).

Op dit moment staat in de meterkast op de begane grond het modem (van Ziggo) die middels 4 kabels het signaal doorgeeft naar elk van de vier verdiepingen waar deze zijn aangesloten op switches om de verschillende apparaten te voorzien van toegang tot internet. Daarnaast staan op 3 van de 4 verdiepingen Apple Airports die een WiFi netwerk aanmaken.

Daarnaast heb ik sinds een paar maanden een NAS (Synology DS916+) welke ik op dit moment op een van de verdiepingen heb aangesloten op een van de Airports.

Wat ik wil hebben
Waar ik naartoe wil is een situatie waarin ik overal in huis goede bereik heb van WiFi met het liefst een behoorlijke snelheid waardoor ik zonder minuten bufferen of tussentijds stutteren Netflix kan kijken op de hoogste kwaliteit. Ook wil ik mijn NAS op een ideale plek neerzetten waardoor iedereen in huis snelle toegang heeft tot de films en series die erop staan en er ook tegelijkertijd backups op gemaakt kunnen worden en mensen van buiten toegang hebben tot de bestanden die erop staan.

Wat ik op dit moment overweeg
Op dit moment overweeg ik om het hele huidige netwerk eruit te halen (de airports en switches) en vanaf de basis (alleen de bekabeling in de muren) op te bouwen met nieuwe apparatuur. Dit zou voor mij betekenen dat ik een goede router koop om direct na de modem te plaatsen en dan op elk van de verdiepingen een router of access point, die het wifi signaal, te plaatsen. De NAS sluit ik dan direct aan op de router. Daarmee kom ik op een totaal van 1 router en 3 routers/access points voor de andere verdiepingen. Per verdiepingen kan ik dan na elke router/access point nog switches nodig hebben welke ik uiteraard nog heb van de huidige opstelling.

Mijn huidige voorkeur voor (hoofd)router: Netgear Nighthawk X8 R8500 AC5300
Mijn huidige voorkeur voor routers/access points: Netgear R6400

Deze keus betekent wel dat het totale netwerk vrij prijzig wordt en daar zit dan ook het nadeel. Ik ben dus vooral benieuwd of er goede alternatieven zijn, die iets goedkoper zijn.

Effectief de vragen
1. Volstaat mijn huidige plan voor wat ik nodig heb?
2. Is er een goedkopere oplossing die ook goed werkt voor wat ik nodig heb? en hoe ziet dat er dan uit?
3. Als het huidige plan niet volstaat, wat moet ik dan veranderen om het wel goed te laten zijn?
4. Zijn er nog andere tips dan handig zijn om te weten?

Als je nog iets meer moet weten of iets specifieks, laat het weten.
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Beste antwoord (via Myquandro op 23-09-2017 10:09)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Effectief de vragen
Nee, je gooit teveel geld en teveel rauwe specs tegen een probleem aan dat vooral vraagt om meer intelligentie, niet meer kracht. Je probleem is dat je AP's hebt die niet samenwerken. Deze vervangen door duurdere AP's die niet samenwerken gaat je niet of nauwelijks helpen.
2. Is er een goedkopere oplossing die ook goed werkt voor wat ik nodig heb? en hoe ziet dat er dan uit?
Laat het bedrade netwerk voor wat het is, zo te zien is daar niets mis. Je hebt AP's nodig die samenwerken. De door anderen genoemde Ubiquiti UniFi apparaten zijn qua rauwe specs niet beter dan de Netgears die je overweegt (en mogelijk niet eens beter dan de Apple Airports die je nu gebruikt, afhankelijk van versie Airport), maar werken wel op gecoordineerde wijze en zorgen wel voor een naadloos dekkend netwerk. Er zijn alternatieven voor UniFi, maar de meeste zijn duurder en/of vereisen meer configuratie, dus wmb is het een prima advies.

Vier UniFi AC Lite AP's kosten samen EUR 300 en lossen ws je draadloze probleem op. Je hebt geen andere switches nodig en kunt de NAS plaatsen waar je wilt.

Voor meer performance kun je AC Pro's overwegen, die je - elegantie/WAF - vanaf PoE switches kunt voeden. Kost je dan wel 4x EUR 140 plus de PoE switches, dus prijskaartje verdubbelt als je niet al PoE hebt (de AC Lites doen ook PoE, maar geen 802.3af/at, dus kunnen alleen via eigen 24V passieve injector gevoed worden).
3. Als het huidige plan niet volstaat, wat moet ik dan veranderen om het wel goed te laten zijn?
Managed WiFi.
Goede AP's die samenwerken zijn 1, maar let ook op de clients. Als je 2.4GHz-only meuk hebt, zet het op de lijst voor vervanging, en bij vervangen apparatuur met WiFi, zorg linksom of rechtsom voor 5GHz support. Zie lopende topics voor mensen die achteloos redelijk high-end Core i7 laptops kochten zonder daarop te letten en nu op de blaren zitten :o
Myquandro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:08:
Dank voor de tips. Zit nu te kijken naar de apparatuur van Ubiquiti en dat ziet er idd goed uit. Wat mij alleen opvalt is dat deze allemaal maar een zeer beperkt aantal ethernet poorten hebben. Ik heb zelf in de meterkast al minstens 6 aansluitingen nodig (naast de poort voor het inkomende signaal) en op elke verdieping heb ik toch ook tussen de 4 en 10 aansluitingen nodig. Is het dan erg nadelig dat er dan soms wel twee switches tussen de basis router en de access points zit of is daar ook een goede oplossingen voor?
Het zijn AP's, geen switches. Ubiquiti maakt ook switches maar die zijn duur en bieden weinig meerwaarde voor jouw use case. Gewoon goedkope TP-Link of Netgear (als je IPTV gebruikt) switches nemen voor je Ethernetpoorten.
En wat ik moeilijk in te schatten vindt op dit moment is het gemak waarop deze apparatuur in te stellen is, hoe zit het daarmee? Ik ben zelf niet de meest ervaren persoon, al ben ik zeker geen leek op dit gebied.
It just works...

Je moet installeren met app op een PC, als het eenmaal ingesteld is hebben alle AP's zelfde settings. Je kunt ongelofelijk veel knopjes tweaken als je wilt en weet waar je mee bezig bent, maar AP's adopten door de controller, dan gewoon SSID en key instellen is genoeg voor een netwerk dat naadloos werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 05-04-2017 15:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om te beginnen doe eens onderzoek naar de beschikbare Wifi kanalen. Heb je veel last van andere netwerken of niet. Als dat namelijk het geval is zal Netflix in de hoogste kwaliteit via Wifi altijd een probleem blijven. Kijk dan eerst naar goede acces points, Ubiquity scoort erg goed in prijs kwaliteit en gemak, heb je meer verstand van zaken dan kan Mikrotik een hele goede budget keus zijn. Echter lastiger te configureren.
Je Ziggo modem/router hoef je hiervoor echt niet te vervangen, werkt prima. Die airports zijn zeker ook niet slecht dus eerst meten om meer te weten. Voor Netflix zou ik zelf bij voorkeur kabels leggen zeker als er zoveel meer devices zijn die WiFi gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:57
Veels te overdreven router als je het mij vraagt.

Ga voor een ubiquiti edgerouter x en een stel Unifi Ap Lite's voor de accespoints. Heb je overal goed bereik. Dan kan je op de nas je controllersoftware draaien of eventueel op een Raspberry Pi.

Dan heb je een router van 50e en AP's van 80e. Een aantal huizen/kantoren hiermee uitgerust. Nooit klachten over ontvangen. Eventueel de edgerouter lite is ook te overwegen, maar enkel bij zeer hoog gebruik.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakG5 op 05-04-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Wat is zeer hoog gebruik? Er moeten gelijktijdige 7 apparaten/computers op kunnen werken waarvan er tenminste 3 gelijktijdige video moeten kunnen streamen of gamen. Daarnaast moeten er nog een aantal computers gelijktijdig verbonden moeten kunnen zijn met de NAS en daarop backuppen. Ik weet niet of dat zeer hoog gebruik is of niet, maar dat is in elk geval het gebruik scenario.

Verder ben ik in elk geval blij met de tip over Ubiquiti en zal daar zeker naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Myquandro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:48:
Wat is zeer hoog gebruik? Er moeten gelijktijdige 7 apparaten/computers op kunnen werken waarvan er tenminste 3 gelijktijdige video moeten kunnen streamen of gamen. Daarnaast moeten er nog een aantal computers gelijktijdig verbonden moeten kunnen zijn met de NAS en daarop backuppen. Ik weet niet of dat zeer hoog gebruik is of niet, maar dat is in elk geval het gebruik scenario.

Verder ben ik in elk geval blij met de tip over Ubiquiti en zal daar zeker naar kijken.
Dan kan je prima met de Edgerouter X of de Unifi USG uit de voeten.
Onthoud even : Als je toch Unifi AP's neemt en je wilt alles in 1 mooie interface hebben : Pak dan de Unifi USG. Die integreert in de Unifi Controller software :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:57
Inderdaad wat @DennusB ook zegt. Als je er extra geld voor over hebt is de USG een mooie aanvulling in plaats van de Edgerouter X.

Met 7 apparaten/computers is het geen enkel probleem. Dat is voor menig router een zeer lichte last. Het meest extreme wat ik heb meegemaakt is bijna 100 apparaten zowel bedraad als draadloos op een Edgerouter X en pas toen begonnen de problemen bij zware belasting op te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tweakG5 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:52:
Inderdaad wat @DennusB ook zegt. Als je er extra geld voor over hebt is de USG een mooie aanvulling in plaats van de Edgerouter X.

Met 7 apparaten/computers is het geen enkel probleem. Dat is voor menig router een zeer lichte last. Het meest extreme wat ik heb meegemaakt is bijna 100 apparaten zowel bedraad als draadloos op een Edgerouter X en pas toen begonnen de problemen bij zware belasting op te treden.
Jep. Ik heb thuis een Unifi USG, Unifi switches & 2 AP-AC Lite's en heb er zeer regelmatig > 20 devices op connected. Echt 0 problemen. Trek ook met gemak m'n 300/30 lijn nog dicht dan.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Dank voor de tips. Zit nu te kijken naar de apparatuur van Ubiquiti en dat ziet er idd goed uit. Wat mij alleen opvalt is dat deze allemaal maar een zeer beperkt aantal ethernet poorten hebben. Ik heb zelf in de meterkast al minstens 6 aansluitingen nodig (naast de poort voor het inkomende signaal) en op elke verdieping heb ik toch ook tussen de 4 en 10 aansluitingen nodig. Is het dan erg nadelig dat er dan soms wel twee switches tussen de basis router en de access points zit of is daar ook een goede oplossingen voor?

En wat ik moeilijk in te schatten vindt op dit moment is het gemak waarop deze apparatuur in te stellen is, hoe zit het daarmee? Ik ben zelf niet de meest ervaren persoon, al ben ik zeker geen leek op dit gebied.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Effectief de vragen
Nee, je gooit teveel geld en teveel rauwe specs tegen een probleem aan dat vooral vraagt om meer intelligentie, niet meer kracht. Je probleem is dat je AP's hebt die niet samenwerken. Deze vervangen door duurdere AP's die niet samenwerken gaat je niet of nauwelijks helpen.
Laat het bedrade netwerk voor wat het is, zo te zien is daar niets mis. Je hebt AP's nodig die samenwerken. De door anderen genoemde Ubiquiti UniFi apparaten zijn qua rauwe specs niet beter dan de Netgears die je overweegt (en mogelijk niet eens beter dan de Apple Airports die je nu gebruikt, afhankelijk van versie Airport), maar werken wel op gecoordineerde wijze en zorgen wel voor een naadloos dekkend netwerk. Er zijn alternatieven voor UniFi, maar de meeste zijn duurder en/of vereisen meer configuratie, dus wmb is het een prima advies.

Vier UniFi AC Lite AP's kosten samen EUR 300 en lossen ws je draadloze probleem op. Je hebt geen andere switches nodig en kunt de NAS plaatsen waar je wilt.

Voor meer performance kun je AC Pro's overwegen, die je - elegantie/WAF - vanaf PoE switches kunt voeden. Kost je dan wel 4x EUR 140 plus de PoE switches, dus prijskaartje verdubbelt als je niet al PoE hebt (de AC Lites doen ook PoE, maar geen 802.3af/at, dus kunnen alleen via eigen 24V passieve injector gevoed worden).
Managed WiFi.
Goede AP's die samenwerken zijn 1, maar let ook op de clients. Als je 2.4GHz-only meuk hebt, zet het op de lijst voor vervanging, en bij vervangen apparatuur met WiFi, zorg linksom of rechtsom voor 5GHz support. Zie lopende topics voor mensen die achteloos redelijk high-end Core i7 laptops kochten zonder daarop te letten en nu op de blaren zitten :o
Myquandro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:08:
Het zijn AP's, geen switches. Ubiquiti maakt ook switches maar die zijn duur en bieden weinig meerwaarde voor jouw use case. Gewoon goedkope TP-Link of Netgear (als je IPTV gebruikt) switches nemen voor je Ethernetpoorten.
It just works...

Je moet installeren met app op een PC, als het eenmaal ingesteld is hebben alle AP's zelfde settings. Je kunt ongelofelijk veel knopjes tweaken als je wilt en weet waar je mee bezig bent, maar AP's adopten door de controller, dan gewoon SSID en key instellen is genoeg voor een netwerk dat naadloos werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 05-04-2017 15:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Heel erg bedankt voor de antwoorden.

Waar ik wel nog mee zit is dat de antwoorden zich vooral richten op het WiFi probleem terwijl ook de vaste verbindingen niet altijd snel genoeg zijn. Waarschijnlijk heb ik dat niet voldoende toegelicht, dus zal ik dat hier even doen.

Het eerste voorbeeld waarbij ik merk dat het netwerk niet snel genoeg is dat is als ik op mijn Apple TV een film wil kijken via de Plex server op mijn NAS, dit gaat vaak behoorlijk goed, maar af en toe wordt de film even onderbroken om te kunnen laden.

Het tweede wat ik merk is dat de internet snelheid op mijn computer veel trager (75 Mbps download, 15 Mbps upload) is dan wat er binnenkomt op het Modem (bijna het dubbele in download en zelfs iets meer dan het dubbele in upload).

Ik weet niet goed wat daar de oorzaak van is, maar dat is wel iets dat ik zou willen oplossen. Kan iemand hier bij helpen?

Ook heb ik nog een korte vraag over de NAS. Op mijn NAS zit een mogelijkheid voor Link Aggregation en er zijn routers die dat ook ondersteunen. Is dit het waard om extra geld voor uit te geven om een router te kopen die dit ondersteund of kan ik het beste een router van bijvoorbeeld Ubiquiti nemen die dit niet ondersteund, maar goedkoper is?

Nogmaals, ontzettend bedankt voor alle antwoorden die al gegeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Myquandro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:50:
Heel erg bedankt voor de antwoorden.

Waar ik wel nog mee zit is dat de antwoorden zich vooral richten op het WiFi probleem terwijl ook de vaste verbindingen niet altijd snel genoeg zijn. Waarschijnlijk heb ik dat niet voldoende toegelicht, dus zal ik dat hier even doen.

Het eerste voorbeeld waarbij ik merk dat het netwerk niet snel genoeg is dat is als ik op mijn Apple TV een film wil kijken via de Plex server op mijn NAS, dit gaat vaak behoorlijk goed, maar af en toe wordt de film even onderbroken om te kunnen laden.

Het tweede wat ik merk is dat de internet snelheid op mijn computer veel trager (75 Mbps download, 15 Mbps upload) is dan wat er binnenkomt op het Modem (bijna het dubbele in download en zelfs iets meer dan het dubbele in upload).

Ik weet niet goed wat daar de oorzaak van is, maar dat is wel iets dat ik zou willen oplossen. Kan iemand hier bij helpen?
Tja, onze glazen bol is helaas stuk. Je noemt hier een aantal losstaande dingen die waarschijnlijk niet met elkaar verband houden. Sowieso, om hier iets zinnigs over te zeggen hebben we een stuk meer informatie nodig over welke apparaten allemaal aan je bedrade netwerk hangen (welke Ziggo modemrouter? welke switches? welke Airports? - in alle gevallen productnr geven, er zijn bijv 7 verschillende "Airport Extreme"s gewees), hoe ze aan elkaar verbonden zijn (plaatje kan veel inzichtelijk maken) en waarmee (wat voor type kabels?

Dan per punt van je:
Stotteren bij afspelen wijst meestal eerder op CPU die de load niet aankan bij transcoding dan op een issue met netwerkbandbreedte. Om wat voor bestanden gaat het? Welke codec? Welke bitrate? En ondersteunt AppleTV de codec in kwestie wel?

Verder 75/15Mbps op je PC vs dubbele op modem. Allereerst: hoe constateer je dat op je modem? Ten tweede klopt daar sowieso iets niet, want Ziggo heeft geen 150/30Mbps product. Vervolgens heeft het alleen zin om een speedtest over de internetverbinding te doen als je zeker weet dat niets anders op het netwerk actief is. Met wat je daar verder allemaal aan apparaten beschrijft kan het goed dat andere dingen op moment dat je op de PC meet bezig zijn (staat er bijv een torrent client op de NAS?). In ieder geval zou ik pas vermoeden dat er iets met je bedrade verbinding mis is als je van LAN naar LAN (met bijv iperf) ook ver onder de 1Gbps haalt.
Ook heb ik nog een korte vraag over de NAS. Op mijn NAS zit een mogelijkheid voor Link Aggregation en er zijn routers die dat ook ondersteunen. Is dit het waard om extra geld voor uit te geven om een router te kopen die dit ondersteund of kan ik het beste een router van bijvoorbeeld Ubiquiti nemen die dit niet ondersteund, maar goedkoper is?
Je bent nu aan het prutsen met haperende films met bitrate van hooguit enkele tientallen Mbps en maakt je druk om een PC met 75Mbps-verbinding. Wat denk je in vredesnaam te bereiken met een NAS die via 2x 1Gbps aangesloten zit dat je niet met een enkele 1Gbps verbinding zou kunnen doen? 8)7

Tenzij je een specifieke toepassing voor ogen hebt waarbij dit echt vereist is, is dit net zoals die overdreven zware routers (ipv slimme AP's) je reinste geldverspilling zonder enige practische toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Dat van dat link aggregation is duidelijk en was ook al mijn vermoeden en ben blij dat dat klopt. Kan ik dat in elk geval buitenbeschouwing laten.

Van de LAN naar LAN snelheid. Is er ergens een tooltje waarmee ik dat kan meten zodat ik problemen daarmee kan uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik al aangaf: iperf.

Het is voor vrijwel ieder OS op aarde beschikbaar, dus je zou het mogelijkerwijs ook op je NAS kunnen draaien. Maar tussen twee Windows PCs gaat ook prima.

Op de ene wil je server draaien:
code:
1
iperf3 -s

Op de andere client:
code:
1
iperf3 -c [IP_van_server] -P5

Die 'P5' zorgt ervoor dat vijf gelijktijdige TCP streams aangemaakt worden. Dat is genoeg om onder normale omstandigheden een Gigabit-lijntje stabiel vol te krijgen.

Vermoed je dat er verschil is in up- en download, doe dan:
code:
1
iperf3 -c [IP_van_server] -P5 -R

Met -R gaat de data de andere kant op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Ik heb de test gedaan en daar komt de volgende snelheid uit: 88,5 Mbps. Dat is de snelheid die ik krijg over de LAN als ik vanaf de andere kant van het huis (via de router) tussen mijn pc en mijn NAS verbind. Als ik mij in dezelfde kamer verbind dan is die snelheid vele malen hoger namelijk: 372,7 Mbps.

Wat kan hier de oorzaak van zijn, is dit de bekabeling of is er een andere waarschijnlijke oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Hmm waarschijnlijk heb je dus ook een kabel issue deze zou ik eerst oplossen desnoods een bedrijf laten meten. Of eerst zelf meten met een eenvoudige kabeltester of alle aderparen wel goed zijn en de goed volgorde hebben. Dat is je basis dus die eerst checken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Ik zal in de komende dagen eens kijken of ik dit kan testen. En dan misschien ook over delen van het netwerk om te kijken of ik zo zwakke plekken kan vinden.

Zou het kunnen dat er misschien nog oude bekabeling in de muren zit (cat 3 bijvoorbeeld)? Of is dat zeer onwaarschijnlijk? En kan ik dat ergens aan zien of kan dat alleen bepaald worden door de doorvoer van de kabel te testen/meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Myquandro schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:53:
Ik heb de test gedaan en daar komt de volgende snelheid uit: 88,5 Mbps. Dat is de snelheid die ik krijg over de LAN als ik vanaf de andere kant van het huis (via de router) tussen mijn pc en mijn NAS verbind. Als ik mij in dezelfde kamer verbind dan is die snelheid vele malen hoger namelijk: 372,7 Mbps.

Wat kan hier de oorzaak van zijn, is dit de bekabeling of is er een andere waarschijnlijke oorzaak?
De NAS zat toch niet direct op de router?

Zoals boven, maak is een schets van het netwerk en netwerkapparatuur...

Een 100Mbit switch of Airport Express kan ervoor zorgen dat alles op 100Mbit draait in plaats van op Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Afhankelijk van het type tester maar als om te beginnen alle 8 de aders al goed aangesloten zijn kom je al een eind. Maak voor je zelf en ons ook een net werk tekening met alle aangesloten componenten. Ik krijg het idee dat je vooral een bekabelings probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprikkel25
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-11-2023
wow echt een cat 3 kabel?

ik raad je eens aan om hierop in te lezen.
https://customcable.ca/cat5-vs-cat6/

staat ook iets over cat 3 (beetje laat maar beter laat dan nooit.
Pagina: 1