Een minimale upgrade van mijn pc d.m.v. extra RAM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Beste tweakers,

Mijn inmiddels zeer oude machine is toe aan een upgrade. Omdat (volgens mij althans) de grootste bottleneck mijn RAM-geheugen is lijkt het mij verstandig deze als eerste aan te pakken. De vraag is; welke is verstandig om te nemen?

Ik heb nu 4GB DDR3 RAM erin zitten van HyperX (2x2GB), ik heb online een scan uit laten voeren welke aangeeft dat het om PC3-10700 gaat, wat volgens mij aangeeft dat het op 1333mhz draait? (ik weet niet zeker of dit correct is, als iemand dit kan bevestigen dan graag!).

Verder weet ik ook niet zeker of het voltage ertoe doet (volgens mij draaien ze allemaal op 1,5v), en of ik bijvoorbeeld mijn huidige sticks kan combineren met 1600mhz of sneller, waardoor ik dus dalijk 2 'oude' sticks heb van 2GB DDR3 1333, en dan daarnaast nog 2 nieuwe sticks erbij prik, bijvoorbeeld 2x8GB DDR3 1600.

Advies over hoeveel GB erbij moet is ook welkom. Zelf ben ik aan het denken om voor 16GB te gaan, 2x8 dus. Met mijn huidige 4 kom ik dan in totaal op 20GB (mits ze te combineren zijn). Initieel wilde ik slechts 4 GB erbij prikken zodat ik op 8 in totaal kom, maar dan kan ik over een jaartje ofzo weer upgraden... beetje zonde.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Tot nu toe draaide mijn machine op Windows 7, 32-bit. Vandaar ook dat ik maar 4GB had, meer kon hij toch niet gebruiken. Ik ben echter overgestapt op Windows 10 64-bit, puur zodat ik meer geheugen kon aanspreken en het ding dus iets sneller kan maken.

Overige hardware:
Mobo: Asus M4A79XTD EVO
CPU: AMD Phenom II X4 955
GPU: ATI Radeon HD5770

Welke mij interessant lijkt is de GeIL 16GB DDR3-1333Kit, voor een kleine 120 euro heb ik dan mijn upgrade voor elkaar. Nu wilde ik eigenlijk niet meer dan 100 euro spenderen, maargoed als iemand hier goede ervaringen mee heeft is het wel het overwegen waard.

Alvast bedankt voor de reacties!

Edit
Ik heb ergens voorbij zien komen dat mijn mobo maar max 16GB geheugen ondersteund, als iemand dit kan bevestigen hoeven we dus niet te kijken naar of het nieuwe geheugen gecombineerd kan worden met de huidige sticks, die moeten dan namelijk sowieso eruit worden gehaald.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Maar wat wil je er mee doen ?

Ik denk dat je kwa snelheid in dagelijkse taken meer profijt hebt van een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 23:50
Je moederbord ondersteunt inderdaad maar tot 16GB. Specs

Nu is je processor wel een oud beestje. Ik weet niet waar je je PC voor gebruikt, maar ik zou persoonlijk niet al te veel geld meer stoppen in extra RAM kopen (hooguit naar 8GB) en opsparen voor een nieuwe CPU, moederbord en DDR4 ram.

Waarop baseer je trouwens dat je meer geheugen nodig hebt? Zit je oude vol?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Kijk gewoon even in de V&A naar wat geheugen, en steek er wat bij tot 8 GB, of 12GB.
Aan 16 GB heb je in ieder geval niet zoveel, dus geef je geld uit aan een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Dank voor de snelle reacties!

Het is voornamelijk een huis, tuin- en keukenmachine. Maar ik game er ook regelmatig op, geen al te zware spellen maar zelfs de iets oudere hebben erg lange laadtijden en het loopt allemaal niet heel soepel (wat te verwachten is bij een dergelijk oud beestje natuurlijk). SSD heb ik zeker ook over nagedacht, evenals een nieuwere CPU en/of GPU, maar van de prijzen van leuke upgrades op die vlakken word ik niet vrolijk...

Waarop ik baseer dat mijn 4GB niet voldoende is eigenlijk heel simpel: Tegenwoordig staat haast overal dat 8GB recommended is (bij games voornamelijk dan). Tegenwoordig is 4GB in totaal natuurlijk ook simpelweg helemaal niets meer, men heeft standaard minimaal 16GB lijkt het. Daarnaast vind ik het zonde om 70 of 80 euro uit te geven aan 8GB, als ik voor drie tientjes meer het dubbele heb, vandaar dat ik op 16GB uit kom.

Tips over een leuke 'budget' CPU/GPU, misschien zelfs tweedehands, zijn altijd welkom overigens... wellicht dat ik mijn focus daarop moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Tsja, en toch zal een SSD de grootste verbetering zijn als je 'm nog niet hebt :P. Je kan voor de grap eens kijken hoe je geheugengebruik is ingame (even alt-tabben in game, en dan met taakbeheer naar je geheugen kijken..)

Sowieso wordt taakbeheer en broncontrole in mijn ogen te weinig gebruikt. Het vertelt zo ontzettend veel..

Laadtijden zijn meestal een schijfissue. Je kan rustig een kleine SSD naast je huidige schijf zetten. Voor 90 euro heb je al 275GB, daar past je Windows en je meestgespeelde games op.

[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 05-04-2017 11:52 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Thanks for the tip, ik ga zeker even alt-tabben en checken hoe het zit met geheugengebruik. Is het verstandig zo'n SSD tweedehands aan te schaffen of is dat vragen om problemen?

Nog een vraagje ook over het RAM-geheugen, aangezien ik het waarschijnlijk bij 8GB in totaal ga houden; Merk je verschil tussen 1333 of 1600 of 2000? Zo niet dan kan ik in feite 2x2GB erbij prikken op 1333, dan zijn ze alle vier ongeveer gelijk (mits ik van hetzelfde merk twee stickjes op de kop kan tikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
XenRave schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:56:
Merk je verschil tussen 1333 of 1600 of 2000?
Nee dat merk je niet, als het al zou kunnen.

Overigens, 8 GB erbij prikken is best wel duur als je in aanmerking neemt dat je er niets tot nauwelijks iets op voor uit gaat.

Neem een SSD en je machine vliegt. Voor dezelfde prijs als die RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Het geheugen zal teruggeklokt worden naar de langzaamst lopende geheugen, dus naar dat van je orgineel: 1333Mhz. 1600Mhz of 2000Mhz kopen is dan duur.

Verder wat Reepje zegt. Je gaat het niet merken

Gokje: In je taakbeheer staat je C:\ schijf continu op 100% usage als je iets doet. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Nat-Water op 05-04-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Ben blij dat ik dit topic gestart ben, anders had ik blijkbaar 100+ uitgegeven aan RAM waar ik nauwelijks iets van ga merken. Allright, dan gaan we nu kijken naar een SSD :) Ik hoef daarbij alleen te letten op een zo hoog mogelijke lees- en schrijfsnelheid lijkt me?

Overigens zit er ook wel een GPU upgrade aan te komen in de nabije toekomst, dus laat me gerust weten als jullie hier tips over hebben. Ik ben al zo lang uit te running qua computer hardware dat ik geen idee heb wat tegenwoordig goed spul is qua prijs/kwaliteit... RX480 zie ik veel voorbij komen, maarja, is ook gelijk weer +/- 250 euro :( En zelfs als ik die haal, loopt dan mijn CPU weer te veel achter op de rest haha. Ach ja, zo blijven we bezig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Het verschil tussen 8 en 16 GB is alleen merkbaar als je geheugen intensieve taken draait.
Zoals 4k videobewerking, high-res foto bewerking, cad 3d tekeningen, parity files berekenen.

Voor browsen en games is 16 GB niet nodig. Daar heb je juist videogeheugen nodig, en daar zit het probleem. Je CPU en GPU bestaan al een tijdje en hebben meerdere snellere opvolgers.

Nu is je PC waarschijnlijk traag omdat je waarschijnlijk met 4GB nèt iets tekort komt. Dat is prima, dan gebruikt hij het wisselbestand. Echter is dit een HDD, en dus niet snel.
Koop je een SSD, dan update je het sloomste onderdeel. Koop je via de V&A nog 4GB RAM, dan kan je pc gewoon weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Windows 10 gaat goed om met geheugen. Op een machine met 2 GB gaat het hier nog goed (huis-tuin-keuken).

Voor een ssd kijk je naar de beste prijs voor de betrouwbaarste SSD. Voor onder de 100 euro is dit dan een hele goede
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Ik ben overtuigd, iedereen lijkt hetzelfde te zeggen: "Ga voor die SSD!" Dus dat advies ga ik dan ook ter harte nemen. Die Crucial MX300 lijkt inderdaad voor zijn capaciteit en snelheid een prima prijs te hebben, ik sla hem zeker even op. Mochten er verder geen tips binnenkomen denk ik wel dat ik die ga bestellen :)

En inderdaad, misschien dat ik via V&A nog wat extra ram kan krijgen voor een leuk prijsje, dan is dat gevoelsmatig in ieder geval ook weer geüpdatet en weer even future-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je kan simpelweg taakbeheer openen (klik op dat vergrootglas linksonder, vul in taakbeheer). Daar zie je meteen hoeveel geheugen je machine gebruikt.

En staar je niet blind op de snelheden van de SSD's, want je kijkt daar alleen naar seq read/write waar je nooit mee bezig bent. Daarbij heb je een oer-oud moederbord, daar zit echt geen sata600 op. Maar dat leeft waarschijnlijk niet meer erg lang, en de ssd neem je dan gewoon mee naar de nieuwe machine.

Waar het bij een ssd om gaat is de zeer snelle toegangstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Via taakbeheer geeft ie aan dat ik op 46% Memory zit, terwijl het ding in feite idle draait nu (er staan alleen wat browsers open, verder doe ik geen rare dingen).

Mbt die sata600... geen idee wat dat inhoudt eigenlijk. Ik zou stiekem niet eens weten hoe ik zo'n SSD aansluit, nog nooit gedaan. Lijkt me redelijk plug en play te zijn met bijgeleverde kabeltjes toch? Ach ja dat gaat hoe dan ook wel goedkomen, kan niet al te moeilijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door XenRave op 05-04-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

XenRave schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:53:
Via taakbeheer geeft ie aan dat ik op 46% Memory zit, terwijl het ding in feite idle draait nu (er staan alleen wat browsers open, verder doe ik geen rare dingen).
Dat is normaal, met jouw gebruik en dat op mijn laptop heb ik aan 4 meestal genoeg.
Mbt die sata600... geen idee wat dat inhoudt eigenlijk. Ik zou stiekem niet eens weten hoe ik zo'n SSD aansluit, nog nooit gedaan. Lijkt me redelijk plug en play te zijn met bijgeleverde kabeltjes toch? Ach ja dat gaat hoe dan ook wel goedkomen, kan niet al te moeilijk zijn.
Dat getal achter SATA is de maximale doorvoersnelheid. SATA is backwards compatible. Dus dat werkt prima op een SATA150/300 aansluiting.
Een SSD installeren zijn wat schroefjes en 2 draden. Trek je huidige pas maar eens open en kijk hoe de HDD vast zit. Een SSD gaat op diezelfde manier. Je moet wel een 2.5-3.5" adapter hebben, anders past het niet. Of je moet toevallig een 2.5" bay hebben. Windows installeren op de SSD en je hebt een enorme snelheid boost.
edit:
Hoe aansluitingen eruit zien en hoe ze werken, kan je prima op het www vinden. ;) Zie ook dat van @Nat-Water en je kan je HDD gewoon als data schijf gebruiken, maar zorg voor een back-up.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-04-2017 13:15 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Sata600 zegt iets over de snelheid, namelijk tot 6Gb/s. Sata300 gaat tot 3Gb/s.

46% memory usage vind ik trouwens niet gek met 4Gb en Windows 10. Start voor de grap eens een browser op (of een iets zwaarder programma) en kijk wat je Schijf doet? Ik ben benieuwd.

Kan je misschien even vermelden wat voor PC case je hebt (en als je 't weet, welke voeding?) Dit om te kijken of je alles wel fatsoenlijk aan kan sluiten.

Een SSD heeft 2 aansluitingen nodig: 1 op je voeding, en 1 op je moederbord. De aansluiting op je voeding moet je waarschijnlijk nog wel over hebben, en ziet er zo uit. Naam: Sata (power) De connectie met je moederbord wordt door een Sata (data) gemaakt, en ziet er zo uit. Je krijgt normaal wat sata (data) kabels meegeleverd met je moederbord, dus misschien heb je ze nog. Ze zitten niet standaard bij een SSD, dus die moet je erbij kopen. Kost ongeveer 2 piek (koop 'm tegelijkertijd met je SSD, scheelt verzendkosten.) Verder, als je kast geen 2.5" bay heeft, heb je een 3.5" naar 2.5" adapter nodig. Dat kost 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Waarom iedereen een SSD met 4 schroefjes rotsvast wil zetten, is me nog steeds niet duidelijk. Een harde schijf, loeizwaar en trillend vanwege 5000 toeren, ja die wil ik wel vast hebben, maar een doosje van 50 gram met wat chipjes erin....

Alternatief
al heb je alleen 3.5" plekken, daar past die ook in. Je zet de SSD dan met 1 schroefje vast of,
los op de bodem ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Welke case ik precies heb weet ik niet, een of ander ding met een fancy raampje erin, lampjes, best groot ding wel dus d'r zou genoeg ruimte moeten zijn om dingen in te proppen.

De voeding is de OCZ 600 SXS, 600watt. Zou voldoende moeten zijn?

Zo'n sata power kabeltje heb ik volgens mij wel nog, kan ik zien liggen door het raampje. De sata data durf ik niet te zeggen, voor de zekerheid maar meebestellen.

Mbt die bays: Volgens mij heb ik zowel 3.5" als 2.5", tenminste als het die dingen zijn waarvan ik denk dat het zijn. Als ik mijn toren aan de voorkant openklap zie ik namelijk een x aantal rechthoekige klepjes (afdekplaatjes). Hierachter zitten volgens mij de HDs en eventueel kun je hier ook DVD-driver enz inbouwen, of zelfs een floppydrive als je wilt :P

Overigens: Als ik een aantal programma's open gaat de 'disk' via taskmanager gelijk richting de 90-95%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

XenRave schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:56:
Welke case ik precies heb weet ik niet, een of ander ding met een fancy raampje erin, lampjes, best groot ding wel dus d'r zou genoeg ruimte moeten zijn om dingen in te proppen.

De voeding is de OCZ 600 SXS, 600watt. Zou voldoende moeten zijn?
Voldoende capaciteit, ja. :) Maar wat belangrijk is, is de kwaliteit. Deze voeding was bij release al niet van de beste kwaliteit, nu al helemaal niet. Dus mocht je willen, zou ik wel aanbevelen, kan je altijd een pricewatch: Corsair CX450M mee bestellen, die kan dan ook mee naar een volgende build.
Zo'n sata power kabeltje heb ik volgens mij wel nog, kan ik zien liggen door het raampje. De sata data durf ik niet te zeggen, voor de zekerheid maar meebestellen.
Als het goed is heb je 4 SATA stroom aansluitingen. Extra data kabels kunnen nooit kwaad.
Mbt die bays: Volgens mij heb ik zowel 3.5" als 2.5", tenminste als het die dingen zijn waarvan ik denk dat het zijn. Als ik mijn toren aan de voorkant openklap zie ik namelijk een x aantal rechthoekige klepjes (afdekplaatjes). Hierachter zitten volgens mij de HDs en eventueel kun je hier ook DVD-driver enz inbouwen, of zelfs een floppydrive als je wilt :P
Een 2.5" bay is 2,5" breed.
Overigens: Als ik een aantal programma's open gaat de 'disk' via taskmanager gelijk richting de 90-95%...
Dan is een SSD de grootste snelheid boost voor een relatief laag bedrag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Helder verhaal, dankjewel! En de tip mbt de voeding neem ik ook zeker mee. Als ik ergens nog vijf tientjes vandaan kan halen zal ik ook deze upgraden. Dat er een SSD komt is in ieder geval al zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Zolang je niet meer van je voeding gaat vragen kun je deze gewoon blijven gebruiken.
Ga je echter de processor of videokaart vervangen, of meer harde schijven toevoegen, dan kan het wellicht tot problemen leiden.

Je kunt de voeding testen door Prime95 en Furmark tegelijk te starten. Op die wijze verbruikt je systeem maximaal energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:24
Dat is onzin, een oude, mogelijk kapotte voeding kan hele vervelende dingen gaan doen, zoals andere onderdelen slopen omdat hij teveel ripple afgeeft. Dat heeft niet zoveel met de belasting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
@Jeroen Voorlopig komt er geen nieuwe CPU of GPU, daar is helaas even geen budget voor. Er komt echter dus wel een SSD bij n.a.v. al het advies hierboven, dus ik weet nu niet of dit dan tot problemen kan leiden met mijn huidige voeding?

Ik merk overigens niets van een 'slechte' voeding of iets dergelijks, het beestje loopt altijd soepel en doet geen rare dingen. Hij is alleen wat traag door verouderde hardware.

Edit:
Ik liep toevallig een SSD tegen het lijf, de SAMSUNG 850 EVO 250 GB voor net geen 90 euro. Is dit een aanrader of kan ik beter gaan voor de hierboven genoemde SSD? (de Crucial MX300). Grootste voordeel van die Samsung is dat ik die in de winkel mee kan nemen en dus niet hoef te wachten op levertijd, maar als de MX300 betrouwbaarder is ga ik uiteraard voor die.

[ Voor 34% gewijzigd door XenRave op 06-04-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een ssd zou geen problemen mogen opleveren.
Samsung maakt ook prima SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
@XenRave De enige reden dat er vaak een discussie is om bijv. een crucial aan te schaffen is omdat bijv. de 525 GB crucial mx300 goedkoper is per GB dan de Samsung variant van 500GB.
Het is dus vooral een €/GB is en niet zozeer betrouwbaarder/minder betrouwbaar.
Mijn Kingston doet ook precies wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
@XenRave Maakt geen klap uit. Ik heb zowel de Samsung als Crucial thuis, en ze doen het allebei prima. Crucial is iets goedkoper, en kan beter tegen stroomuitval (wat misschien wel belangrijker is dan euro / GB). De Samsung is daarentegen (op papier) sneller.

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 06-04-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Dank voor de opheldering mannen! (en/of vrouwen). Inmiddels heb ik 4GB Ram op de kop weten te tikken waardoor ik toch op mijn 8GB in totaal zit (yay, niet voor niets naar 64-bit geupgradet haha). Vanavond als ik tijd heb nog even langs de winkel vliegen om die SSD van Samsung op te halen; 89,- tegen 93,- van de Crucial, dus de Samsung is nog goedkoper ook terwijl die op papier sneller is. Wel ietsjes kleiner, 250GB tegen 275GB, maar daar zit ik niet zo heel erg mee.

Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 5% gewijzigd door XenRave op 07-04-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je hem hebt kun je Macrium gebruiken om je huidige schijf te klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Of Samsung eigen tooltje, dat heb ik gebruikt en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Inmiddels is mijn Samsung EVO 850 SSD onderweg, gelijk ook maar een mooie bracket erbij besteld voor de netheid en een SATA kabeltje. Hopelijk heb ik de goede gekocht, ik las op meerdere plekken dat zo'n kabel universeel is, oftewel d'r zit geen/nauwelijks verschil in snelheid/kwaliteit. Natuurlijk kwam ik na het bestellen een forum ergens tegen waarin men klaagde over de overdrachtssnelheid van een kabeltje, deze was geen 6GB/s (wat blijkbaar wel gewenst is). Grrr nu maar hopen dat mijne ok is, daar stond namelijk niet expliciet bij dat ie 6GB/s aan kon. Morgen of overmorgen komt het spul binnen, als alles werkt laat ik het hier weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Er is geen verschil tussen 3 en 6 Gb/s kabel.
Het verschil zit alleen in het aantal mating cycles van de connector, de bend radius van de kabel en hoe vaak hij dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
All right, dat is al goed om te horen dan. Ik heb nog even de specs opgezocht;

SATA Kabel
1x 7-pins SATA (vrouw)
1x 7-pins SATA (vrouw)
45 cm
intern
Serial ATA/600

Staat dus helemaal niets van een snelheid bij, ook geen 3GB/s. Maar ik heb in mijn hoofd zitten dat die ATA/600 goed was, dus het zal wel loslopen. En zo niet, een extra kabeltje kost ook de wereld niet gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

XenRave schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:55:
All right, dat is al goed om te horen dan. Ik heb nog even de specs opgezocht;

SATA Kabel
1x 7-pins SATA (vrouw)
1x 7-pins SATA (vrouw)
45 cm
intern
Serial ATA/600

Staat dus helemaal niets van een snelheid bij, ook geen 3GB/s. Maar ik heb in mijn hoofd zitten dat die ATA/600 goed was, dus het zal wel loslopen. En zo niet, een extra kabeltje kost ook de wereld niet gelukkig :)
Jawel namelijk de 600, de kabel kan max 600MB/s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Oei.. dat is een stuk minder dan 3GB/s, laat staan 6GB/s. Heb ik dan alsnog een verkeerde besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee. 600 MB/s = 6 Gb/s.
Je hebt de juiste kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 11-04-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Damn ik ben d'r nog niet helemaal bij met mijn hoofd, ik was aan het denken 6GB = 6000MB. Dit had ik natuurlijk zelf ook even op kunnen zoeken, excuus. Toch nog maar even een kop koffie erbij pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

XenRave schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:48:
Damn ik ben d'r nog niet helemaal bij met mijn hoofd, ik was aan het denken 6GB = 6000MB. Dit had ik natuurlijk zelf ook even op kunnen zoeken, excuus. Toch nog maar even een kop koffie erbij pakken...
Nee, 6Gb is 750MB (delen door 8), maar door de overhead gebruiken een factor 10. 6Gb is dan dus 600MB

Denk aan de hoofdletters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Klopt. Technisch gezien dus 4.8 Gbit/s = 600 MB/s. SATA 600 heeft een burst van 6 Gb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Laatste update:

Succes! SSD is inmiddels up and running en tot nu toe lijkt alles stabiel te draaien. Inderdaad een behoorlijk verschil in snelheid, dus zeker blij met mijn aankoop! Uiteindelijk iets oven budget gegaan, 150 ipv 100 uitgegeven. Maar dat komt mede door de bracket voor de SSD, extra SATA kabeltje, en natuurlijk het RAM wat ik stiekem toch maar bij heb gekocht.

Waar ik overigens achteraf toch blij mee ben, ik hou tegenwoordig tegelmatig mijn taskmanager in de gaten en waar de disk en memory een week geleden allebei sky high waren, is de disk nu nauwelijks meer belast door de ssd en mijn memory blijft nu op zo'n 45% hangen als ik enkele van mijn spellen opstart die ik nog wel eens regelmatig speel. Geen idee of 45% op 8GB automatisch betekent dat die rond de 90% had gezeten met mijn oude 4GB, maar het is in ieder geval fijn te weten dat er nu iets meer speling is.

Kijkende naar mijn tastmanager is de eerstvolgende upgrade: De CPU. Deze loopt nu het hoogst op als ik de computer belast met spelletjes of iets dergelijks, dus geheid dat jullie over een tijd weer van me horen. CPU hangt echter natuurlijk weer samen met GPU en die weer met moederbord, dus ben bang dat die in 1 klap vervangen gaan worden. Even sparen dus.

Nogmaals dank voor al jullie input! For now ben ik een happy camper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

CPU + mobo + ram hangen sam, GPU niet. Dat wordt dus een upgrade van de eerste drie en eventueel een GPU, afhankelijk van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Aha, dat scheelt weer. Dan wordt het als eerste de CPU + mobo. Ram heb ik inmiddels al opgeschroefd van 4GB naar 8GB. GPU komt dan als laatste i guess. Maargoed dat gaat nog even duren, even een ruwe schatting van de kosten: CPU + mobo ~ 250 en GPU ook ~ 250 = samen 500. Al kan ik dit zo duur of zo goedkoop maken als ik zelf wil, afhankelijk van de prestaties die ik eis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat naar een nieuwe socket toe die DDR4 ondersteund. Je gaat indien je er het maximale uit wilt halen dus ook je RAM weer vervangen.

Eenvoudigste zijn gewoon upgrade kits. Hierin zit een CPU, MOBO & RAM Beschikbaar in allerlei geuren en kleuren afhankelijk van welke eisen je hebt.

Daarnaast is je GPU natuurlijk afhankelijk van welke eisen je eraan stelt. Dit kan voor 250 euro, dit kan ook voor 500 euro wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Je vergeet je geheugen in je berekening.
Geheugen heeft een bepaalde 'pasvorm'. Vergelijking.

Je hebt nu DDR3, en tegenwoordig is DDR4 de standaard. Als je naar een nieuwe processor gaat (Ryzen, of uit de intel Skylake of Kaby Lake serie) zal je ook nieuw DDR4 ram moeten kopen want je oude past dan niet meer op het moederbord.

Alternatief is 2e hands een degelijke processor uit bijvoorbeeld Haswell of Ivy Bridge serie te kopen. Dat gaat nog met DDR3 RAM, en de high-end processoren komen nog gewoon mee.

Je kan trouwens ook mbv MSI afterburner kijken hoe je GPU het nu doet. Voor hetzelfde geld is dat nu ook een bottleneck. Welke spellen praten we over?

[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 19-04-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Hmm goede tip, zo'n upgrade kit. Heb al gelijk iets leuks gevonden (geen idee of ik hier links naar andere websites mag posten dus dat doe ik maar voor de zekerheid even niet). Kan natuurlijk wel de titel geven van het setje: Z270X-Ultra Gaming / i5 7600K / 16GB

Wat betreft 2e hands spul aanschaffen, dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, aangezien het hierboven genoemde setje al rond de 550 zit, en dan moet ik mijn GPU dus nog... Grrr toch best een prijzige hobby, nu weet ik langzaam weer waarom ik de computer een hele tijd heb gelaten voor wat het was...

Edit:
De spellen die ik nog af en toe speel zijn niet erg nieuw/zwaar;
Modern Warfare 2
War of the Overworld (a.k.a. dungeon keeper 3 haha)
Skyrim
The Witcher
Een aantal strategiespellen zoals Company of Heroes.

[ Voor 16% gewijzigd door XenRave op 19-04-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Je mag gewoon links posten :P. Was sowieso 90% kans dat het van alternate is.
Let op dat wat je nu hebt gepakt wel voor overklokken is. Als je een normale i5, mobo en 8GB DDR4 ram pakt zit je op
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 236,95€ 236,95
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,90

Maargoed, je moet pas upgraden als je ergens tegenaan loopt he ;). Een processor mag best op hoog % zitten, het wordt pas vervelend als je er last van krijgt (en dan is het nog de vraag of het niet aan een slecht geoptimaliseerde game ligt!). Upgraden voor 'de heb' is inderdaad duur. Je kan op YT kijken wat je huidige processor icm een nieuwe videokaart voor elkaar krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 19-04-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Haha Alternate is inderdaad de go-to-shop als het gaat om computerstuff. En idd, ik las al dat het voornamelijk voor overclocken een interessant setje is. Iemand haalde er al stabiel 5ghz uit las ik, dat is opzich best wel al cool. Maar inderdaad voor mij niet echt aantrekkelijk, aangezien ik nog nooit met overclocken bezig ben geweest. Zoals ook met het andere spul wil ik eigenlijk puur upgraden 'voor de heb' zoals je het zelf al zo mooi zegt, echt ergens tegenaan lopen doe ik niet. Ja, lange laadtijden, maar dat is sinds mijn SSD al wel aangepakt :)
Pagina: 1