Oude opbouwdozen vervangen voor inbouwdozen in gestucte muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:17
In mijn woning uit de jaren 60 zitten zwarte ondiepe opbouwdozen, nu passen de wissel/wissel inbouw schakelaars niet. Nu wil ik de dozen vervangen voor inbouwdozen. Hoe doe ik dit zonder de muur teveel te beschadigen (reeds gestuct).

Ik heb de beschikking over een dozenboor.

Kan ik de oude doos dichtsmeren met gips en dan uitboren en eventuele beschadigingen bijwerken?
Leidingen in de muur zijn van kunststof.

(les is ondertussen wel geleerd, op de beneden verdieping vervang ik ze voor het stuccen uit O-) )

[ Voor 11% gewijzigd door Sijhtam op 05-04-2017 11:19 ]

huidige opstelling

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Zijn de muren gewoon glad gestuct?

Dicht smeren met gips gaat denk ik weinig uitrichten. Door gips vliegt die dozenboor heen, dat zal niet sterk genoeg zijn om de boor op z'n plek te houden. Oude doos er met beleid uit breken lijkt mij een beter plan, dan dieper boren. Zit je alleen nog met de uitdaging dat de nieuwe doos een tuut heeft en je de pvc pijp daar nooit in gaat krijgen, die zit namelijk al vast.
Zolang de schade beperkt is krijg je 't wel weer strak met wat gips en een plamuurmes.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18
De dozen die je in de muur hebt zitten zijn geen opbouwdozen, maar lasdozen. Daar zat tot voor kort opbouwschakelmateriaal op, neem ik aan?

Je kunt wel proberen ze uit te hakken en ruimere gaten te boren met een dozenboor, maar dan kom je in de problemen met je leidingen. Die moet je namelijk wel netjes en onbeschadigd in je nieuwe inbouwdozen zien te krijgen.

Dus ofwel uithakken en ook een stuk leiding vervangen - en als de stucadoor de benedenverdieping gaat doen, hem meteen boven wat herstelwerk laten uitvoeren, of heel voorzichtig gaan beitelen en doosjes van de leiding af proberen te krijgen. Als er alleen aan de bovenkant een leiding in gaat (bij lichtschakelaar) dan gaat dat nog wel, maar als er meerdere leidingen in de doos uitkomen, wordt dat een lastige klus.

Punctuality is the politeness of kings

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:17
Oilman schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:48:
Zijn de muren gewoon glad gestuct?

Dicht smeren met gips gaat denk ik weinig uitrichten. Door gips vliegt die dozenboor heen, dat zal niet sterk genoeg zijn om de boor op z'n plek te houden. Oude doos er met beleid uit breken lijkt mij een beter plan, dan dieper boren. Zit je alleen nog met de uitdaging dat de nieuwe doos een tuut heeft en je de pvc pijp daar nooit in gaat krijgen, die zit namelijk al vast.
Zolang de schade beperkt is krijg je 't wel weer strak met wat gips en een plamuurmes.
Klopt, glad gestuct. Ik wilde de tuut op de nieuwe dozen weglaten, niet ideaal maar dat is helaas de situatie.
dreamscape schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:07:
De dozen die je in de muur hebt zitten zijn geen opbouwdozen, maar lasdozen. Daar zat tot voor kort opbouwschakelmateriaal op, neem ik aan?

Je kunt wel proberen ze uit te hakken en ruimere gaten te boren met een dozenboor, maar dan kom je in de problemen met je leidingen. Die moet je namelijk wel netjes en onbeschadigd in je nieuwe inbouwdozen zien te krijgen.

Dus ofwel uithakken en ook een stuk leiding vervangen - en als de stucadoor de benedenverdieping gaat doen, hem meteen boven wat herstelwerk laten uitvoeren, of heel voorzichtig gaan beitelen en doosjes van de leiding af proberen te krijgen. Als er alleen aan de bovenkant een leiding in gaat (bij lichtschakelaar) dan gaat dat nog wel, maar als er meerdere leidingen in de doos uitkomen, wordt dat een lastige klus.
Opbouw inderdaad.
2 dozen heb 1 aansluiting, 2 andere loopt de leiding door naar onderen.

huidige opstelling

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 18:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Sijhtam schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:12:
In mijn woning uit de jaren 60 zitten zwarte ondiepe opbouwdozen, nu passen de wissel/wissel inbouw schakelaars niet. Nu wil ik de dozen vervangen voor inbouwdozen. Hoe doe ik dit zonder de muur teveel te beschadigen (reeds gestuct).

Ik heb de beschikking over een dozenboor.

Kan ik de oude doos dichtsmeren met gips en dan uitboren en eventuele beschadigingen bijwerken?
Leidingen in de muur zijn van kunststof.

(les is ondertussen wel geleerd, op de beneden verdieping vervang ik ze voor het stuccen uit O-) )
offtopic, maar gooi die zwarte opbouwdozen niet weg :) Ze zijn gewild

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:42
bonzz.netninja schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:18:
[...]

Dat meen je :'( . Met de hamer korte metten mee gemaakt aantal jaar terug, kon niet fatsoenlijk mijn gira doosjes erin krijgen :o .

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:18:
[...]

Serieus? Ik heb er ook een huis vol mee. En ik pas mijn inbouw dozen aan.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 18:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Derby schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:25:
[...]

Serieus? Ik heb er ook een huis vol mee. En ik pas mijn inbouw dozen aan.
Het ligt wel een beetje aan wat voor soort, maar mooie bakeliete zijn nu nieuw 45 euro :S Op marktplaats gaan ze voor 15 euro ongeveer, afhankelijk van staat en soort.

zie ook http://www.bakeliet.nl/ en bijv. https://www.marktplaats.n...ostcode=3513BT&distance=0

[ Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 05-04-2017 18:27 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1