Noorderlicht zien in Tromso

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-12 16:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag allen!

Ik heb me her en der al ingelezen, maar echt ervaringen wat bij ons betrekking heeft vind ik zo nog niet. Ik zit er aan te denken om half/eind december met m'n vriendin naar Tromso (Noorwegen) te vliegen. En dan een dag of 4 (incl heen/terugreis) om het noorderlicht te bewonderen. Heen en weer vliegen, beetje wandelen en het natuurfenomeen aanschouwen is voldoende voor ons (gaan al twee keer weg dit jaar + minibruiloft). Qua beste periode om te gaan loopt 't uiteen lees ik. Overall is het van 21 september t/m/ maart. Maar de wat betere maanden zijn oktober, feb en maart. Die laatste 2 zijn vanwege werk geen optie. Die eerste zou kunnen, maar gevoelsmatig lijkt december mij beter? Wat zijn jullie ervaringen, en is 4 dagen prima, of is langer aan te raden? Kans op áltijd bewolking lijkt mij niet heel groot denk ik?

Professioneel Heftruck Syndroom

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TL -> AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je hebt niet iedere nacht kans op dit fenomeen, dus ook al zou je in de beste periode gaan: de kans is er altijd dat je 4 dagen niets te zien krijgt

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
4 dagen is vrij kort, het zou zomaar kunnen dat er in die dagen niks te zien is... Ik zou toch langer gaan, anders misschien volgend jaar als je niet ook al 3 andere vakanties hebt. Het is niet alleen bewolking waar je rekening mee moet houden, er is ook gewoon niet iedere nacht activiteit. (En: Abisko is ook heel mooi om het te bekijken!)
Volgens mij is het inderdaad wel vaak aan het begin en eind van het seizoen het sterkst, dus is oktober beter. September is er misschien wel veel activiteit maar is het ook nog vrij licht, dan zou die activiteit al in de paar uurtjes donker moeten zitten, in oktober heb je meer nacht.

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 13:30
Je zou eventueel ook nog naar de maanstand kunnen kijken. Maanlicht heeft niet zo heel veel invloed op de zichtbaarheid, maar het blijft lichtvervuiling.

Veel plezier overigens als je gaat. Ik hoop dat je het te zien krijgt. Geniet ervan! d:)b

(En lees je alsjeblieft vooraf in als je foto's wil gaan maken. Het kan zomaar zijn dat je in het tijdens je vakantie maar een minuut of 20 goed te zien krijgt, en dat is heel kort als je niet weet hoe je camera werkt.)

Verder is dit een erg nuttige site:
http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-12 11:06

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij is de beste tijd om te gaan rond december januari. Ik neem aan dat je snapt dat het er steenkoud is en de hele tijd donker? - 17 of kouder moet je niet van opkijken, dus zorg dat je voorbereid bent qua kleding. Qua fotografie zou ik altijd accu's in je binnenzakken dragen en niet in je cameratas. Zorg dat je handschoenen hebt maar dat spreekt voor zich ;)
De kans op bewolking is wel degelijk aanwezig hoor. 4 dagen is erg kort...

Achter de ijskathedraal is een kabelbaan die een berg omhoog gaat; dé plek daarboven om de boel te bewonderen en de stad voor je te zien en je krijgt er ook warme chocomel (voor 56 kronen, althans in 2010,dus 7 euro zeg maar :P).

Ik wens je erg veel plezier en schroom je niet om foto's te posten hier!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12 12:59

Houston3

ole

Ik ben in Noorwegen, Zweden en Finland geweest in die tijd en in 2 weken 4 keer het noorderlicht gezien. Ik heb me laten vertellen door een Noor dat de grootste kans was als het erg koud was, maar of dat waar is.....

Verder sneeuwde het veel dagen daar en dan zie je niets. Uiteindelijk zagen wij het voor het eerst nadat we 4 dagen boven de poolcirkel waren in Finland met -/- 25. Dat voelde niet zo koud als dat je denkt maar een dikke jas en warme muts zou ik zeker wel meenemen.

Voor mij de trip het 100% waard want het is een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Dus happy hunting! :)

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 21:36
Wij zijn begin februari in de regio van Tromso geweest. Wij waren van vrijdagavond tot dinsdag. Zaterdagavond was het kraakhelder en hebben we heel veel noorderlicht gezien, de rest van de avonden zat het potdicht. Uiteraard was het dinsdag toen we weg gingen weer super helder :-)

Belangrijk is denk ik om je af te vragen:

-Vind je het erg dat het de hele dag schemert en niet echt licht wordt? Je geeft aan dat je wilt wandelen maar dit kan daardoor niet echt. Ook is er natuurlijk grote kans dat er al een hoop sneeuw licht waardoor je geen wandelingen kunt maken. Tromso zelf heb je wel vrij snel gezien; afhankelijk hoe erg je in-to cultuur dingen bent.

-Hoe ga je op jacht naar noorderlicht? Wij hebben een auto gehuurd en hebben veel gehad aan sites als https://www.yr.no/place/Norway/Troms/Tromsø/Tromsø/radar.html en http://www.virtualtromso....ctivity-and-forecast.html. Let wel dat rijden daar in iets andere omstandigheden gaat als hier; ze strooien daar praktisch niet, de weg is 1 grote ijsbaan en ze rijden op spikes. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit ziet zitten en wat ijs-rij ervaring is wel meegenomen. Alternatief is meegaan met 1 van de vele tours; als er noorderlicht is weten die gasten het te vinden, want al die operators staan in contact met elkaar.

Succes met plannen, het wordt sowieso leuk!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deathchant schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:44:
Volgens mij is de beste tijd om te gaan rond december januari. Ik neem aan dat je snapt dat het er steenkoud is en de hele tijd donker? - 17 of kouder moet je niet van opkijken, dus zorg dat je voorbereid bent qua kleding.
Houston3 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:09:
[...]

Verder sneeuwde het veel dagen daar en dan zie je niets. Uiteindelijk zagen wij het voor het eerst nadat we 4 dagen boven de poolcirkel waren in Finland met -/- 25. Dat voelde niet zo koud als dat je denkt maar een dikke jas en warme muts zou ik zeker wel meenemen.
Tromso != Zweeds of Fins Lapland :o

Tromso zit op een eiland in het Noordatlantische oceaan wat omspoeld wordt door de golfstroom. Het is daarom veel gematigder dan binnenlandse gebieden, zie ook:
Wikipedia: Tromsø

Recordtemperatuur is -18.4C, maar gemiddelde minimumtemperatuur in januari is -5.6C. Nog altijd reden voor een fatsoenlijke jas, maar staat in geen verhouding tot temperatuur in het binnenland en niet eens zoveel kouder dan NL ik zit nu 650km pal ten zuiden van Tromso in Noord-Zweden, waar -5C eerder gemiddelde maximumtemperatuur in jan is en het inderdaad gemiddeld 's nachts -15C is met uitschieters naar -35C - en dit is nog bij de - Botnische - kust 8)7

Dat buitenlanders dat niet snappen is reden tot nogal wat hilariteit in Tromso - je kunt ze herkennen aan het feit dat ze - zelfs in de zomer - uitgerust lijken te zijn voor poolexpedities, terwijl de locals rondhupsen met niet meer aan dan wij thuis zouden doen.

Oslik blyat! Oslik!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik wil je niet afschrikken maar ik heb er 5 jaar vakantie voor nodig gehad om het Noorderlicht echt mooie te zien. Ik ben in de winter in Ijsland, Noord Canada, Noorwegen en Finland geweest en was niet verder gekomen tot een klein streepje groen Noorderlicht op de Lofoten. Tot dat ik verleden jaar weer naar Ijsland ging 5 avonden achter elkaar het Noorderlicht gezien.

• Houston3

Houston3

ole

Dat weet ik, ik ben destijds via Oslo naar het noorden gereden tot aan Narvik maar met Nederlandse winterbanden heb je gewoon niets te zoeken op de Noorse wegen in de winter (de bulderlach van de douane in Noorwegen toen we zeiden dat we naar de Noordkaap gingen had misschien genoeg moeten zeggen). We zijn toen bij Narvik naar Kiruna gegaan en toen omhoog tot aan de Noordkaap.

Het was heel duidelijk merkbaar dat het Noorse klimaat veel vochtiger is gezien de gigantische laag ijs op de wegen en het was er inderdaad ook veel minder koud.

Ik wilde eigenlijk slechts aangeven dat er gewoon geen garantie is op het Noorderlicht, niet in Tromso en ook niet in Zweden en Finland.
Aldus een Lap die ik daar heb ontmoet: ''het Noorderlicht is net als verliefd worden, het kan er ineens zijn''.
dion_b schreef op zondag 9 april 2017 @ 13:18:
[...]

[...]

Tromso zit op een eiland in het Noordatlantische oceaan wat omspoeld wordt door de golfstroom. Het is daarom veel gematigder dan binnenlandse gebieden, zie ook:

Recordtemperatuur is -18.4C, maar gemiddelde minimumtemperatuur in januari is -5.6C. Nog altijd reden voor een fatsoenlijke jas, maar staat in geen verhouding tot temperatuur in het binnenland en niet eens zoveel kouder dan NL ik zit nu 650km pal ten zuiden van Tromso in Noord-Zweden, waar -5C eerder gemiddelde maximumtemperatuur in jan is en het inderdaad gemiddeld 's nachts -15C is met uitschieters naar -35C - en dit is nog bij de - Botnische - kust 8)7

Dat buitenlanders dat niet snappen is reden tot nogal wat hilariteit in Tromso - je kunt ze herkennen aan het feit dat ze - zelfs in de zomer - uitgerust lijken te zijn voor poolexpedities, terwijl de locals rondhupsen met niet meer aan dan wij thuis zouden doen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 19:07
dion_b schreef op zondag 9 april 2017 @ 13:18:
[...]

[...]

Hier in de stad ook wel eens gehad. :D
Graad of 12 met een lekker zonnetje en amper wind, ik zat in een tshirtje in de zon op de bus te wachten, komt er een lading toeristen van een cruiseschip af helemaal dik ingepakt in parka's, mutsen, handschoenen, schoenen, etc voor een poolexpeditie. 8)7 En dan naar mij kijken alsof ik niet goed in m'n hoofd ben... :+
Houston3 schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:24:
Dat weet ik, ik ben destijds via Oslo naar het noorden gereden tot aan Narvik maar met Nederlandse winterbanden heb je gewoon niets te zoeken op de Noorse wegen in de winter (de bulderlach van de douane in Noorwegen toen we zeiden dat we naar de Noordkaap gingen had misschien genoeg moeten zeggen). We zijn toen bij Narvik naar Kiruna gegaan en toen omhoog tot aan de Noordkaap.

Het was heel duidelijk merkbaar dat het Noorse klimaat veel vochtiger is gezien de gigantische laag ijs op de wegen en het was er inderdaad ook veel minder koud.

Ik wilde eigenlijk slechts aangeven dat er gewoon geen garantie is op het Noorderlicht, niet in Tromso en ook niet in Zweden en Finland.
Aldus een Lap die ik daar heb ontmoet: ''het Noorderlicht is net als verliefd worden, het kan er ineens zijn''.

[...]
En zelfs als er een uitbarsting voorspeld is heb je geen garantie dat het er ook daadwerkelijk is. Ik ben er een keer op uit gegaan toen er Kp 6 a 7 was voorspeld. Sta je dan in het pikke donker onder een heldere hemel te koukleumen terwijl er niks te zien is. :P
Met zo'n sterkte zou de hele lucht hier groen gekleurd moeten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door MewBie op 11-04-2017 00:07 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Houston3

Houston3

ole

Ja herkenbaar. Wij hebben enorm veel mazzel gehad en 4 dagen achter elkaar het noorderlicht kunnen zien, waarvan 1 dag heel erg sterk. De dag erna waren we in Inari in Finland en daar stonden een paar Japanners naar de lucht te kijken. Na een half uur vroegen ze aan ons wanneer het noorderlicht kwam en toen hebben we ze verteld dat je dat niet kan zien als het bewolkt is en sneeuwt. Mensen gingen helemaal teleurgesteld weer weg :)
Al met al moet je gewoon geluk hebben maar als je het eenmaal ziet dan was het het wachten wel waard!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-12 16:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dank allen voor jullie leuke en boeiende reacties! Ik ben wel wat gewend qua rijden in het buitenland, maar ijsrijden nog niet helaas. Ik hoopte eigenlijk dat we gewoon met een paar goede wandelschoenen maar een verlaten (lees: Donkere) plek konden in/nabij Tromso. Maar als ik dat zo lees is dat niet echt een optie? In die tijd schemert het idd, denk dat we dan gewoon 4 dagen gaan, en hopen dat we geluk hebben. Dan wordt het niet een boekje, maar knus spelletjes doen overdag :) Dat we geluk moeten hebben, begrijp ik. Het is helaas niet even een euro inwerpen en genieten. De camera gaat zeker mee. Tegen die tijd nog even een groothoek regelen. We willen daarnaast nog als dagactiviteit met dogs/huskys op pad. Dan hebben we iig 1 hoogtepunt mocht het licht niet doorgaan. De temperatuur maakt ons niet zoveel uit. Daar kleden we ons wel tegen :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1