Installatie windows 10 op nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitwinkel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2017
Dag iedereen!

Ik heb momenteel een HDD met Windows en al mijn andere programma's erop maar wil mijn SSD voortaan gaan gebruiken voor het gebruik van Windows. Hierover heb ik een aantal vragen en hoop dat iemand met meer verstand mij zou kunnen helpen:P.

Ik heb al allerlei topics gelezen over het installeren en booten volgens de SSD, maar wat moet je doen met de Windows die nog op de HDD staat? Ik wil die het liefst verwijderen namelijk. Neem aan dat Shift-Delete geen optie is :P

Hoe kan ik het beste alle drivers installeren op mijn SSD? is hiervoor een programma of iets beschikbaar? Of is dit niet zo van belang en kan ik het gewoon op mijn HDD laten( omdat drivers op HDD of SSD niets uitmaakt).

Tot slot heb ik een geldige Windows 7 cd nog ergens liggen, maar heb mijn huidige Windows geupgrade naar Windows 10. Moet ik dan eerst 7 installeren op de SSD om vervolgens het te kunnen upgraden of kan dit ook op een snellere manier?

Beste antwoord (via Fruitwinkel op 05-04-2017 11:41)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is eigenlijk heel erg simpel. Maak een Install USB stick met de Media Creation Tool (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10). Let wel op, neem de zelfde versie als je eerst had (Home of Pro), taal en bitversie maken niet uit (voorkeur x64). Download eventueel de drivers voor Windows 10 van de moederbord fabrikant en zet die ook op de USB stick, dan heb je die beschikbaar.
Zet daarna je systeem uit.
Haal je Harddisk uit je systeem en sluit de SSD aan.
Start je PC vanaf de USB Disk en installeer Windows, eventueel de drivers installeren die ontbreken (als voorbereiding op de USB stick gezet).
Wanneer Windows 10 reeds heeft gedraaid op je systeem zal Windows 10 vanzelf activeren wanneer er Internet is.
Nadat je klaar bent kan je je systeem afsluiten.
Sluit nu je oude HDD aan op een andere SATA aansluiting in je systeem (dus niet op de oude, maar op een nieuwe).
Controleer in de BIOS of UEFI dat je systeem start van de SSD.
Start Windows en je ziet in verkenner een nieuwe disk (waarschijnlijk E:)
Kopieer nu je belangrijke bestanden naar je SSD (Staan in E:\Users\<naam> of E:\Gebruikers\<naam>.
Wanneer je alle data hebt kan je met "Disk Management" je oude disk leeg maken en opnieuw indelen. Eventueel kan je ook nog driveletters aanpassen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Het is eigenlijk heel erg simpel. Maak een Install USB stick met de Media Creation Tool (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10). Let wel op, neem de zelfde versie als je eerst had (Home of Pro), taal en bitversie maken niet uit (voorkeur x64). Download eventueel de drivers voor Windows 10 van de moederbord fabrikant en zet die ook op de USB stick, dan heb je die beschikbaar.
Zet daarna je systeem uit.
Haal je Harddisk uit je systeem en sluit de SSD aan.
Start je PC vanaf de USB Disk en installeer Windows, eventueel de drivers installeren die ontbreken (als voorbereiding op de USB stick gezet).
Wanneer Windows 10 reeds heeft gedraaid op je systeem zal Windows 10 vanzelf activeren wanneer er Internet is.
Nadat je klaar bent kan je je systeem afsluiten.
Sluit nu je oude HDD aan op een andere SATA aansluiting in je systeem (dus niet op de oude, maar op een nieuwe).
Controleer in de BIOS of UEFI dat je systeem start van de SSD.
Start Windows en je ziet in verkenner een nieuwe disk (waarschijnlijk E:)
Kopieer nu je belangrijke bestanden naar je SSD (Staan in E:\Users\<naam> of E:\Gebruikers\<naam>.
Wanneer je alle data hebt kan je met "Disk Management" je oude disk leeg maken en opnieuw indelen. Eventueel kan je ook nog driveletters aanpassen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitwinkel
Erg bedankt voor je snelle reactie! Ik heb alleen nog twee kleine vraagjes. Kan ik namelijk ipv een USB stick ook een externe harde schijf hiervoor gebruiken aangezien ik niet over een USB stick beschik met genoeg ruimte erop.
Kan ik voor het kopiëren van mijn bestanden van HDD naar SSD gewoon CTRL-C gebruiken? of heb je daarvoor ook iets nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Fruitwinkel schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:41:
Erg bedankt voor je snelle reactie! Ik heb alleen nog twee kleine vraagjes. Kan ik namelijk ipv een USB stick ook een externe harde schijf hiervoor gebruiken aangezien ik niet over een USB stick beschik met genoeg ruimte erop.
Kan ik voor het kopiëren van mijn bestanden van HDD naar SSD gewoon CTRL-C gebruiken? of heb je daarvoor ook iets nodig?
Nee, moet echt een USB stick zijn helaas, maar 1 van 8GB zou genoeg moeten zijn voor 64 bit.

Voor kopieeren heb je niks nodig. Wat je kan doen is 2 keer verkenner openen:
1. Open Verkenner en navigeer naar C:
2. Open een tweede verkenner en navigeer naar E:
3. Pak nu de eerste versie bij de titelbalk en sleep deze naar links, hij zal dan opeens op de linkerhelft "snappen" en snap op de zelfde wijze de verkenner met E:

Ja kan nu bestanden van E: naar C: slepen.

Het kan zijn dat je een melding krijgt in de trant van "U heeft geen toegang" wanneer je naar E:\Gebruikers\gebruikersnaam gaat, gewoon negeren en zeggen dat je toegang wil (UAC popup).

[ Voor 33% gewijzigd door Wim-Bart op 05-04-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitwinkel
Dankjewel voor alles! Morgen zal ik mijn SSD erin zetten en de nieuwe windows erop installeren. Hopen dat het goed gaat ;X