Toon posts:

DIY alternatieve molex stekker voor regelmatig gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Op het moment ben ik aan het knutselen aan een pc (zoals iedereen hier, vermoedelijk...) en ben een kast in twee delen aan het proberen te maken. Ik heb momenteel een apart front, met ventilatoren er in.

Deze dingen hebben natuurlijk voeding nodig dus heb ik nu de noodzaak om een molex stekker ergens aan de buitenkant van deze knutsel-kast te hebben, om dit tweede "kast-deel" op aan te sluiten.

Nu zijn molexen niet ideaal om regelmatig los/vast te maken. Of de stekkers gaan kapot, of, nu ik een paar erg stevige heb, m'n vingers. Hoeft niet elke twee minuten los, maar moet liefst of een beetje elegante manier kunnen worden aan- en afgekoppeld.

Hoe zouden jullie dit doen? Kroonsteentjes kunnen altijd, maar is wat pauper want er is geschroef voor nodig. Ik dacht zelf het eerste aan een stel banaan-stekkers, maar ben niet heel enthousiast over die oplossing.

Is er een beproefde alternatieve manier om twee molex kabeltjes (of überhaupt 4-aderige stroomkabels) aan elkaar te stekkeren?
Zo ervaren met electra ben ik niet, dus zie vast iets moois volledig over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Molex naar sata kabeltjes halen. Deze kun je veel gemakkelijker loshalen en vastmaken.
Je zult dus één molex naar sata male en één molex naar sata female moeten hebben, dit dus:

https://www.aliexpress.co...c2-49fc-baf1-274633d22c25

https://www.aliexpress.co...c2-49fc-baf1-274633d22c25

Dan zou het prima moeten werken, ondanks dat je wel wat meer kabellengte krijgt. Misschien eerst je oude molex-stekkers wat inkorten als het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beide top ideeën! De molex-sata kabeltjes heb ik misschien zelfs nog wel liggen, dus dat zou helemaal makkelijk zijn.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:27
Beide kanten DIN stekker eraan solderen?

Afbeeldingslocatie: http://cablesandconnectors.com/PIX/phiea1.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door MerlijnD op 05-04-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MerlijnD schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:11:
Beide kanten DIN stekker eraan solderen?

[afbeelding]
Is een nette optie en wellicht komt het daar wel van, maar de molex-sata kabeltjes zijn de "luie" manier en daar houd ik wel van ;)

Had zelf ook al naar willekeurige stekkers gekeken, maar was gezien m'n gebrek aan kennis wat huiverig om "zomaar" een stekker te gebruiken voor stroom...? Ik voed 4 x een 10W ventilator.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Of deze "luie" kroosteentjes.

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1529803_BB_00_FB/bkl-electronic-kroonsteen-flexibel-1-4-mm-massief-1-4-mm-aantal-polen-12-1-stuks-wit.jpg

Conrad.nl

Edit:
beter plaatje / andere leverancier
Afbeeldingslocatie: https://www.mecktronics.nl/data/articles/images/big/b_134.jpg
Mecktronics

heb ik o.a. gebruikt om de speakers in mijn hoedenplank van de auto demontabel te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door LooneyTunes op 07-04-2017 00:20 . Reden: beter plaatje en 2e leverancier toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

XLR? Voor het geval er de nodige ampères doorheen moeten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:24
Als je nu werkt met standaard molex stekkers, dan heb je dus alleen voeding voor de fans nodig? Alsin, geen PWM- of tacho-signaal?

Dan heb je toch maar 2 draden nodig (12V en GND)? Hiervoor zou je een standaard DC jack kunnen pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yMhRXm7n8cmkaYoFCPhyRkXN/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4PMR2KqrlF1oaO9gGrN55RCP/full.jpg

Veel simpeler wordt het niet

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
TRS jack kan natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Xander schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:47:
Als je nu werkt met standaard molex stekkers, dan heb je dus alleen voeding voor de fans nodig? Alsin, geen PWM- of tacho-signaal?

Dan heb je toch maar 2 draden nodig (12V en GND)? Hiervoor zou je een standaard DC jack kunnen pakken:
[afbeelding]
[afbeelding]

Veel simpeler wordt het niet
Tenzij er een schakelaar bij zit om te wisselen tussen 5 en 12V om de snelheid (more or less) te regelen, dan moet er ook een 5V lijn die kant op..

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen dank voor de goede adviezen. De 'luie' kroonsteentjes kende ik nog niet, mooi spul, gebookmarked.

Even een update: hoe leuk ik de oplossing ook vond en hoe goed deze ook werkte, de SATA kabeltjes (een molex-to-sata en een sata-to-molex) heb ik er weer uitgeknikkerd.

Deze werden erg warm, wat wellicht niet zo gek is als je er 4A doorheen jaagt. Naar aanleiding hiervan ben ik wat gaan zoeken. De SATA specs hebben het over max 1,5A per "lijn". Een enkele sata aansluiting splitst de molex 12V in drie losse aansluitingen, maar of dit "lijnen" zijn... geen idee. Misschien zou het goed gaan, maar wellicht is die 1,5A slechts per totale stekker. Moet een normale HDD zat aan hebben, immers.

Afijn, dit googlen naar sata specs en stekkers heeft nog iets opgeleverd: grote schrik. Dit soort sata-molex kabeltjes blijken een wat al te grote kans op spontaan ontbranden te hebben. Het aantal foto's en videos van geblakerde pc-interieurs is niet mis. Had nooit gehoord van "molex to sata, lose your data", maar dat is overduidelijk een ding.

Je hebt, los van de stekker, ook nog eens geen idee uit hoeveel aderen de kabeltjes bestaan en of het koper of aluminium of wat voor rommelzooi dan ook is. AWG 18 is redelijk adequaat, maar tussen een solide draad en een 40-aderige zit een enorm verschil.

Zeker met mijn relatief hoge stroomvraag is deze oplossing (en alle sata-molex kabeltjes waar dan ook) daarom definitief afgekeurd.

M'n omschrijving was op dit punt niet duidelijk: het gaat om 4 stuks vrij serieuze ventilatoren. Ik wil ze permanent op maximaal laten draaien en dat is op 12V bijna 44W.

Voor nu heb ik een molex-paar gevonden dat zonder bloedende vingers los/vast te maken is. De definitieve oplossing zal een XLR aansluitinkje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

kroonsteentjes beter, minder pauper dan molex, wait wut, ik ben uit die forum gedeeldte gegroeid denk ik

daarna DIN gebruikt voor audio is de 2 na beste oplossing, are you kidding me?

Ga anders eerst ff na waarom molex is uitgevonden voordat je ergens aan begint

serieus, wil niemand hier afkraken of beledigen, maar deze oplossingen kunnen volgens mij niet hoor
sorry ik grijp ff in voordat jullie met een 4aderige rj11 plug of USB aankomen voor gemak, de hele boel vliegt in de fik

vind dit soort vragen altijd al een beetje eng omdat je eigenlijk aangeeft dat je geen benul hebt en maar wat gaat doen, dat is opzich oke, maar de zgn oplossingen zijn ronduit gevaarlijk

Ik zoek ff maar kan zo gauw niks beters vinden dan de gewone molex, die echt niet stuk gaan na 4 keer trekken,
je kan die dikke hoge ampere kabels niet ff vervangen door dunne (audio) kabeltjes, je komt gauw op 230volt connectors uit, die niet veel makkelijker zijn dan de good old molex

kun je niet zo'n 4-aderig 230volt krulsnoer gebruiken ofzo? is best elegant

je maakt trouwens makkelijker brand met 12 volt gelijkstroom dan 230 wisselstroom (weet ik uit ervaring)

ik zie allerlei oplossingen als ik zo google, perfecte zie ik niet echt, ze zijn allemaal groter dan de molex

(vast wel een ervaren iemand die mijn verhaal kan bevestigen, maar geloof me, je fikt 12volt draden hoog amperage zo weg
Ik weet het ook niet precies, maar kijk iig uit!)

[ Voor 119% gewijzigd door Rebels op 22-04-2017 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Rebels schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 03:23:
kroonsteentjes beter, minder pauper dan molex, wait wut, ik ben uit die forum gedeeldte gegroeid denk ik

daarna DIN gebruikt voor audio is de 2 na beste oplossing, are you kidding me?

Ga anders eerst ff na waarom molex is uitgevonden voordat je ergens aan begint

serieus, wil niemand hier afkraken of beledigen, maar deze oplossingen kunnen volgens mij niet hoor
Ha, heb je aandelen bij Molex gekocht ofzo? Hoezo denk je dat een molex connector zo speciaal "uitgevonden" is? Die hebben gewoon heel vroeg een patent gehad om de goedkoopste en makkelijkste stekkerverbinding te maken. En dat betekent helemaal niet dat het ook kwalitatief geweldig spul is.

Jouw eerste zin snap ik niet maar volgens mij vind je dat die uitschuifkroonsteentjes slechter zijn dan een standaard molex connector? Dan vraag ik mij af waarom je dat vind.
Zolang de pinnen ongeveer dezelfde dikte hebben is er in dat opzicht niks anders wat de een beter zou maken dan de ander. Bij molex wordt die pin op de draad gekrimpt, bij de kroonsteen wordt er een plaat tegen geschroefd, komt op hetzelfde neer.
Molex zit in mijn opzicht in de zelfde 'pauper' klasse als die kroonsteentjes. Erg goedkope connectors die je niet vaak los wilt halen

En Molex beter dan DIN? Ben je gek, DIN wordt trouwens voor veel meer dingen gebruikt dan alleen audio.
In dit geval is DIN niet erg handig, maar niet omdat Molex hier speciaal voor is uitgevonden.
sorry ik grijp ff in voordat jullie met een 4aderige rj11 plug of USB aankomen voor gemak, de hele boel vliegt in de fik

vind dit soort vragen altijd al een beetje eng omdat je eigenlijk aangeeft dat je geen benul hebt en maar wat gaat doen, dat is opzich oke, maar de zgn oplossingen zijn ronduit gevaarlijk

Ik zoek ff maar kan zo gauw niks beters vinden dan de gewone molex, die echt niet stuk gaan na 4 keer trekken,
je kan die dikke hoge ampere kabels niet ff vervangen door dunne (audio) kabeltjes, je komt gauw op 230volt connectors uit, die niet veel makkelijker zijn dan de good old molex

kun je niet zo'n 4-aderig 230volt krulsnoer gebruiken ofzo? is best elegant

je maakt trouwens makkelijker brand met 12 volt gelijkstroom dan 230 wisselstroom (weet ik uit ervaring)

ik zie allerlei oplossingen als ik zo google, perfecte zie ik niet echt, ze zijn allemaal groter dan de molex

(vast wel een ervaren iemand die mijn verhaal kan bevestigen, maar geloof me, je fikt 12volt draden hoog amperage zo weg
Ik weet het ook niet precies, maar kijk iig uit!)
Toch maar ff happen. Ja een molex -> sata -> molex is voor 'grotere' stromen geen goeie oplossing, maar we wisten toen ook nog niet hoeveel stroom erdoorheen zou moeten gaan. Om alle andere oplossingen dan maar meteen als gevaarlijk te beschouwen?

Dan nog "hoge ampere kabel" dat is niks zeggend, wat bedoel je, dikke kabel, lagere soortelijke weerstand? En als je met audio kabels degene bedoelt die vanuit 'n versterker naar de speakers gaan dan zou ik aanraden om je kabels te upgraden naar wat standaard molex gebruikt 18 awg (0.75 mm2 of dikker zelfs, algemeen wordt 1.5 mm2 gebruikt volgens mij.
En dan meteen 230V (ik neem aan 2.5 mm2?) te gaan gebruiken? Overdreven.
En volgens mij wil ts toch geen grote afstanden overbruggen en had ie al molex aan die kant liggen waarvan hij de kabel kan gebruiken.

Geen idee wat jij hebt uitgespookt hebt om brand te kunnen veroorzaken met 12 V. Als je supercondensatoren hebt gebruikt oke, maar als je een normale pc voeding kortsluit kun je inderdaad kortstondig wat vonkjes maken maar voordat de draden te heet worden schakelt de voeding zichzelf uit.

En ts als je bij je tweede helft alleen 12V nodig hebt, en enigszins kan solderen zou ik inderdaad gewoon zoals iemand al zei een degelijke DC jack gebruiken. Maar wat voor fans laat je hier op draaien eigenlijk? Ik heb nog nooit een casefan gezien die zoveel vermogen nodig had.

[ Voor 38% gewijzigd door MB113 op 22-04-2017 05:34 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Pagina: 1