GTX690 als tweede kaart: is die uit te zetten 'at will' ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:52
Mijn plan is een MSI Z170A SLI Plus aan te schaffen, daar zowel een GTX690 als een GTX1050 op aan te sluiten, en die kaarten beiden te koppelen aan hun eigen scherm. De GTX690 wil ik enkel gebruiken voor gamen op scherm A. Gezien de power draw van die kaart, wil ik hem buiten het gamen om compleet uit kunnen zetten (waarbij ik dan verder werk op de GTX1050 en scherm B ). Is dat mogelijk? Je ethernet adapter kan je bijv. makkelijk uitschakelen in Windows. Kan dat ook met een GPU?
...
Skylake game PC
GTX 690
GTX 1050
144hz 1080p game scherm
IPS scherm
...

Beste antwoord (via hyperdry op 04-04-2017 23:56)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

hyperdry schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:36:
@DukeBox Alright, dan ga ik het eerst maar proberen met de iGPU. Bedankt voor je reacties!
Zou gewoon alles over de gtx 690 gooien.
Een complete shutdown op die gtx kan sowieso niet dus die idle load gaat echt niet veel lager worden. Daarnaast belast je hiermee de CPU meer en gaat dit extra verbruik ten koste van je eventuele besparing op de gpu.

De optie voor duurder mobo + gtx 1050 is financieel gezien sowieso niet logisch. Voor die meerprijs kun je bij wijze van een gtx 690 5 jaar lang 24/7 laten idlen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:12
In theorie is het mogelijk, echter denk ik dat het een heel gekloot wordt.

Je weet dat de GTX 690 meer stroom trekt als je gamed? Als hij idle draait verbruikt hij echt niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
Nouja, hij lust wel wat, ook @ idle.. 130W @ idle welteverstaan (source: anandtech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd er rekening mee dat de 1050 geen SLI ondersteund.

[ Voor 76% gewijzigd door DukeBox op 04-04-2017 23:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
Ik wil ze ook niet tegelijkertijd gebruiken. Het gaat dus niet om SLI.
@DukeBox edit: dit was de reactie op jouw eerste reactie, maar bedankt voor de waarschuwing alsnog!

[ Voor 44% gewijzigd door hyperdry op 04-04-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@hyperdry Is de iGPU dan geen logischer optie ?

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 04-04-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
@DukeBox Daar dacht ik ook aan. Maar als ik films wil kijken in 2k op scherm B, is de iGPU niet sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

hyperdry schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:25:
Nouja, hij lust wel wat, ook @ idle.. 130W @ idle welteverstaan (source: anandtech)
Die 130w betreft het complete systeem en niet enkel de gpu.
Onderdelen als b.v. de CPU zijn hedendag significant zuiniger dan 5 jaar geleden. Daarnaast ook niet ondenkbaar dat allerhande driverupdates e.d. de specifieke gpu ook wat zuiniger hebben gemaakt. Ergo, die 130w idle voor enkel gpu is sowieso onjuist en voor compleet systeem geldt deze waarde hoogstwaarschijnlijk ook niet meer.

Overigens wel een tikkeltje ironisch om een beest a la gtx 690 te halen en vervolgens "klagen" over het verbruik. Beetje als klagen over dat een Ferrari veel benzine slurpt.
hyperdry schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:31:
@DukeBox Daar dacht ik ook aan. Maar als ik films wil kijken in 2k op scherm B, is de iGPU niet sterk genoeg.
Onzin

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 04-04-2017 23:34 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Van een skylake ? Mag geen probleem zijn. Doet zelfs 4k @60 fps zonder issues.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 04-04-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
@Switchie True, maarja een Ferrari is ook enkel voor de plezierritjes! En bedankt voor de info, ik kijk het nog even na die 130W.

@DukeBox Alright, dan ga ik het eerst maar proberen met de iGPU. Bedankt voor je reacties!

Idle power draw van de GTX690 is 22W (source: techpowerup). Tsja, stel ik game een week niet, waarin in welk veel die PC gebruik. Als het kan, zou ik hem dan graag uit hebben. De enige opties die ik kan bedenken is de voeding eruit trekken of de PCI lane uitzetten in de bios (als dat mogelijk is). Allebei vrij onhandig.

[ Voor 55% gewijzigd door hyperdry op 04-04-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:12
Het is ook een idee om die 2 kaarten te verkopen, en een zuinige, krachtige hedendaagse kaart te kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

hyperdry schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:36:
Zou gewoon alles over de gtx 690 gooien.
Een complete shutdown op die gtx kan sowieso niet dus die idle load gaat echt niet veel lager worden. Daarnaast belast je hiermee de CPU meer en gaat dit extra verbruik ten koste van je eventuele besparing op de gpu.

De optie voor duurder mobo + gtx 1050 is financieel gezien sowieso niet logisch. Voor die meerprijs kun je bij wijze van een gtx 690 5 jaar lang 24/7 laten idlen.

Pagina: 1