Ik wil PfSense draaien in mijn huis terwijl er maar één internet kabel loopt naar de PfSense doos (oude pc).
Deze staat namelijk op de eerste etage en mijn modem beneden.
Beneden is er echter ook nog bekabeld internet nodig voor een acces point en de tv die bekabeld is.
De PfSense pc naar beneden verhuizen is helaas geen optie omdat deze niet de stilste is en dat is wel een vereiste in de woonkamer
.
Ik kan geen Vlan's maken omdat ik dan twee dure switches zou moeten halen en dat is me het niet echt waard.
Ik heb zelf het volgende bedacht:
Ziggo modem met een vast ip en DHCP uit: 192.168.1.1
PfSense doos met 2 netwerk kaarten WAN: 192.168.1.2
en Het LAN netwerk op de andere kaart 192.168.10.1 met de dhcp server van PfSense aan.
Op de Ziggo modem heb ik DMZ ingeschakeld naar 192.168.1.2 Port forwarding lijk ook te werken.
Is dit een veilige oplossing waarbij "Het Internet" niet zomaar bij mijn Lan kan komen?
Het werkt namelijk wel maar ik weet niet of het nu een goed idee is.
Het subnet van beide netwerken is 255.255.255.0
Deze staat namelijk op de eerste etage en mijn modem beneden.
Beneden is er echter ook nog bekabeld internet nodig voor een acces point en de tv die bekabeld is.
De PfSense pc naar beneden verhuizen is helaas geen optie omdat deze niet de stilste is en dat is wel een vereiste in de woonkamer
Ik kan geen Vlan's maken omdat ik dan twee dure switches zou moeten halen en dat is me het niet echt waard.
Ik heb zelf het volgende bedacht:
Ziggo modem met een vast ip en DHCP uit: 192.168.1.1
PfSense doos met 2 netwerk kaarten WAN: 192.168.1.2
en Het LAN netwerk op de andere kaart 192.168.10.1 met de dhcp server van PfSense aan.
Op de Ziggo modem heb ik DMZ ingeschakeld naar 192.168.1.2 Port forwarding lijk ook te werken.
Is dit een veilige oplossing waarbij "Het Internet" niet zomaar bij mijn Lan kan komen?
Het werkt namelijk wel maar ik weet niet of het nu een goed idee is.
Het subnet van beide netwerken is 255.255.255.0
Hoi