Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 19:41
Beste Medetweakers.

Ik zit eraan te denken om te gaan upgraden naar een 7600k.
Heb ongeveer anderhalve maand geleden een gamepc overgenomen van een vriend.

Hieronder de specs.

8GB DDR3 ram
i7 2600k oc op 3.8Ghz
R9 Fury OC 4GB hbm

Speel best wat games die redelijk zwaar op de cpu zijn, en aangezien de i7 2600k al een oud beestje is zat ik eraan te denken om te upgraden naar een 7600k.

Speel oa. Gta V, PlayerunknownBattlegrounds, Wildlands, CSGO en nog genoeg andere games.
Moet zeggen dat ik niet echt kan klagen over framerate's want de meeste games draaien top op max of high op 1080p. Maar kan bij de CPU bounded games volgens nog best een increase pakken van 20/25%.

Raden jullie aan om te upgraden? Of kan ik beter eerst andere onderdelen upgraden, zoals een nieuw moederbord met 16GB ddr4.

EDIT: Ooh een nieuw moederbord is ook een must voor de CPU, dacht dat het dezelfde socket was. Dus daar ben ik ondertussen van op de hoogte.

[ Voor 10% gewijzigd door swoutr op 04-04-2017 18:20 ]

Beste antwoord (via swoutr op 04-04-2017 18:50)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
swoutr schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:29:
Oke, voor nu lijkt het me dan verstandig om nog even te wachten en over een tijdje pas te upgraden. Een hogere OC leek me ook al een idee, maar mijn CPU wordt bij 3.8 al +/- 72 graden.

Zit een flink koelblok op en fan. Heeft de koelpasta vervangen veel zin? Deze zit er namelijk al +/- 5 jaar op zonder ooit vervangen te zijn geweest.

Hieronder mijn temperaturen tijdens gta V voor 6 minuten.

[afbeelding]
Welke koeler dan? Verversen (een rijstekorrel goede koelpasta in het midden is een beproefde methode). Voor een gta vind ik het aan de hoge kant, test eens met prime95, dan kan men meer zeggen (icm welke koeling).

Een andere fan erop zetten met een hogere static pressure in plaats van hoge airflow kan ook goed helpen om de temperatuur lager te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 04-04-2017 18:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
Als je naar een 7600k wilt heb je sowieso een nieuw moederbord nodig. Het is niet of/of.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Ooh, dacht dat het dezelfde socket was, verdorie.
Vooruit denk het moederbord en dan ook maar bij, is het de moeite waard, of zal ik voorlopig nog even wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:10
Ik zou zeggen lekker (wat verder) overklokken wat je nu heb en hij kan prima nog mee. YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs 4790K/3770K/2600K 4.4GHz Overclock Ga...

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
swoutr schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:19:
Ooh, dacht dat het dezelfde socket was, verdorie.
Vooruit denk het moederbord en dan ook maar bij, is het de moeite waard, of zal ik voorlopig nog even wachten?
En noteer daar dan ook ander RAM bij, want je hebt DDR4 nodig! Er zal nog wel wat rek in die i7 2600K zitten toch ? 3.8Ghz, zal met voldoende koeling en niet te gek voltage ook wel 4.2-4.4GHz doen ? Dat is per core een extra 400-600Mhz en een ~ 10-15% cpu performance verbetering.

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 04-04-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Oke, voor nu lijkt het me dan verstandig om nog even te wachten en over een tijdje pas te upgraden. Een hogere OC leek me ook al een idee, maar mijn CPU wordt bij 3.8 al +/- 72 graden.

Zit een flink koelblok op en fan. Heeft de koelpasta vervangen veel zin? Deze zit er namelijk al +/- 5 jaar op zonder ooit vervangen te zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SUbqxpo.png

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
swoutr schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:29:

[afbeelding]
Welke koeler dan? Verversen (een rijstekorrel goede koelpasta in het midden is een beproefde methode). Voor een gta vind ik het aan de hoge kant, test eens met prime95, dan kan men meer zeggen (icm welke koeling).

Een andere fan erop zetten met een hogere static pressure in plaats van hoge airflow kan ook goed helpen om de temperatuur lager te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 04-04-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 11:23
Denk er wel aan dat de 2600k een i7 is, en dus 4 cores en 8 threads heeft. De 7600k is een i5 en heeft dus 4/4.

Als je koelpasta er al 5 jaar op zit, heb je dan nooit je koeler er af gehaald? Want dat mag toch best wel een keer schoon gemaakt worden in 5 jaar tijd.

[ Voor 52% gewijzigd door legendareN op 04-04-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
legendareN schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:33:
Denk er wel aan dat de 2600k een i7 is, en dus 4 cores en 8 threads heeft. De 7600k is een i5 en heeft dus 4/4.

Als je koelpasta er al 5 jaar op zit, heb je dan nooit je koeler er af gehaald? Want dat mag toch best wel een keer schoon gemaakt worden in 5 jaar tijd.
Ja las het al, maar las ook dat veel games momenteel nog weinig baat hebben bij hyperthreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
swoutr schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:34:
[...]

Ja las het al, maar las ook dat veel games momenteel nog weinig baat hebben bij hyperthreading.
Hangt inderdaad ook af van de games die je speelt, maar je wilt ook vast wel graag ietwat toekomstbestendig hebben. Sowieso is de IPC wel wat verbeterd ten opzichte van Sandy bridge (20-25%?), dus je gaat er wel aardig op vooruit (+4.x GHz per core helpt ook). Voor lage resoluties fijn (1080p) maar dan zit je Fury ook weer wat te bottlenecken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
ToFast schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:38:
[...]

Hangt inderdaad ook af van de games die je speelt, maar je wilt ook vast wel graag ietwat toekomstbestendig hebben. Sowieso is de IPC wel wat verbeterd ten opzichte van Sandy bridge (20-25%?), dus je gaat er wel aardig op vooruit (+4.x GHz per core helpt ook). Voor lage resoluties fijn (1080p) maar dan zit je Fury ook weer wat te bottlenecken ;).
De Fury wil ik voorlopig nog niet gaan upgraden, eerder over een jaartje of 2/3. Merk af en toe dat de 4GB HBM in de weg zit met hogere textures bij bepaalde games. Maar 7/10 nieuw games speelt hij makkelijk op ultra met +/- 100fps, zeker op 1080p.

Maar dan ga ik vanavond de koelpasta maar eens vervangen en het koelblok goed schoonmaken. Zal later nog even terug melden met wat temperaturen! Voor nu alvast bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 11:23
Ik wil alleen zeggen dat je zelf maar even moet kijken of het je de upgrade waard is. Toch een aardig bedrag voor mobo + cpu + ram. Je gaat er niet gigantisch op vooruit.

En dan niet te vergeten dat je ook over je PSU moet nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoutr
Heb een 1000 watt voeding, dus dat zit wel snor. Maar daarom de koeler maar eens goed schoonmaken en nieuwe koelpasta, en hopelijk nog wat extra OC'en. Wacht ik nog maar even.

[ Voor 56% gewijzigd door swoutr op 04-04-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb je drie van deze computers op de voeding aangesloten dan -O-
Welke '1000 watt' voeding is dat? Als het een Sweex oid is heb je alsnog niks.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
swoutr schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:06:
Heb een 1000 watt voeding, dus dat zit wel snor.
En ik heb een auto, met 4 wielen plus 1 . Dus dat is ook een goede! 8)7

Oftewel, het gaat bij voedingen om de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoutr
Naja, ik weet dat degene waar ik de pc van heb gekocht geen troep koopt en altijd met pc's bezig is. Heb het hem al gevraagd. Hij weet niet precies welke voeding het meer is. Maargoed, zoals ik al aangaf dat zit wel snor. De voeding is destijds geplaatst om eventueel van alles en nog wat aan te kunnen sluiten zonder dat hij zich druk moest maken om genoeg power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Goed je moet het zelf maar weten dan.
Alleen het feit al dat hij een 1000 watt voeding heeft aangeschaft is al een grote indicatie dat hij er de ballen verstand van heeft.

Maar als het nu wel een goede voeding is, dan mijn oprechte excuses.
We proberen je alleen maar te helpen. Als jij dan niet wil...tja dat levert wat irritaties op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swoutr
Waarom direct zo aanvallend en die neerbuigende smilies snap dat nooit zo goed. Ik geef toch aan dat dat goed zit. Dank voor het excuus, maar jammer dat je eerst even moet uiten dat hij de "de ballen verstand van heeft" Terwijl je de persoon in kwestie niet kent.

En uiteraard snap ik dat jullie me proberen te helpen, en daar waardeer ik het forum en de site ook enorm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:18
De reden dat mensen dat zeggen is dat een 1000 watt voeding voor een systeem met een enkele videokaart een belachelijk advies is, die zijn bedoeld voor minstens vier videokaarten. Daarom kun je je vragen stellen of hij er wel zoveel verstand van heeft en of de kwaliteit van de voeding wel overhoudt. Het zou zonde zijn als die je systeem opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 21:01
Hoewel dat het zeker is wil dit nog niet zeggen dat "hij er de ballen verstand van heeft" zoals hierboven beweerd wordt. Wellicht een oudere voeding en heeft die in het verleden crossfire of SLI gedraaid. Tegenwoordig kan je er 5 kaarten mee draaien maar dit was vroeger wel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 18:34
(jarig!)
On-topic: Die 2600k overclocken naar 4300 - 4500 en hij kan nog wel even mee.
Ik draai hier met een 3930k @ 4300 en zat laatst te twijfelen om te upgraden, maar zo lang die cpu nog 144fps in BF1 kan pushen is hij nog niet aan vervanging toe.
Pagina: 1