Wifi chip AC7260 antenne aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacq48
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 00:04
Goede morgen, middag of avond.
Ik wil de wifi kaart van mijn laptop Asus 556RL vervangen voor Intel AC 7260. Mijn laptop heeft echter maar 1 antenne kabel. Op welke aansluiting moet de antenne : MAIN of AUX.
Alvast bedankt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:15
Wat heb je zelf al gevonden als je zoekt op Main en AUX in combinatie met WIFI (in Engelse termen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacq48
Lang gezocht op internet. Het lijkt dat alle laptops 2 antenne kabels behalve die van mij......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:20
Voor Wifi maakt het niet uit. Bluetooth werkt maar op één antenne, ik vermoed main, maar dat merk je snel genoeg. Overigens heb je kans dat de antenne in je laptop niet geschikt is voor 5GHz en dan schiet je eigenlijk weinig op met een nieuwe wifi-adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hcQd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:06:
Voor Wifi maakt het niet uit.
:?

Tot 2009 kon maar één antenne tegelijk gebruikt worden, maar meer high-end apparaten hadden meerdere antennes uit fase met elkaar om evt destructieve interferentie van multipath te omzeilen, waarbij antenne met beste singaal gebruikt werd. Vanaf dat jaar is met 802.11n (en later ac) MiMo geintroduceerd, waarbij meerdere antennes tegelijk gebruikt werden om zowel zuiverder signaal te krijgen als twee of meer datastromen tegelijk te verzenden en ontvangen.

Als je deze adapater met slechts een enkele antenne aansluit heb je bij voorbaat maximaal de halve throughput en in praktijk nog iets minder door wegvallen mogelijkheid tot diversity. Dat noem ik toch wel redelijk uitmaken :o
Bluetooth werkt maar op één antenne, ik vermoed main, maar dat merk je snel genoeg. Overigens heb je kans dat de antenne in je laptop niet geschikt is voor 5GHz en dan schiet je eigenlijk weinig op met een nieuwe wifi-adapter.
Dat laatste valt weer goed mee. De ideale dipoolantenne heeft een lengte van een halve golflengte of een veelvoud ervan. De golflengte van 2.4GHz is ongeveer 12.5cm, dus 6.25cm zou ideaal zijn. 5GHz is een veel bredere band, met golflengtes van zo'n 5.5cm-6cm. Idealiter is een antenne dus 2.75 tot 3cm lang of een veelvoud daarvan. Als de antenne 6.25cm lang is, is het dicht genoeg bij 2x 3cm dat het prima geschikt is voor de laagste (en meest gebruikte) 5GHz kanalen. Vaak zie je dat dualband-antennes rond de 6cm lang zijn, wat een prima compromis is tussen 2.4GHz en 5GHz optima.

Wat je trouwens prima kunt doen in de meeste gevallen: zelf een tweede antenne installeren in de laptop. Die dingen zitten meestal achter het LCD-paneel tegen de behuizing aan geplakt. Je kunt - zeker bij een grote laptop als dit - vrij eenvoudig een antenne uit andere laptop slopen, ergens anders achter het paneel plakken en dan de kabel naast de bestaande de laptop in leiden. Qua plaatsing wil je ze minimaal 13cm uit elkaar hebben en nadrukkelijk uit fase met elkaar (dus geen exacte veelvoud van 5.5cm, 6cm of 12.5cm)

Vrij onbegrijpelijk overigens dat Asus ervoor kiest om in zo'n betrekkelijk dure laptop met high-end CPU toch zo'n ultra-low-end WiFi te integreren :(

Verder is dit geen vraag voor processors, moederborden of geheugen, maar voor netwerken. Ik verplaats even.

Move PMG -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:20
Hij heeft maar een antenne beschikbaar en vraagt zich af of deze op AUX of MAIN moet worden aangesloten. Dat maakt echt geen moer uit, het werkt toch wel. Natuurlijk krijg je sowieso geen MIMO met een antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 22:59
In dit geval aansluiten op MAIN (hoofd) i.p.v. AUX (auxiliary, aanvullend). Hierdoor haal je niet de hoogste snelheid, omdat je dan slechts 1x1 SISO hebt. Mogelijk ga je er dus niet veel op voorruit t.o.v. de oude situatie.

1x1 SISO

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puch-Maxi schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:14:
In dit geval aansluiten op MAIN (hoofd) i.p.v. AUX (auxiliary, aanvullend). Hierdoor haal je niet de hoogste snelheid, omdat je dan slechts 1x1 SISO hebt. Mogelijk ga je er dus niet veel op voorruit t.o.v. de oude situatie.
Als ik me goed herinner is dit niet eerste topic over deze Asus series en worden die dingen standaard met een 1x1 bgn-adapter uitgeleverd, dus niet alleen SiSo maar ook 2.4GHz-only. Deze AC7260 levert in ieder geval 5GHz support, dus meer kans op stabiele verbinding in drukke omgevingen - en bij goed signaal bijna drie keer de throughput tov 2.4GHz WiFi-n. Dus als de AC7260 met een enkel staartje wil werken is het zeker een vooruitgang. Of dat laatste zo is, is een tweede. Ik zou daarom gewoon een tweede antenne in de laptop monteren.

* dion_b heeft laatst nog twee extra antennes in eigen 12.5" laptopje gevrot
Zelfs dat was met wat duw- en trekwerk goed te doen, een enkele antenne in zo'n lompe 15.6" geval moet helemaal geen uitdaging zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacq48
Bedankt allemaal voor de reactie. Intel geeft geen support voor deze wifikaaart en asus zegt dat het niet gaat werken. Zie er maar vanaf. Heb usb dongeltje gekocht en werkt perfect.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammer. Zo ingewikkeld is het niet, Intel heb je alleen voor de drivers nodig en de mening van een bedrijf (Asus) dat een high-end laptop uitgerust heeft met een WiFi-oplossing dat een willekeurige EUR 200 smartphone niet overtreft zou ik ook niet te serieus nemen (laat staan dat de support agent die jou te woord heeft gestaan ook maar iets snapt van WiFi-mogleijkheden voorbij een korte lijst van adapters die Asus zelf geleverd heeft...).

Zoals gezegd, die AC7260 gaat prima werken als je een tweede antenne achter het scherm verwerkt. Dongles zijn onhandig en hebben de neiging af te breken bij vervoer, vaak met schade voor de poort waar ze in zitten (en ja, natuurlijk kun je de dongle altijd netjes los halen - maar nee, dat ga je niet *altijd* onthouden en dan gaat het mis)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 00:39
Is deze chip ook de beste vervanging voor mijn N580 of kan ik beter iets anders nemen?
Pagina: 1