Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epyon_1985
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-08-2019
Mijn vraag
Wat is de vermoedelijke oorzaak van dat mijn moederbord niet start mbt: errorcode Ad
Wat is de beste actie die ik kan ondernemen om dit te achterhalen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- pricewatch: AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler
- pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
- pricewatch: GeIL Evo Forza GFY432GB2133C15DC
- pricewatch: Noctua NH-D14
- pricewatch: Noctua NM-AM4
- pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik krijg error code Ad. Wat het volgende inhoud: "issue ready to boot event for OS boot"
- Ik heb ram in verschillende sloten geprobeerd.
- De koeler "los" en strak gemonteerd
- Secundaire bios geprobeerd
- Google:
https://www.wilderssecuri...-incompatible-ram.375432/

https://www.reddit.com/r/...ax370gaming_5_on_release/

Ik heb het sterke vermoeden dat het issue ligt bij mijn moederbord. Maar waarom?
- Cpu die niet goed "pinned"?
- Niet compatible RAM?

[ Voor 4% gewijzigd door Epyon_1985 op 04-04-2017 17:30 . Reden: Vergeten, toegevoegd videokaart ]

Beste antwoord (via Epyon_1985 op 19-04-2017 21:24)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Het geheugen staat niet op de QVL, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn inderdaad. Ander RAM geprobeerd? CPU gereseat?

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke videokaart heb je? Lijkt me enigszins belangrijk, gezien Ryzen geen onboard video heeft. Alleen de APU's hebben dat.

[ Voor 12% gewijzigd door nelizmastr op 04-04-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epyon_1985
Videokaart toegevoegd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Het geheugen staat niet op de QVL, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn inderdaad. Ander RAM geprobeerd? CPU gereseat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epyon_1985
Reseat... bedoel je cpu opnieuw geplaatst? In dat geval ja; tijdens het controleren van de koeler. Betreft ander geheugen wil ik wel maar dit is het enige ddr4 geheugen dat ik in bezit heb.

Misschien een lokale pc boer vriendelijk vragen. Hmmm ik heb geen vrienden die systemen hebben met ddr4.

Maar goed; hoe ik er aan kom niet relevant. Ander ddr4 geheugen proberen; preferabel van de QVL.
Als ik die QVL moet geloven is 32GB een issue xD.

[UPDATE]

Ben bij lokale pc-boer langs geweest om de hele mikmak te laten testen. Hun conclusie: moederbord lijkt het niet eens te zijn met de processor.

Ze hebben ander geheugen geprobeerd maar dit werkte alsmede niet. Nog steeds error code Ad.

Dit gaat RMA.

[ Voor 23% gewijzigd door Epyon_1985 op 05-04-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epyon_1985
Ik heb mijn moederborden processor per RMA teruggestuurd zoals vermeld en graag deel ik de resultaten hiervan.

Ik heb mijn geheugen niet meegestuurd. Ik zag hier destijds geen noodzaak toe. Helaas sinds ik het geheel weer terug kreeg heb ik nog steeds dezelfde error code bij boot.

Azerty heeft geen enkel probleem kunnen constateren met het moederbord of processor. Met andere woorden dit moederbord is erg selectief over haar geheugen. Zelfs na een door Azerty uitgevoerde bios update.

Het Kingston geheugen dat uitgeprobeerd was bij de pc boer en mijn eigen geheugen doen niets.

[offtopic]

Ik zou dolgraag dit moederbord willen; maar het lijkt er op dat dat zou inhouden dat ik mijn eigen geheugen behoor te vervangen door het schijnbaar wel werkende geheugen dat Azerty bij de RMA test
gebruikt heeft; corsair vengeance LPX.

Dit stemt me droevig. Dit is niet een keuze die ik wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Epyon_1985 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:37:
Ik zou dolgraag dit moederbord willen; maar het lijkt er op dat dat zou inhouden dat ik mijn eigen geheugen behoor te vervangen door het schijnbaar wel werkende geheugen dat Azerty bij de RMA test
gebruikt heeft; corsair vengeance LPX.

Dit stemt me droevig. Dit is niet een keuze die ik wil maken.
Maar zijn dan je andere opties? Corsair is een goed merk geheugen, dus zo erg is dat niet in de zin van kwaliteit. Dat is een vrij eenvoudige oplossing.

Alternatief moet je AM4 maar even laten voor wat het is totdat men dit soort zaken gladgestreken heeft. Maar dan moet je het mobo en de CPU om zien te ruilen voor Intel mobo en CPU. Geen idee Azerty je zoveel tegemoet wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epyon_1985
[UPDATE]

Ik heb besloten corsair geheugen aan te schaffen 16GB (het kale minimum voor wat ik er mee wil). Na het geinstalleerd te hebben voerde ik een bios update uit wat meer geheugen compatibiliteit moet geven.

pause for dramatic effect

Dat gaf het ook; mijn 32GB GEIL geheugen werkt! Dat niet alleen. Het werkt ook in combinatie met mijn 16GB Corsair geheugen!

Sinds mijn bestelling geplaatst te hebben 04-03-2017 heb ik vadaag 19-04-2017 mijn systeem in gebruik kunnen nemen. Ik kan niet uitdrukken hoeveel een opluchting dit voor me is. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Epyon_1985 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:23:
[UPDATE]

Ik heb besloten corsair geheugen aan te schaffen 16GB (het kale minimum voor wat ik er mee wil). Na het geinstalleerd te hebben voerde ik een bios update uit wat meer geheugen compatibiliteit moet geven.

pause for dramatic effect

Dat gaf het ook; mijn 32GB GEIL geheugen werkt! Dat niet alleen. Het werkt ook in combinatie met mijn 16GB Corsair geheugen!

Sinds mijn bestelling geplaatst te hebben 04-03-2017 heb ik vadaag 19-04-2017 mijn systeem in gebruik kunnen nemen. Ik kan niet uitdrukken hoeveel een opluchting dit voor me is. :-D
Mooi om te horen. Veel plezier met je nieuwe pc die nu wel geheugengeil is :+

Pagina: 1