Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring Macbook voor HBO-ICT NSE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Djostin
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-05-2020
Mijn vraag:

Ik ga komende september beginnen met de opleiding Networking and Security management op het Hanze in Groningen, hiervoor zal ik een nieuwe laptop nodig zijn en ben ik daar dus naar opzoek.
omdat ik ook veel ga reizen met deze laptop zat ik te denken aan een macbook 15", alleen weet ik dus niet of ik met zon laptop de studie kan gaan doen.

Ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die hun macbook gebruiken voor het draaien van meerdere virtuele omgevingen en dat dat dus ook haalbaar is voor een macbook die wellicht wat ouder is.

Waarschijnlijk zal dit dan ook geen nieuwe macbook worden aangezien ik het niet zeer breed heb qua geld, wat zou dan de oudeste versie zijn die het mogelijk kan doen? een early 2011 zou nog moeten lukken met een SSD en Memory upgrade als dat mogelijk is.

Een andere vraag is: heeft iemand ervaring met de HBO-ICT opleiding met een 15" beeldscherm of zelfs kleiner? aangezien ik hem makkelijk mee te nemen wil hebben lijkt mij dat prettiger. alleen heb je het naadeel dat je minder virtuele omgevingen op 1 scherm kan laten draaien. is het een groot verschil tussen de 15" en 17"?

het is een hele topic, sorry hiervoor alleen ik wil gewoon een goeie laptop die mij door de opleiding haalt voor een mooie prijs!

Heel erg bedankt alvast voor de reacties!

Alle reacties

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-11 17:03
Ik doe momenteel ook deze opleiding op de Hanze, 1e jaar. Voor zover ik zie zijn er ong ~3 mensen met een macbook.

Om meteen met je eerste vraag te beginnen, het maakt niet super veel uit welk model macbook je zou kopen, er is tot nu toe nog niet heel veel veeleisend gedaan. Je zal een paar virtual machines moeten draaien dus 8GB ram is wel aan te raden.

Verder kan een macbook alles wat je moet doen op je laptop voor deze opleiding, maar het zal soms wel via een omweg moeten. Het is allemaal zo geregeld dat je OS niet veel uitmaakt, alleen iedereen gebruikt windows. Dat betekend dus dat je sommige vragen niet bij de leraren kwijt kan als dit OS afhankelijk is.
(je moet een windows server inrichten via RDP, ingebakken bij windows 10 en bij OSX moet dit via een app)

Dus als je slim bent, neem je geen oude macbook. Geen idee waarom je dit zou willen op een ICT studie ook, heeft hier absoluut geen meerwaarde. Als ik jou was zou ik kijken naar de thin&light van de laatste BBG en anders een "gamelaptop" met een I5 en 8GB ram. Dan is je laptop een stuk sneller en scheelt het mogelijk nog geld ook.

En als laatste, als ik jou was zou ik voor de 15" gaan. 90% van de mensen hier heeft dat en voldoet prima. Zelf ga ik voor een 17" omdat het kan :+

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-11 15:59
Hoi,

Ik ben ook student HBO-ICT, eerstejaars, maar ik doe de opleiding Software Engineering. Ik werk zelf met een MacBook Pro 15" 2016 (dus met Touchbar).

Ingaand op jouw vragen:
Djostin schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:39:
Ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die hun macbook gebruiken voor het draaien van meerdere virtuele omgevingen en dat dat dus ook haalbaar is voor een macbook die wellicht wat ouder is.

Waarschijnlijk zal dit dan ook geen nieuwe macbook worden aangezien ik het niet zeer breed heb qua geld, wat zou dan de oudeste versie zijn die het mogelijk kan doen? een early 2011 zou nog moeten lukken met een SSD en Memory upgrade als dat mogelijk is.
Ondanks dat ik niet dezelfde opleiding doe heb ik hier wel ervaring mee.
Ik heb het eerste half jaar nog Network Security Management gedaan (bij ons op het Saxion heet het iets anders, je moet het eerste jaar verplicht alle richtingen doen), en heb hier ook VM's moeten draaien. Ik had toen deze Macbook nog niet, maar mijn Lenovo laptop die ik destijds had (14", i5, 8gb RAM, 500gb SSHD) deed dit prima. Niet altijd de snelste bij 3+ VM's, maar het was prima te werken. Een iets oudere Macbook zal dan ook wel werken, maar ik zou dan een 2013-versie of nieuwer nemen.
Djostin schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:39:
Een andere vraag is: heeft iemand ervaring met de HBO-ICT opleiding met een 15" beeldscherm of zelfs kleiner? aangezien ik hem makkelijk mee te nemen wil hebben lijkt mij dat prettiger. alleen heb je het naadeel dat je minder virtuele omgevingen op 1 scherm kan laten draaien. is het een groot verschil tussen de 15" en 17"?
Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan een 15". De 14" Lenovo die ik voor mijn Macbook heb gehad was qua afmeting prima, maar nu ik deze 15" Macbook heb ben ik echt tevreden over dit formaat. Nu is een Macbook 2016 een stuk compacter dan de meeste 15,6" laptops, maar de werkruimte is gewoon net wat meer.
In mijn leerjaar zie ik eigenlijk ook amper Macbooks, waarschijnlijk vanwege de prijs. Je ziet wel veel 15,6" (gaming) laptops, 17" zie je echt amper.

Neem je alsnog een Macbook, installeer sowieso Windows via Bootcamp. Er zijn altijd zaken die niet draaien op macOS, dat je dan kunt switchen naar Windows is wel fijn. :)

• Lion_Lannister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11 20:54
Macbook Pro is prima te doen. Gebruik zelf het 2014 model. Houdt er wel rekening mee dat je genoeg storage hebt want VM's worden snel al aardig groot en constant met een externe hdd/ssd lopen is niks. 8GB RAM is vaak genoeg maar als je later meerdere wilt draaien tegelijkertijd is 16GB RAM misschien wel veiliger.