Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: De tante van mijn vriendin wil ons geld schenken t.b.v. de aflossing van de hypotheek.
Nu heb ik me er uiteraard een beetje in verdiept en begreep ik dat zij in principe 100.000 euro belastingvrij mag schenken tenzij dit bedrag besteedt wordt aan de 'eigen woning'. (bron: Fiscalert)

En juist het woordje 'eigen', is hetgeen wat bij ons wat vragen/onduidelijkheden oproept.
De situatie is namelijk zo dat de woning niet op naam staat van mijn vriendin. De woning was namelijk al mijn eigendom voordat wij een relatie kregen. De situatie is nu zo dat we wel een samenlevingscontract (en een zoon) hebben samen. De woning en hypotheek zijn echter (door vervelende ervaringen met een andere relatie in het verleden) bewust buiten het samenlevingscontract gelaten.

In hoeverre mag mijn vriendin de verkregen 100.000 euro weer doorstorten naar mij (we hebben, contractueel gezien, een gezamenlijke huishouding) en dat ik de (mijn) hypotheek daarmee aflos?

Bedragen die mijn vriendin gebruikt voor het aflossen van de hypotheek leggen wij sowieso zelf al vast in een persoonlijke boekhouding. Mocht het in de toekomst onverhoopt 'mis gaan' tussen mij en mijn vriendin heb ik daarmee de verplichting om deze bedragen aan haar terug te geven.
(Maar doordat we ook met haar spaargeld aflossen, snijdt het mes nu aan 2 kanten aangezien het direct lastenverlaging (lagere hypotheekrente) voor ons beide oplevert en zij geen belasting hoeft te betalen over haar teveel aan spaargeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Is er wel sprake van een schenking t.b.v. de verwerving van een woning?

1. de woning is van jou
2. je bezit de woning al (ruim) voorafgaand aan de schenking

Advies: boek een uurtje met een financieel planner. Ook als je moet betalen, ga je plezier hebben van deze uitgave.

Nog een hint: misschien is het wel een goed idee om te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Mich007
Niet gehinderd door enige kennis van materie ;)
Maar is er geen regeling, of mogelijkheid dat jouw vriendin zich 'inkoopt' om 50% ( voorbeeld ) medeeigenaar te worden ?
Dan schaft zij imho wel een huis aan ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mocht het in de toekomst onverhoopt 'mis gaan' tussen mij en mijn vriendin heb ik daarmee de verplichting om deze bedragen aan haar terug te geven.
En hoe zie je het precies voor je dat je een ton terugvraagt van de bank, om dat weer terug te geven aan je vriendin?

Aan de ene kant wil je het huis buiten het samenlevingscontract houden, maar aan de andere kant betaald zij wel mee aan de aflossing en wil je nu zelfs een groot bedrag van haar geld in het huis steken.

Ik ben totaal geen expert op dit gebied, maar mijn boerenverstand zegt dat dit een beetje tegenstrijdig is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je geeft het zelf al aan. De tante van jouw vriendin wil JULLIE geld schenken ter aflossing van de hypotheek.

Iedereen kan jou een ton schenken ter aflossing van de hypotheek.
Neem de voorwaarden even door zou ik zeggen.

Houdt er wel rekening mee dat je een eventuele boete dient te betalen als je over je aflossingslimiet heengaat. Meestal kan je jaarlijks 10% van de hypotheek aflossen, kijk hier even je documenten op na.
Wat is een eigen woning?

Een woning is een eigen woning als die voldoet aan een aantal voorwaarden die ook voor de inkomstenbelasting gelden. Er zijn echter enkele uitzonderingen, waardoor u geen vrijstelling krijgt voor de schenkbelasting, terwijl de woning voor de inkomstenbelasting wel een eigen woning is. Bijvoorbeeld in de volgende gevallen:
•De woning is bestemd voor verkoop.
•Het gaat om een woning waar u zelf niet meer woont, maar uw ex-partner wel.
•U gaat in een verpleeghuis wonen.

Wilt u meer weten over de uitzonderingen? Neem dan contact op met uw fiscaal dienstverlener of notaris.
Jullie zijn fiscaal partner, dus de voorwaarden voor inkomstenbelasting gelden voor zowel jou als je vriendin.

edit:
@t_captain Er hoeft niet sprake te zijn van het verwerven van een eigen woning. Aflossing van de eigenwoningschuld geldt ook.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisk. op 04-04-2017 14:34 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik snap niet heel goed dat jouw vriendin hiermee akkoord gaat. Het is toch een redelijk bedrag waar ik(!) wel wat zekerheden voor terug zou willen zien, bijv door gewoon eigenaar te worden van het huis.

Verder eens met @t_captain , ga advies vragen aan een expert en regel het goed.

@dennisk. Ik vermoed dat tante het geld wil schenken aan de vriendin. Dat TS er van mee profiteert is waarschijnlijk geen probleem maar dat is wel wat anders dan dat ze 50k aan hem zelf schenkt.

[ Voor 25% gewijzigd door emnich op 04-04-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ABN-Amro heeft een uitleg op de website staan: ABN-Amro Financial Focus.

Een schenking naar "vriendin", die geen woning bezit of verwerft, en geen eigenwoningschuld heeft om in te lossen, zal niet volgens de regels zijn.

Inkopen van "vriendin" in het huis van TS kan een optie zijn (ze koopt dan een aandeel in een woning die voor haar als hoofdverblijf dient, dat is het verwerven van een woning). Verhuizen naar een nieuw, gezamenlijk, huis kan ook een optie zijn.

Ik zou niets doen zonder met een belastingadviseur / financieel planner te spreken. Behalve natuurlijk heel aardig zijn voor de betreffende tante :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:46
Waar vind je zulke tantes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Onder een begrafenissteen :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:42:
Een schenking naar "vriendin", die geen woning bezit of verwerft, en geen eigenwoningschuld heeft om in te lossen, zal niet volgens de regels zijn.
Dat is niet wat er op de site van de ABN Amro staat... Dit staat er:
Schenkers willen meestal dat de schenking privébezit is van de ontvanger en niet van zijn/haar partner. Daarmee voorkomt u dat de schenking moet worden gedeeld bij een echtscheiding. U kunt dit bereiken met een ‘uitsluitingsclausule’.
Als de tante hier geen probleem mee heeft is het prima volgens de regels. Ook op de site van de belastingdienst staat dat de woning geen eigen bezit hoeft te zijn:
Deze vrijstelling geldt niet alleen voor schenkingen die u van uw ouders krijgt, maar ook voor schenkingen die u van anderen ontvangt.
U gebruikt het bedrag van de schenking om:
  • een eigen woning te kopen, te verbeteren of te onderhouden
  • uw eigenwoningschuld af te lossen
Uw woning geldt als eigen woning als u voldoet aan de volgende 2 voorwaarden:
  • U, uw fiscale partner, of u beiden bent eigenaar van de woning.
  • De woning was uw hoofdverblijf
Vanwege hun gezamenlijke kind (en samenlevingscontract) zijn TS en zijn vriendin fiscaal partner. De belastingdienst vind het dus prima.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Op het eerste gezicht denk ik dat je gelijk hebt, vanwege het fiscaal partnerschap tussen TS en vriendin.

Het blijft wel een gok met hoge inzet, dus even bij een adviseur langs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het staat helder op de site van de belastingdienst uitgelegd. Het maakt in deze niet eens uit van wie de woning is. Krijgt TS het van de tante, dan wordt het gebruikt om de eigenwoninschuld van zijn woning af te lossen, erft zijn vriendin het, dan wordt het gebruikt om de eigenwoningschuld van de woning van haar fiscaal partner af te lossen. De belastingdienst vind beide prima.

Of het verstandig is, is een tweede. Bij het verbreken van de relatie heeft zijn vriendin namelijk niets. De woning staat immers volledig op zijn naam, en er is geen sprake van een huwelijk in gemeenschap van goederen. Dat is waar de crux zit, en dat stuk moet goed uitgezocht worden door een adviseur. Dat ben ik roerend met je eens. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mich007 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:12:
Nu heb ik me er uiteraard een beetje in verdiept en begreep ik dat zij in principe 100.000 euro belastingvrij mag schenken tenzij dit bedrag besteedt wordt aan de 'eigen woning'. (bron: Fiscalert)
Dus het mag uiteindelijk niet als ik het goed begrijp?

Of bedoelde je mits ipv tenzij?
Pagina: 1