Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AMD Ryzen 5 aankoopadvies (oriëntatie)

Pagina: 1
Acties:

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beste mensen,

Ik ben dus nieuw op het forum en dus een noobvraag ivm met oriëntatie.
Als eerste even het volgende: Ik heb dus al regelmatig hier op het forum gekeken naar advies omtrent builds en zie dan lijsten voorbij komen van onderdelen. Hoe houden jullie rekening met verzendkosten? Want stel nou dat bijv. het moederbord bij winkel A het goedkoopst is en de cpu bij winkel B en de gpu bij winkel C, enzovoorts en dat dat dan geldt voor alle 12 ofzo onderdelen van de pc. Lijkt me nou toch niet bepaald handig als je dan in totaal +100 eu in totaal aan verzendkosten hebt betaald voor je computer toch?

Dan de hoofdvraag:
De meeste builds die ik hier zie voor een high end gaming PC bevatten een i7-7700K. Maar stel dat julie die zouden vervangen voor een AMD setup, dus met de nog te verwachten Ryzen 5, zeg de 1600x: ik zou graag willen weten voor welke,
- GPU;
- moederbord;
- geheugen;
jullie zouden kiezen om maximale performance uit de cpu te halen zonder te overclocken. En daarbij ook in het achterhoofd houden, de updates die nog komen gaan voor Ryzen.
Zo zag ik al dat 3600 MHz geheugen echt een giga verschil maakt (~30% increase in fps) en dat fabrikanten ook bezig zijn met 4200 MHz stickies. Klopt dit?
En in een andere video zag ik dat Nvidia hun DirectX 12 drivers brak zijn en het dus ook gigantisch scheelt als je kiest voor een R9 480 ipv een Nvidia kaart (ook iets van 30% increase in fps). Ook hier weer in gedachte houden dat Vega eraan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Yooo Kerol op 04-04-2017 11:57 ]

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor een complete PC hoef je maar bij 1-3 shops te bestellen en verzenden is vaak ook nog gratis dus ik houd nooit rekening met die paar euro verzendkosten.

- GPU: aangezien je op de R5 wacht kun je ook Vega nog wel afwachten en kijken wat die doen in de benchmarks. Daarna kijken welke CPU en GPU aan jouw wensen voldoen
- Mobo: goedkoop B350 bord
- 2 reepjes tussen de 3000-3600MT/s afhankelijk van je budget

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Ja wat voor budget heb je precies?
Er zijn prachtige X370 borden als de gaming pro carbon, fatality, taichi en crosshair. maar ook leuke B350 borden die dezelfde functionaliteit hebben.
ik zou voor 3000mhz sticks gaan omdat er met hogere snelheden wel wat issues zijn.

GPU: de nvidia driver schijnt het lastig te hebben op het AM4 platform. Dus als er een AMD equivalent is voor jou zoals de RX480 vs de GTX 1060 dan pak je AMD. Vega komt binnenkort tegen de 1070 en 1080 op dus je zou even kunnen afwachten

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

Yooo Kerol schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:45:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoe houden jullie rekening met verzendkosten? Want stel nou dat bijv. het moederbord bij winkel A het goedkoopst is en de cpu bij winkel B en de gpu bij winkel C, enzovoorts en dat dat dan geldt voor alle 12 ofzo onderdelen van de pc. Lijkt me nou toch niet bepaald handig als je dan in totaal +100 eu in totaal aan verzendkosten hebt betaald voor je computer toch?
Als je via de Pricewatch je verlanglijstje opbouwt, dan kun je op diverse manieren rekening laten houden met de verzendkosten. Die worden in de prijs meegerekend en bovendien kun je ook een maximaal aantal winkels opgeven (indien je geen zin hebt om bij 6 verschillende winkels te bestellen zelfs al zou dat goedkoper zijn).
Dan de hoofdvraag:
De meeste builds die ik hier zie voor een high end gaming PC bevatten een i7-7700K. Maar stel dat julie die zouden vervangen voor een AMD setup, dus met de nog te verwachten Ryzen 5, zeg de 1600x: ik zou graag willen weten voor welke,
- GPU;
- moederbord;
- geheugen;
jullie zouden kiezen om maximale performance uit de cpu te halen zonder te overclocken. En daarbij ook in het achterhoofd houden, de updates die nog komen gaan voor Ryzen.
Zo zag ik al dat 3600 MHz geheugen echt een giga verschil maakt (~30% increase in fps) en dat fabrikanten ook bezig zijn met 4200 MHz stickies. Klopt dit?
En in een andere video zag ik dat Nvidia hun DirectX 12 drivers brak zijn en het dus ook gigantisch scheelt als je kiest voor een R9 480 ipv een Nvidia kaart (ook iets van 30% increase in fps). Ook hier weer in gedachte houden dat Vega eraan komt.
In principe is dit allemaal speculeren over hardware die nog niet uit is. Ryzen 5 is nog niet officieel verkrijgbaar, dus er zijn nog geen uitgebreide benchmarks. Daarnaast worden er voor Ryzen nog allerlei prestatie-patches ontwikkeld en zijn ook moederbord-fabrikanten nog bezig met optimalisaties. Waar dat gaat eindigen? Wie weet.

Vega is helemaal een mysterie qua prestaties. Wat wel bekend is, is dat Vega het high-end segment gaat bedienen. Als je nu twijfelt tussen, bijvoorbeeld, een RX 480 of een GTX 1060, dan zal Vega niet veel uitmaken, want dat valt dan toch buiten je bereik.

Als je geen haast hebt met de aanschaf van een nieuw systeem, dan zou ik gewoon een paar maandjes wachten tot er duidelijkheid is over waar Ryzen precies valt in het prestatie-spectrum.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
@mstx @Rannasha Thanks, via de pricewatch dus een verlanglijstje maken ter zijner tijd.
@youridv1 Ja ik probeer hiermee dus ook een inschatting van de kosten te maken, want vraag mij af welke moederbord ik dus nodig ga hebben als ik die cpu ga nemen om er toekomstbestendig mee te zijn (minimaal 5 jaar hoop ik) en performance uit te halen.
@Rannasha : Nee ok, maar op basis van de Ryzen 7 zou er toch een goede inschatting gemaakt kunnen worden wat er verwacht kan worden van optimale performance van Ryzen 5?

Ik hoop ook dat anderen iets aan dit topic hebben zodat ze alvast een inschatting kunnen maken over de beste combinatie van onderdelen en de te verwachten kosten. Al die andere zaken al een kast en koeler of waterkoeler en monitor is aan elk voor zich, maar deze 3/4 onderdelen vormen volgens mij toch de essentiele kern voor je pc performance dacht ik zo.

• youridv1
Toekomstbestendigheid tja. AMD heeft al gezegd dat AM4 die 5 jaar blijft en dat alleen de chips verfijnd gaan worden tot DDR5 en PCIE 4.0 er zijn. Ik zou gewoon een bordje pakken dat heeft wat je nodig hebt. Eventuele crossfire of sli support, raid controller, genoeg casefan headers en powerphasing ( die blokjes rondom je socket zijn dat ) en zoek wat moois uit. ATX is altijd goed voor uitbreidmogelijkheden

De optimale performance van Ryzen 5 in gaming is identiek aan Ryzen 7. De single core performance hangt van de clocksnelheid oa af en dat is dus gewoon overclocken. Cache hebben Ryzen chips zat dusdat zit goed. Ryzen 5 komt met 6 kernen niet vaak kernen te kort dus in die zin zal fps niet veel uitmaken.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 04-04-2017 13:34 ]

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
youridv1 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:31:
Ryzen 5 komt met 6 kernen niet vaak kernen te kort dus in die zin zal fps niet veel uitmaken.
de 1600 en 1600x zijn 6-cores
de 1400 en 1500x zijn quadcores

• youridv1
genesis1650 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:22:
[...]

de 1600 en 1600x zijn 6-cores
de 1400 en 1500x zijn quadcores
Ja dat klopt, maar in de topic start begint hij over de 1600X. daarom begon ik over 6 kernen

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
youridv1 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:58:
[...]

Ja dat klopt, maar in de topic start begint hij over de 1600X. daarom begon ik over 6 kernen
ohwja nu zie ik het, had ik overheen gelezen 8)7
Pagina: 1