Beginnende webdeveloper, waar te beginnen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09-2022
Goedemorgen Tweakers,

Ik zou graag weer beginnen met webdevelopment en zou daarbij graag een boek gebruiken, de boeken met goede recensies zijn vaak al ""verouderd" en daarin komen de nieuwste technieken zoals bootstrap niet aan te pas.
Deze set lijkt me erg interessant maar komt helaas uit 2014.

https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

Er zijn tegenwoordig zoveel talen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en wat nou echt gevraagd word van een webdeveloper.
Ik zou graag als webdeveloper aan de slag willen in de toekomst en heb al de nodige kennis van HTML/CSS en een klein beetje php en JS/JQ(lang niet genoeg :P ).

Mijn vraag is dus eigenlijk wat ik allemaal moet kunnen om bij een webdesign bureau aan de slag te kunnen als junior developer?
Ook heb ik een codeschool account van pluralsight waar ik veel informatie vandaan kan halen, maar ik kan hier niet echt meten waar ik sta waardoor ik een beetje blijf hangen en mezelf af vraag hoeveel ik bijvoorbeeld van een programmeertaal moet weten om mezelf een waardig webdeveloper te noemen.

Heeft iemand tips voor mij als beginner om de draad weer op te pakken en mij misschien wat richtlijnen kan geven, hoeveel ik van welke programmeertaal moet kunnen?
Ook zou ik graag een recent boek willen kopen die ik zou kunnen uitwerken, iemand tips ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
Je ziet tegenwoordig steeds meer scheiding tussen frontend en backend developers.

De eerste houden zich vooral bezig met html, javascript, css en de toepassingen daarvan. Responsiveness en mobile-first zijn momenteel weer buzz. Denk ook aan tools als Grunt.

De tweede zijn meer 'programmeurs'. Denk dan aan scripttalen zoals Java of PHP, (No)SQL en zaken als security, performance, design-patterns, ed.

Heb je interesse in een specifieke richting, of wil je je breder oriënteren?
Volg je nog een opleiding waarbij je vanuit een stage ergens aan de slag kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zou beginnen door te leren dat dubbelposten niet werkt Beginnende webdeveloper, waar te beginnen ?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
DJMaze schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:06:
Ik zou beginnen door te leren dat dubbelposten niet werkt Beginnende webdeveloper, waar te beginnen ?
Deze is al verwijderd, had hem verkeerd geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Delanox schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:43:
de boeken met goede recensies zijn vaak al ""verouderd" en daarin komen de nieuwste technieken zoals bootstrap niet aan te pas.
Bootstrap is reeds ook verouderd en is helemaal geen techniek, maar een voorgekouwde oplossing.

HTML5 <dialog> of <details><summary> dat is redelijk nieuw, maar nog niet bruikbaar tenzij je coole dingen weet te doen met css en javascript om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
Bedankt voor je reactie frickY,

Ik heb 2 jaar applicatieontwikkelaar gestudeerd op het MBO, vanwege trieste familieomstigheden moeten stoppen. Dat is inmiddels alweer een aantal jaar geleden en die kennis is een beetje vervaagd haha.

Ik zou graag willen beginnen met front end en als programmeertaal lijkt me javascript het makkelijkst om mee te starten. ik heb al verschillende courses html/css gehad op codeschool maar ik weet nu niet of ik voldoende HTML/CSS weet om me met javascript bezig te gaan houden.
Ik heb laatst mijn kennis toegepast en een statische website gebouwd. Raden jullie het aan om nu met javascript te beginnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:11:
Bootstrap is reeds ook verouderd en is helemaal geen techniek, maar een voorgekouwde oplossing.
Wat een onzin, bootstrap4 zit er al aan te komen en een front-framework gebruiken is tegenwoordig niet meer dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delanox
HollowGamer schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:23:
[...]

Wat een onzin, bootstrap4 zit er al aan te komen en een front-framework gebruiken is tegenwoordig niet meer dan normaal.
Volgens mij is bootstrapt nog aardig van deze tijd, maar door dit soort discussies word het helemaal verwarrend voor me 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Delanox schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:33:
[...]

Volgens mij is bootstrapt nog aardig van deze tijd, maar door dit soort discussies word het helemaal verwarrend voor me 8)7
Je kiest doorgaans aan de 'voorkant' HTML5, CSS3/SASS en een Javascript framework (jQuery, etc.).
Achterkant oplossingen als PHP, NPM, etc.

Het heeft geen zin om te zeggen begin maar aan.. doorgaans heb je een idee en kom je stukje bij stukje tot een project en oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 10:49
Ik ben zelf developer en je ziet tegenwoordig inderdaad steeds meer een twee deling tussen de frontend en backend programmeur.

Het ding is, dit is iets van de laatste tijd, Angular en React krijgen momenteel steeds meer populariteit, of dat terecht is durf ik niet te zeggen en dat zijn denk ik ook helemaal geen dingen waar je op moet focussen in dit stadium.

HTML, CSS en Javascript zijn talen die goed zijn om te kennen, ook als backend developer is het handig om te weten hoe deze talen in elkaar steken zodat jij weet hoe je code moet schrijven.
Ik zou dit wel doen in combinatie met een Taal als C#, Java of PHP.

De keuze tussen C#, Java of PHP is afhankelijk van de bedrijven waar je wilt werken. C# en Java worden vaak bij de wat grotere serieuze instellingen gebruikt. PHP wordt vaker bij kleinere clubjes gebruikt (niet altijd, zoals Coolblue en Beslist zijn gebouwd in php).

PHP is waarschijnlijk het makkelijkst om in te stappen, maar persoonlijk als ik zelf nu iets op zou pakken, zou ik denk ik gaan voor Java of C# omdat je deze ook kan gebruiken voor het maken van Apps (xamarin of Native android).

Maak een begin door een goede tutorial site te zoeken, deze zijn er tegenwoordig in overvloed.
Vind je niks om mee te beginnen zou ik Lynda.com aanraden, niet al hun lessen zijn up to date, maar als het gaat om de basis voor programmeren is dit een goede start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-07 13:23
1. Gebruik een framework
2. Lees je in op design patterns

Als je dat beide onder de knie hebt scheelt dat al een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
Bedankt voor de reacties allemaal, misschien moet ik gewoon een site na bouwen of een photoshop ontwerp ombouwen tot een website en langzaam steeds meer functies er in verwerken zoals een inlog systeem, reactie formulier met edit functie enzovoort.
alle tips om te beginnen zijn welkom! misschien een leuk idee om mijn voortgang in dit topic te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:40

Zeror

Ik Henk 'm!

Ipv een boek zou je ook eens naar de video cursussen kunnen kijken van Lynda.com. Die vertellen heel duidelijk over van alles en nog wat. Daar heb ik persoonlijk al heel veel aan gehad.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 560174

Voor heel veel basis dingen kun je ook via www.udacity.com gratis interactieve videocolleges volgen.
Werkt makkelijk en het is handig voor de basis.

Je krijgt niet opeens de kennis om een full-time baan aan te kunnen, maar beetje bij beetje kom je er wel.

edit: sorry, dit is wel in het Engels, dus dat is een pré.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 560174 op 04-04-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
Zeror schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:48:
Ipv een boek zou je ook eens naar de video cursussen kunnen kijken van Lynda.com. Die vertellen heel duidelijk over van alles en nog wat. Daar heb ik persoonlijk al heel veel aan gehad.
Bedankt voor de tip maar ik heb een codeschool account, dat is een soortgelijke site.
Hier heb je learn paths en kan je verschillende courses volgen.
https://www.codeschool.com/
Maar op de een of andere manier weet ik de technieken die ik geleerd heb niet toe te passen.
daarom lijkt het me beter om gewoon te beginnen met een website en als ik tegen problemen aan loop codeschool er bij halen en het betreffende "probleem/struikelblok" te leren.

[ Voor 15% gewijzigd door Delanox op 04-04-2017 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:40

Zeror

Ik Henk 'm!

Delanox schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:50:
[...]

Bedankt voor de tip maar ik heb een codeschool account, dat is een soortgelijke site.
Hier heb je learn paths en kan je verschillende courses volgen.
https://www.codeschool.com/
Maar op de een of andere manier weet ik de technieken die ik geleerd heb niet toe te passen.
Geef jezelf opdrachtjes om te doen. Begin simpel. Maak bijvoorbeeld een speciaal rekenmachine, of een dynamisch bestelformulier of een simpel CMS. Op die manier kun je langzaam de technieken leren toepassen. Vooral niet teveel in één keer willen doen, want dan is de berg die je beklimt erg hoog. Maak kleinere bergen! ;)
Verwacht niet dat je alles binnen een paar maanden beheerst, maar ga er vanuit dat het meesteren een kwestie van jaren is.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Delanox schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:44:
Bedankt voor de reacties allemaal, misschien moet ik gewoon een site na bouwen of een photoshop ontwerp ombouwen tot een website en langzaam steeds meer functies er in verwerken zoals een inlog systeem, reactie formulier met edit functie enzovoort.
alle tips om te beginnen zijn welkom! misschien een leuk idee om mijn voortgang in dit topic te delen.
Ik denk dat je beter losse componenten kan gaan bouwen om te leren, dan door direct een compleet verhaal neer te gaan zetten. In het begin zal je heel veel leren en kom je steeds andere methoden tegen om iets te ontwikkelen. Als je direct in een compleet product bezig bent, leg je jezelf deels vast aan de methode die je op dat moment gebruikt. Wellicht ben je dan steeds bezig om alles te herschrijven of zie je door de bomen het bos niet meer.

Ik zou eerst een bepaalde basiskennis ontwikkelen door losse uiteenlopende componenten te ontwikkelen (zodat je verschillende problemen tegen komt). Als je dan op een gegeven moment een basis kennis hebt, zou ik een wat completer verhaal gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
Bedankt Zeror en Donderpoes,

Dat ga ik doen! ik begin met simpele dingetjes, ik denk dat ik inmiddels wel genoeg html en css weet om wat standaard formuliertjes te maken en die te stylen, dus ik denk dat ik misschien gelijk de data in een database opsla met php en mysql.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:23:
Wat normaal is voor de één is abnormaal voor de ander.
Als designer wil je iets moois en pakkends maken, anders ben je één in een dozijn van de zelfde bootstrap websites (ze zien er immers het zelfde uit en kosten kilobytes aan extra data en CPU).

Er staat nu vast iemand op die zegt "ja maar je moet bootstrap.css customizen zodat het er anders uit zien".

Maar goed, meningen verschillen en budgetering per klant ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:34
Ik denk dat je voor jezelf een aantal keuzes moet maken. Webdevelopers zijn er in allerlei soorten en maten en vooral ook overal op de wereld. Dat houdt in dat je niet alleen concurrentie hebt van Daniël uit Amsterdam, maar ook van Mustafa uit Pakistan en Rajendra uit India. Zeker de laatste twee hebben allebei iets wat jij niet hebt: ervaring, een laag uurtarief én een cultuurverschilletje. De eerste twee kunnen de laatste compenseren overigens.

Wil je beroepsmatig als webdeveloper beginnen, kijk dan eerst waar je hart ligt. Zoals anderen al aangeven: er begint steeds meer een scheiding te komen tussen frontend en backend. Frontend developers zie je ook veel in India en trust me, voor 95% komen daar gewoon al hele goede templates e.d. vandaan.

Backend development moet je liggen, maar heeft nog een aantal andere voordelen. Het belangrijkste is een fenomeen dat ik 'de snapsnelheid' noemen. Als Nederlander ben je als geen ander in staat om direct en to the point te begrijpen wat je (eveneens Nederlandse) gesprekspartner wil. Je ziet dat het hier ook vaak misgaat bij bedrijven die veel zaken outsourcen: je verwacht immers van een Indiase programmeur dezelfde snapsnelheid, maar dat kan niet. Om de eenvoudige reden dat een Indiase programmeur nooit verder heeft moeten denken dan zijn neus lang is.

Dat klinkt wat gechargeerd, maar trust me: been there, done that.

En dan nog een belangrijk ander punt. Je hebt webdevelopers en webdevelopers. Ik ken hele aardige gasten die met een standaard template een Wordpress project in elkaar hutseflutsen. Dat is geen webdevelopment. Dat is next > next > finish en die gasten gaan het in de komende jaren steeds moeilijker krijgen. Gebruik - waar mogelijk - zeker een CMS als uitgangspunt, eventueel een framework, maar vergeet vooral niet de basics. Dat betekent: ook gewoon Hello World in PHP hutseflutsen, database connecten en andere shit.

Zo ben ik ook ooit begonnen. De basics van PHP had ik toen binnen 3 maanden onder de knie. Het boek PHP voor Dummies (geen aanrader) heb ik ongelezen op Marktplaats verpatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:18:
[...]

Wat normaal is voor de één is abnormaal voor de ander.
Als designer wil je iets moois en pakkends maken, anders ben je één in een dozijn van de zelfde bootstrap websites (ze zien er immers het zelfde uit en kosten kilobytes aan extra data en CPU).

Er staat nu vast iemand op die zegt "ja maar je moet bootstrap.css customizen zodat het er anders uit zien".

Maar goed, meningen verschillen en budgetering per klant ook.
Waarom zou je met Bootstrap niet iets moois of anders kunnen maken? Genoeg websites die het gebruiken maar er toch anders uitzien. Je kunt Bootstrap volledig customizen naar je eigen smaak en wensen.
Tevens zijn er genoeg (lightweight) alternatieven voor Bootstrap met ook grid, responsive patterns, etc.

Een framework geeft je gewoon zoveel voordelen en handige hulpmiddelen om te bereiken wat je wilt, waardoor jezelf niet nogmaals het wiel hoeft te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delanox
Bedankt mind123, ik ga me eerst richten op de front end basics, en inderdaad weer beginnen met de hello world basics, het enige wat me aan het twijfelen zet zijn alle toepassingen die ik kan gebruiken, het zijn er zo veel en iedereen raadt natuurlijk aan wat voor hem het beste werkt. Dat is denk ik iets waar ik zelf achter moet zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 18:36
het ligt er wel aan of je backend developer wilt zijn of frontend. maar ik zou sowieso beginnen met HTML (to learn the basics) en daarna kan je door gaan tot meer frontend of meer backend (Backend met Javascript en PHP) (Voor frontend CSS, Jquery etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150104

Begin met de basics: HTML5, CSS3 (preprocessors zoals sass). Stap dan over op front-end JS, manipuleren van de dom etc. Jquery is in deze fase een beetje overbodig imo. Superhandig in de tijd van browser incompatibilities, maar vrijwel alles is tegenwoordig bijna net zo makkelijk in vanilla js te doen. Ik kan deze reeks wel aanbevelen: https://github.com/getify/You-Dont-Know-JS.

Als je dat begrijpt dan is de transitie naar node.js, react of vue een stuk makkelijker. Waarschijnlijk werk je tegen die tijd al met webpack en consorten. Tada, je bent een full-stack JS developer. Maak een linkedin pagina aan en be prepared om dood gespammed te worden door recruiters.

Dit zou het traject zijn dat ik zou nemen, als ik opnieuw zou moeten beginnen. Back-end wise kan je ook voor php, ruby, python/django of .net *rilling* kiezen. Mijn ervaring met php is dat ik 9/10 aan legacy projecten werk of ergens in een wordpress hoekje zit. De overige talen heb ik geen (professionele) ervaring mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07 09:52
Ik heb mezelf na afgeronde master studie (ongerelateerd aan web/programmeren) ook frontend webdevelopment aangeleerd (in 2014). Ik had 1 jaar lang elke week 21 uur erin gestopt. Ik leerde html5, css3, sass/less, javascript, jquery, wordpress development, basics in angular, git, foundation, bootstrap.

Twijfel is niet goed, dan sta je stil. Je weet al wat de 3 basisdingen zijn van een frontend developer, html,css en javascript. Dus dat wordt je basis. Javascript leer je door de boeken van 'you dont know javascript' te lezen (gratis van github te halen) en door de JS trajecten op treehouse, codecadamy, pluralsight te volgen.

Het is ook goed om een portfolio site op te bouwen. Ik zette gratis templates om naar bootstrap/foundation sites, gebruikte soms sass soms less, maakte simpele animaties/dom manipulaties met mijn aangeleerde kennis van jQuery etc. Andere tip voor portfolio: YouTube: How to Build a Responsive Website From Start to Finish - Series Intr...

Heb je dit onder de knie dan kun je kijken naar je eerste JS framework. React is heel populair nu. Maar je zou ook kunnen kiezen voor Vue of Angular. Het is sterk aan te raden om er 1 te kiezen en daar een expert in te worden.

Na een jaar mezelf aanleren werd ik na een maand solliciteren aangenomen op basis van mijn achtergrond verhaal en portfolio site. Wat ik gemerkt heb, is dat bedrijven niet per se een expert willen maar iemand die bereid is om veel te leren on the job en in teams kan werken. Ik raad je dan ook zeker aan om naar Scrum te kijken.

edit: kijk ook alvast naar junior frontend webdeveloper vacatures, dan weet je ongeveer wat ervan je verlangd wordt en welke skills belangrijk worden geacht.

Dit is ook nog wel een leuk handvat: YouTube: 2016/2017 MUST-KNOW WEB DEVELOPMENT TECH - Watch this if you want to...

[ Voor 11% gewijzigd door TI_Observer op 05-04-2017 10:51 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDani
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 09:45
-

[ Voor 108% gewijzigd door iDani op 05-11-2021 22:07 ]

Hey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
iDani schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:07:
Een goede programmeur kan natuurlijk SCRUM. Dus ik zou mij hier eerst in verdiepen en dan met de SCRUM-methode leren programmeren :). Elke sprint leer je wat nieuws.
Scrum is een filosofie. Net als dat je UML "moet" leren, en weet niet wat allemaal (Git, Mercurial, IDE, Apache, nginx, MySQL, PostgreSQL, SQLite, etc. etc. etc.).
Heeft totaal niks met beginnend programmeren te maken, maar eerder of een bepaald bedrijf "kennis is een pré" op de vacature prijkt.

Persoonlijk programmeer ik al 20 jaar zonder SCRUM. Mijn filosofie is GTD en KISS. tja...

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 06-04-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDani
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 09:45
DJMaze schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:30:
[...]

Persoonlijk programmeer ik al 20 jaar zonder SCRUM. Mijn filosofie is GTD en KISS. tja...
Daarom zit je dus tijdens werktijd op Tweakers. Streef naar het belachelijke dan bereik je het onmogelijke! Het is wel handig om je eerst te verdiepen in SCRUM.

[ Voor 7% gewijzigd door iDani op 06-04-2017 14:06 ]

Hey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
iDani schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:05:
[...]
Daarom zit je dus tijdens werktijd op Tweakers.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet ;)

Ik zou me in het begin zeker niet concentreren op dergelijke zaken. Git is gewoon erg praktisch voor jezelf maar zolang je niet in teams werkt zou ik me niet blind staren op iets als scrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

iDani schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:05:
[...]

Daarom zit je dus tijdens werktijd op Tweakers. Streef naar het belachelijke dan bereik je het onmogelijke! Het is wel handig om je eerst te verdiepen in SCRUM.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar SCRUM is niet de heilige graal, hoor. Het werkt geweldig voor sommige bedrijven en/of sommige projecten maar zéker niet in elke situatie. Een beetje net als ITIL, wat jaren geleden door iedereen aangedragen werd als dé oplossing. Bovendien heeft SCRUM niks met leren developen te maken (hooguit met leren hoe je een groot project managet), dus wat je suggestie in dit topic doet ontgaat me een beetje. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 15:10
NMe schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:56:
[...]

Ik weet niet hoe het met jou zit maar SCRUM is niet de heilige graal, hoor. Het werkt geweldig voor sommige bedrijven en/of sommige projecten maar zéker niet in elke situatie. Een beetje net als ITIL, wat jaren geleden door iedereen aangedragen werd als dé oplossing. Bovendien heeft SCRUM niks met leren developen te maken (hooguit met leren hoe je een groot project managet), dus wat je suggestie in dit topic doet ontgaat me een beetje. ;)
Helemaal mee eens. Bij het bedrijf waar ik werk passen we scrum op onze manier toe, omdat het soms ook erg blijkt te bijten met de gang van zaken. We pakken de stand-ups, de pokersessies en de sprints eruit, maar wijken er van af als blijkt dat het niet goed past op dat moment. Je hebt het in ieder geval zeker niet nodig om goed te kunnen programmeren.

Met betrekking tot beginnen met webdevelopment is het sowieso goed om 'gewoon' de basis te snappen, zoals hier al wordt gesuggereerd. Denk aan het inlezen op het gebied van JavaScript en CSS enzovoort. Daarna kun je verder met complexere materie, zoals Angular. Angular is handig, omdat het met de CLI-tool TypeScript-ondersteuning biedt - waarmee je dus je code kunt compileren en kunt zien of er dingen omvallen - en omdat er SASS-ondersteuning zit ingebakken. Dat zijn, even erg kort door de bocht gezegd, verbeterde versies van JavaScript en CSS.

Wat ik je vooral wil meegeven: kies na het opdoen van de basis een bekend framework om mee verder te leren, zoals Angular of Aurelia. Die frameworks hebben al bepaalde keuzes gemaakt met betrekking tot module bundlers, opmaak- en programmeertalen. Als je namelijk ook nog moet beginnen met het leren van die zaken en het samenknopen van die dingen, dan ben je volgend jaar nog niet klaar met de basis. Bovendien heb je de kans dat alles dan toch weer verouderd is, want er komt ongetwijfeld weer iets 'beters' aan (lees voor de grap de discussies online eens terug over Gulp, Grunt en Webpack) >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Ossebol op 11-04-2017 22:27 ]

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-07 15:35
Wat ook enigszins relevant is, is begrijpen hoe het web werkt. Wat is het HTTP-protocol, waarom wil je in bepaalde situaties SSL gebruiken, maar ook hoe caching werkt.
Pagina: 1