Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
Sowdan is een app die betaling binnen een minuut mogelijk maakt. Ze claimen door diverse rekeningen gelijk hun bedrag over te maken. Zelf leek me dit dus ideaal om een betaling te doen (Belasting) zodat ik zeker weet dat dit op tijd is.

Helaas mislukte de betaling (reden niet gegeven) maar is het geld (fors bedrag) wel van mijn rekening gehaald. Mailen/twitter/facebook gaf geen reactie/oplossing. Ondertussen zijn we 5 dagen bezig en heb ik geen idee of er geld is overgemaakt, of het terugkomt etc.

Ik begin nu toch te vermoeden dat deze partij problemen heeft met hun financiele betalingen. Wie heeft er advies welke stappen ik kan nemen?

Zoals al beschreven krijg ik op geen enkele wijze contact met Sowdan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het ontgaat mij even waarom je uberhaubt een third-party wil gaan gebruiken voor zoiets standaards al een overboeking naar de belastingdienst. Als er haast bij is, maak je er een spoedoverboeking van.

En aangezien het een handmatige overboeking is, zou ik het gewoon gaan storneren.... Dan komen ze vanzelf wel bij jou..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wist niet wat sowdan was, wat meer info:
https://www.sprout.nl/art...tegenwerking-van-abn-amro

in het kort:
Een dienst als Sowdan werkt als een soort clearinghouse: de startup houdt zelf bij banken een rekening aan. Zodra een gebruiker een betaalopdracht invoert, wordt die overgeboekt naar de Sowdanrekening van zijn eigen bank, en overgemaakt vanaf de Sowdanrekening bij de bank van de begunstigde.
In principe zijn ze dus een soort tussenstation. Jouw geld hopt dus via een rekening.

Ik zou persoonlijk niet weten waarom je hiervan gebruik wilt maken gezien het risico.

[ Voor 26% gewijzigd door Viper® op 04-04-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
10. Overmacht

10.1 Een tekortkoming in de nakoming door Sowdan kan haar niet worden toegerekend indien sprake is van overmacht als bedoeld in de wet (artikel 6:75 BW). Gedurende de duur van overmacht kan de Gebruiker geen nakoming vorderen, waaronder de verplichting tot levering van de Diensten. Sowdan is daarvoor aan de Gebruiker geen schadevergoeding verschuldigd.

10.2 Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: stroomstoringen, storingen in elektronische communicatienetwerken of verbindingen, aanvallen en/of hacken door derden op de beveiliging van de App, de Programmatuur en/of Diensten, blikseminslag, de onmogelijkheid en/of weigering van een externe toeleverancier tot levering aan Sowdan van onderdelen, diensten, software, documentatie of andere informatie die noodzakelijk zijn voor de App, de Programmatuur en de Diensten en het gebruik daarvan, en alle storingen of invloeden die buiten de macht van Sowdan liggen en redelijkerwijs niet voorzienbaar of te voorkomen zijn.
Dat dikgedrukte is een enge passage in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Question Mark schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:41:
Het ontgaat mij even waarom je uberhaubt een third-party wil gaan gebruiken voor zoiets standaards al een overboeking naar de belastingdienst. Als er haast bij is, maak je er een spoedoverboeking van.
Helemaal mee eens.
Ik heb het eigenlijk zowiezo al nooit langer dan een dag zien duren, en meestal eerder minuten
(voor zover je der op let, )
En aangezien het een handmatige overboeking is, zou ik het gewoon gaan storneren.... Dan komen ze vanzelf wel bij jou..
Juist handmatige overmaken is niet te storneren toch ? alleen automatische incasso's kun je storneren vziw

Die site maakt me nu ook niet echt duidelijk wat het voordeel is :

Top app! Kan nu eindelijk in het weekend mijn vriendinnen terugbetalen.

Anne Sluys, student Gezondheidswetenschappen

Want mijn vrienden worden panisch als geld wat ze voorschieten 1 dag later word overgemaakt ?
Waarom schiet je het dan voor.

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 04-04-2017 10:48 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:45:
[...]

Het hele concept lijkt mij 'eng'

je krijgt een derde partij binnen je financiële transacties. Daarbij komen risico's en kosten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

heuveltje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:45:
[...]
Juist handmatige overmaken is niet te storneren toch ? alleen automatische incasso's kun je storneren vziw
Je hebt gelijk. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Question Mark schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:41:

Deze third party app is in de markt gezet om als alternatief gebruikt te kunnen worden voor een spoedboekingen. Volgens mij stond het hier op de frontpage een paar maanden terug.

Storneren wil alleen met een incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 00:17

weebl

YARR!

Wellicht heeft de transactie een vlaggetje gekregen, aangezien het om een "fors bedrag" gaat, en moet een medewerker het controleren.
Volgens mij is deze dienst meer bedoeld om de rekening van de kroeg te betalen aan je vrienden dan om je volledige belastingaangifte over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
weebl schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:50:
Wellicht heeft de transactie een vlaggetje gekregen, aangezien het om een "fors bedrag" gaat, en moet een medewerker het controleren.
Volgens mij is deze dienst meer bedoeld om de rekening van de kroeg te betalen aan je vrienden dan om je volledige belastingaangifte over te maken.
Zij adverteren het wel zo, even een auto betalen op marktplaats etc. Het ging overigens niet om een dergelijke groot bedrag. Maar genoeg om het even aandacht te geven.

Maar toewerkende naar een oplossing, heeft iemand tips wat ik kan doen om een reactie te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door jantje112 op 04-04-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jantje112 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:48:
[...]
Deze third party app is in de markt gezet om als alternatief gebruikt te kunnen worden voor een spoedboekingen.
Een spoedoverboeking kost bij de ABN Amro € 5,50, deze app rekent 0,5% van het bedrag boven 750 euro.

Bij bedragen hoger dan 1850 euro is de dienst dan al duurder. Leuk voor kleine bedragen om onderling even te verrekenen, maar die ene dag dat een overboeking tegenwoordig nog duurt is ook niet zo'n ramp.

Ik zou in elk geval niet zo'n partij er tussen willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
weebl schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:50:
Dit lijkt mij ook.

Je kent het wel, zo'n vriendengroep die je 1 keer per jaar ziet en je gaat wat eten en dan drinken. Dan moet je via whatsapp de bedragen appen en er is altijd 1 zo lullo die het vergeet.

Dan kan je aan het einde van de dag alles in 1 keer overmaken en heb je ook alles binnen.

Wat ik me afvraag is waar zit het winstmodel voor sowdan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Viper® schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:55:
[...]

Dit lijkt mij ook.

Je kent het wel, zo'n vriendengroep die je 1 keer per jaar ziet en je gaat wat eten en dan drinken. Dan moet je via whatsapp de bedragen appen en er is altijd 1 zo lullo die het vergeet.

Dan kan je aan het einde van de dag alles in 1 keer overmaken en heb je ook alles binnen.

Een spoedoverboeking moet je voor 16.30 doen. Deze app is ook in weekenden etc bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik ben misschien een zeurkous, maar ik betaal al genoeg geld aan 2 banken voor rekeningen, pasjes etc.

Via de app en gebruik van de bank heb ik 'garantie' en bij eventuele problemen een punt om aan te kloppen.
Persoonlijk zit ik niet te wachten om het hele proces ingewikkelder te maken met nog een extra partij.

Bitcoins koop ik bijvoorbeeld ook via een derde transactie partij, maar daar kan je niet echt omheen.

1 of 2 dagen op je geld wachten voor kleine bedragen lijkt mij niet zo'n probleem, zeker gezien de 0 rente.
Voor grote bedragen kan het uitmaken, maar dan lijkt mij het risico juist weer te groot.

Overigens zijn banken en de EU hier ook al mee bezig

http://www.rtlz.nl/financ...-eu-direct-geld-overmaken

[ Voor 35% gewijzigd door Viper® op 04-04-2017 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
Jullie hebben allemaal terechte feedback waarom een dergelijke app niet handig is/overbodig etc. Iets waarvan ik mij op dat moment niet voldoende de afweging over heb gemaakt. Het idee is goed, de uitwerking minder.

Wie heeft er nog tips over wat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:32

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

jantje112 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:06:
Jullie hebben allemaal terechte feedback waarom een dergelijke app niet handig is/overbodig etc. Iets waarvan ik mij op dat moment niet voldoende de afweging over heb gemaakt. Het idee is goed, de uitwerking minder.

Als je zelf al op diverse manieren contact hebt gezocht met Sowdan en er nergens doorkomt, wat verwacht je dan nog van ons? Ik verwacht niet dat er iemand hier zit die een achterdeurtje weet om alsnog in contact te komen met die club.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
FooLsKi schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:09:
[...]

Als je zelf al op diverse manieren contact hebt gezocht met Sowdan en er nergens doorkomt, wat verwacht je dan nog van ons? Ik verwacht niet dat er iemand hier zit die een achterdeurtje weet om alsnog in contact te komen met die club.
Een forum is toch bedoeld om te kijken of iemand anders iets bedenkt wat je zelf niet weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jantje112 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:13:
[...]

Een forum is toch bedoeld om te kijken of iemand anders iets bedenkt wat je zelf niet weet?

Helaas mislukte de betaling (reden niet gegeven) maar is het geld (fors bedrag) wel van mijn rekening gehaald. Mailen/twitter/facebook gaf geen reactie/oplossing. Ondertussen zijn we 5 dagen bezig en heb ik geen idee of er geld is overgemaakt, of het terugkomt etc.

Kun je niet bij de belastingdienst navragen of het geld al binnen is ?
Misschien is het geld wel goed doorgezet, alleen ging de app fout.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan eens een berichtje sturen naar de AFM (bijvoorbeeld via social media), om te zien wat zij vinden van een dergelijke betaaldienst die niet reageert op communicatie en bovenal ook niks aan bedrijfsgegevens duidelijk op hun site hebben staan.

Wellicht dat dat wat dingen in beweging kan krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2017 11:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Sowdan: Sowdan B.V., gevestigd te Rotterdam
Veerkade 1, 3016 DE, met KvK-nr. 63683660
Stichting: de Stichting Betaalkantoor Sowdan, gevestigd te Rotterdam
Veerkade 1, 3016 DE, met KvK-nr. 64332020

Geen idee of ze daar echt zitten.
Als ze dat wel doen delen ze het pand met een stel aansprakelijkheidsadvocaten en een vastgoedbedrijf.

[ Voor 26% gewijzigd door 3x3 op 04-04-2017 11:31 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:45:
[...]

offtopic:
Dat is toch volkomen logisch? Je kan niet bij ze verhaal gaan halen dat het niet binnen een dag is overgemaakt als het hele internet in Nederland plat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

6.3 Nadat de Transactie is gevalideerd wordt de Transactie door Sowdan uitgevoerd. Teneinde te voldoen aan de wettelijke vereisten vindt de Transactie in eerste instantie plaats ten gunste van de Stichting. Nadat de Transactie door iDEAL is gevalideerd, wordt de Transactie vervolgens gefinaliseerd door betaling op de bankrekening van de Begunstigde. Op dat moment is de Transactie definitief en onherroepelijk.
Gevalideerd, daar lijkt het misschien dus op te hangen?

Maar dat klinkt best dodgy, door zulke 'wettelijke vereisten' (gok derdegeld principe), gaat je geld dus via 2 partijen pas naar z'n einddoel?
6.5 Nadat de Transactie is uitgevoerd, wordt deze geregistreerd in de database. De Transactie wordt toegevoegd aan het persoonlijk profiel en de historie van de Gebruiker. Deze informatie is door de Gebruiker via de App in te zien.
Is er al iets in je history te zien?

Maar lees ik de rest verder, hebben ze zich toch aardig proberen in te dekken als dit allemaal uit de hand loopt:
Overmacht: de onmogelijkheid en/of weigering van een externe toeleverancier tot levering aan Sowdan van onderdelen, diensten, software, documentatie of andere informatie die noodzakelijk zijn voor de App,
11.3 Sowdan is niet aansprakelijk voor schade en/of gebreken die verband houden met of het gevolg zijn van onderbrekingen in of blokkeringen van de toegang tot de server van een derde (waarmee deze derde informatie heeft opgeslagen en voor de Gebruiker via de Diensten toegankelijk maakt) of het internet
Ze zitten op de Veerkade 1, dat is afaik 'losse' verhuur van units/ruimtes, zou er mocht je in de buurt zijn, gewoon langsgaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:14:
offtopic:
Dat is toch volkomen logisch? Je kan niet bij ze verhaal gaan halen dat het niet binnen een dag is overgemaakt als het hele internet in Nederland plat ligt.
Maar dat staat er ook niet. Als ze door hun leverancier worden afgesloten wegens wanbetaling dan zou dat volgens de voorwaarden al onder overmacht vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 10:32
Zolang TS niet eerst even de belastingdienst belt om te vragen of ze het binnenhebben, is er dus helemaal niets aan de hand.
Er wordt nu veel paniek gecreeerd over een shady tussenpartij met dodelijke voorwaarden, omdat TS niet zeker weet of het goed gegaan is en niemand kan dat voor hem uitzoeken behalve de begunstigde (BD).

Ik stel voor dat TS dus eerst even de belastingdienst laat kijken of zijn geld is binnen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:45
Raar dat zo een soort bedrijf geen telefoonnummer communiceert.

Er zitten verschillende bedrijven op hetzelfde adres (Veerkade 1, Rotterdam) gevestigd. Wellicht dat je een ander bedrijf kunt bellen en vragen of ze je intern door kunnen schakelen, of andere contactgegevens weten.

[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 04-04-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

frickY schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:57:
Raar dat zo een soort bedrijf geen telefoonnummer communiceert.
Niet alleen geen telefoonnummer, maar überhaupt geen enkel bedrijfsgegeven anders dan een e-mailadres en wat linkjes naar social media.

Voor zover ik de wet ken is dat gewoon een typisch gevalletje niet aan je informatieplicht voldoen. Regels die voor elke online aanbieder van producten of diensten gelden, los van specifieke regels voor financiële diensten (al valt volgens de DNB site Sowdan onder vrijgestelde betaaldiensten, dus geen specifiek toezicht door DNB).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
SinergyX schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:29:
[...]

Gevalideerd, daar lijkt het misschien dus op te hangen?

Maar dat klinkt best dodgy, door zulke 'wettelijke vereisten' (gok derdegeld principe), gaat je geld dus via 2 partijen pas naar z'n einddoel?

[...]

Is er al iets in je history te zien?

Maar lees ik de rest verder, hebben ze zich toch aardig proberen in te dekken als dit allemaal uit de hand loopt:

[...]

[...]

Ze zitten op de Veerkade 1, dat is afaik 'losse' verhuur van units/ruimtes, zou er mocht je in de buurt zijn, gewoon langsgaan.
In de historie staat mislukt. Je krijgt dan een mail waarin staat "dat ze hun best gaan doen" de betaling in orde te maken. Op mijn facebook bericht kreeg ik een (geautomatiseerd) bericht. Daar heb ik direct op gereageerd, met het verzoek of ik een bewijs/bevestiging van betaling kan krijgen of een terugboeking. Sindsdien is het stil. (en een terugboeking kunnen ze binnen een minuut doen..?)

Belangrijkste "probleem" bij een dergelijk bedrijf is dat je nergens een ingang kan vinden om bij een probleem een bevestiging/oplossing/advies te krijgen. Je kunt niet bellen en niet makkelijk een brief sturen.

In de app staat bij de historie duidelijk dat de betaling mislukt is. De belastingdienst had gisteren nog geen betaling zichtbaar. (vandaag nog niet gebeld, maar dat zal ik straks doen)

In ieder geval bedankt voor jullie advies, ik ga bellen en post de update / afloop uiteraard.

[ Voor 35% gewijzigd door jantje112 op 04-04-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

jantje112 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:06:

In het nieuwsbericht op tweakers, staan de namen van de 2 studenten achter deze app.. wellicht kun je daar nog iets mee. :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

asmi2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:47:
[...]

Maar dat staat er ook niet. Als ze door hun leverancier worden afgesloten wegens wanbetaling dan zou dat volgens de voorwaarden al onder overmacht vallen.
Wat er volgens mij staat is dat de geleden schade omdat je betaling een paar dagen te laat is niet vergoed bent (bv. een boete omdat je te laat betaalt hebt), neit vergoed krijt. maar niet dat je je geld niet terug zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:20:
Wat er volgens mij staat is dat de geleden schade omdat je betaling een paar dagen te laat is niet vergoed bent (bv. een boete omdat je te laat betaalt hebt), neit vergoed krijt. maar niet dat je je geld niet terug zou krijgen.
Er staat dat ze niet schadeplichtig zijn bij overmacht; probleem is dat ze zelf overmacht zo ruim definiëren dat er zaken onder kunnen vallen die feitelijk helemaal geen overmacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
De Belastingdienst heeft in ieder geval geen zaken met jouw keuze payment provider. Ze stellen dat op datum X het geld op hun rekening moet staan.

Ik heb al eens een formele waarschuwing gehad met het dreigement van een boete omdat ik mijn betaling op maandagochtend 1-2 binnen was en dus niet uiterlijk 31-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
t_captain schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:25:
De Belastingdienst heeft in ieder geval geen zaken met jouw keuze payment provider. Ze stellen dat op datum X het geld op hun rekening moet staan.

Ik heb al eens een formele waarschuwing gehad met het dreigement van een boete omdat ik mijn betaling op maandagochtend 1-2 binnen was en dus niet uiterlijk 31-1.
Als we de incasso regels in NL er bij bekijken en de ervaringen die ik met ze heb, denk ik dat er bij jou wel iets meer speelde OF de waarschuwing was minder hard dan je nu beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:26:
[...]

Als we de incasso regels in NL er bij bekijken en de ervaringen die ik met ze heb, denk ik dat er bij jou wel iets meer speelde OF de waarschuwing was minder hard dan je nu beschrijft.
Nee hoor, bijvoorbeeld btw moet voor (eerste kwartaal) 1 mei op de rekening staan van de Belastingdienst. Komt het geld op 1 mei binnen (kan geeneens want geen betalingsverkeer (dag van de arbeid) op 1 mei) ben je formeel in verzuim. Zie ook https://www.belastingdien...niet_te_laat_of_te_weinig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Gadgeteer schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:26:
[...]

Nee hoor, dat is 100% aannemelijk. Ik onderneem al 10+ jaar en heb deze waarschuwingen ook al een aantal keren gehad. Ik betaal altijd netjes mijn belastingen, maar wel aan het einde van de gestelde termijn. Dan gebeurt het heel af en toe wel eens dat er om de een of andere reden een extra vertraging zit tussen het overmaken en het bijstorten bij de belastingdienst. Daar krijg je inderdaad een brief voor waar in staat dat er een boete volgt bij herhaling. Zogezegd denk ik dat het de afgelopen 10 jaar een keer of 3 is voorgekomen. Naast die brief heeft er nooit enige consequentie aan gezeten.

Het is dus echt niet zo dat er 'meer' moet spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
PolarBear schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:40:
[...]

Nee hoor, bijvoorbeeld btw moet voor (eerste kwartaal) 1 mei op de rekening staan van de Belastingdienst. Komt het geld op 1 mei binnen (kan geeneens want geen betalingsverkeer (dag van de arbeid) op 1 mei) ben je formeel in verzuim. Zie ook https://www.belastingdien...niet_te_laat_of_te_weinig .
Dan hebben ze mij vroeger zeker vaak gematst? Wist niet dat ze dat ook doen.
Ik heb echter geen idee of het hier om een zakelijke of particuliere betaling aan de dienst gaat? En die regels verschillen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met BTW zijn ze misschien iets strenger dan met particuliere belastingen?

Overigens blijft de waarschuwing voor de verzuimboete slechts 3 maanden staan. Volgende keer op tijd en je staat niet meer "op scherp". Soort van gele kaart dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Stoffel schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:42:
[...]

Nee hoor, dat is 100% aannemelijk. Ik onderneem al 10+ jaar en heb deze waarschuwingen ook al een aantal keren gehad. Ik betaal altijd netjes mijn belastingen, maar wel aan het einde van de gestelde termijn. Dan gebeurt het heel af en toe wel eens dat er om de een of andere reden een extra vertraging zit tussen het overmaken en het bijstorten bij de belastingdienst. Daar krijg je inderdaad een brief voor waar in staat dat er een boete volgt bij herhaling. Zogezegd denk ik dat het de afgelopen 10 jaar een keer of 3 is voorgekomen. Naast die brief heeft er nooit enige consequentie aan gezeten.

Het is dus echt niet zo dat er 'meer' moet spelen.
Ik ben het 1 keer vergeten aangifte te doen, en dat was idd ook meteen een boete :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 16-09 13:13
heuveltje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:16:
[...]

Ik ben het 1 keer vergeten aangifte te doen, en dat was idd ook meteen een boete :(
Dat is wel een verschil. @Stoffel heeft het over te laat zijn met betalingen en jij hebt het over het vergeten van het doen van aangifte :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

TRON schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:54:
[...]

Dat is wel een verschil. @Stoffel heeft het over te laat zijn met betalingen en jij hebt het over het vergeten van het doen van aangifte :)
Punt blijft dat de belastingdienst niet erg coulant is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TRON schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:54:
[...]

Niet binnen de termijn aangeven of niet binnen de termijn betalen, het telt allebei als "verzuim" bij de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 16-09 13:13
heuveltje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:56:
[...]

Punt blijft dat de belastingdienst niet erg coulant is !
Mwah, mijn ervaring is dat ze redelijk coulant zijn, zolang je maar communiceert en je aan de gemaakte afspraken houdt.

In het begin van mijn bedrijfje ben ik ook de eerste BTW-aangifte vergeten. Daarop kreeg ik een boete. Na mijn excuses te hebben aangeboden per brief (en de boete te hebben betaald), kreeg ik het volledige bedrag + rente teruggestort.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Modbreak:Zullen we weer gewoon terug on-topic gaan, in plaats van een compleet zijspoor over betalingsherinneringen van de belastingdienst? Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 19:41
Viper® schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:55:
[...]

Dit lijkt mij ook.

Daar kan je de Tikkie app voor gebruiken van de ABN AMRO. Met Tikkie stuur je gemakkelijk een betaalverzoek via Whatsapp en betalen doe je via je eigen iDEAL omgeving.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/apps/tikkie/index.html
Pagina: 1