Ryzen CPU en moederbord of een Videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-08-2021
Ik zoek een?
Ik heb als cadeau wat geld gekregen en wil daarmee mijn game PC verder uitbreiden.

Wat is je budget?
1200 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben aan het twijfelen. Ik wil namelijk (denk ik) eerst mijn CPU en moederbord vervangen. Ik heb momenteel een 4th Gen i7-4790k CPU en MSI Gaming 5 moederbord. Daarvoor wil ik graag een Ryzen CPU met AMD AM4 moederbord met DDR4 Ram kopen.

Mijn huidige specs zijn: CPU: 4.7Ghz RAM: 3Ghz (16GB) GTX 1080 2.2Ghz.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik doe heel veel multitasken en gamen en muziek maken. Ik gebruik Ableton Suite 9 met Push 2. Ik game ook best extreem (qua prestaties). Ik heb bij sommige games huge FPS issues. En: omdat het kan :D.

TL;DR
Ik twijfel dus welk ik wil gaan upgraden:
1. 4th Gen i7 4790k vervangen door Ryzen 1800X en Moederbord AM4.
of
2. GTX 1080 vervangen door GTX 1080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DTS1997
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 16:06
Je PC is al erg goed zoals hij is! Maar met een budget van 1200 euro kun je een hoop. Ik neem aan dat je de eventuele verkoop van je 1080 hebt meegerekend? Zo niet, dan kun je beide opties doen. Persoonlijk vind ik het ook moeilijk om te zeggen wat de beste optie is, omdat er over een jaar of anderhalf meer uit die 1200 euro te halen is dan op dit moment met de specs die je nu hebt. Dus als je het mij vraagt wachten!

Meeste FPS zal je trouwens winnen met een nieuwe 1080Ti, maar weet niet die upgrade het geld waard is als je al een 1080 hebt, dat is aan jou.

“If you hype something and it succeeds, you’re a genius; it wasn’t a hype. If you hype something and it fails, then it’s just a hype.”–Neil Bogart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajintse
Hi,

Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad dat ik toch even ga wachten. Maar ik dacht, heb het geld nu toch, kan beter nu upgraden. Ik vond de Ryzen CPU wel interessant. Maar ik denk dat ik meest Netwerk issues heb met gamen. Lag, FPS drops, stutters enzovoorts. Of unoptimized engines.

Ik heb wel gehoord dat de GTX 1080 TI een flinke boost heeft tegenover die van 1080. Pff, twijfels twijfels en nog eens twijfels xD.
DTS1997 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:19:
Je PC is al erg goed zoals hij is! Maar met een budget van 1200 euro kun je een hoop. Ik neem aan dat je de eventuele verkoop van je 1080 hebt meegerekend? Zo niet, dan kun je beide opties doen. Persoonlijk vind ik het ook moeilijk om te zeggen wat de beste optie is, omdat er over een jaar of anderhalf meer uit die 1200 euro te halen is dan op dit moment met de specs die je nu hebt. Dus als je het mij vraagt wachten!

Meeste FPS zal je trouwens winnen met een nieuwe 1080Ti, maar weet niet die upgrade het geld waard is als je al een 1080 hebt, dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55
wat mis je dan?speel je op 1080p of 1440p,4k??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTS1997
Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:32:
Hi,

Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad dat ik toch even ga wachten. Maar ik dacht, heb het geld nu toch, kan beter nu upgraden. Ik vond de Ryzen CPU wel interessant. Maar ik denk dat ik meest Netwerk issues heb met gamen. Lag, FPS drops, stutters enzovoorts. Of unoptimized engines.

Ik heb wel gehoord dat de GTX 1080 TI een flinke boost heeft tegenover die van 1080. Pff, twijfels twijfels en nog eens twijfels xD.

[...]
Geen probleem! ;) Ja, dan snap ik ook wel de behoefte aan een upgrade, maar in mijn ogen valt er zoveel meer uit je geld te halen als je op z'n minst wacht tot vega uit is, en liefst de nieuwe generatie van NVidia uitkomt (weet niet wanneer dat zou moeten zijn, iig binnen een jaar). Ikzelf speel op een GTX 1070, waar ik best tevreden over ben. Weet wel dat die een upgrade krijgt over een tijdje.

Ik zie ook dat je je 4790K op 4.7GHz hebt overclocked, doet ie dat stabiel? Misschien als je 'm terugdraaid naar 4.5/6GHz op een normaal voltage dat de framedrops en stutters afnemen? Wellicht het proberen waard!

“If you hype something and it succeeds, you’re a genius; it wasn’t a hype. If you hype something and it fails, then it’s just a hype.”–Neil Bogart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Speel je toevallig bf1 en heb je daarbij fps drops?welke games speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:43:
wat mis je dan?speel je op 1080p of 1440p,4k??
Hoi,

Ik speel op 1080p 144Hz.

Specs:
i7 4790k 4.7Ghz Overclocked en stabiel *Watercooled* max temp is 50.
GTX 1080 2.2Ghz Overclocked en stabiel *Aircooled* max temp is 55-60.
RAM 16 GB op 3Ghz
SSD 500GB
Netwerk: 1GBps interface (500/500)

Games:
Black Desert Online (FPS problemen in drukke omgevingen (20-30 fps) *Ik denk dat het Netwerk issues zijn. Server side?
Hitman - 100FPS+
Metal Gear Solid The Phantom Pain - 100FPS ~
GTA 5 - 130FPS +
Fallout 4 (Alleen maar issues, stutter, fps drops)
Star Citizen (Alleen maar issues omdat het nog in Alpha mode is)
ESO (Stutters in drukke omgevingen) Server side?

Conclusie:
Als ik het zo bekijk denk ik dat dit meer Unoptimized Engines zijn en/of Server based issues. (Denk ik).
Of doet het iets bottlenecken? Zijn er tools om te kijken wat bottlenekt?

Wat mis ik?
Eigenlijk prestatie. Maar dan weet ik niet of het onnodig of nodig is om een upgrade van mijn huidige PC.

[ Voor 6% gewijzigd door Ajintse op 04-04-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:57:
Speel je toevallig bf1 en heb je daarbij fps drops?welke games speel je?
Hoi,

Ik speel:
Black Desert Online (FPS problemen in drukke omgevingen (20-30 fps) *Ik denk dat het Netwerk issues zijn. Server side?
Hitman - 100FPS+
Metal Gear Solid The Phantom Pain - 100FPS ~
GTA 5 - 130FPS +
Fallout 4 (Alleen maar issues, stutter, fps drops)
Star Citizen (Alleen maar issues omdat het nog in Alpha mode is)
ESO (Stutters in drukke omgevingen) Server side?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTS1997
Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:25:
[...]

Specs:
i7 4790k 4.7Ghz Overclocked en stabiel *Watercooled* max temp is 50.
GTX 1080 2.2Ghz Overclocked en stabiel *Aircooled* max temp is 55-60.

[...]

Conclusie:
Als ik het zo bekijk denk ik dat dit meer Unoptimized Engines zijn en/of Server based issues. (Denk ik).
Of doet het iets bottlenecken? Zijn er tools om te kijken wat bottlenekt?
Hmmm, dat zou dan de enige conclusie kunnen zijn, anders weet ik het ook niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
tja dat is een beetje het probleem van nu met games die veelal gemaakt worden voor ps4 of xbox,krijgen die krijgen dan een slechte port naar de pc,dan krijg je dit soort dingen.

plus b.v ;

Star Citizen is nog geen final release, is dus eigenlijk nog niet eens uit.

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 04-04-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:31:
tja dat is een beetje het probleem van nu met games die veelal gemaakt worden voor ps4 of xbox,krijgen die krijgen dan een slechte port naar de pc,dan krijg je dit soort dingen.

plus b.v ;

Star Citizen is nog geen final release, is dus eigenlijk nog niet eens uit.
Hoi,

Ja dat dacht ik ook eigenlijk aan. Want als ik mijn specs zo zie is het niet slecht. Maar het is ook altijd verschillend bij games. Bij de ene heb ik 144FPS bij de ander 30 of zelfs 20 FPS.

Star Citizen is inderdaad niet eens uit. En kan ik eigenlijk niet klagen :D

Maar was meer benieuwd of ik nu een bottleneck heb aan Hardware / Software. Maar kan haast niets verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
:ik heb bijna een vergelijkbaar systeem:

4790k@ 4.8ghz
16gb ram
msi gaming 5 :)
msi sea hawk 1080 gtx

ik game op 1440p 144hz,maar waar ik vooral tegen aanloop is een cpu bottleneck.
Om die 1080gtx helemaal voluit te krijgen ben je echt een stevige cpu nodig, zelfs de 4790k komt dan nog iets te kort, ja helaas ook op 4.7ghz.

En omdat jouw GPU nog harder loopt als die van mij, word de bottleneck alleen maar groter

Als het cpu verbruik 100% is en gpu verbruik geen 90 a 100%,dan heb je al een bottleneck.
Maar in combinatie met slechte optimalisaties van games,is het soms lastig te bepalen waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:57:
:ik heb bijna een vergelijkbaar systeem:

4790k@ 4.8ghz
16gb ram
msi gaming 5 :)
msi sea hawk 1080 gtx

ik game op 1440p 144hz,maar waar ik vooral tegen aanloop is een cpu bottleneck.
Om die 1080gtx helemaal voluit te krijgen ben je echt een stevige cpu nodig, zelfs de 4790k komt dan nog iets te kort, ja helaas ook op 4.7ghz.

En omdat jouw GPU nog harder loopt als die van mij, word de bottleneck alleen maar groter

Als het cpu verbruik 100% is en gpu verbruik geen 90 a 100%,dan heb je al een bottleneck.
Maar in combinatie met slechte optimalisaties van games,is het soms lastig te bepalen waar het probleem ligt.
Aaaah. Ik begin het al te begrijpen! Dus stel mijn GPU is 2Ghz en mijn CPU 4.7 Ghz heb ik kans dat mijn CPU bottleneckt. Maar als mijn GPU 1.4 Ghz is en mijn CPU 4.7 dat ik minder kans heb op een bottleneck?

Maar weet je toevallig of dit dan een oplossing kan zijn als ik de Ryzen CPU koop? Die heeft 6 cores en als ik deze dan op 4Ghz overclock. Denk je dat hij dan mijn GPU bij gaat houden? Pff, was bijna in staat om de GTX 1080 TI te kopen XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
PS: Ik heb op www.thebottlenecker.com even getest.
Mijn uitkomst:
Graphic card and processor will work great together.
Bottleneck percentage: 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
precies dat :) . GPU vraagt om meer input dan de CPU kan leveren.en hoe hoger de snelheid van de gpu hoe meer dat het word.

met msi afterburner met rivatuner kan je trouwens zijn wat het gpu en cpu verbruik is:

http://www.overclock.net/...n-screen-display-and-more

Kan je als je dat ingesteld hebt, zien wat het cpu vebruik is in game en ook het gpu verbuik

Dat soort testers neem ik altijd met een flinke korrel zout :X,ik bedoel dan die bottleneck checker

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 04-04-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:20:
precies dat :) . GPU vraagt om meer input dan de CPU kan leveren.en hoe hoger de snelheid van de gpu hoe meer dat het word.

Kan je ook zo testen, zit er nog wat rek in 4790k (aan de temp te zien wel :) )probeer ehm dan eens op 4.8ghz

met msi afterburner met rivatuner:

http://www.overclock.net/...n-screen-display-and-more

Kan je als je dat ingesteld hebt, zien wat het cpu vebruik is in game en ook het gpu verbuik

dat soort testers neem ik altijd met een flinke korrel zout :X,ik bedoel dan die bottleneck checker
Ah, Ik wilde eerst op 5Ghz overclocken maar dat ging niet. 4.8 ging ook net niet. Of ik moet meer VCore bij geven maar ik vind het wel goed op 1.2Vcore :D Maar ik kan wel even wat tweaken.

Ik gebruik MSI Afterburner en Rivatuner nonstop. Ik heb altijd monitoring aan.
Maar dus, als mijn CPU boven de 70 of 80% aan het draaien is per spel, is het mijn CPU. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
4.7 op 1.2 is erg laag hoor,dan heb je een goede cpu te pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:35:
[...]

Maar dus, als mijn CPU boven de 70 of 80% aan het draaien is per spel, is het mijn CPU. Toch?
Nee.
Als de cpu op 100% staat, en de gpu op veel minder, dan is het wellicht de cpu die de boel ophoud, maar het hoeft niet.

Want je moet goed kijken hoe de vork in de steel zit. Dan heb je misschien een hoop cores, maar als door de overklok slechts 1 core op die snelheid kan werken, en/of deze ene core 100% belast wordt dan heb je daar wel een opstopping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:38:
4.7 op 1.2 is erg laag hoor,dan heb je een goede cpu te pakken
Klopt! Dat is ook de reden dat ik eigenlijk dit zo wil houden. Want als ik rond de 4.8 moet komen moet ik al 1.3 gaan zetten. Maar dat wil ik niet hebben eigenlijk. 100Mhz voor 1.3+ vind ik eigenlijk niet eens waard. Of toch wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:51:
[...]

Klopt! Dat is ook de reden dat ik eigenlijk dit zo wil houden. Want als ik rond de 4.8 moet komen moet ik al 1.3 gaan zetten. Maar dat wil ik niet hebben eigenlijk. 100Mhz voor 1.3+ vind ik eigenlijk niet eens waard. Of toch wel?
Nee, is het niet waard.

Overigens zou ik momenteel in jouw geval niet eens upgraden. Je hele PC kan nog prima mee, en draait aan je temps en alles te zien als een zonnetje. Bespaar je lekker die 1200 euries, houd ze aan de kant en spendeer ze wanneer het echt nodig is. Want momenteel zie ik voor jou geen redenen om dat bedrag er doorheen te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:51:
[...]

Vreemd,die van mij moet op 1.3 met 4.8ghz maar op 4.7ghz staat die op 1.28. Daar zit een logische stap in. Maar verhoog jij de voltage vccin voltage er ook wel bij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:59:
[...]

Nee, is het niet waard.

Overigens zou ik momenteel in jouw geval niet eens upgraden. Je hele PC kan nog prima mee, en draait aan je temps en alles te zien als een zonnetje. Bespaar je lekker die 1200 euries, houd ze aan de kant en spendeer ze wanneer het echt nodig is. Want momenteel zie ik voor jou geen redenen om dat bedrag er doorheen te jagen.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik inderdaad nog even mee wacht. Tot dat het allemaal misschien wel goedkoper wordt enzo :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:23:
[...]

Vreemd,die van mij moet op 1.3 met 4.8ghz maar op 4.7ghz staat die op 1.28. Daar zit een logische stap in. Maar verhoog jij de voltage vccin voltage er ook wel bij mee?
Ik doe alleen de VCore omhoog tillen. Ik ben geen geavanceerde overclocker helaas :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
dit is wel een fijne guide vind ik

http://www.overclock.net/...ing-guide-with-statistics

alleen vcore omhoog gooien werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:22:

Oww :$ Maar op dit moment (al denk ik een half jaar) draait mijn CPU op 4.7Ghz en alleen VCore heb ik een beetje gebalanceerd. Maar dat zou goed moeten zijn toch? Want hij stond toch op "Auto" en ook al stond hij op 4.4 (Boost) (Default) ging die rond de 1.29~+. Ik dacht, dan zet ik het wat lager 1.22 en met OC. Hij is verder heel stabiel. Nooit BSOD of crashes. Maar ik zal de guide goed doorlezen dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:22:

Ik zie mensen daar op overclock.net niet eens 4.5 halen... Huh. Ik haal 4.7Ghz zonder problemen echt nada nopes niets. Heel smooth en ook normale temps. Is het echt beter of belangrijk dat ik ook andere dingen tweak dan alleen VCore? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:25:
[...]

Ik zie mensen daar op overclock.net niet eens 4.5 halen... Huh. Ik haal 4.7Ghz zonder problemen echt nada nopes niets. Heel smooth en ook normale temps. Is het echt beter of belangrijk dat ik ook andere dingen tweak dan alleen VCore? :?
Daar kun je achter komen door verschillende tests te draaien. Kijk eens in de overclock topics hier op Tweakers daar zijn verschillende mensen die je daar echt in kunnen adviseren. Dat je CPU met enkel een vcore change geen crash of BSOD vertoont wilt niet zeggen dat ie stabiel is. Meer informatie daarover zul je toch echt in dat segment van Tweakers moeten gaan zoeken aangezien daar de echte experts zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Ekstak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:25:
[...]

veel mensen willen het stabiel hebben door ze door echt alle zware(lees onrealistisch) test te laten komen.

probeer maar een Intel burn Test uit op de zwaarste stand ,op je pc,kijk of die cpu stabiel blijft,deze heeft een veel zwaardere belasting als de gemiddelde gebruiker.

let wel op eigen risico en houd de temp in de gaten :)

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 04-04-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:22:
[...]

veel mensen willen het stabiel hebben door ze door echt alle zware(lees onrealistisch) test te laten komen.

probeer maar een Intel burn Test uit op de zwaarste stand ,op je pc,kijk of die cpu stabiel blijft,deze heeft een veel zwaardere belasting als de gemiddelde gebruiker.

let wel op eigen risico en houd de temp in de gaten :)
Ah. Ik heb in ieder geval Intel Burn Test uitgevoerd. Is geslaagd zonder crash of iets. En Stress test voor 2.5 uur met Intel Extreme Utility. Ook geslaagd. Het enige wat ik in mijn BIOS heb veranderd is de multiplier op 47 gezet en VCore op 1.28v. Toen dacht ik laat ik even de multiplier op 48 zetten. Na een kwartier kreeg ik een BSOD. Maar VCore op 1.28 en multiplier op 47 met 3000Mhz RAM 100Mhz Uncore is alles stabiel. Alle test zijn geslaagd. Ik hou het gewoon zo ^^.
Pagina: 1