Iiyama schermbenaming. Waar zit het verschil?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09-2025
Beste mede tweakers,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Iiyama B2783QSU-B1
Afgezien van een wat beperkte kijkhoek ben ik zeer tevreden over dit scherm. Zo tevreden zelfs dat ik een tijdje terug besloot om opzoek te gaan naar een tweede.

Via marktplaats kon ik voor een zeer gunstige prijs bijna exact hetzelfde scherm kopen. Dit heb ik dan ook direct gedaan. Het gaat om de Iiyama GB2783QSU. Mijn keuze viel op dit scherm omdat er kwa uiterlijk, afgezien van wat zilvere tinten op de poot werkelijk geen enkel verschil lijkt te zijn. Ook de specs lijken volledig identiek als ik de specificaties op Tweakers mag geloven.
Het enige verschil wat ik kan vinden is de min/max freesync refresh rate, maar aangezien ik een Nvidia kaart gebruik is dat voor mij niet zo belangrijk.
Mijn gevoel zegt dan ook dat het verschil enkel en alleen in de naam zit. Volgens mij is de GB gericht op gamers die sneller geneigd zullen zijn voor een scherm te gaan met een flitsende doos en de letter G.

Nu is mijn vraag of mijn vermoeden klopt of dat ik wellicht toch iets over het hoofd zie. Ik ben namelijk aan het kijken welk scherm ik nu het beste als mijn main (game) monitor kan gebruiken. Klopt mijn vermoeden of mis ik iets? Wellicht is er iemand die hier meer verstand van heeft en mij uitsluitsel kan geven. Ik hoor het graag :) .

B2783QSU-B1: pricewatch: Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart
GB2783QSU: pricewatch: Iiyama GB2783QSU Zwart

Bij voorbaat dank

Grt Geert

[ Voor 4% gewijzigd door Gerder op 04-04-2017 07:37 ]

Alle reacties

• DTS1997
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09-2025
Er is inderdaad nagenoeg geen verschil tussen deze twee monitors. Wat wel te zien is, is dat de GB precies een jaar later op de markt kwam, dus kun je het zien als een soort facelift. Duidelijk is ook te zien dat Iiyama zich met de facelifted versie positioneert richting gamers. Dit is enkel een (slimme) marketingtechnische aanpassing. De enige verschillen met deze facelift t.o.v. zijn voorganger zijn zoals je al aangaf de hogere minimum freesync refresh rate en de looks.

Enkel en alleen een facelift dus, meer niet. De (nieuw)prijs is namelijk ook nagenoeg identiek.

“If you hype something and it succeeds, you’re a genius; it wasn’t a hype. If you hype something and it fails, then it’s just a hype.”–Neil Bogart

• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09-2025
Toch wat ik al dacht dan. Bedankt voor de bevestiging. Dan laat ik de B gewoon op z'n plek staan. Geen nut om dat nog te verschuiven. Afgezien van het nummer op de voorkant zie je zonder beugel geen verschil.