Welk component moet ik upgrade voor maximale FPS winst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 905725

Topicstarter
Beste heren/dames,

Ik ben mezelf aan het verdiepen om mijn pc uit omstreeks 2014 te upgraden.
Mijn budget ligt rond de 300-400 euro.

Spellen speel ik vooral op Low aangezien ik meer geef om performance dan graphics.
De upgrade is dan ook game gerelateerd.
Wat raden jullie aan om te upgraden?

Cpu of Gpu?

Mijn specs zijn als volgt.

AMD FX-8120 3.10GHz 8MB AM3+ Black Box (Niet overclocked, nooit gedaan)
Kingston 2x4GB, DDR3, PC14900, CL9, HyperX Predator, XMP
MSI ATX Moederbord 970A-G46
Seasonic Voeding S12II-520 520W
Scythe Katana 4 AMD
EVGA Videokaart PCI-e GeForce GTX760 ACX 2GB

Ik twijfel er erg over.
Is een fixe upgrade aan de cpu echt een flinke winst.
Of is het beter om een extra videokaart te kopen en SLI te gaan?

ALVAST BEDANKT! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 393088

Het zou an sich wel fijn zijn om te weten wat voor spellen je ermee speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
H1Z1, League of Legends, PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS, Battlefield 1, GTA V

Het rare is dat mijn fps op H1Z1 superlaag is. Maar die van GTA V hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

Beide de FX8120 en de GTX zijn geen hoogvliegers. Ik raad je aan een RX480 te kopen en dan je cpu te overclocken om er meer fps uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50
Anoniem: 905725 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:20:

Niets raars aan hoor. GTA5 kan gebruik maken van alle 8 cores die je CPU te bieden heeft. H1Z1 zit vast aan 1 core. En daar is je CPU gewoon ZWAAR ruk in.

Je CPU OC kan helpen. Alleen durf ik niet te zeggen of je Mobo dat leuk gaat vinden. je CPU vervangen zal voornamelijk bij H1Z1 je FPS een flinke boost geven. Je GPU vervangen voornamelijk bij games als GTA5.

De keuze hangt dus erg van je wensen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 13:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

voor 350 heb je een upgradeset met i5-6500, dat gaat denk ik een stuk soepeler lopen. Als je vervolgens je huidige CPU/mobo/ram en GPU verkoopt kun je 2ehands een GTX780 of een r9 290(x) op de kop tikken denk ik. dan heb je wel weer een leuk systeem!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:32
Beide zijn toe aan een upgrade, maar als ik je een tip mag geven koop geen i5 maar ga gelijk door naar een i7 of hoger. een i7 7700k b.v: bf1 en gta zijn nogal cpu afhankelijk ben een i5 scoort in ieder geval minder met bf1 is wel gebleken.

als je dit huidige systeem wilt upgraden en er niet meer geld aan uit wil geven als 400 , dan zou ik kijken naar een 2 hands videokaart, dat is toch de meest vertragende onderdeel in je systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 905725 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:20:

H1Z1 is ruk optimized en zit bomvol memory leaks. Dus dat is niet al te gek. Zoals reeds al aangegeven gebruikt ie maar een core dus is je single core performance erg van belang. Daar ben ik bij je huidige CPU niet echt van onder de indruk.
freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:17:
Beide zijn toe aan een upgrade, maar als ik je een tip mag geven koop geen i5 maar ga gelijk door naar een i7 of hoger. een i7 7700k b.v: bf1 en gta zijn nogal cpu afhankelijk ben een i5 scoort in ieder geval minder met bf1 is wel gebleken.
Ik vind de i5 opmerking wel een beetje raar geplaatst? Ik draai zelf een i5 6600K en heb nergens geen problemen mee. HT van de i7's zijn momenteel nog niet echt een voordeel in 90% van de games, en in de games die hij speelt al helemaal niet. Sure, in de toekomst zal dit een dingetje wezen. Maar voorlopig haal je daar nog niet de voordelen uit en zie ik dan ook niet de redenen om er extra geld voor neer te leggen.
UltiemePCNerd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 07:39:
Beide de FX8120 en de GTX zijn geen hoogvliegers. Ik raad je aan een RX480 te kopen en dan je cpu te overclocken om er meer fps uit te halen.
Dit zou ook mijn advies zijn in eerste instantie. Het is echter wel geheel persoonlijk waar jij de meeste uren in doorbrengt.

H1Z1 / PUBG: Upgrade kitje CPU/RAM/MOBO
GTA5: GPU upgrade
BF1: zou an sich aan beide wel een lekkere boost hebben, echter verwacht ik daar van een GPU het meeste profijt.
LoL: hoef je geen rekening mee te houden, die loopt nog op een opgevoerde magnetron.

Overigens zou je ook nog kunnen overwegen te wachten op Ryzen 5 processors en te kijken wat daar voor leuke upgrade kits voor beschikbaar worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een OC gaat je weinig helpen, ik draai met de hogere 8150 (3.6 ipv 3.1) en zelfs tot tegen de 4Ghz is er geen merkwaardige verbetering icm 290X.
reviews: AMD's Ryzen 7 1700: plus de gameprestaties van Ryzen
Kijk naar de 8370, deze is op papier nog beter dan de 81xx en die loopt al zwaar achter op de rest.

Met een i5 had je nog de gok op enkel de videokaart kunnen gaan, maar nu de CPU ook achter loopt ben je al een flink stuk van je budget kwijt aan cpu/moederboard en evt nog geheugen. Je kan nog kijken of er in de V&A leuke setjes te vinden zijn, persoonlijk zou ik Ryzen nog niet doen ivm variabele performance in diverse games en de toch wel nood om snel (en duurder) geheugen te moeten gebruiken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Bf1 heeft voordeel van een of 6 core of meer cpu en maakt gebruik van de HT in de game en zeker met het oog op toekomstige games is een krachtigere cpu wel wenselijk.
anders loop je al snel weer tegen een bottleneck aan.

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 04-04-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ze zijn zeker van hulp geweest!

In de V&A te hebben gekeken kan ik een MSI R9 380 krijgen voor een schappelijke prijs van 130 euro. Deze ga ik nu halen. En gebruik de rest van mijn budget voor een mooi upgradesetje!

Goede beslissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:09:
Bf1 heeft voordeel van een of 6 core of meer cpu en maakt gebruik van de HT in de game en zeker met het oog op toekomstige games is een krachtigere cpu wel wenselijk.
anders loop je al snel weer tegen een bottleneck aan.
Die bottleneck gaat voorlopig nog niet op. En tegen de tijd dat HT echt daadwerkelijk de standaard is in de nieuwere generatie games is een upgrade vanuit huidige generatie i7 ook alweer interessant. Het is overigens ook niet dat de topic starter een geldboom heeft. Als je dan perse HT wilt hebben, en toch een AMD vid card koopt dan zou Ryzen interessanter zijn gezien z'n prijs/kwaliteit verhouding. Echter zou ik dan nog wel wachten tot de kinderziektes er in zijn geheel uit zijn, en aankijken wat R5 gaat doen in vergelijking tot R7.
Anoniem: 905725 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:47:

In de V&A te hebben gekeken kan ik een MSI R9 380 krijgen voor een schappelijke prijs van 130 euro. Deze ga ik nu halen. En gebruik de rest van mijn budget voor een mooi upgradesetje!

Goede beslissing?
Ik zou persoonlijk eerder voor zoiets gaan:
pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G

Met die kaart kun je de komende jaren aardig mee en is voor die prijs echt een mooie kaart. Ik ben persoonlijk meer het type van; beter eenmalig net wat meer uitgeven per onderdeel en dan doorsparen om je volgende upgrade dezelfde behandeling te geven. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je per maand binnen sleurt, en hoeveel je aan de kant kan zetten om te sparen. Die afweging kan ik voor jou niet maken.

Ik bezit momenteel een R9 290X die gaat an sich nog prima mee maar ik vervang hem met de komst van vega hoogstwaarschijnlijk. De R9 290X is mij een tikkeltje te warm van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Die bottleneck is er nu al met bf1,kijk alle topics maar eens na op het battlefield forum,het staat er vol mee.
Ja dit komt mede door de slechte optimalisering.
Maar dat deze er al is voor mij een feit..

Ryzen heeft nogal wat optimalisering nodig en om er alles eruit te halen ben je echt specifiek hoog geclockt geheugen nodig in combinatie met die cpu's

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 04-04-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

freaky35 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:29:
Die bottleneck is er nu al met bf1,kijk alle topics maar eens na op het battlefield forum,het staat er vol mee.
Ja dit komt mede door de slechte optimalisering.
Maar dat deze er al is voor mij een feit..

Ryzen heeft nogal wat optimalisering nodig en om er alles eruit te halen ben je echt specifiek hoog geclockt geheugen nodig in combinatie met die cpu's
Als ik iedere game die slecht geoptimaliseerd is als benchmark voor een bottleneck moet gaan aandragen dan komen we niet heel ver meer. Nogmaals, het is maar net waar TS zijn meeste uren in doorbrengt en wat voor hem een noemenswaardige upgrade is. Het enige wat ik er momenteel over kan zeggen en dat is vanuit een persoonlijk perspectief is dat een i7 het op dit moment (lees: moment van schrijven) niet zijn geld waard is vergeleken met een fatsoenlijke i5. Niet voor de games die TS speelt.

In de toekomst kan ik nog altijd niet kijken, mijn glazen bol doet het niet. Dat HT in de toekomst van groter belang gaat zijn staat als een paal boven water. Er is alleen niets dat erop wijst dat dit binnen noemenswaardige tijd gebeurd en dan moet je je afvragen of het op dit moment al effectief is om een i7 aan te schaffen.

Daarbij gaf ik al aan dat Ryzen nog optimalisatie nodig heeft. Zoals TS al aangaf gaat hij op dit moment voor een GPU. In de tijd dat TS spaart om zijn upgrade kit te kunnen betalen heeft Ryzen dus alle tijd om beter geoptimaliseerd te worden. Tegen de tijd dat TS overgaat tot koop zou een Ryzen wellicht wel een hele goede optie kunnen zijn. Ben je tevens gelijk voorzien van je HT, alleen voor een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de huidige i7's. Wat Intel in die tijd als antwoord daarop voorziet, etc. kan ik ook zolang mijn glazen bol niet werkt niet inzien. Daarom is het wellicht een grotere noodzaak voor TS om rond de tijd van aanschaf omtrent een upgrade kit wederom een topic te openen. Maar dat ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:41

Thomg

Aww yiss

Anoniem: 905725 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:47:

Goede beslissing?
Helemaal niet, je kan voor minder een 280X krijgen die beter/vergelijkbaar presteert, een 290 krijgen die veel beter presteert of een 470 krijgen die veel recenter is en ook beter presteert. Hoe kom je erop dat 130 "schappelijk" is?

Smijt eerst maar eens meer geld tegen een upgradeset.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 04-04-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:32
Ik heb zelf ook een R9 290x, maar dan op een i7 3770k. Die kan echt nog prima mee komen. Ik zou zelf eerst voor CPU, mobo en ram gaan. Dan pas voor de grafische kaart. Je hebt er de komende jaren veel meer aan dan nu nutteloos een gpu aan te schaffen waarbij je huidige nog best goed mee komt. Je bottleneck lijkt me op dit moment ook eerder je cpu te zijn. Je gaat echter niet verder komen met wat je nu hebt. Dus zoals hierboven al aangegeven. Die drie dingen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Anoniem: 393088 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:05:
[...]

Als ik iedere game die slecht geoptimaliseerd is als benchmark voor een bottleneck moet gaan aandragen dan komen we niet heel ver meer. Nogmaals, het is maar net waar TS zijn meeste uren in doorbrengt en wat voor hem een noemenswaardige upgrade is. Het enige wat ik er momenteel over kan zeggen en dat is vanuit een persoonlijk perspectief is dat een i7 het op dit moment (lees: moment van schrijven) niet zijn geld waard is vergeleken met een fatsoenlijke i5. Niet voor de games die TS speelt.

In de toekomst kan ik nog altijd niet kijken, mijn glazen bol doet het niet. Dat HT in de toekomst van groter belang gaat zijn staat als een paal boven water. Er is alleen niets dat erop wijst dat dit binnen noemenswaardige tijd gebeurd en dan moet je je afvragen of het op dit moment al effectief is om een i7 aan te schaffen.

Daarbij gaf ik al aan dat Ryzen nog optimalisatie nodig heeft. Zoals TS al aangaf gaat hij op dit moment voor een GPU. In de tijd dat TS spaart om zijn upgrade kit te kunnen betalen heeft Ryzen dus alle tijd om beter geoptimaliseerd te worden. Tegen de tijd dat TS overgaat tot koop zou een Ryzen wellicht wel een hele goede optie kunnen zijn. Ben je tevens gelijk voorzien van je HT, alleen voor een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de huidige i7's. Wat Intel in die tijd als antwoord daarop voorziet, etc. kan ik ook zolang mijn glazen bol niet werkt niet inzien. Daarom is het wellicht een grotere noodzaak voor TS om rond de tijd van aanschaf omtrent een upgrade kit wederom een topic te openen. Maar dat ter zijde.
toon volledige bericht
En dat is dus niet waar helaas naar mijn mening.

Maar goed het is aan de TS wat hij wil en kan.
Ik blijf erbij begin bij de cpu,mobo en geheugen.
Het liefst een i7 setje of hoger, zodat je er ook langer plezier van hebt,maar goed dat moet ook net kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik draai hier zelf met een RX480 8GB en een overgeclockte FX8120 (4,2ghz) en draai BF1 gewoon op ultra altijd boven de 60fps, LoL draait prima altijd boven de 200fps, csgo rond de 200 a 300fps, dus als je je CPU eens overclocked kan je wel even een tijdje verder.

Zou dus voor een upgrade van een GPU eerst gaan en raad je aan een weekje te wachten op vega

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dracoz schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:56:
Ik draai hier zelf met een RX480 8GB en een overgeclockte FX8120 (4,2ghz) en draai BF1 gewoon op ultra altijd boven de 60fps, LoL draait prima altijd boven de 200fps, csgo rond de 200 a 300fps, dus als je je CPU eens overclocked kan je wel even een tijdje verder.

Zou dus voor een upgrade van een GPU eerst gaan en raad je aan een weekje te wachten op vega
Uh, de RX580 is dus niet Vega. Het is een Polaris rebrand met een ander productieproces waardoor ze hoger geclocked zijn. Vega wordt in mei verwacht en dat is een heel ander beestje.

Verder in het algemeen. Het stomme is dat Bulldozer nu pas enigszins begint te presteren omdat games eindelijk gebruik beginnen te maken van alle cores. Neemt niet weg dat Bulldozer nog steeds geen succesvolle CPU is voor veel games. Games zoals BF1 of the Witcher die echt gebruik maken van de cores draaien goed, veel games heel wat minder. Je budget is ook beperkt. Ik denk dat je meer hebt aan een GPU upgrade nu en dan door spaart voor een CPU upgrade. zoiets als een RX470/RX480, of de volgende week uitkomende RX570/RX580 wat rebrands zijn met hogere clockspeeds zou al wat moeten doen. Mij is alleen nu niet duidelijk of je al die GPU had gekocht. Zo ja dan zal je naar een CPU upgrade moeten kijken.

In ieder geval zou ik niet meer kijken naar een i5, en al helemaal niet naar een veel te dure i7. Ik zou eerder kijken naar Ryzen 5. Ik denk alleen dat dit buiten je budget zal liggen dus je zal even door moeten sparen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1