Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Alle componenten langzaam 1 voor 1 defect!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Sinds ik mezelf echter GEEN raad kan vinden wie ik hulp zou moeten vragen bij deze kwestie, leek het mij verstandig om het hier te vragen, ben hier vaker goed geholpen en hier is vaak meer kennis dan wat ik in huis heb!

Ik heb een zelf gebouwde computer, helemaal goed ingesteld en gebouwd.
Setup is als volgt:

Case: Fractal Design R5
Processor: I7 - 6700K 4.0Ghz (Turbo enabled)
Moederbord: Z170 Premium ASUS
Voeding: RM650x
RAM: Corsair Dominator 2800Mhz 16 GB x 2
SSD: Samsung Pro 512GB
HDD: Seagate 1TB
GPU: Tijdelijk tot 1080ti binnen is geen.

#1 Het eerste probleem was de Monitor

Ik had de ASUS ROG Swift PG248Q, deze monitor had ik maar een maand in huis.
Zeer tevreden mee geweest, uiteindelijk viel deze scherm randomly zo en dan uit, ook standby werkte niet meer, dan valt hij uit. Ook is het overklokken naar 180Hertz een probleem. De computer restarten werkt altijd, tot hij weer ergens op de dag gaat uitvallen. ( NO INPUT DETECTED, Hij blijft dus wel aan.)

#2 Toetsenbord was helemaal in orde, vervolgens hetzelfde probleem.

Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard, 4 weekjes in huis en het begon weer.
De toetsenbord viel uit, werkte alleen op restart, usb ports van de toetsenbord waren corrupt, aansluitingen werden niet gevonden.

#3 En toen mijn controller

Xbox One Wireless for Windows, deze viel aangesloten met draad ook zomaar uit.
Maar het verschil met de rest van de componenten is dat deze controller NIET meer aan gaat.

Na enige onderzoek kan ik er alleen bij bedenken dat de voltages in mijn moederbord niet kloppen, ik denk zelf dat er dus iets is in mijn computer, te maken met het CPU of mobo wat ALLES aantast.

Wat ik zelf denk op te merken is dat de Vcore op de moederbord Veeel te hoog ligt.
In de bios heb ik cpu voltage Gezet naar een handmatige 1.264V. En op HWMonitor staat 2.560V

Heeft iemand tips voordat ik mijn computer overweeg weg te gooien?? |:(

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/n5gfhd.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2q9w8sp.png

Verwijderd

Topicstarter
*Update*

Na 20 seconden Torture test in Prime95 CPU al op 97 graden, langer durfde ik niet. :/
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35levxh.png

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Een core-spanning van 2.5V zou denk ik serieus snel schadelijk zijn voor de processor. Die meting zou ik vooralsnog niet vertrouwen. Wat zegt de spanningsmeting in de BIOS? Normaal gesproken zou denk ik de automatisch ingestelde spanning (i.p.v. handmatig vastzetten) goed moeten zijn.

Ik kan niet zo goed iets bedenken dat als enige oorzaak al deze problemen geeft. Met het toetsenbord zou ik de voeding verdenken, maar de voeding is niet verantwoordelijk voor de Vcore spanning, daar is weer een losse regulator voor.

Met de monitor denk ik in eerste instantie aan een defect met de GPU van de processor. Wellicht dat een BIOS-update daar nog zou kunnen helpen. Kan je ook eens met een andere monitor proberen?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:04
Vcore weer op automatisch zetten en niet meer aan zitten. Een i7 6700K heeft standaard 1.2v nodig. Evt. BIOS resetten om alle gedane instellingen terug te draaien.

Wat doen je 12, 5 en 3.3 volt lijnen in de BIOS?

CPU temp is veel te hoog, gebruik je de standaard Intel koeler? Het kan haast niet anders dan dat die niet goed vast zit.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 04-04-2017 09:10 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Welke versie van p95 is dat? Alles boven versie 26.7 (meen ik uit mijn hoofd) gebruikt ook AVX instructies waardoor het mobo een hoger voltage op de CPU zet. Dit is een onrealistische belasting en weinig representatief voor gaming.

Dat een 6700k daarin 100 graden wordt is niet onlogisch, zeker in ogenschouw nemend dat er vaak slecht contact gemaakt wordt tussen de cores en IHS.

Delidden zal dat probleem iig oplossen. Als je dan toch je PC weg wil pletteren kan je dat iig alsnog proberen. De praktijk leert dat je in schrijnende gevallen als deze zonder veel moeite een graad op 30 van de max temp af kan schaven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 11:17
volgens mij is intel burn test op high of hoger een betere stress test tool dan p95 welke een beetje gedateerd is.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Is je pc wel geaard aangesloten op het stopcontact?
En je randapparatuur ook, waar mogelijk?
Ongeaarde computers doen soms gekke dingen, inclusief spontaan stervende onderdelen.

Gezien je temperaturen kan het denk ik geen kwaad even de koelpasta te vervangen en de koeler dan ook meteen goed vast te zetten.
Welke CPU cooler heb je eigenlijk?

Andere ideeën: Zet het XMP profiel van je geheugen aan indien present. Deze past automatisch de voltages naar de correcte waardes aan, inclusief die ene die je te hoog vond.
Is ie dan nog 'fout'?

Verwijderd

Topicstarter
*Update*

Ik zou mijn god niet weten wat ik heb gedaan, maar hw geeft nu dit aan:
http://i66.tinypic.com/28quow1.png

Dit zijn de gegevens uit bios:
http://i68.tinypic.com/35l6ttu.jpg
http://i67.tinypic.com/16bzzux.jpg

Ik had toen CPU core voltage van V1.3+ Auto -> Naar 1.280 Manual gezet, leek mij veiliger en stabieler.
(natuurlijk in stappen van V0.005)
Die waardes laten mij denken dat alles prima loopt.

De monitor die defect is, draaide toen nog op mijn GTX 1080, die videokaart is nu weg vanwege het aanschaf van de 1080ti, welke nog niet binnen is.

* De versie van Prime95 is 29.1 - Ik draaide een torture met small fft's en binnen 1 a 2 seconden sloeg mijn cpu om van 30-40 naar 80+ graden

* Mijn cpu koeler is een zeer simpele coolermaster a12025 molentje op een highcpublock, maar nooit koeling problemen gehad onder zware games, cpu was toen zelfs maar 50 of 60 graden warm.

* XMP profielen werken niet op mijn computer, ik heb geen idee waarom. Mijn computer komt niet eens voorbij het uefi. (Zover ik kan herinneren, wellicht is dat nu anders.)

* Ik heb alle opslag hardware gecontroleerd en geen van beiden heeft errors, ook heb ik grondige check gedaan op beschadigde particles en blocks, waarbij beiden 100% onbeschadigd zijn.

* Van een asus medewerker kreeg ik alleen advies om de CMOS te clearen door de batterij op het moederbord om te draaien tot er een reset is, zelf heb ik dat niet gedaan en gewoon op de CLR_CMOS knop gedrukt, wat naar mijn idee stabieler kan zijn. Maar ook die oplossing, werkt niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2017 12:17 . Reden: extra info ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Denk dat dit weer die HWM voltage bug is...
VCORE = ring voltage aka input voltage. Die staat bij je moederbord, dat is wat je fases aan de socket en componenten leveren. Die is altijd hoger dan je "echte" core Voltage, hij powered immers ook je memory controller etc.

In je nieuwe screenshot van de oude situatie IN3 / IN4 (twee fase groepen op je bord?)

Hoger dan stock is daar nodig als je naast een CPU clock ook de rest hoger wilt zetten, zoals je cache clock. Meer power hier, is meer stabiliteit veelal, maar ook ERG VEEL HITTE. Als ik mij niet vergis, is dit voltage standaard tussen de 1.800V en de 1.880V, afhankelijk van de hardware die er op je bord zit. 0.500V boven op je VCore zou bij extreme overclocks behulpzaam zijn, zeker als je tegen irritante asymmetrie aanloopt bij je clock / cache clocks.

Asus en IN3 = System Agent voltage, voor je cache etc. Zelfde verhaal, incorrecte setting is instabiliteit of extra hitte voor niets. Maar vrij zelden heb je hier profeit van iets anders dan stock (1.05V oid)

Je VID onder de CPU tab is je "Vcore" van de CPU. Die hoort stock 1.2V te zijn inderdaad.

Let op, voordat je deze aanpast, altijd eerst je moederbord africhten! Load Line Calibration staat veelal met "Auto" bizar hoog op Z-series bordjes. Hoe dan?

Ga in je BIOS naar je Vcore (VID in HWM) en zet die op 1.2 manual vast. Of 0.0 override +. Wat je leuk vind.

Ga naar je LLC settings (vaak in een secondair menu) -> Zet deze ergens halverwege. Extreme modes en power cap even op 100% of "Standard' laten. Cache voltage indien aanwezig naar stock.

Draai iets milds, dat 100% pakt. Pak Cinebench multicore, Prime 27.7 blend mode, OCCP, etc. Géén AVX dus geen Linpack / LinX etc.

Kijk naar die VID in je tool. Of Vcore in CPU-Z. Idealiter wil je met minimale load (browser starten oid) dat ie op 1.200V uitkomt en under load ook!
(AVX heeft vaak een offset - ik geloof dat je dan 1.210V zou gaan krijgen.)

Krijg je alsnog 1.230V? -> Zet em lager. Krijg je 1.180V? Dan mag ie een tandje omhoog. Natuurlijk kan je blij zijn met die 1.230 ipv 1.200 voor sommige overclocks kan dit nét genoeg zijn. Persoonlijk wil ik gewoon 1:1 met wat ik in de BIOS heb ingetyped.

Doe hetzelfde voor je Input voltage / ring voltage of hoe het ook heet voor jouw bord. Begin bij 1.800, of 1.880 of w/e. Meestal voor een OC is 1.900V wel mooi, veel hoger en je krijgt "gratis" 10 graden extra warmte.

Nu je je systeem als het goed is veilige temps kan laten draaien met stock voltages rustig aan overclocken, kijken waar je faalt, in kleine stapjes de VCore en cache clocks mee omhoog brengen met de corespeed multiplier. Als je base clock heel erg gaat afwijken om je GPU etc te beschermen even deze vastzetten op 100mhz.

PRIME 29.x -> Kijk uit met die Small FTT -> Dit is AVX2! Max AVX2 is dé #1 Haswell killer. Pak liever versie 27.7 die is een stukje milder. (AVX1)
Prime 29 Small FTT een aantal uur laten draaien kan prima gezonden, koud draaiende chips mooi om zeep helpen. Zelfs met waterkoelig (trage hitte response) is veelal 15 min zat om de max temps te vinden, die je vrijwel nooit kan evenaren. (Tenzij je 2x 360 Rads hebt ofzo)

Weet je ook zeker dat het dezelfde BIOS is?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Leerzame post zeg. Hier valt eat van te leren. Complimenten!

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
CPU core voltage override: V1.280 – nu V1.250 ( V0.005 Incr.)
Max boot performance mode: Auto – Nu Turbo performance
Load Line Calibration: Auto – Nu Level 4 (Kan van level 1 tot level 8 )

Ik gebruik nu Prime95 versie 27.7 – Draait 60 graden op een blend mode.

CPU staat nu op 39/40 graden in bios, komt wellicht dat het vandaag warm buiten is (21 graden.)

HW MONITOR - NEW http://i66.tinypic.com/2ro0t8y.png
BIOS VOLTS/TEMPS http://i67.tinypic.com/33cogup.jpg
CPU CORE RATIO http://i65.tinypic.com/15722c1.jpg
LLC http://i68.tinypic.com/vrzmko.jpg
XMP PROFIELhttp://i64.tinypic.com/2uy3exz.jpg (dit profiel/xmp werkt als het goed is niet.)
DRAM FREQUENTIE http://i63.tinypic.com/200elxu.jpg
(hierin kan ik mijn ramkaarten overklokken tot de 2800mhz die op de ram staat, standaard klok is 2133mhz. )

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 18:08 . Reden: Extra info ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ziet er een stukje gezonder uit.
VIN3 (system agent?) staat wellicht een tikje hoog. Niets om je zorgen over te maken, nodig voor hogere OC's, maar als je die niet nastreeft kan het een graadje schelen wellicht.

VIN4 dito, tikje hoog, voor 4.2Ghz kan ie misschien wel naar de "Asus-normale" 1.880V. Dat zou je wel zomaar weer een graadje kunnen schelen.

Maar je kan het ook lekker zo laten. Voor een screenshot is het alleen wel handiger om em ook even te stressen, zodat de max waardes wat meer zeggen. Vooral je max clock speeds zien er een beetje gek uit, maar ik ga er vanuit dat dit een artefact is.

Heb het idee dat je nu een stuk meer grip hebt op je systeem en config. Succes met hoger clocken, of-eh, gewoon lekker die machine gebruiken.

Ohja, BIOS temps zijn vrij zinloos om naar te kijken; het is altijd een soort semi-load situatie, waarbij de chip full power krijgt, z'n max clock draait (veelal non-turbo) maar natuurlijk amper load heeft. Enige zinnige waar ik van weet dat mensen het voor gebruiken (gebruikte waarschijnlijk) was om water loops te draaien en te kijken hoe lang het duurt voordat het systeem temp stabiel was bij deze super middelmatige load. En als er dan iets uit elkaar dondert, is t CPU block waarschijnlijk wel genoeg om de boel niet te laten overlijden.

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:03:
Ziet er een stukje gezonder uit.
VIN3 (system agent?) staat wellicht een tikje hoog. Niets om je zorgen over te maken, nodig voor hogere OC's, maar als je die niet nastreeft kan het een graadje schelen wellicht.

VIN4 dito, tikje hoog, voor 4.2Ghz kan ie misschien wel naar de "Asus-normale" 1.880V. Dat zou je wel zomaar weer een graadje kunnen schelen.

Maar je kan het ook lekker zo laten. Voor een screenshot is het alleen wel handiger om em ook even te stressen, zodat de max waardes wat meer zeggen. Vooral je max clock speeds zien er een beetje gek uit, maar ik ga er vanuit dat dit een artefact is.

Heb het idee dat je nu een stuk meer grip hebt op je systeem en config. Succes met hoger clocken, of-eh, gewoon lekker die machine gebruiken.

Ohja, BIOS temps zijn vrij zinloos om naar te kijken; het is altijd een soort semi-load situatie, waarbij de chip full power krijgt, z'n max clock draait (veelal non-turbo) maar natuurlijk amper load heeft. Enige zinnige waar ik van weet dat mensen het voor gebruiken (gebruikte waarschijnlijk) was om water loops te draaien en te kijken hoe lang het duurt voordat het systeem temp stabiel was bij deze super middelmatige load. En als er dan iets uit elkaar dondert, is t CPU block waarschijnlijk wel genoeg om de boel niet te laten overlijden.
Voor een lagere cpu temp stap ik binnenkort over van de luchtkoeler naar de kraken :https://tweakers.net/prod...0611/nzxt-kraken-x62.html

Ook wil ik de XMP Profiel enabled hebben, allicht omdat ik de mogelijkheid heb, maar ik zou niet weten of het uberhaupt impact zou hebben op load of performance??

Vid 4 core kan ook wel wat lager, maar hoe deze in de bios staat beschreven weet ik niet.
Als jij zegt system agent weet ik hem te vinden.

Over twee weken krijg ik gtx 1080ti oc van asus, die laat ik op OC Mode draaien (1935Mhz). Wellicht dat ik dan weer mijn bios settings moet aanpassen? Of is het prima zo?

Verwijderd

Topicstarter
*update*

Prime95 27.7 na ongeveer 45 minuten, fans draaiden super hard rond de 88 graden, dus daarom kwam hij daar niet boven:
http://i67.tinypic.com/2drnzs.jpg

Prime95 27.7 stopgezet met als resultaat:
http://i68.tinypic.com/16aphzr.png

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Geloof dat Asus dat dus Input voltage noemt, maar dat wisselt nog wel eens per bord. Net als de aanwezigheid van LLC daarvoor.

http://www.tweaktown.com/...locking-guide/index5.html

Waarschijnlijk dus VCCIO, naast VCCSA wat je VIN3 is. Nogmaals, wellicht leuk om verder mee te optimaliseren, maar de kans bestaat dat het niet helpt / instabiliteit introduceert.

Alles onder de 90 graden is nog net acceptabel, maar zeker als je je koeler toch ga vervangen zouden deze instellingen geen probleem hoeven zijn.

Voor je nieuwe videokaart, hoef je eigenlijk niets te veranderen. Even kijken hooguit met GPU-Z of ie netjes van PCI-Ex1.1 mode (power saving) naar PCI-Ex 3.0 wisselt (3D / load).

Het is raadzaam om even kort te kijken wat de interactie is tussen je CPU temps / power draw en die van je GPU.

Als CPU stabiel is getest, en je OC voor de GPU in orde is, kan je altijd even kijken wat er gebeurt als je Furmark + Prime Blend naast elkaar draait. Houd daarbij je 3.3V, 5V en 12V ook even in de gaten, als je ziet dat deze significant onder de beoogde waarde droppen, heb je daar misschien een probleem. (12V -> geen load 12.48V (typical Asus) -> 10.5V CPU / GPU load = wellicht een probleem. Als je hier dips van meer dan 10% ziet, overlaad je je voeding (kort door de bocht, I know))

XMP is leuk en aardig, maar CPU clock is voor Skylake king, secondair cache, en eigenlijk is 2400mhz / 2666mhz wel prima. Tweaktown heeft het redelijk uiteengezet in dat gelinkte artikel. Zolang je geheugen, met of zonder XMP, in de buurt van z'n specs draait is alles prima. (b.v. 3000mhz kit cl16 -> 2666mhz cl14 = ok. Of misschien dat je liever 3200 cl18 instelt.)

XMP is simpelweg een hulpje om Intel Approved settings te laden, maar er zijn meer juiste opties. Op één van m'n Z97 borden kon ik het ook nooit instellen, de ram was enkel voor Z87 approved ofzo. Zelf even 1600mhz cl14 ingesteld, voltage naar 1.3v en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:49:
Geloof dat Asus dat dus Input voltage noemt, maar dat wisselt nog wel eens per bord. Net als de aanwezigheid van LLC daarvoor.

http://www.tweaktown.com/...locking-guide/index5.html

Waarschijnlijk dus VCCIO, naast VCCSA wat je VIN3 is. Nogmaals, wellicht leuk om verder mee te optimaliseren, maar de kans bestaat dat het niet helpt / instabiliteit introduceert.

Alles onder de 90 graden is nog net acceptabel, maar zeker als je je koeler toch ga vervangen zouden deze instellingen geen probleem hoeven zijn.

Voor je nieuwe videokaart, hoef je eigenlijk niets te veranderen. Even kijken hooguit met GPU-Z of ie netjes van PCI-Ex1.1 mode (power saving) naar PCI-Ex 3.0 wisselt (3D / load).

Het is raadzaam om even kort te kijken wat de interactie is tussen je CPU temps / power draw en die van je GPU.

Als CPU stabiel is getest, en je OC voor de GPU in orde is, kan je altijd even kijken wat er gebeurt als je Furmark + Prime Blend naast elkaar draait. Houd daarbij je 3.3V, 5V en 12V ook even in de gaten, als je ziet dat deze significant onder de beoogde waarde droppen, heb je daar misschien een probleem. (12V -> geen load 12.48V (typical Asus) -> 10.5V CPU / GPU load = wellicht een probleem. Als je hier dips van meer dan 10% ziet, overlaad je je voeding (kort door de bocht, I know))

XMP is leuk en aardig, maar CPU clock is voor Skylake king, secondair cache, en eigenlijk is 2400mhz / 2666mhz wel prima. Tweaktown heeft het redelijk uiteengezet in dat gelinkte artikel. Zolang je geheugen, met of zonder XMP, in de buurt van z'n specs draait is alles prima. (b.v. 3000mhz kit cl16 -> 2666mhz cl14 = ok. Of misschien dat je liever 3200 cl18 instelt.)

XMP is simpelweg een hulpje om Intel Approved settings te laden, maar er zijn meer juiste opties. Op één van m'n Z97 borden kon ik het ook nooit instellen, de ram was enkel voor Z87 approved ofzo. Zelf even 1600mhz cl14 ingesteld, voltage naar 1.3v en klaar.
Ik zal er nog op terugkomen wanneer ik de videokaart binnen heb! :9

CPU spring af en toe van 30 graden naar 53 graden, ziet er eng uit. Als dit gebeurd onder zware load van games waarbij ik dan standaard 70 graden krijg, en hij springt weer 23 graden omhoog krijgen we een probleem lijkt mij..
http://i68.tinypic.com/2wqtts2.png

Ik heb XMP profiel disabled staan, maar wilde toch testen hoe het is om een veilige stap te maken in een dram overclock, dus heb ik hem op dram frequentie 2133 -> 2400Mhz geplaatst, voltage ging van 1.2 naar 1.344, ik weet dat de volt omhoog zou gaan, maar is .144 veel voor zo'n kleine stap?
http://i65.tinypic.com/vdhft.jpg

Misschien last van placebo effect, maar ik bevind instabiliteit in temperatuur en performance?
not sure, want de cpu schommeling was al voor de aanpassing aan het dram frequentie.

Misschien maar geen gebruik maken van het software van asus?
het brengt mij vaak in verwarring, bios en het software geven allebei Heel wat anders aan..
http://i63.tinypic.com/15f2du0.png

En mijn laatste vraag, ook aan het begin van dit alles, maakt mij harddisk klik geluiden, af en toe, een keer in de 30 a 60 seconden. gecheckt op beschadigingen zoals ik al zei etc niks gevonden. Is dat normaal? of toch maar een nieuwe hdd aanschaffen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 23:24 ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Oh ach, mijn 4690K en 4770 schieten rustig van 30 -> 65 graden afhankelijk van wat voor taak ze voor hun kiezen krijgen. Skylake is daar wat milder in, maar dit is simpelweg onderdeel van de architectuur en wordt door iedere die-shrink en de matige IHSsen niet echt anders verwacht ik.

DDR4 moet van de standaard op 1.2V kunnen werken. Veelal op 2133mhz en met vrij losse timings. XMP is niets anders dan een voorgeteste set instellingen. Beter laat je overigens je RAM voltage niet op Auto staan.
Als je XMP profiel 1.35V aangeeft, of je em kan draaien of niet, gewoon daarop instellen.
Bijna alle DDR4 werkt op 1.35V, wat de max veilige waarde is. Hoger en diverse andere voltages moeten mee omhoog, met kans dat je cache / mem controller van je CPU het lastig krijgt. Bij Ivy Bridge was het zelfs gevaarlijk voor de CPU, geloof dat het nu wat minder was.

Oftewel gooi em in de BIOS naar 1.35V en kijk of je de timings / DDR snelheid kan halen die erop staat.

Oftewel 2800mhz (maar 2666 of 2933 is ook prima) bij 16-18-18-36. (quoted naar http://www.corsair.com/en...ry-kit-cmd16gx4m4a2800c16)

Realtemp en cpu-z of het verwante HWMonitor werkt prima voor Z170 / Skylake, andere tools hoef je niet echt naar te kijken. Asus life software heeft daarnaast de reputatie gevaarlijk te zijn als je uit een instabiele setting / OS je EUFI gaat flashen enzo. Laat maar liever links liggen.

HDD's die tikken is meestal een slechte zaak, maar hangt ook van het type enzo af. Als je em met overclocken heel vaak power-loss laat doorgaan, kan je em beter even lostrekken (power is al genoeg) zodat ie minder vaak op z'n donder kan krijgen. Weet niet of je em meteen moet vervangen, maar als er cruciale data op staat zou ik zeker voor een backup zorgen (en als de disk gezond is eigenlijk nog steeds)

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:58:
Oh ach, mijn 4690K en 4770 schieten rustig van 30 -> 65 graden afhankelijk van wat voor taak ze voor hun kiezen krijgen. Skylake is daar wat milder in, maar dit is simpelweg onderdeel van de architectuur en wordt door iedere die-shrink en de matige IHSsen niet echt anders verwacht ik.

DDR4 moet van de standaard op 1.2V kunnen werken. Veelal op 2133mhz en met vrij losse timings. XMP is niets anders dan een voorgeteste set instellingen. Beter laat je overigens je RAM voltage niet op Auto staan.
Als je XMP profiel 1.35V aangeeft, of je em kan draaien of niet, gewoon daarop instellen.
Bijna alle DDR4 werkt op 1.35V, wat de max veilige waarde is. Hoger en diverse andere voltages moeten mee omhoog, met kans dat je cache / mem controller van je CPU het lastig krijgt. Bij Ivy Bridge was het zelfs gevaarlijk voor de CPU, geloof dat het nu wat minder was.

Oftewel gooi em in de BIOS naar 1.35V en kijk of je de timings / DDR snelheid kan halen die erop staat.

Oftewel 2800mhz (maar 2666 of 2933 is ook prima) bij 16-18-18-36. (quoted naar http://www.corsair.com/en...ry-kit-cmd16gx4m4a2800c16)

Realtemp en cpu-z of het verwante HWMonitor werkt prima voor Z170 / Skylake, andere tools hoef je niet echt naar te kijken. Asus life software heeft daarnaast de reputatie gevaarlijk te zijn als je uit een instabiele setting / OS je EUFI gaat flashen enzo. Laat maar liever links liggen.

HDD's die tikken is meestal een slechte zaak, maar hangt ook van het type enzo af. Als je em met overclocken heel vaak power-loss laat doorgaan, kan je em beter even lostrekken (power is al genoeg) zodat ie minder vaak op z'n donder kan krijgen. Weet niet of je em meteen moet vervangen, maar als er cruciale data op staat zou ik zeker voor een backup zorgen (en als de disk gezond is eigenlijk nog steeds)
Ja ik heb dus deze: http://www.corsair.com/en...ry-kit-cmd32gx4m2b2800c14

Maar door wat je zegt kan ik nagaan dat het wel prima staat dan zo op V1.344, cl 15 _/-\o_
In de bios staat ie op 2400Mhz, meer snelheid is voor alsnog niet eens nodig/zichtbaar(?).
De voltages zijn namelijk automatisch aangepast toen ik de frequentie verhoogd heb van 2133 naar 2400.
Alle dram informatie:
http://i68.tinypic.com/ixgx6r.png

Ik denk dat het verwijderen van de asus software niet goed is, allicht misschien dat ook dan de settings terug gezet worden naar factory settings ofzo want hij verwijderd dan natuurlijk de asus settings lijkt mij, dus voor mij slimmer om het zo te laten, en gewoon niet meer naar kijken dan.

Wat je zegt over de hdd, die los trekken, dat klinkt bijzonder eng haha. Ik wil een 1tb ssd aanschaffen, maar dat duurt nog een maandje. Ik wil echt af van alle grote of kleine problemen die mijn pc ondervind, ik denk niet dat veel mensen zoveel probleempjes hebben met hun computer. :-(
Je zou toch echt zeggen, als je dat eenmalige klikje hoort om de halve tot hele minuut dat de Die in de hdd beschadigd is toch? Ik kan dus echt niks vinden intern.
De hdd staat aangesteld als 2e opslag, niet als boot gelukkig.

Mijn HDD:
Pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB
Hdd instelling:
http://i68.tinypic.com/osac0h.png

Verwijderd

Topicstarter
*Update*

Hierbij het geluid wat ik om de 1 minuut ongeveer hoor:
http://vocaroo.com/i/s0JoUhAxKL2h

het ruis wat je hoort is niet alleen het geluid van de hdd natuurlijk.
Pagina: 1