Lekkende koppakking/of niet Renault clio 1.2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardSprey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Beste Tweakers,

Zag op dit Forum een topic over een lekkende koppakking maar kwam er neit veel wijs uit,en wil graag even kijken of jullie mij verder kunnen helpen met mijn probleem'.

Vorig jaar 2016 hebben wij bij een autohandelaar(ik weet het niet altijd even slim)
een renault clio 1999 1.2 met 185000 op de teller gekocht voor 1150,-
Destijds hadden wij niet veel ervaring en redelijke kennis met auto's.
einde 2016 kregen we opeens dat de motor zijn temperatuur te warm werd, ik de garage gebeld kon gelukkig meteen langs komen.
Dit is *weg*, lang verhaal kort, kappotte waterpomp + leidingen meteen distributieriem erbij laten doen, en oja.. ze vonden ook een olie lekkage 676,- eurie weg.

Hierna besloten wij niet meer bij een dealer garage te gaan want dit is simpel weg teveel geld

daarna kwam de keuring jan 2017, deze viel gelukkig redelijk mee maar toch remblokken achter, afstellen nieuw luchtfiltertje bla bla bla 280 eurie weg.

Zelf hebben we tussendoor met iemand die dezelfde auto had tijdje terug een nieuw oliefiltertje erin gedaan met olie verversen en nieuwe bougies. +/- 50 eurie.

NU het probleem van feb 2017 het koelvloeistof niveau zakt dusdanig na +/- 20km rijden is er 1 liter koelvloeistof weg. Ik dsacht op dit moment wie weet is er iets mis met die reparatie van de dealer garage *weg*. Gebeld en langs geweest, prima service, gingen meteen aan de slag, nadat ze terug kwamen vertelden zij mij dat ze een snuffelaar erop hebben gehad en dat deze oranje uitsloeg. Dit betekent dat er olie bij de koelvloeistof komt?
Prijsopgave: 1150 eurie... ja doei.

eigen garage opgebeld zij vertelden mij dat ze dit eventueel voor 740 eurie zouden kunnen oplossen, maar zij vonden dit een raar verhaal sinds de auto goed loopt verder.

-geen witte rook
-geen witte smurrie of verdunde olie op de meet stok en onder de dop.

ze hebben tot nu toe het thermostaat huis vervangen en de thermostaat zelf? weet niet of dit losse dingen zijn. want toen ik weg reed bij de garage sloeg de temperatuur meter snel op hol.

toch na kleine stukjes te rijden hierna bleven we maar koelvloeistof erin gooien (6/8 flessen in een week/2weken tijd.

Nu 2 weken terug kijken we in de auto onder de bijrijderstoel en ohja hier een flinke plas met koelvloeistof, tijd hiervoor heeft de garage ook al koelvloeistof ontdekt bij de bijrijders stoel(stof was doorweekt).

Nu was het dus een privé vijvertje geworden onder de stoel...

Nu de vraag de dealer met de snuffelaar heeft niet gemerkt dat er een plas of koelvloeistof lekte in de auto.

Zou het kunnen zijn sinds er ook geen andere symptomen zijn dat het niet de koppakking is maar radiateur?

Deze wordt overigens op dit moment vervangen bij de garage met slangen.

Want ik vraag me af hoe accuraat is zo'n snuffelaar en kan dit te maken hebben met de radiateur?

Graag zou ik jullie bevindingen hier over willen horen.

*weg*

[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 09-04-2017 01:58 . Reden: Namen in negatieve zin noemen is niet gewenst en aan groeten doen we niet op Tweakers.net ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Nu 2 weken terug kijken we in de auto onder de bijrijderstoel en ohja hier een flinke plas met koelvloeistof, tijd hiervoor heeft de garage ook al koelvloeistof ontdekt bij de bijrijders stoel(stof was doorweekt).
Dat lijkt meer op een lek bij de kachelradiateur/heater core (de warmtewisselaar in het dashboard).

Bij veel auto's moet het dashboard eruit om die te inspecteren/vervangen, dat is een tijdrovend klusje.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

donny007 schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:57:
[...]

Dat lijkt meer op een lek bij de kachelradiateur/heater core (de warmtewisselaar in het dashboard).

Bij veel auto's moet het dashboard eruit om die te inspecteren, dat is een tijdrovend klusje.
Wat donny007 zegt inderdaad. Daarnaast vreemd dat de dealer en garage niet even wat verder zijn gaan neuzen bij zo'n vloeistofconsumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 18:13
Was er wel onderhoudshistorie etc aanwezig van die auto dan? en welke vestiging van *weg*? Welke autohandelaar heb je de auto gekocht als ik vragen mag? (Mocht het in omgeving Kessel/Venlo zijn ken ik er vrij veel)

Weetje wat het is met dit soort auto's in zulke prijsklasses, je moet er een beetje geluk mee hebben en op goed vertrouwen een auto kopen. Maar je moet er vooral niet teveel aan doen of laten doen. Als je in 1 jaar al reparaties hebt die hoger zijn dan de aanschafwaarde van de auto dan ben je echt heel verkeerd bezig, dan had je van tevoren dus al net zo goed voor 2-2.500 een andere auto kunnen kopen..

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 09-04-2017 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Als je gekocht hebt bij autohandelaar is die verplicht van 1 jaar garantie op onderdelen te geven. (Niet op slijt onderdelen als remmen en banden ofso natuurlijk. Staat er niks vermeld op de aankoop documenten, dan is de verkoper verplicht om 2 jaar te geven.

Vandaar dat een iets duurdere wagen bij de dealer ook zijn voordelen kan hebben :)

//NVM zie dat de regelgeving in NL serieus verschilt op dit gebied met België :(

[ Voor 10% gewijzigd door SadisticPanda op 03-04-2017 23:31 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

http://www.autogeschieden...-een-tweedehands-auto.htm

In de praktijk hebben auto's in deze prijsklasse garantie tot aan de poort :)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 02:01
Zoveel koelvloeistof raak je niet kwijt door (alleen) een lekke koppakking. Dat zou je toch echt witte rook gaan zien. Ik wil niet zeggen dat de garage liegt, je koppakking kan inderdaad een beetje lek zijn.

Controleer alle koelvloeistof slangen. Zoals hierboven al is gezegd, zal het liggen aan je heater matrix / heater core. Het deel wat (tevens) zorgt voor de warme lucht in je auto. Het kunnen ook de slangen zijn naar de matrix. Het is een schijterij om dat te vervangen omdat het zo ontoegankelijk is, of je zou een bypass moeten maken zodat koelvloeistof niet maar langs die matrix gaat (dan heb je ook geen warme lucht meer in je auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Koelsysteem laten afpersen!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dis kan niet anders als de kachel zijn. liters verliezen door je motor dan moet je motor letterlijk vol met koelwater staan...... of je met elke dag een gigantische rookgordijn leggen als de motor ook maar iets warm is.

Met een natte vloer bij bijrijderskant is de kachelradiator de grootste verdachte, echter steeds doorrijden zo met de weinig vloeistof in de motor kan wel op korter termijn een kapotte koppakking veroorzaken, als hij niet al flink geleden heeft van de steeds met te weinig vloeistoffen rijden.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Stoppen met rijden! Kan me niet voorstellen dat je motor het fijn vind met te weinig koelvloeistof te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-08 20:16
Laat zoals gezegd de kachelradiator even checken,die kan weleens lekken. Dat (koelvloeistof) ruik je meestal binnen als het net begint

[ Voor 19% gewijzigd door mennoza op 04-04-2017 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 22:46

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

donny007 schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:57:
[...]

Bij veel auto's moet het dashboard eruit om die te inspecteren/vervangen, dat is een tijdrovend klusje.
Ruikt het zoet in de auto (koel vloeistof) ? Zijn de matten in de auto niet nat ? Ik had hetzelfde met een Ford Sierra en daar bleek idd een een breuk in de leiding van de kachelradiateur te zijn.
Ik heb hem toe zelf vervangen (halve dashboard lag eruit) en bijrijders stoel eruit omdat ik er dan beter bij kon.
Uiteindelijk bleek het een scheurtkje van nog geen halve cm maar omdat er druk op staat loopt het er sneller uit dan je denkt ;(

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 15:06
Vroegah een golf 2 gehad met een soortgelijk probleem en dat was inderdaad de verwarming onder het dashboard. Ik heb toen bij de halfords zo'n potje met radiator-dichter gekocht en dat erin gedaan. Werkte prima!

Maar, gezien je echt liters verliest lijkt me dat het gat veel groter is en daardoor niet even te dichten is met zo'n flesje, maar het is goedkoper dan vervangen van alles in/onder je dashboard.

Lijkt me trouwens ook dat je wat moet horen als je zoveel verlies hebt. Sissend geluid onder je dash of iig druppelend geluid. Ik zou je koelvloeistof afvullen en dan stuk rijden (warm worden) en dan even op een stille plek luisteren of je wat hoort lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik sluit me aan dat het waarschinlijk de kachel in je dasboard is. Zoveel koelvloeistof moet wel witte rook geven. Maar om er zeker van te zijn dat het geen lekkage van je deur rubbers oid is, zou ik ff zeker eeten of het koelvloeistof is, moet beetje gekleurd zijn, beetke vettig voelen in de vingers en zoet ruiken. Eventueel drupje tegen tong, maar niet doorslikken en goed naspoelen met water.

Echter nu de vraag of het de moeite waard is om te repareren; als je het niet zelf gaat doen, zou ik de auto wegdoen; ja je gooit een hoop geld weg, maar een 1.2 met kleine 200k gaat geen 300k mee zonder problemen. Als het waar is dat de snuffelaar daarnaast uitlaatgassen heeft gemeten dan begint je koppakking ook te lekken.

Wat je nog kunt verwachten aan deze auto als dat nog niet gedaan is; ophanginging (stab stangen, schokdempers, veerschotels, rubbers), roestige remleidingen, etc etc. je zult alleen maar meer gaan vinden....

Ik kan het je niet kwalijk nemen hoor (men maakt misbruik van de geringe kennis van de consument) maar 1150 euro voor een 16 jarige kleine auto met die km's en zo'n naaimachine motor was op zijn zachtst gezegd niet goedkoop.....

Ik denk dat dit het moment is om de auto los te laten en je verlies te nemen en op zoek te gaan naar of dezelfde soort auto, maar dan voor 500 euro, of iets meer betalen voor een auto met goede onderhoudshistorie en eventuele bovag garantie.

Of de schroevendraaier inde hand nemen en zelf dashboard eruit bouwen. Veel heb je niet te verlizen en ongetwijfeld dat er tutorials online zijn hoe je hem uitbouwt (ik heb het gedaan met mijn auto, goed te doen in weekendje, voor eerste keer. Met hulp en kennis zelfs in paar uurtjes)......

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 04-04-2017 13:37 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Doe weg dat ding en spaar even door voor een jongere auto [bv 2010 ->], die oude gebakkies [1-9-9-9 :7 ] kunnen met onderhoud, onderaan de streep net zo duur zijn als die jongere auto

[ Voor 6% gewijzigd door Majin Buu op 04-04-2017 14:03 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:46
Oudere auto's hebben eenmaal meer kans op kuurtjes. Helemaal met die KM stand.
Je hebt nu al bijna meer uitgegeven dan dat hij waard is. ( daarnaast vind ik zelf 1150 voor een clio uit 1999 met die KM stand veel geld, maar dat is een ander verhaal )

Van de dealer zou ik ook niet veel van verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door corporalnl op 04-04-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Majin Buu schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:02:
Doe weg dat ding en spaar even door voor een jongere auto [bv 2010 ->], die oude gebakkies [1-9-9-9 :7 ] kunnen met onderhoud, onderaan de streep net zo duur zijn als die jongere auto
Van iets meer dan 1000 euro naar iets van 8-10.000 euro lijkt me ook niet bepaald een realistisch advies.

Opzicht zijn zulke oudere auto's geeneens zo'n probleem maar ik zou dan ook voor een auto gaan waar je een goed gevoel bij hebt, facturen aanwezig zijn en liefst met een wat lagere km stand. Die renault clio's en peugeot 206's zijn verder prima beginner's auto's.

Wat gewoon belangrijk is ook is goed kijken naar de auto, de staat van buiten wil al veel zeggen over de vorige gebruikers zoals veel krassen en deuken etc of juist heel erg weinig. Desnoods even eronder gaan liggen om te kijken of ie droog is en bijv de uitlaat er nog goed uit ziet (rotten vaak door bij die oudere auto's).Tevens kun je via zomoto.nl gratis kijken hoeveel eigenaren en hoelang deze eigenaren de auto hebben gehad, ook dat wilt vaak ook wel wat zeggen. Als de auto een 3-5 eigenaren hebben gehad die de auto allemaal 3-5 jaar of langer hebben gehad is dat toch wel een goed teken, als de auto 10 eigenaren heeft gehad waar er meerdere bij zitten die het nog geen jaar met de auto hebben volgehouden weet je vaak ook al dat je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Scrtz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:16:
[...]

Van iets meer dan 1000 euro naar iets van 8-10.000 euro lijkt me ook niet bepaald een realistisch advies.

Opzicht zijn zulke oudere auto's geeneens zo'n probleem maar ik zou dan ook voor een auto gaan waar je een goed gevoel bij hebt, facturen aanwezig zijn en liefst met een wat lagere km stand. Die renault clio's en peugeot 206's zijn verder prima beginner's auto's.

Wat gewoon belangrijk is ook is goed kijken naar de auto, de staat van buiten wil al veel zeggen over de vorige gebruikers zoals veel krassen en deuken etc of juist heel erg weinig. Desnoods even eronder gaan liggen om te kijken of ie droog is en bijv de uitlaat er nog goed uit ziet (rotten vaak door bij die oudere auto's).Tevens kun je via zomoto.nl gratis kijken hoeveel eigenaren en hoelang deze eigenaren de auto hebben gehad, ook dat wilt vaak ook wel wat zeggen. Als de auto een 3-5 eigenaren hebben gehad die de auto allemaal 3-5 jaar of langer hebben gehad is dat toch wel een goed teken, als de auto 10 eigenaren heeft gehad waar er meerdere bij zitten die het nog geen jaar met de auto hebben volgehouden weet je vaak ook al dat je op moet letten.
Auto van 10k is idd overdreven. Maar ik sluit me wel aan dat 1150 voor een Clio uit 1999 met 185.000 op de teller te duur is. ( of in ieder geval grote kans op onderdelen die vervangen moet worden slijtage etc ) Alleen al door de KM stand zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Niet online
Scrtz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:16:
[...]
Niet realistisch? voor 1800 heb je een Alto uit 2010 met 65K km

en voor 2850 een i10 uit 2010 met 98K

[ Voor 13% gewijzigd door Majin Buu op 04-04-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
EdwardSprey schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:37:
Dit is *knip*, lang verhaal kort, kappotte waterpomp + leidingen meteen distributieriem erbij laten doen, en oja.. ze vonden ook een olie lekkage 676,- eurie weg.

Hierna besloten wij niet meer bij een dealer garage te gaan want dit is simpel weg teveel geld
Waterpomp, leidingen, distributie, en een olilekkage, en dan onder de 1000 euro klaar?
Top!

Natuurlijk wel duur in verhouding tot de aanschaf, maar dat heb je nu eenmaal met auto's van 17 jaar oud.

Nu was het dus een privé vijvertje geworden onder de stoel...

Nu de vraag de dealer met de snuffelaar heeft niet gemerkt dat er een plas of koelvloeistof lekte in de auto.

Zou het kunnen zijn sinds er ook geen andere symptomen zijn dat het niet de koppakking is maar radiateur?
Natte vloermatten? Dat is de kachelradiateur. Dat moet een opluchting zijn als je voor de cylinderkop vreesde. Wel zorgen dat je altijd voldoende water in je auto hebt zitten en nooit de temperatuur laat oploipen (of juist omlaagzakken, hangt van d epositie van de thermostaat af). Anders heb je straks ook nog die kop.

[ Voor 0% gewijzigd door deepbass909 op 10-04-2017 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:57
Die prijs klopt nooit. Als het legit is, stap ik zo in de auto om dat ding te kopen.

Vermoed dat het een scam en/of typefout is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 04:32
Wat vrijwel de helft is van alle andere aangeboden Alto's vanaf dat bouwjaar, en dan heb je zelfs nog minder KM's op het blok dan de duurdere aanbiedingen. If it sounds too good to be true..
Alto is wel een mooi voorbeeld. Prima gebakje voor een goede prijs, maar denk wel aan 3000-4000€ ipv €1800.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 04-04-2017 14:31 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Lage KM stand + goedkope prijs? Dan is er wat aan de hand met deze auto ( lees te mooi om waar te zijn ).

Gemiddeld moet deze auto 4000-5000 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Niet online
Dus wie zegt dat TS gelijk 10K uit moet geven, ik niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Majin Buu schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:32:
Dus wie zegt dat TS gelijk 10K uit moet geven, ik niet hoor...
Nee maar kom wel met realistische voorbeelden. En niet met auto's van die te mooi om waar te zijn zijn.
Dan koop je een auto met problemen waar TS nu ook last van heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 04-04-2017 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Maar het is dus een lekkende leiding of kachelradiator.

Zo'n radiator heb je voor een paar tientjes op de sloop. Reken er alleen wel op dat een monteur een halve dag werk heeft om dat kreng te vervangen. Is vaak compleet onbereikbaar.

Al zou ik wel een andere garage zoeken dan eentje die denkt dat er een liter per dag door je koppakking kan lekken zonder dan je motor vastloopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Niet online
Ik heb er een 2e bijgeplaatst, zie mijn 1e post.
corporalnl schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:34:
[...]
En niet met auto's van die te mooi om waar te zijn zijn.
Dan koop je een auto met problemen waar TS nu ook last van heeft.
Heb je hm al bekeken & getest dan? doe je snel zeg :+

[ Voor 77% gewijzigd door Majin Buu op 04-04-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wat een paupergarage sorry hoor. Basiskennis, verdenk je lekkende koppakking dan compressie meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Majin Buu schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:35:

[...]

Heel simpel. Gemiddelde prijs bekijken met verschillende auto's. daar zie je al een verschil van 2-3k.
Zelfs die uit 2009 zijn 4000-5000.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:43
Compressiemeting laten doen en als dat allemaal goed is zelf het dashbord eruit halen en kijken of je het lek kunt vinden. Het klinkt moeilijk maar een dashbord eruit halen is niet moeilijk maar kost gewoon veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

sugarlee89 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:38:
Wat een paupergarage sorry hoor. Basiskennis, verdenk je lekkende koppakking dan compressie meting.
Compressie kan nog prima zijn met een lekke koppakking. Ligt er helemaal aan op welk punt hij gaat lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Majin Buu schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:35:

[...]

Over het algemeen zijn die "net weg" als je komt, maar wil hij je wel graag zijn andere auto's laten zien :P
Je kunt heel veel geluk hebben, maar over het algemeen zijn ze met ee nreden zo goedkoop !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:23
Zelf proberen te fixen en anders afschrijven, je hebt al te veel geld in zo'n oude probleem auto gestopt. Ik heb dezelfde gehad, Clio uit 1998, bak ellende was het :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik heb niet heel de thread gelezen, maar op basis van je eerste post klinkt het niet dat je een lekkende koppakking hebt. Een koppakking lekt namelijk bijna nooit naar buiten maar mengt je olie met je koelvloeistof waardoor beide hun functie niet meer doen. Dan krijg je inderdaad oververhitting problemen na verloop van tijd en grote kans op vastlopers.

Zelfs als je koppakking goed lek is lekt die nooit genoeg dat je liters koelvloeistof kwijt raakt, en al helemaal niet onder de passagiersstoel terechtkomt. Er zit namelijk nog een schutbord tussen de motor- en de passagiersruimte, daar komt natuurlijk geen vloeistoffen langs.

Heb je überhaupt al eens onder de auto gelegen en gekeken waar het nat is onder de auto? Het is ook makkelijk te zien als je koppakking lekt, dan loopt er vanaf daar vloeistof langs je motorblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
10k was misschien wat overdreven ja, maar met auto's komen die alsnog het 4-5 voudige kosten noem ik nog steeds niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Radiant schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:44:
[...]

Compressie kan nog prima zijn met een lekke koppakking. Ligt er helemaal aan op welk punt hij gaat lekken.
Idd. Als je een lekke koppakking vermoedt, moet je het koelsysteem onder druk zetten. Dan kom je er gauw genoeg achter of het lekt, en ook meteen wáár het lekt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:53
@EdwardSprey, wat is je precieze doel met dit topic ? Naast een hoop rant over kosten is het bar lastig om op basis van dit soort informatie een diagnose te doen. Overigens, die kachelradiator vind ik wel aannemelijk klinken.
einde 2016 kregen we opeens dat de motor zijn temperatuur te warm werd, ik de garage gebeld kon gelukkig meteen langs komen.
Dit is {naam garage}, lang verhaal kort, kappotte waterpomp + leidingen meteen distributieriem erbij laten doen, en oja.. ze vonden ook een olie lekkage 676,- eurie weg.
Wat heet 'weg' in dit geval ? Een kapotte waterpomp kan inderdaad een oorzaak zijn van verdwijnende koelvloeistof, juist als je geen lekke koppakking hebt (weet je of de garage de compressie heeft gemeten ?)
Je vindt dit teveel geld voor het uitgevoerde / geleverde of had je minder willen uitgeven ?
daarna kwam de keuring jan 2017, deze viel gelukkig redelijk mee maar toch remblokken achter, afstellen nieuw luchtfiltertje bla bla bla 280 eurie weg.
Remblokken zou ik niet op bezuinigen. Luchtfiltertje doet voor de APK volstrekt niet ter zake. Om op 280 euro te komen moet het heel veel dure 'bla bla bla' geweest zijn.
Zelf hebben we tussendoor met iemand die dezelfde auto had tijdje terug een nieuw oliefiltertje erin gedaan met olie verversen en nieuwe bougies. +/- 50 eurie.
Prima toch ? Staat compleet los van het issue, behalve dat het misschien bijdraagt aan jouw gevoel dat de auto teveel geld kost.
NU het probleem van feb 2017 het koelvloeistof niveau zakt dusdanig na +/- 20km rijden is er 1 liter koelvloeistof weg.
Is het probleem na de vorige reparatie opgelost geweest ? Zoals het nu is klinkt dit ernstig genoeg.
Ik dacht op dit moment wie weet is er iets mis met die reparatie van de dealer garage {weer de naam van de garage}.
Waarom dacht je dat ? Hoe lang had het al weer goed gewerkt ?
-geen witte rook
-geen witte smurrie of verdunde olie op de meet stok en onder de dop.
Lijkt me inderdaad eerder een lek in het koelsysteem dan een lekke koppakking.
ze hebben tot nu toe het thermostaat huis vervangen en de thermostaat zelf?
De temperatuursensor zit ergens in het koelsysteem. Als die sensor lekt kun je inderdaad koelvloeistof verliezen. Dat zou dan wel redelijk duidelijk geweest moeten zijn, als er in een half uurtje een liter langs komt moet je daar nattigheid zien.
Ziedaar: daar blijft dus je koelvloeistof.
Zo'n snuffelaar kijkt of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten. Het is geen speurhond die op zoek gaat naar kwijtgeraakte koelvloeistof :+
De radiateur zit vooraan achter de grille, dan komt je koelvloeistof niet bij je bijrijdersstoel terecht ;)
Deze wordt overigens op dit moment vervangen bij de garage met slangen.
Ik zou het eerder zoeken in de kachelradiator voor je weer teveel geld steekt in iets wat helemaal de oplossing niet is 8)7
Want ik vraag me af hoe accuraat is zo'n snuffelaar
Nou, hou vooral in de gaten wat het ding doet, het is geen zoekmachine voor kwijtgeraakte koelvloeistof ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Carpento op 04-04-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:12
Majin Buu schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:02:
Kunnen ja, maar een nieuwere auto geeft ook geen garantie.

Toevallig in mijn vriendengroep hebben we in één jaar:
- VW Golf ca. 2012 met kapotte DSG bak
- VW Golf ca. 2010 die na verkoop retour kwam omdat de teller 100k terug gedraaid bleek
- Audi A5 ca. 2010 met complete blokrevisie vanwege olieverbruik (gelukkig coulance vanuit Audi)
- Suzuki Grand vitara 2009 inmiddels complete blokrevisie en nog niet goed

Daarentegen heb ik een Peugeot 205 uit 1997, inmiddels 270k kilometer gelopen en 6 jaar geleden gekocht met 180k km voor €500,- (heb inmiddels een andere auto maar de 205 nog als 2e auto)

Conclusie, je moet gewoon een beetje geluk hebben. Daarnaast liever een auto van €500,- en loop of sloop dan één van €1.500,- waar je eigenlijk net weer geen afscheid van kan nemen. Oja, en realiseer je gewoon dat autorijden (gemiddeld) veel geld kost, meer dan de meeste mensen beseffen.

P.s. bij mijn 205 heb ik ook een lekke koppaking gehad. Destijds zelf vervangen (studententijd), daarna ook de kachelradiator nog vervangen omdat er weinig warmte vanaf kwam. Verder technische adviezen zijn allemaal wel gegeven geloof ik dus bemoei ik me niet mee :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
Klinkt als een VAG probleem en een uitzondering voor een Suzuki. 205 is basic, zit niets op wat stuk kan, behalve roest aan alle kanten.

OT: Kachelradiator/matrix is te gemakkelijk te vervangen, kost alleen veel tijd. Waarschijnlijk is het zelf goed te doen, mocht je een beetje handig zijn en 1 linker & 1 rechterhand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
evjatar schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:09:
Klinkt als een VAG probleem en een uitzondering voor een Suzuki. 205 is basic, zit niets op wat stuk kan, behalve roest aan alle kanten.

OT: Kachelradiator/matrix is te gemakkelijk te vervangen, kost alleen veel tijd. Waarschijnlijk is het zelf goed te doen, mocht je een beetje handig zijn en 1 linker & 1 rechterhand hebben.
Ik denk dat het meer toeval is, alle jong occasions hebben net zo goed kans op kostbare problemen, ook al is de kans op de standaard slijtagedelen kleiner.

Bij een auto heb je een grotere kans op hogere onderhoudskosten, daarentegen heb je gegarandeerd een lagere afschrijving. Gemiddeld weet ik vrij zeker dat oudere auto's de financiële vergelijking zullen winnen. Echter voelt xx€ uitgeven aan onverwacht onderhoud veel pijnlijker dan xx€ die je uitgeeft aan een nieuwe auto (afschrijving).

Om die reden vind ik een advies om maar standaard voor een nieuwere auto te gaan gewoon onjuist. Ik zou eerder zeggen reserveer sowieso minimaal €0,05/km voor onderhoud en bedenk vooraf duidelijk je eigen grenzen wat wel en niet verstandig is om uit te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 04-04-2017 17:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Laatst online: 09-09 11:17
Jong occasions met complete motorrevisies, hoog olieverbruik en gereviseerde motoren klinkt niet als een compleet geteste en uit ontwikkelde auto. Na 5-7 jaar een volledige motorrevisie bij een auto van minimaal 50k? Dat noem ik niet normaal.

Elke auto heeft kans op onderhoudskosten, bij jong-occasions en duurdere auto's zijn de onderdelen gewoon een stuk duurder, inclusief het uurloon van de "professional" achter de dopsleutels en achter het scherm. Daarnaast heeft de hele downsizing trend, milieu-eisen en elektronische opties een hoop problemen opgeleverd (en nog steeds).

Een oudere auto, volledig afgeschreven en niet te geavanceerd wint de vergelijking op z'n sloffen. Bij een 20 jaar oude toyota starlet met 170k op de teller (zoals ik heb) kost de koppeling 120 euro + 400 euro arbeidskosten. Bij onze Volvo uit 2005 kost dit minimaal 3 keer zoveel, dubbelmassa vliegwiel, koppeling & een stuk meer arbeidskosten.

Een kachelradiator voor een Clio is vrij goed verkrijgbaar, ik gok dat er voor de radiator zelf ongeveer € 40 eur betaald zou moeten worden. Inclusief een dagje klussen met een handige Harry a 15,- voor een krat bier en wat koelvloeistof is het zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:13
Zebby schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:50:
Zelf proberen te fixen en anders afschrijven, je hebt al te veel geld in zo'n oude probleem auto gestopt. Ik heb dezelfde gehad, Clio uit 1998, bak ellende was het :(
Als TS zelf niet handig is, is het ook niet slim om een dergelijke auto te kopen, en al helemaal niet eentje met die kilometerstand. Gewoon een (klein) betaalbaar Japannertje kopen die er nog redelijk netjes uitziet. Dan is de kans op grote beurten en andere vage dure problemen veel kleiner. Hierdoor zal regulier onderhoud (vloeistoffen, accu etc) voldoende zijn. Omdat je dat makkelijk zelf kunt bespaar je een hoop geld, en als je een beetje slim koopt schrijf je er weinig tot niets op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Het probleem is dat je al heel wat geld in hebt gestopt in een oude auto. Moet je niet doen, achteraf gezegd doet dat natuurlijk pijn.

Als ik je verhaal zo lees zit er een lek bij de warmtewiselaar in je dashboard. Meestal is dat nogal een goede om er een nieuwe in te doen omdat de hele dashboard eruit moet. Kost meer arbeid dan de onderdelen.

Misschien de optie om de leidingen naar de warmtewisselaar af te doppen (of bypass in en uitgang) en zo nog een eindje door te rijden. Ramen kunnen dan wel beslaan bij vochtig weer maar met airco (denk dat die auto dat niet heeft) aan valt het nog te compenseren..

Maar, mijn advies zou toch zijn om beter een ander auto kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Tsja, 18 jaar oud, bijna 2 ton op de teller en dan ook nog Frans (wat niet altijd iets wil zeggen, maar bij 15+ jaar oud moet je daar toch even 2x over na denken...).

Ook lijkt het alsof ieder dubbeltje die je uitgeeft aan een auto te veel is. Een auto slijt, een oudere auto heeft meer gesleten en er gaat dus meer kapot, simpel. Waterpomp, distributieriem en "olielekkage" (wat ze daar hebben gedaan kan ik natuurlijk niet weten) voor 675 vind ik persoonlijk niet duur. De rest klinkt ook absoluut niet absurd. Wil je niets uitgeven aan onderhoud, moet je lekker gaan leasen of een nieuwe auto kopen met garantie en onderhoudscontract.

Vind je dat te duur, dan heb je 2 keuzes: of zelf de handen uit de mouwen en zelf het onderhoud doen OF gewoon lekker gaan fietsen.

Om terug te komen op je Clio: ik zou hem zelf wegdoen. Ik kan natuurlijk niet in je budget kijken, maar afgaand op je topic start denk ik niet dat het budget heel hoog is. Ik zou even doorsparen en voor rond de 2.5k gaan kijken naar een veel jongere instap-auto (Alto, i10, etc...) van 2010 of nieuwer. Geeft absoluut geen garantie dat je geen kosten gaat maken na aanschaf, maar geloof mij maar: de verwachte kosten van oudere auto's (vooral van je Clio) zijn VEEL hoger over een periode van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3836/33801747455_c053805df8_c.jpg

Beginnen we weer met Renault te bashen? Jeetjemina zeg!

Renault Clio 1.2 8V phase 2 uit 2001 met 188.000 km op de teller, heerlijke auto en nog lang niet op, hij heeft zelfs zijn originele vermogen nog!

Kachelradiateur zal het hoogstwaarschijnlijk zijn, het dashboard is er vrij simpel uit te halen maar het is wel een tijdrovend klusje, op het forum van de Clioclub staat een zeer complete how-to hoe je het dashboard uit elkaar haalt. En daarna wijst de rest zich vanzelf.

Met dit soort auto's moet je deze klusjes zelf doen dan rijd je heel goedkoop, de rest is regulier onderhoud en slijtageonderdelen en deze heb je ook met moderne auto's. Heb je inderdaad een reparatie zoals een koppakking of een koppeling is het tijd een andere te zoeken en opnieuw te beginnen. Tenzij je het zelf kunt natuurlijk want de prijzen voor onderdelen zijn lekker laag. ;)
OverSoft schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:09:
Geeft absoluut geen garantie dat je geen kosten gaat maken na aanschaf, maar geloof mij maar: de verwachte kosten van oudere auto's (vooral van je Clio) zijn VEEL hoger over een periode van 3 jaar.
Dat geeft inderdaad geen reactie en de rest is absurd, een distributieriem met waterpomp en spanners koste mij 3 uur werk en 180 euro in onderdelen, met andere woorden, 180 plus 3 x 55 euro als je het uitbesteed is geen geld. Het blok is zo ontzettend simpel!
En zo zijn er meer dingen die bij een modernere auto met milieumaatregelen veel sneller stuk kan gaan dan bij een oud gebakje, ook een benzine auto heeft tegenwoordig een EGR klep. Ja je moet soms ff op onderzoek uit maar dat is met een beetje gezond verstand en google zo moeilijk nog niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Nico_GTR op 04-04-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 13:26
t_captain schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:28:
[...]

Waterpomp, leidingen, distributie, en een olilekkage, en dan onder de 1000 euro klaar?
Top!

[...]
Dit. Distributie alleen bij mijn clio 2 phase II is ook rond de 500 euro.
6.4 bezine verbruik met een Clio phase II 1.2? Ik zit op 5.6 met een 1.6 :S

[ Voor 31% gewijzigd door Biersteker op 04-04-2017 23:28 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Biersteker schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:21:
[...]

6.4 bezine verbruik met een Clio phase II 1.2? Ik zit op 5.6 met een 1.6 :S
Ik heb een vroege versie,06-2001, een van de eerste phase 2's in Nederland, en derhalve heeft die geen boordcomputer, Maar 6.4 is inderdaad wel mijn benzineverbruik per 100 km.

Vind 5.6 toch ook wel behoorlijk knap eigenlijk. Goed gedaan! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Aapie op 04-04-2017 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 11:56
Dit is de pest van oude auto's. Ga je geld uitgeven om te blijven rijden of 'spaar' je voor een jongere auto zonder garantie die wel 100% goed is? "Is het dat waard?" is de vraag bij iedere reparatie en beurt. Daar tegenover staat: "Heb je voor al die kosten een (tijdelijk) probleemloze auto?".

Ik heb zelf een Clio 2 1.2l benzine uit 1998 gehad, mijn eerste auto, 120.000 km op de teller. Best een leuke auto, veel kilometers mee gemaakt en veel uitgegeven om te kunnen blijven rijden. O.a. riem, waterpomp, stuurkolom manchet, lager, stabilistatiestang, kachelradiateur, ook nog eens een schade gereden. Uiteindelijk weggedaan wegens olieverbruik en tikkende kleppen. Dat wil niet zeggen dat al dit soort Clio's niet zo denderend zijn. Algemeen advies is geloof ik; meer kilometers = neem een zwaardere motor voor minder gezeur.

Plas onder de bijrijdersstoel kan maar 1 ding zijn zoals hierboven al staat: de kachelradiator zit daar achter het dashboard en daar gaat koelvloeistof doorheen. Radiator vervangen heb ik ook moeten laten doen (verstopt) en het zit inderdaad op een vervelende plek waardoor je veel arbeidskosten kwijt bent. Radiator zelf is niet zo duur maar de uren zijn de killer.

Het zal een paar honderd euro kosten om te repareren.

Als je vertrouwen hebt in rest van de staat van de auto dan zou ik dat doen, anders weg doen.

Het loont om bij verschillende garage's te informeren wat dat moet kosten. Merkgarage lijkt duurder maar geeft ook extra's; bijvoorbeeld een Renault garage geeft (dacht ik) standaard 1 jaar garantie op de reparatie, bieden pechhulp aan (maar ben je al voor verzekerd waarschijnlijk) en geven (afhankelijk van het filiaal...) korting op onderdelen voor oudere auto's.

Zelf doen kan ook maar geeft weer hele andere problemen (kennis, tijd, handigheid, onderdelen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Nico_GTR schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:12:
[afbeelding]

Beginnen we weer met Renault te bashen? Jeetjemina zeg!

Renault Clio 1.2 8V phase 2 uit 2001 met 188.000 km op de teller, heerlijke auto en nog lang niet op, hij heeft zelfs zijn originele vermogen nog!
Ondertussen brandt er wel een storingslampje op je dashboard :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Radiant schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:05:
[...]

Dat kost me 1 euro en 1 uurtje om op te lossen, maar vergeet ik steeds. Maar klopt, airbagstoring vanwege de stekker onder de stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Met dit soort auto's moet je deze klusjes zelf doen dan rijd je heel goedkoop, de rest is regulier onderhoud en slijtageonderdelen en deze heb je ook met moderne auto's. Heb je inderdaad een reparatie zoals een koppakking of een koppeling is het tijd een andere te zoeken en opnieuw te beginnen. Tenzij je het zelf kunt natuurlijk want de prijzen voor onderdelen zijn lekker laag. ;)
Niet iedereen kan of wil zelf zijn onderhoud doen. Daarnaast is je eigen tijd ook wat waard. Dus tenzij je echt niks te doen hebt, of je vindt het leuk, dan kan ik me voorstellen dat je het ding naar de garage brengt.
Dat geeft inderdaad geen reactie garantie en de rest is absurd, een distributieriem met waterpomp en spanners koste mij 3 uur werk en 180 euro in onderdelen, met andere woorden, 180 plus 3 x 55 euro als je het uitbesteed is geen geld. Het blok is zo ontzettend simpel!
En zo zijn er meer dingen die bij een modernere auto met milieumaatregelen veel sneller stuk kan gaan dan bij een oud gebakje, ook een benzine auto heeft tegenwoordig een EGR klep. Ja je moet soms ff op onderzoek uit maar dat is met een beetje gezond verstand en google zo moeilijk nog niet.
De prijs die je bij een garage voor onderdelen betaald is niet dezelfde die je betaald als jij die ergens gaat halen. Daar zit een verdienmodel in, niet alleen loon kosten worden betaald... 650 euro is gewoon een erg nette prijs voor dat werk, ongeacht wat het kost als je het zelf doet. Dan moet je het zelf maar doen als je het zo duur vindt, simpel.

Dat een blok simpel is, wil niet zeggen dat hij betrouwbaar is. Het omgekeerde geldt ook voor blokken die erg geavanceerd zijn (geavanceerd wil niet zeggen onbetrouwbaar). Daarnaast zijn blokken van "instappers" niet bepaald moeilijk, maar meestal gebaseerd op bewezen technologie, i10's, Alto's en andere van dat soort bakjes zijn gewoon mega betrouwbaar, maar pech hebben kan altijd.

Maargoed, het is aan de TS zelf om te bepalen wat hij doet natuurlijk. Al betwijfel ik of hij uberhaupt het topic nog leest, aangezien dit zijn eerste en enigste post hier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor zoiets, vooral in combinatie met de leeftijd, heb ik maar één advies, dat is enkele reis sloperij.
Wellecht haalt hij die afstand nog net en dan krijg je er misschien nog de schrootprijs voor, wat vrijwel uitgesloten is als de sloper hem moet komen ophalen, want dan kost het je een flink bedrag. Sneu? Natuurlijk, maar met alsmaar kosten op kosten heb je het zo te lezen ook wel gehad en het lijkt er op dat dit toch wel de toekomst voor zo'n wrak is. Geen enkel garagebedrijf is een filantropische instelling, hoe geschikt zo'n bedrijf op zich ook mag zijn in z'n reparatiekosten.

En inderdaad, voor die prijs waarvoor je hem hebt gekocht, restwaarde van een nog rijdende auto, kun je ook onmogelijk iets verwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[afbeelding]
Ja dat is wel te hopen. Dat was uit de fabriek al niet zoveel :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scrtz
Wat ik altijd zo jammer vind is dat er in de automotive sector zoveel meningen en steekproeven geschreeuwd worden alsof het feiten zijn, alles wordt maar over een kam gescheerd. Het enigste wat je hoort is:
'Alle VAG auto's zijn slecht'
'Alle franse auto's zijn slecht'
'Nieuwe auto's zijn onbetrouwbaar'
'Oude auto's zijn rijp voor de sloop'

En alle tegenhangers en andere alternatieven die je maar kunt verzinnen. Echter als je dan doorvraagt aan een persoon die zulke uitspraken doet kom je erachter dat die zijn mening heeft gebaseerd op net die ene 3 rampverhalen die hij kent of die 2 broers van hem die toevallig een VAG auto hebben (gehad) met weet ik wat voor problemen.

Uiteindelijk vormt dit een mening dat een heel merk of een hele afkomst qua fabrikant als 'slecht' wordt gezien. Rampverhalen hoor je altijd het meeste en het is gewoon een kwestie van pech hebben dat net jij diegene bent met een maandagmorgen model. Als er op bijv 1 miljoen verkochte auto's van merk X 10.000 slecht zijn dan is dit alsnog nog maar 1% van het totaal, dat betekent dat die overige 99% gewoon goede auto's zijn. Maar je hoort natuurlijk eerder al die rampverhalen en zeker met 2e hands auto's wordt de hele vergelijking en steekproef ook vrijwel hopeloos om te voeren omdat je vaak tot nooit toch niet weet wat de vorige eigenaar/eigenaren allemaal hebben uitgespookt met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
OverSoft schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:10:
[...]

Niet iedereen kan of wil zelf zijn onderhoud doen. Daarnaast is je eigen tijd ook wat waard. Dus tenzij je echt niks te doen hebt, of je vindt het leuk, dan kan ik me voorstellen dat je het ding naar de garage brengt.

[...]

De prijs die je bij een garage voor onderdelen betaald is niet dezelfde die je betaald als jij die ergens gaat halen. Daar zit een verdienmodel in, niet alleen loon kosten worden betaald... 650 euro is gewoon een erg nette prijs voor dat werk, ongeacht wat het kost als je het zelf doet. Dan moet je het zelf maar doen als je het zo duur vindt, simpel.

Dat een blok simpel is, wil niet zeggen dat hij betrouwbaar is. Het omgekeerde geldt ook voor blokken die erg geavanceerd zijn (geavanceerd wil niet zeggen onbetrouwbaar). Daarnaast zijn blokken van "instappers" niet bepaald moeilijk, maar meestal gebaseerd op bewezen technologie, i10's, Alto's en andere van dat soort bakjes zijn gewoon mega betrouwbaar, maar pech hebben kan altijd.

Maargoed, het is aan de TS zelf om te bepalen wat hij doet natuurlijk. Al betwijfel ik of hij uberhaupt het topic nog leest, aangezien dit zijn eerste en enigste post hier is...
Tsja ik vind het leuk, is absoluut geen straf.

Oh wacht dus ik mag ook de inkoopsprijs die ik daadwerkelijk heb betaald hier neer zetten? Dan word het nog minder! ;) Dan hebben we het over 120 euri's! De garage rekent 180 aan de klant voor dat specifieke pakket van Valeo.

Nee dit is gewoon van oudsher (D7F) een zeer sterk blok, het gaat echt niet daaraan liggen daarom lees ik het ook met verbazing dat er hier word gesproken over een lekke koppakking. Als het nu een 1.4 8V uit die periode is of de 1.4 TU motor van Peugeot dan kan ik het me voorstellen, maar een D7F?

Maar ja....ik zou ook altijd een B segmenter inruilen voor een A segmenter met bakken onderstuur. Pfff die dingen willen toch niet normaal de bocht om man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Donstil schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:11:
[...]

Ja dat is wel te hopen. Dat was uit de fabriek al niet zoveel :+
True. ;) Maar toch goed dat ie het nog heeft. 59 pk en 96 Nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrtz
Nico_GTR schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:34:
[...]

Tsja ik vind het leuk, is absoluut geen straf.

Oh wacht dus ik mag ook de inkoopsprijs die ik daadwerkelijk heb betaald hier neer zetten? Dan word het nog minder! ;) Dan hebben we het over 120 euri's! De garage rekent 180 aan de klant voor dat specifieke pakket van Valeo.

Nee dit is gewoon van oudsher (D7F) een zeer sterk blok, het gaat echt niet daaraan liggen daarom lees ik het ook met verbazing dat er hier word gesproken over een lekke koppakking. Als het nu een 1.4 8V uit die periode is of de 1.4 TU motor van Peugeot dan kan ik het me voorstellen, maar een D7F?

Maar ja....ik zou ook altijd een B segmenter inruilen voor een A segmenter met bakken onderstuur. Pfff die dingen willen toch niet normaal de bocht om man!
Jij vind het leuk en jij kan het prima. Anderen kunnen het niet, willen het niet of hebben er geen tijd voor, ook prima maar zij betalen dan een stuk meer dan jij.

Het is hetzelfde met schilderen, je kunt ervoor kiezen zelf verf te kopen en 2 weken erover te doen je eigen huis te schilderen, heb je heel wat geld bespaard.

Of je huurt een schilder in die voor verf zorgt en na 2 dagen klaar is.

Het is maar net waar jij waarde aan hecht, tijd in wilt steken en wat je wel/niet leuk vind. Laat die beslissing lekker aan iedereen zelf over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Scrtz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:47:
Het is maar net waar jij waarde aan hecht, tijd in wilt steken en wat je wel/niet leuk vind. Laat die beslissing lekker aan iedereen zelf over.
Valt me inderdaad vaak op. Veel mensen (op dit forum ook) vinden dat we allemaal een oliewissel moeten kunnen doen. Alsof ik dat met m'n één jaar oude auto op de openbare parkeerplaats ga zitten doen :')

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 05-04-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
RodeStabilo schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:49:
[...]

Valt me inderdaad vaak op. Veel mensen (op dit forum ook) vinden dat we allemaal een oliewissel moeten kunnen doen. Alsof ik dat met m'n één jaar oude auto op de openbare parkeerplaats ga zitten doen :')
Puur kijken naar de prijs wat iets kost is gewoon ouderwets.

Stel een specialist kan X in 1 uur en dan kost het 50 euro. Dan kan ik dat zelf wel doen maar als ik er dan 10 uur mee bezig ben dan is dat theoretisch 5 euro per uur.

Als je het dan leuk vind om zelf te doen, prima, dan maakt het mij persoonlijk ook niet uit dat ik met iets 10 uur bezig ben.

Maar de afweging zit het in het feit of iets jou je vrije tijd waard is of niet en hoe snel je het bijv met je eigen baan oid hebt terugverdiend. iig zo bekijk ik het vaak.

Zo heb ik bijv een collega bij mijn bijbaan die dan bijvoorbeeld supertrots komt vertellen hoe die een paar tientjes heeft bespaard op een wasmachine. Allemaal leuk en aardig maar vervolgens blijkt wel dat diegene langs 10 winkels is geweest en ondertussen 3 middagen verder is. Nou wat een besparing kun je dat nog noemen zeg..

[ Voor 16% gewijzigd door Scrtz op 05-04-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Doe het zelf garage heb je tegenwoordig ook. ;)

Maar het is gewoon een natuurlijk verloop. Een auto kost altijd geld dus of je koopt een jong gebruikte of nieuwe auto en verliest daar gedurende elke kilometer geld op.
Of je koopt een goed onderhouden exemplaar wat meestal vanaf een euro of 1500 goed moet lukken en houd die bij. Ja je kan er van tijd tot tijd een reparatie van 1000 euro tussen hebben, maar dat onderdeel zoals bijvoorbeeld een koppeling is dan weer als nieuw en kan de komende xx jaar weer vooruit. Dus over de verdere kilometers schrijf je dat weer af.

Wat niet wil zeggen dat een nieuwe auto dan nooit een dergelijke reparatie zal hebben maar dat is pech! Net zoals dit.
Scrtz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:53:
[...]

Puur kijken naar de prijs wat iets kost is gewoon ouderwets.

Stel een specialist kan X in 1 uur en dan kost het 50 euro. Dan kan ik dat zelf wel doen maar als ik er dan 10 uur mee bezig ben dan is dat theoretisch 5 euro per uur.

Als je het dan leuk vind om zelf te doen, prima, dan maakt het mij persoonlijk ook niet uit dat ik met iets 10 uur bezig ben.

Maar de afweging zit het in het feit of iets jou je vrije tijd waard is of niet en hoe snel je het bijv met je eigen baan oid hebt terugverdiend. iig zo bekijk ik het vaak.

Zo heb ik bijv een collega bij mijn bijbaan die dan bijvoorbeeld supertrots komt vertellen hoe die een paar tientjes heeft bespaard op een wasmachine. Allemaal leuk en aardig maar vervolgens blijkt wel dat diegene langs 10 winkels is geweest en ondertussen 3 middagen verder is. Nou wat een besparing kun je dat nog noemen zeg..
Is een goede manier, ik ben meestal een halfuurtje langer bezig dan de garage maar ik neem dan ook wel eens de tijd om dingen nog even te smeren of te verven mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Nico_GTR schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:34:
[...]

Tsja, als je voor een dubbeltje een betrouwbare auto wil rijden, kun je niet verwachten dat hij geweldig stuurt of super snel is... Maar dit wordt een beetje een welles/nietes van je eigen auto onderhouden. Het is duidelijk dat de topicstarter dit niet wil, dus zal hij op zoek moeten gaan naar iets betrouwbaarders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Nico_GTR schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:55:
Doe het zelf garage heb je tegenwoordig ook. ;)

Maar het is gewoon een natuurlijk verloop. Een auto kost altijd geld dus of je koopt een jong gebruikte of nieuwe auto en verliest daar gedurende elke kilometer geld op.
Of je koopt een goed onderhouden exemplaar wat meestal vanaf een euro of 1500 goed moet lukken en houd die bij. Ja je kan er van tijd tot tijd een reparatie van 1000 euro tussen hebben, maar dat onderdeel zoals bijvoorbeeld een koppeling is dan weer als nieuw en kan de komende xx jaar weer vooruit. Dus over de verdere kilometers schrijf je dat weer af.

Wat niet wil zeggen dat een nieuwe auto dan nooit een dergelijke reparatie zal hebben maar dat is pech! Net zoals dit.

[...]

Is een goede manier, ik ben meestal een halfuurtje langer bezig dan de garage maar ik neem dan ook wel eens de tijd om dingen nog even te smeren of te verven mocht dat nodig zijn.
Ja klopt ook. Zo heeft een toekomstig familielid laatst zijn eigen auto gekocht, maar dat moest dan zo snel mogelijk wegens nieuwe werkgever. Natuurlijk wordt die auto dan al direct als 'krot' bestempeld enzo en is na 2-3 weken eigenaarschap al de uitlaat onder de auto gevallen.

Dan denk ik persoonlijk ook van ja komop als je wat moeite had gedaan en wat meer tijd had genomen bij het uitzoeken van je auto dan was je daar ook wss een stuk beter uit gekomen. (De auto zit echt vol deuken en krassen, iets wat in mijn optiek toch wel wat wilt zeggen over de vorige eigenaren..)

Maar goed, ik vind het persoonlijk ook geen enkel probleem om met iets 3 uur bezig te zijn als een normaal persoon het in 1 uur doet bij interesses zoals auto of IT gerelateerde handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
OverSoft schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:04:
[...]

Tsja, als je voor een dubbeltje een betrouwbare auto wil rijden, kun je niet verwachten dat hij geweldig stuurt of super snel is... Maar dit wordt een beetje een welles/nietes van je eigen auto onderhouden. Het is duidelijk dat de topicstarter dit niet wil, dus zal hij op zoek moeten gaan naar iets betrouwbaarders.
Snel is die niet, maar het stuurt wel verdomde lekker, zeker met een setje nieuwe veren. Mag ik dan TS zijn oude Clio kopen? Kan der wel wat van maken. ;)
Scrtz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:04:
[...]

Ja klopt ook. Zo heeft een toekomstig familielid laatst zijn eigen auto gekocht, maar dat moest dan zo snel mogelijk wegens nieuwe werkgever. Natuurlijk wordt die auto dan al direct als 'krot' bestempeld enzo en is na 2-3 weken eigenaarschap al de uitlaat onder de auto gevallen.

Dan denk ik persoonlijk ook van ja komop als je wat moeite had gedaan en wat meer tijd had genomen bij het uitzoeken van je auto dan was je daar ook wss een stuk beter uit gekomen. (De auto zit echt vol deuken en krassen, iets wat in mijn optiek toch wel wat wilt zeggen over de vorige eigenaren..)

Maar goed, ik vind het persoonlijk ook geen enkel probleem om met iets 3 uur bezig te zijn als een normaal persoon het in 1 uur doet bij interesses zoals auto of IT gerelateerde handelingen.
Tegenwoordig heb je zoveel websites om iets moois uit te zoeken, en desnoods als je echt goed wilt zoeken naar een auto die je 100% aanstaat dan kun je er ook voor kiezen om voor rond de 500 iets als een Daihatsu Charade te kopen of zo. Oerbetrouwbaar, en heel goedkoop.

En hoe vaker je dat doet hoe sneller het uiteindelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RodeStabilo schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:49:
[...]

Bovendien mag dit niet eens, zelfs iets basaals als het wisselen van een uitlaat is jurisprudentie van dat er een boete voor gegeven is.

E.e.a. hangt af van lokale verordening maar alles met kans op vervuiling (oliewissel dus sowieso) kan je vanuit gaan dat niet op de openbare weg mag maar ook zelfs niet zomaar op je eigen oprit. Ook het wisselen van remblokken e.d. op de openbare weg is op zijn minst discutabel.

Over de prijs van onderdelen, de theorie is natuurlijk dat de garage met korting inkoopt en daar marge op zet. Als jij zelf inkoopt heb je normaal minder korting dan de garage dus ben je een deel van het voordeel kwijt. In de praktijk zie je met internetwinkels tegenwoordig dat er vaak toch nog wel verschil in zit maar verschil kan ook zitten in kwaliteit van componenten (origineel/goede imitatie/slechte imitatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Nico_GTR schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:09:
[...]

Snel is die niet, maar het stuurt wel verdomde lekker, zeker met een setje nieuwe veren. Mag ik dan TS zijn oude Clio kopen? Kan der wel wat van maken. ;)

[...]

Tegenwoordig heb je zoveel websites om iets moois uit te zoeken, en desnoods als je echt goed wilt zoeken naar een auto die je 100% aanstaat dan kun je er ook voor kiezen om voor rond de 500 iets als een Daihatsu Charade te kopen of zo. Oerbetrouwbaar, en heel goedkoop.

En hoe vaker je dat doet hoe sneller het uiteindelijk gaat.
Ja eens, zelf spendeer ik makkelijk een paar weken zodat ik er zeker van ben dat ik ook echt elke auto die online te koop staat gezien heb. Ervaring leert ook dat zo min mogelijk details aanklikken zoals opties etc je soms toch een pareltje doet vinden. Al vaker meegemaakt dat de auto die ik uiteindelijk kocht bijv maar op een website stond zoals speurders, of dat de eigenaar/garage niet echt raad wist met de website en er dus weinig klopt van de zoekfunctie etc.

Maar nee als je de eerste de beste goedkoopste auto die op internet staat koopt dan kun je er ook niet veel van verwachten. Ik had nog wat advies gegeven en dergelijke maar daar wordt uiteraard weinig mee gedaan, dus had ik ook weinig zin om me er verder nog mee te bemoeien/adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardSprey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Bedankt voor alle reacties,

we hebben de auto vorige week maandag naar onze garage gebracht, zij hebben de radiateur kachel of wat het ook mag zijn met de slangen vervangen, hiervoor hebben wij 470 betaald... we kijken het nu aan maar toen mijn vriendin met de auto weg reed was er flink wat witte rook wat uit de uitlaat kwam.
Koude auto?

ik weet het niet, wat we wel weten, is dat we het even afwachten, voorzichtig rijden, lage toeren en ondertussen sparen voor een nieuwe.

heb een prijsopgave bij een andere garage opgevraagd voor een nieuwe koppakking, bouten en vlakken. schrok hiervan, maar 370 euro. kan dit kloppen of is dit omdat er meer normaal wordt gedaan bij een koppakking vervangen?

als nog bedankt voor het mee denken en de adviezen. mochten jullie wat vinden wij zitten inderdaad rondt het budget van 2500.

maar als mede is het inderdaad geluk hebben lijkt het mij, en liever van iemand een auto kopen die hem voor alles weg brengt dan van een auto handelaar die (wil niet iedereen over één kant scheren) het auto'tje net tot buiten de deur kan laten rijden. (dit is onze eigen ervaring en leerpunt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

EdwardSprey schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:05:
we kijken het nu aan maar toen mijn vriendin met de auto weg reed was er flink wat witte rook wat uit de uitlaat kwam.
Koude auto?
Bijna alle wagens (en al zeker de oudere met een benzinemotor) kunnen gerust wat dampen bij een koude motor. Als het weg gaat na een aantal minuten, is er doorgaans niets aan de hand.
heb een prijsopgave bij een andere garage opgevraagd voor een nieuwe koppakking, bouten en vlakken. schrok hiervan, maar 370 euro. kan dit kloppen of is dit omdat er meer normaal wordt gedaan bij een koppakking vervangen?
Ik verwacht dat er bij een nieuwe koppakking vaak wordt gekeken naar een nieuwe distributieriem, waterpomp en spanners. Samen snel € 200 extra. Aangezien die bij jou gedaan zijn, kan de prijs dus naar omlaag. Vraag het voor de zekerheid na.

Aan hoeveel zit je nu in totaal qua kosten? € 2000? Dat is niet weinig voor die wagen, maar besef wel dat een andere auto van € 2500 hetzelfde verhaal kan zijn. Veelal hadden die wagens een grote beurt voor de boeg en is er maar beslist om te verkopen in plaats van te herstellen. Kosten zijn uiteraard voor de volgende. Nu heb je (op de koppakking na) wel de grootste kosten gehad aan die wagen. Ik zou het zonde vinden om er dan mee naar de sloop te gaan.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Laatst online: 09-09 23:24
Interieur filter er uit trekken, zit aan de passagiers kant achter een klepje verstopt. Kan zijn dat het dashboard kasje er uit moet. Als je dan koelvloeistof tegen komt in het huis is de kachel radiateur kapot. Bij een megane weet ik persoonlijk dat het hele dashboard er uit moet, grote kans dat dit ook het geval is bij een clio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
Radiant schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2833/33886416236_dd5a7fbc0e_c.jpg

Zo beter? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
mieJas schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:17:
[...]

Ik verwacht dat er bij een nieuwe koppakking vaak wordt gekeken naar een nieuwe distributieriem, waterpomp en spanners. Samen snel € 200 extra. Aangezien die bij jou gedaan zijn, kan de prijs dus naar omlaag. Vraag het voor de zekerheid na.
Bij een koppakkingswissel altijd de D-riem, waterpomp en de spanners meenemen.

D-riem zou je nog een keer op kunnen spannen maar dat is 20 euro in t geheel en vaak zijn die kits goedkoper dan alles los dus beter gewoon meenemen.

Spanners zijn er niet op gemaakt om 2 keer op te spannen.

Waterpomp is op eigen risico, een goede monteur kan die doorgaans 2 wissels in 10 jaar laten zitten, maar gaat die lekken binnen de komende 20.000 omdat de 2e keer op spanning zetten net niet goed ging zit je weer met een dure rekening.

Voorkomen is beter dan genezen, zeker met de distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
ik weet het niet, wat we wel weten, is dat we het even afwachten, voorzichtig rijden, lage toeren en ondertussen sparen voor een nieuwe.

Vanwaar de lage toeren? Onder de 2500? Beter is om tussen de 2000 en 3000 te blijven, veel gezonder voor je blok.
Koud gewoon rustig optrekken en niet meer dan half gas geven.

Een kop van een Renault motor mag je officieel niet vlakken! Let daar op. ;)
Pagina: 1