Intel Optane?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Kan er iemand me in het kort (en niet in het Chinees) uitleggen wat een Intel Optane SSD juist doet?

Beste antwoord (via Tomski1986 op 05-04-2017 08:34)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Dus gewoon de volgende generatie SSDs die weer een stapje sneller is dan de vorige generatie.
Wordt het wat? Ja
Ga jij er persoonlijk iets aan hebben en moet je er één kopen? Zeer waarschijnlijk niet.

while (! ( succeed = try ()));

Alle reacties

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Volgens mij valt er genoeg informatie over te vinden zonder dat het te ingewikkeld wordt.

Maar waar het op neerkomt is: heel snel geheugen gebruiken als opslag, waar automatisch de meest gebruikte bestanden opgezet worden, zodat bijvoorbeeld de opstarttijd van software veel korter wordt.

The devil is in the details.

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Ah, thx Hahn. Wordt dit wat denken jullie?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Het doet eigenlijk hetzelfde als hybride SSD's al deden, maar dan met nieuwere technieken. Het is denk ik een leuke tussenoplossing en niet meer dan dat.

The devil is in the details.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
Het doet mij vooral denken aan een soort ReadyBoost 2.0

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Optane is Phase-Change memory; in feite een opvolger van NAND zoals SSDs dat nu gebruiken. Maar zonder een groot nadeel van NAND-geheugen dat het eerst gewist moet worden voordat het kan worden overschreven. Hierdoor zijn de latencies veel beter bij random I/O en hoeft er ook geen mapping table worden gebruikt.

Het zou op dit moment vooral een laag tussen RAM en disk zijn, maar om eerlijk te zijn kun je veel beter een lekker grote SSD kopen. Daar heb je meer aan. Voor specifiek gebruik zoals high-performance servers kan het zeker een interessant product zijn. Maar eigenlijk pas interessant als de prijs-per-GB drastisch naar beneden gaat en PCM (Phase-Change Memory) kan gaan concurreren met NAND flashgeheugen als opvolger van de huidige SSDs.

Acties:
  • Beste antwoord

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Dus gewoon de volgende generatie SSDs die weer een stapje sneller is dan de vorige generatie.
Wordt het wat? Ja
Ga jij er persoonlijk iets aan hebben en moet je er één kopen? Zeer waarschijnlijk niet.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1