Active Lane assist -> Kan een bug resulteren in ongeval?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Een discussie als deze kan "ik denk dat" of "het lijkt mij" reacties oproepen. Ik hoop hier juist feiten te vinden omdat ik ondertussen genoeg "ik denk..." heb gehoord.

Een korte situatieschets: een vriend van een vriend van gaat alleen in een nieuw model Audi A3 naar Szczecin. De auto heeft active lane assist en deze is ingeschakeld. Met een snelheid van 120 km/u komt hij in een bocht. Halverwege de bocht schiet de auto uit de bocht, en de man komt in een ernstig ongeluk waarna hij anderhalf week in het ziekenhuis heeft gelegen. Gelukkig zal hij weer volledig de oude worden.

Dit heeft drie weken geleden plaatsgevonden. Nu de ergste schrik geweest is en het duidelijk is dat hij weer de oude word, kwam van het weekend toen ik bij mijn vriend was het onderwerp weer aan bod. De bestuurder verklaart (geparafrasseerd) ;
Ik had mijn handen op het stuur. De auto bewoog met de bocht mee. Halverwege de bocht maakte de auto uit zichzelf een spontane scherpe bocht in de tegenovergestelde richting van de bocht. Ik had geen tijd om hierop te reageren en vloog als gevolg hiervan uit de bocht
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, maar áls het waar is een grote fout in de software. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat;

1. Het systeem niet zo geprogrammeerd is dat scherpe bochten op hoge snelheden mogelijk zijn;
2. Je het stuurwiel in je handen hebt, en het mij mechanisch niet mogelijk lijkt dat het systeem sterker is dan jij;
3. Ik niet weet óf het systeem mechanisch überhaupt kán sturen of alleen alarmeringsschokjes naar het stuur kan sturen.

Zijn hier mensen met ervaring met het systeem en / of de auto die wat licht in deze duisternis kunnen schijnen? Hieronder een marketing(!)video van het systeem dat toont hoe het in theorie zou moeten werken:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=T8sJwuZyVAY]

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:11

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Weet je al dat er met de auto zelf mechanisch niets mis was (klapband, breuk in de ophanging, ik noem maar wat) ?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Volgens mij heeft mijn OctaviaIII dezelfde lane-assist technologie, een correctie door het mechanisme is erg subtiel, subtiel genoeg om in de bocht te blijven, maar zeker niet genoeg om je uit de bocht te laten schieten, zelfs niet bij lagere snelheden (mijn lane-assist start bij 65km/h).

Ik zou het eerlijk gezegd ook eerder zoeken bij een mechanisch defect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Obiter dictum schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:03:
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, maar áls het waar is een grote fout in de software. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat;

1. Het systeem niet zo geprogrammeerd is dat scherpe bochten op hoge snelheden mogelijk zijn;
2. Je het stuurwiel in je handen hebt, en het mij mechanisch niet mogelijk lijkt dat het systeem sterker is dan jij;
3. Ik niet weet óf het systeem mechanisch überhaupt kán sturen of alleen alarmeringsschokjes naar het stuur kan sturen.
Voor zover ik weet (correct me if I am wrong) werken deze systemen doormiddel van het aansturen van de elektrische stuurbekrachtiging. Zolang alles mechanisch in orde is, dan beweegt het stuur dus altijd samen met de wielen. Het systeem kan dus zeker de auto sturen. Ik weet alleen niet hoe sterk het systeem is en of je zelf sterker bent. Ik denk het wel, het stuur kan meten hoeveel input je geeft en het lijkt mij ontworpen te zijn zodat het altijd luistert naar de input van de bestuurder.

Wat mij echter waarschijnlijker lijkt is dat er een andere oorzaak ten grondslag ligt aan dit ongeval. Bijvoorbeeld olie op de weg of een klapband. Daar zou ik beginnen met zoeken naar een oorzaak.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
thunder7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:17:
Weet je al dat er met de auto zelf mechanisch niets mis was (klapband, breuk in de ophanging, ik noem maar wat) ?
Nee, verder onderzoek is gaande maar kan lang duren. Ik ga af op de verklaring van de bestuurder, en die is duidelijk: de lane assist gaf een ruk aan het stuur.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Klinkt mij in de oren als simpel grip verliezen in de bocht door water of olie of andere troep op de weg door een te hoge snelheid.
Wellicht ook in combinatie met het rijden op de witte markering.

Volgens mij is lane assist technisch niet eens in staat om het stuur ineens om te gooien, simpelweg omdat het een assist is, en geen techniek die jou uit een over de limiet situatie red.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb net met het systeem (Audi A3 e-tron met dit systeem) gereden dus dit zijn mijn ervaringen. Het systeem gaat niet zomaar een flinke stuurcorrectie doen en werkt ook niet onder een bepaalde snelheid. Ook is het zo dat het systeem zo ingrijpt dat je niets meer kan doen want het is maar zachtjes dat er correctie is.
Het systeem moet ook de lijnen herkennen en op dat moment moet het systeem ook groen zijn ipv geel lichtje want dan werkt het niet. Zoals ik het zag, werkt het rechtdoor prima maar in bochten niet omdat de bocht te scherp is en buiten het detectiegedeelte valt.
Als ik bij een rechtdoorgaande weg iets te veel naar links of rechts gaat dan stuurt het systeem de auto keurig naar het midden toe.
Als er een situatie is waarbij je bv bebouwde kom ingaat en daar is een verkeersheuvel aanwezig waardoor je eerst de weg flauw naar rechts en dan naar links moet volgen en je gaat afsteken, voel je de auto en lane assist de auto te sturen naar het midden, maar dat lukt niet omdat IK wil dat de auto bewust over de lijnen gaat en dat werkt.
Mijn conclusie, het kan naar mijn gevoel niet.

[ Voor 3% gewijzigd door itsalex op 03-04-2017 22:33 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Bedankt voor de feedback so far :). In de antwoorden lijkt iedereen er vanuit te gaan dat het verhaal niet kan, omdat het systeem zich zo niet hoort te gedragen. Laat ik de vraag iets herformuleren; is het systeem krachtig genoeg om als sprake is van een bug het stuur om te gooien? For argument's sake ben ik daar wel benieuwd naar. Gezien er park assist is, kan het systeem in elk geval automatisch de wielen volledig draaien, maar ook op deze snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 06:58
Alles kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Laat dit soort HK-reacties maar achterwege.

[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 27-04-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Obiter dictum schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:33:
Bedankt voor de feedback so far :). In de antwoorden lijkt iedereen er vanuit te gaan dat het verhaal niet kan, omdat het systeem zich zo niet hoort te gedragen. Laat ik de vraag iets herformuleren; is het systeem krachtig genoeg om als sprake is van een bug het stuur om te gooien? For argument's sake ben ik daar wel benieuwd naar. Gezien er park assist is, kan het systeem in elk geval automatisch de wielen volledig draaien, maar ook op deze snelheid?
Technisch gezien ja, aangezien de stuurbekrachtigingsmotor opzich sterk genoeg is.
Maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat ik vermoed dat de stuurbekrachtiging zo is onworpen dat de bekrachtiging wegvalt op het moment dat de software faalt. Je zult hele specifieke systeemkennis moeten hebben om exact te kunnen begrijpen wat er mis zou kunnen gaan. Ik vermoed dat de VW groep dit wel voor elkaar heeft.

Bovendien vind ik het vreemd dat dit tot een ongeluk lijdt. Een moderne auto met ESP is namelijk zeer stabiel. Wanneer je dus niet harder rijdt dan dat de omstandigheden toelaten zal dit nooit tot een ernstig ongeval lijden. Zeker vanwege de verwondingen lijkt mij dat er veel te hard is gereden. Vergeet ook niet dat wanneer een auto gaat glijden, zeker bij overstuur, ook vanzelf gaat sturen als je de handen niet aan het stuur hebt. Dit is puur mechanisch en dat zal elke auto doen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
DaWaN schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:41:
Technisch gezien ja, aangezien de stuurbekrachtigingsmotor opzich sterk genoeg is.
Dat is jammer, want dan is in elk niet met zekerheid uit te sluiten dat het mechanisch onmogelijk is.
DaWaN schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:41:
Maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat ik vermoed dat de stuurbekrachtiging zo is onworpen dat de bekrachtiging wegvalt op het moment dat de software faalt. Je zult hele specifieke systeemkennis moeten hebben om exact te kunnen begrijpen wat er mis zou kunnen gaan. Ik vermoed dat de VW groep dit wel voor elkaar heeft.

Bovendien vind ik het vreemd dat dit tot een ongeluk lijdt. Een moderne auto met ESP is namelijk zeer stabiel. Wanneer je dus niet harder rijdt dan dat de omstandigheden toelaten zal dit nooit tot een ernstig ongeval lijden. Zeker vanwege de verwondingen lijkt mij dat er veel te hard is gereden. Vergeet ook niet dat wanneer een auto gaat glijden, zeker bij overstuur, ook vanzelf gaat sturen als je de handen niet aan het stuur hebt. Dit is puur mechanisch en dat zal elke auto doen.
Akkoord, en dat is ook het standpunt dat ik heb ingenomen. Het meest waarschijnlijk lijkt mij, zoals eerder aangehaald, een klapband, olie op de weg of iets dergelijks en dat de koppeling van het stuurgedrag naar Lane assist psychologisch is. Maar ja, dat blijft zo lijkt het een welles-nietes verhaal.

Voor wat de snelheid betreft; sporenonderzoek heeft al uitgewezen dat niet harder werd gereden dan 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In deze pdf hebben ze het over een max "steering wheel torque" van 5 Nm.
Dat is equivalent aan 1kg op een (horizontale) arm van 50cm.
http://publications.lib.c...ulltext/208873/208873.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Juup op 03-04-2017 23:15 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb de titel iets aangepast en veranderd in een vraag (wat het hier is) in plaats van een gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 20:21
Obiter dictum schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:10:
[...]
Het meest waarschijnlijk lijkt mij [..] dat de koppeling van het stuurgedrag naar Lane assist psychologisch is. Maar ja, dat blijft zo lijkt het een welles-nietes verhaal.
Dat is niet alleen waarschijnlijk, maar gewoon een feit. Het enige dat de bestuurder met zekerheid kan zeggen is dat hij een ruk aan het stuur gevoeld heeft. Wat de oorzaak daarvan is weet hij niet en wij al helemaal niet.

Het zou puur de lane assist kunnen zijn, maar het zou ook iets op de weg kunnen zijn. Het kan ook heel goed een combinatie van beiden kunnen zijn.

Wie weet kan de lane assist niet goed overweg met een situatie waarbij er iets op de weg ligt waardoor hij midden in die bocht probeert te compenseren voor iets dat het systeem gezien heeft terwijl dat juist niet zou moeten? Dit is slechts een voorbeeld. Ik heb geen flauw idee waar ik het over heb. Ik heb zelf nieteens een rijbewijs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Juup schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:15:
In deze pdf hebben ze het over een max "steering wheel torque" van 5 Nm.
Dat is equivalent aan 1kg op een (horizontale) arm van 50cm.
http://publications.lib.c...ulltext/208873/208873.pdf
Maar is dit dan aan het stuur, of aan het wiel?

Maar zou dit dan niet eerder geval zijn van paniek-tegensturen?

Beetje lompe niet-realiteit vergelijking, in racegames met een degelijke FFB bij onderstuur of curbe raken, wil de FFB ook opeens de andere kant op schieten, uit 'paniek' draai je dan direct tegen.

Anticiperen op wat je doet is altijd goed te doen, maar reageren op een onverwachte actie geeft eerder tegengestelde effect.

Puur technisch gezien (computer stuurt stuurbekrachtiging, stuurt wielen), is dat natuurlijk wel mogelijk, net als park-assist ook je wielen volledig links/rechts kan laten gaan, er zit geen technisch mechanische blokkade dat dit zou moeten voorkomen (zoals bv technisch in meeste gevallen onmogelijk is je auto in z'n achteruit te zetten terwijl je vooruit gaat).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik heb in een Astra wel eens meegemaakt dat de stuurbekrachtiging uitviel midden in een bocht. Dat heeft een beetje hetzelfde effect denk ik,aangezien ik ook bijna van dat landweggetje afreed.

Ik kan me best voorstellen dat dit op de snelweg een iets groter effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Master__R schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:58:
Ik heb in een Astra wel eens meegemaakt dat de stuurbekrachtiging uitviel midden in een bocht. Dat heeft een beetje hetzelfde effect denk ik,aangezien ik ook bijna van dat landweggetje afreed.

Dat heb ik ook een tijdje terug meegemaakt. Auto viel uit terwijl ik de afrit van de snelweg nam. Het gevolg was dat de stuurbekrachtiging ook niet meer werkte, en ik een stuk zwaarder moest sturen.

Echter OP geeft aan dat deze totaal de andere kant op ging. Uitvallende stuurbekrachtiging zou er eerder voor moeten zorgen dat je de bocht minder scherp neemt gezien je ineens meer kracht moet zetten om dezelfde hoek te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik rij zelf al ruim een jaar een VW Golf Sportsvan met active lane assist en heb dit altijd aan staan. Op rechte wegen, snelwegen en flauwe bochten houdt dit systeem de auto keurig tussen de lijntjes. Op op/afritten e.d. werkt het niet, die bochten zijn te scherp. Heel soms, als de belijning wat vaag is of er iets glimmends op de weg ligt, bijv een scheur die met pek dichtgemaakt is (dat bekende lapwerk) wil het stuur soms even een spontaan rukje maken. Maar nooit zo ver of zo hard dat je ineens van rijbaan zou wisselen ofzo. Als je je handen op het stuur hebt is dit prima te corrigeren (zover je over corrigeren kan spreken, stuur vasthouden is al voldoende).

Het verhaal in de topicstart herken ik zelf dus niet. Het systeem is wellicht niet fool-proof (het werkt immers op camerabeelden en interpretatie door een computer, dus die kan er wel eens naast zitten) maar ik ga er ook van uit dat het systeem zo gebouwd is dat er nooit een abrupte stuurbeweging mag/kan plaatsvinden. Tijdens een rit heb je immers nooit een abrupte stuurbeweging, zeker op een snelweg niet. Als het systeem het dan even niet weet is rechtdoor rijden immers altijd de beste keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 04-04-2017 13:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik kan me wel voorstellen als de grip op het stuur zeer licht is, en de stuurbekrachtiging uit valt, dit wellicht op de bestuurder overkomt alsof er opeens een ruk aan het stuur in de andere richting wordt gegeven.

Is dat niet het geval, en sloeg het stuur daadwerkelijk om, dan lijkt het me ook eerder een mechanisch defect.
Dat het in theorie ook mogelijk is dat het een softwarebug is wil ik daarbij niet uitsluiten. Stuurbekrachtiging is inderdaad best sterk, en als de software daar controle over heeft is het vast mogelijk. Ik acht het wel zeer onwaarschijnlijk omdat ik verwacht dat er behoorlijk wat safeguards ingebouwd zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 04-04-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hoger de snelheid hoe minder kracht je nodig hebt voor het sturen.
dus het tegendeel is juist waar. Een bocht in de bebouwde kom waar je stuur bekrachtiging uitvalt is veel vervelender dan op hoge snelheid.

En ik kan uit ervaring dit ook bevestigen heb een ford focus gehad waar alle elektrische systemen uitvielen terwijl ik met 130 - 140 op de linkerbaan op de snelweg zat. En naar de vluchthaven moest ivm spitsstrook. Dat was 4 banen opschuiven zonder claxon, alarmlichten, rem en stuur bekrachtiging. En het sturen was geen probleem. het remmen was iets minder fijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Occam's razor:

Optie 1) De lane assist is de oorzaak.
Dan moet er een fout zijn die een scherpe bocht op hoge snelheid toestaat.
Een tweede fout die de software de verkeerde kant op stuurt.
Een derde fout die dat met zo'n grote kracht doet dat de bestuurder het niet tegen kan houden.

Optie 2) Mechanisch defect aan de auto.
Meerdere mechanische defecten mogelijk die dit probleem op zichzelf kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld een klapband, onderdeel van de ophanging die afbreekt (stuurstang ofzo) of een kortsluiting in de stuurbekrachtiging.

De kans dat 1 van de 3 mechanische oorzaken is gebeurt, is oneindig veel groter dan de kans dat 3 softwarefouten allemaal tegelijk gebeuren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RocketKoen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:16:
Occam's razor:

Een derde fout die dat met zo'n grote kracht doet dat de bestuurder het niet tegen kan houden.

Meerdere mechanische defecten mogelijk die dit probleem op zichzelf kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld een klapband, onderdeel van de ophanging die afbreekt (stuurstang ofzo) of een kortsluiting in de stuurbekrachtiging.

De kans dat 1 van de 3 mechanische oorzaken is gebeurt, is oneindig veel groter dan de kans dat 3 softwarefouten allemaal tegelijk gebeuren.
Optie 3) Hij reed te hard voor de omstandigheden en onderstuurd de bocht uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Boven een bepaalde snelheid gaat de bekrachtiging hoe dan ook uit, dus in geval van TS met 120KM/u zal dat niet het geval zijn geweest.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:06
Tegenwoordig werkt de stuurbekrachtiging in auto's bijna allemaal electronisch (i.p.v. good-old hydraulisch).
Het voordeel van electronische bekrachtiging is dat de unit kleiner en lichter kan worden gemaakt, wat resulteert in lager verbruik.
Het nadeel is dat het niet hetzelfde stuurgevoel geeft als hydraulische bekrachtiging.

Daarnaast kunnen er allerlei slimmigheden worden gebouwd rondom electronische stuurbekrachtiging, waarvan automatisch inparkeren en lane-assist enkele voorbeelden zijn.

De kracht van deze elektromotor is groot. Bij automatisch inparkeren draait deze de (bijna niet rondgaande) wielen zonder problemen rond, terwijl dit de meest zware belasting is (hoe harder je rijdt, hoe minder belasting in je stuur en naar de wielen).

Hierdoor is het dus wel degelijk mogelijk dat door een systeemfout (ongeacht software- of hardwarematig) een flinke ruk aan het stuur zou kunnen worden gegeven, onder hoge snelheid.

De waarschijnlijkheid acht ik zeer klein, maar eens moet de eerste keer zijn.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:41

OmeJoyo

This is me

Het lijkt toch waarschijnlijker dat er een mechanish probleem is opgetreden. Familie van mij heeft exact hetzelfde meegemaakt jaren geleden nog voor we over lane-assist nadachten. Daar was het een probleem met het differentieel.

Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden waardoor dit kan ontstaan en op dit moment kan je niet eens uitsluiten dat het een externe invloed is geweest, of dat de persoon in kwestie zo'n klap heeft gehad dat hij niet meer exact weet wat er gebeurd is.

Ik acht de kans onwaarschijnlijk dat een bug de oorzaak is, maar er zijn ook in het verleden wel problemen geweest met auto's die dermate in de waar raakte waardoor bijvoorbeeld de cruisecontrol niet meer afgeschakeld kon worden. Dus mogelijk, ja absoluut.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:22
RocketKoen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:16:
Occam's razor:

Andere opties kunnen ook gewoon nog user-error of een obstakel op/of in de weg (Denk dan aan een steen of een kuil etc.) zijn. Beiden scenario's die veel waarschijnlijker zijn dan de nu gezochte fout in de lane-assist. Is er verder een speciale reden dat je de "schuld" bij een defect aan lane-assist wilt leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
nachtnet schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:01:
[...]

Andere opties kunnen ook gewoon nog user-error of een obstakel op/of in de weg (Denk dan aan een steen of een kuil etc.) zijn. Beiden scenario's die veel waarschijnlijker zijn dan de nu gezochte fout in de lane-assist. Is er verder een speciale reden dat je de "schuld" bij een defect aan lane-assist wilt leggen?
Doet me wel denken aan de claims die Tesla heeft gehad. Waar mensen de rem en het gaspedaal door elkaar halen en in een gevel belanden. En dan proberen om de auto de schuld te geven.

Maar ik ging er wel even vanuit dat de vriend van de TS eerlijk is over zijn eigen rijgedrag. Ondanks dat de kans op een fout van de bestuurder vaak groter is dan de kans op het falen van de auto.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoelang was je vriend al non-stop aan het rijden? Misschien is hij een paar seconde weggezakt en in reflex aan zijn stuur gaan trekken toen hij weer bij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ik heb een dergelijk systeem in mijn Opel Astra. En deze stuurt actief bij en dat kan in een heel enkel geval tot een ongewenste slinger leiden. Er is echt wel enige kracht nodig om de auto te laten weten dat je niet wil dat deze stuurt. Maar ik geloof niet dat dit zodanig heftig zou kunnen zijn dat ik de macht over het stuur helemaal zou verliezen - zelfs niet als het systeem om wat voor reden dan ook een stevige blunder maakt en juist de verkeerde kant op stuurt.... Zodra ik tegen de beweging van de lane assist instuur stopt deze er ook meteen mee....

Bij mijn auto stopt de lane assist trouwens ook in de scherpere bochten. Ik zou dan dus enkel de bocht uit vliegen als ik de handen niet op het stuur heb en er op vertrouw dat de auto zelf netjes de bocht door gaat (en dat doet ie dus niet!).

Dus, op basis van mijn ervaringen met de Opel (wel een heel andere auto dus!) geloof ik er niet zo in dat de lane assist hier mede schuldig is aan het ongeval.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beauco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2024
Dit topic is al wat ouder.
Toch even een nieuwe vraag. Ik rijd een VW ID4 met lane assist.
Gisteren zijn we in de sneeuw enorm geslipt.
We reden op een tweebaans weg N300, 40km/u op de rechterbaan in een trein auto’s.
Ik drukte niet harder op het gas, ik remde niet en ik bewoog niet met het stuur, toen we opeens echt uit het niets (ook als enige auto in de trein) vol slipten.
Ik heb de auto nét links, rechts, weer links en tenslotte weer rechts uit de vangrail kunnen houden voordat ik de auto op de sneeuw weer onder controle kreeg.

Ik weet echt niet wat er is gebeurd, maar ik heb wel een eng vermoeden.
Ik reed, zoals je dat in die situaties wel vaker doet, niet perfect in mijn rijbaan (omdat je die gewoon niet ziet in de sneeuw) maar in de sporen van mijn voorgangers.
Ik vermoed dat de lane assist een stukje rijbaan lijnen heeft opgepikt en een heel klein rukje aan het stuur heeft gegeven waardoor we in de slip zijn geraakt.
Als mijn vermoeden klopt, dan is het systeem in de sneeuw héél gevaarlijk.
Ik ga het in ieder geval vanaf nu in deze situatie uitschakelen!

Groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:32

-tom-562

Oliesjeik

beauco schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:06:
We reden op een tweebaans weg N300, 40km/u op de rechterbaan in een trein auto’s.
Ik drukte niet harder op het gas, ik remde niet en ik bewoog niet met het stuur, toen we opeens echt uit het niets (ook als enige auto in de trein) vol slipten.
Ik heb de auto nét links, rechts, weer links en tenslotte weer rechts uit de vangrail kunnen houden voordat ik de auto op de sneeuw weer onder controle kreeg.

Ik reed, zoals je dat in die situaties wel vaker doet, niet perfect in mijn rijbaan (omdat je die gewoon niet ziet in de sneeuw) maar in de sporen van mijn voorgangers.
Ik vermoed dat de lane assist een stukje rijbaan lijnen heeft opgepikt en een heel klein rukje aan het stuur heeft gegeven waardoor we in de slip zijn geraakt.

Groet,
Heb je je instructieboekje er al eens op nageslagen? Vaak staat er wel iets in dat je in bepaalde omstandigheden (b.v. wegwerkzaamheden) Lane Assist moet uitschakelen, kan me voorstellen dat er ook iets instaat over sneeuw

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Groet,
Dat rukje moet dan alsnog een stevige ruk zijn. Mijn beperkte ervaring met lane assist in Up!s, Tesla's en e208 is dat lane assist heel subtiel werkt.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Groet,
Klinkt wel als een standaard lane assist dingetje, genoeg filmpjes op het internet van moderne auto's die iets denken te zien en een flinke ruk aan het stuur geven ondanks dat ze in normale situaties maar heel subtiel zijn.

Net zoals je vroeger bij de eerste versies van cruise control die uit moest zetten bij regen, lijkt het me echt niet slim om lane assist aan te hebben in desneeuw, want daarvoor moeten op z'n minst de strepen op de weg goed zichtbaar zijn. Raar dat de auto daar zelf geen waarschuwing over geeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:16
-tom-562 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:46:
[...]

Heb je je instructieboekje er al eens op nageslagen? Vaak staat er wel iets in dat je in bepaalde omstandigheden (b.v. wegwerkzaamheden) Lane Assist moet uitschakelen, kan me voorstellen dat er ook iets instaat over sneeuw
Ja dit staat ongetwijfeld in het boekje, maar het is daarnaast ook gewoon common sense. Een heleboel van die moderne systemen moet je onder sommige omstandigheden uitzetten, je kunt dan bijv ook beter geen cruise control aanzetten. En bij sneeuw sowieso snelheid etc aanpassen, ik zie zovelen gewoon doorjakkeren, denkend dat het met winterbanden en alle moderne hulpsystemen wel goedkomt.
Overigens schakelt bij mij (fiesta) de lane assist meestal vanzelf netjes uit als het wegdek door sneeuw of veel regen niet meer goed zichtbaar is.
Pagina: 1