Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-08 17:15
Ik heb een moederbord besteld van Asrock H170M Pro4
Deze is geschikt voor Skylake en Kabylake processoren in principe.

Ik heb er een Kabylake i3-7100 bij besteld.

Op de Asrock website zag ik na de bestelling dat de Kabylake pas ondersteund wordt met Bios versie P7.10 die december 2016 is uitgekomen.

Maargoed ik weet niet met welke BIOS hij standaard geleverd zou worden. Ik heb si-computers gevraagd om de BIOS te checken en evt te upgraden (kost een tientje, maar die service bieden ze aan, top dus).
Het probleem is daarmee opgelost denk ik.

Mijn vraag is nu : Wat gebeurt er als je de BIOS niet update (dwz lager dan 7.10) en je stopt er toch een Kabylake processor in?
Doet ie het dan helemaal niet en kan je de BIOS dan niet zelf updaten?
Of doet ie het wel maar niet optimaal kwa kloksnelheid en timings en kan je nog wel in de BIOS om hem de benodigde update te geven?

Ik heb nu de winkel dus de BIOS update laten doen, maar was benieuwd of dit wel nodig was.

PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Er gebeurt inderdaad niets als de BIOS te oud is. Er komt simpelweg geen POST en dus geen beeld.

Overigens vind ik het wel weer een actie die bij de louche firma SiComputers past, geld vragen voor een BIOS update. Zaken als Alternate of Azerty doen dit gewoon als service, dus gratis. Wel even apart naar vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 03-04-2017 21:25 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Ik zie nu pas het Skylake share topic staan.
Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU

Hier lees ik dat de update door de shop wel nodig is.

Tip voor bestellers : bestel je skylake moderbord met Kabylake CPU bij een shop die de Bios upgrade service kan uitvoeren. (si computers in mijn geval).

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
nelizmastr schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:24:
Er gebeurt inderdaad niets als de BIOS te oud is. Er komt simpelweg geen POST en dus geen beeld.

Overigens vind ik het wel weer een actie die bij de louche firma SiComputers past, geld vragen voor een BIOS update. Zaken als Alternate of Azerty doen dit gewoon als service.
Ok, theoretisch zouden spanningen, klokrates etc allemaal veranderd kunnen zijn bij een nieuwe proc. En dan is het niet veilig 'om maar wat te doen' bij een 'onbekende' cpu.

Op zich vind ik het niet erg. Ze hebben er een half uur werk aan. Een tientje is niet erg duur. Ben al blij dat het opgelost is.

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

riwi schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:25:
Tip voor bestellers : bestel je skylake moderbord met Kabylake CPU bij een shop die de Bios upgrade service kan uitvoeren. (si computers in mijn geval).
Dat is dus elke zichzelf respecterende shop.
riwi schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:26:
[...]
Op zich vind ik het niet erg. Ze hebben er een half uur werk aan. Een tientje is niet erg duur. Ben al blij dat het opgelost is.
Dat snap ik, neemt niet weg dat dit een gratis service zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Even de terugkoppeling kwa verloop.

Het moederboard was inderdaad met de oudere P2.20 firmware van de leverancier gekomen. si-computers heeft er de p7.10 op gezet en de nieuwe CPU op het bord gezet. Heel handig (heb in het verleden eens een pennetje van een ander moederbord kapot gemaakt met mijn onhandigheid).

Dus alles OK nu. De Kaby lake CPU doet het prima op het H170 bord.

Zat er nog mee dat voor de grafische Kaby Lake gedeelte je de nieuwste Linux Kernel moet hebben anders werkt de HW versnelling niet. Dus gisteravond nog de kernel geupdate naar 4.10.8 .. Bleeding edge dus. Grafisch doet ie het nu ook prima.

PC specs

Pagina: 1