Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
Dag Tweakers,

Mijn vriendin heeft d'r iPhone 6 Plus in een meer laten vallen van circa 3 meter hoog. Heeft ongeveer een minuut op 30 cm diep gelegen tot ik hem er uit viste.

Hij deed het nog toen hij uit het water kwam, maar sloot zichzelf af na een tijdje. (had dit gelijk al zelf moeten doen)..

Vervolgens In de rijst gelegd en niet meer aan gekomen.

Vlak na het incidentje gaf de iPhone aan dat er een headphone in de telefoon zat maar dit niet het geval was. Dat probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost nu het een dag later is. De home knop werkte ook niet meer goed maar nu weer wel.

Het probleem dat ik hier heb is of we de telefoon moeten laten behandelen om corrosie tegen te gaan, of niet omdat de telefoon nu weer "lijkt" te werken.

Een weldenkend mens zal voor een controle optie gaan, alleen heeft ze geen verzekering voor de telefoon en om nou de gok te nemen dat hij weer werkt na de reparatie/controle in combi met een hoge prijs is nou ook niet zo aantrekkelijk.

Bedankt!

Beste antwoord (via Basxt op 04-04-2017 17:18)

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Als hobby en kleine eenmanszaak repareer ik telefoons en tablets.
Ook regelmatig komen ze met waterschade voorbij.

1 tip, zo snel mogelijk laten nakijken en vooral niet aan de oplader leggen.

Wanneer je hem wegbrengt om te laten reinigen kan het toestel vaak nog maanden / jaren probleemloos mee.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 10:18

Hegeman

Weet van alles wat

Basxt schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:08:
Dag Tweakers,

Mijn vriendin heeft d'r iPhone 6 Plus in een meer laten vallen van circa 3 meter hoog. Heeft ongeveer een minuut op 30 cm diep gelegen tot ik hem er uit viste.

Hij deed het nog toen hij uit het water kwam, maar sloot zichzelf af na een tijdje. (had dit gelijk al zelf moeten doen)..

Vervolgens In de rijst gelegd en niet meer aan gekomen.

Vlak na het incidentje gaf de iPhone aan dat er een headphone in de telefoon zat maar dit niet het geval was. Dat probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost nu het een dag later is. De home knop werkte ook niet meer goed maar nu weer wel.

Het probleem dat ik hier heb is of we de telefoon moeten laten behandelen om corrosie tegen te gaan, of niet omdat de telefoon nu weer "lijkt" te werken.

Een weldenkend mens zal voor een controle optie gaan, alleen heeft ze geen verzekering voor de telefoon en om nou de gok te nemen dat hij weer werkt na de reparatie/controle in combi met een hoge prijs is nou ook niet zo aantrekkelijk.

Bedankt!
Misschien reageer ik te vroeg en moeten de experts hun woordje maar doen.

Maar wat ik vooral op de forums lees is dat reparatie bedrijven het snel afdoen met waterschade. Dit lijkt mij in jou geval ook het geval. Dus mocht je telefoon het nu gewoon weer doen, dan heb je geluk gehad. Mocht in de toekomst het of ander alsnog uitvallen dan kan je dat tegen die tijd alsnog laten repareren.
Zie je het niet zitten om de telefoon zelf los te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
Hegeman schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:12:
[...]

Misschien reageer ik te vroeg en moeten de experts hun woordje maar doen.

Maar wat ik vooral op de forums lees is dat reparatie bedrijven het snel afdoen met waterschade. Dit lijkt mij in jou geval ook het geval. Dus mocht je telefoon het nu gewoon weer doen, dan heb je geluk gehad. Mocht in de toekomst het of ander alsnog uitvallen dan kan je dat tegen die tijd alsnog laten repareren.
Zie je het niet zitten om de telefoon zelf los te halen?
Afdoen als in ze kunnen er weinig mee? Voor zover ik weet worden alle onderdelen behandeld met een speciale vloeistof die de corrosie tegen gaat/verwijderd.

Ik ga er liever niet zelf aan knutselen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Wanneer je hem wegbrengt om te laten reinigen kan het toestel vaak nog maanden / jaren probleemloos mee.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
bartijn2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:59:

Bedankt voor je reactie.

Zou je kunnen uitleggen wat het reinigen inhoudt? Betreft dit simpelweg het reinigen van de losse onderdelen waarna hij weer in elkaar wordt gezet? Hoeveel reken jij voor iets? De reparatiezaken waar ik keek vragen 45,- voor onderzoekskosten waar dus kosten bovenop kunnen komen, vandaar mijn vraag. :)

Hoelang heb ik ongeveer de tijd? Ik ben bang dat ik pas aankomende zaterdag met haar kan checken in een winkel, 6 dagen na aanraking met het water.. Te laat?

Bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

Hier staan ook voorbeelden op van wat het reinigen en repareren allemaal inhoudt

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 10:18

Hegeman

Weet van alles wat

Breezers schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:37:
[video]

Hier staan ook voorbeelden op van wat het reinigen en repareren allemaal inhoudt
Holy sh*t, dat ziet er zo onder de scope wel heel extreem uit. Wordt de corrosie op gang geholpen wanneer er spanning op het apparaat wordt gezet, of wat is hier de reden achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor zover ik weet (uit eigen ervaring) is de iPhone 6S al redelijk goed waterdicht. Apple heeft er tijdens de introductie in 2015 niets over gemeld maar.... Heb er hier een per-ongeluk een week ná introductie in m'n gevulde bad laten vallen (±50 Cm. diep) en dat ding deed 't daarna én ook nú nog steeds zonder er verder ook maar IETS aan gedaan te hebben ;)

De iPhone 6 (non-s) kan niet zo goed tegen water, helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-04-2017 19:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Hegeman schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:55:
[...]

Holy sh*t, dat ziet er zo onder de scope wel heel extreem uit. Wordt de corrosie op gang geholpen wanneer er spanning op het apparaat wordt gezet, of wat is hier de reden achter?
Nee, corrosie ontstaat door dat het water bestanddelen bevat die het materiaal van dr componenten aantast. De oplossing is dus een ultrasoon bad met een vloeistof die deze bestandsdelen wegspoelt en al bestaande corrosie verwijdert.

Water is geleidend, dus spanning op een moederbord zetten met vocht tussen verschillende componenten staat gelijk aan tientallen kortsluitingen in 1 keer en dus ook op controllers, processors, IC's, etc en die zijn eigenlijk niet (economisch) om te vervangen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
Breezers schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:07:
[...]

Nee, corrosie ontstaat door dat het water bestanddelen bevat die het materiaal van dr componenten aantast. De oplossing is dus een ultrasoon bad met een vloeistof die deze bestandsdelen wegspoelt en al bestaande corrosie verwijdert.
Maakt het uit hoelang je dit na de waterschade doet? Of werkt het wegspoelen altijd nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Basxt schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:21:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Zou je kunnen uitleggen wat het reinigen inhoudt? Betreft dit simpelweg het reinigen van de losse onderdelen waarna hij weer in elkaar wordt gezet? Hoeveel reken jij voor iets? De reparatiezaken waar ik keek vragen 45,- voor onderzoekskosten waar dus kosten bovenop kunnen komen, vandaar mijn vraag. :)

Hoelang heb ik ongeveer de tijd? Ik ben bang dat ik pas aankomende zaterdag met haar kan checken in een winkel, 6 dagen na aanraking met het water.. Te laat?

Bedankt! :)
Ik reinig het toestel altijd door het moederbord en andere onderdelen in een ultrasoon reiniger met speciale vloeistof te leggen.

Of zaterdag te laat is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het heel erg snel slechter wordt in een telefoon.
Vooral de connectoren van het scherm roesten erg snel. Of dit komt doordat daar spanning doorheen gaat weet ik niet, maar kan het me wel voorstellen.

Ik reken voor een waterbehandeling altijd 50 euro, echt onderzoekskosten zijn er niet voor nodig.
Water is water namelijk en de hele telefoon moet gereinigd worden.

Ik geef er echter geen garanties op, het toestel is wel gereinigd maar er kan toch ergens een filter oid defect geraakt zijn, en deze zijn niet echt te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Hegeman schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:55:
[...]

Dat is een beetje ingewikkeld. Maar kortweg: ja.
Wikipedia: Galvanic corrosion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
bartijn2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:56:
[...]

Ik reinig het toestel altijd door het moederbord en andere onderdelen in een ultrasoon reiniger met speciale vloeistof te leggen.

Of zaterdag te laat is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het heel erg snel slechter wordt in een telefoon.
Vooral de connectoren van het scherm roesten erg snel. Of dit komt doordat daar spanning doorheen gaat weet ik niet, maar kan het me wel voorstellen.

Ik reken voor een waterbehandeling altijd 50 euro, echt onderzoekskosten zijn er niet voor nodig.
Water is water namelijk en de hele telefoon moet gereinigd worden.

Ik geef er echter geen garanties op, het toestel is wel gereinigd maar er kan toch ergens een filter oid defect geraakt zijn, en deze zijn niet echt te vervangen.
Bedankt :)
Pagina: 1