Bypass cv is altijd warm, is dit wel goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305300

Topicstarter
Beste,

Ik heb een vraag.
Ik heb een cv ketel.
Hieronder zijn middels 2 regelbare kleppen, voor vloerverwarming en radiatoren, 2 zones gemaakt.
Deze regelbare kleppen bevinden zich zo'n 50 cm onder de ketel.
30 cm onder de cv ketel is een bypass (AVDO) gemaakt.
De bypass is dus voor deze 2 regelbare kleppen geplaatst.
Zo hoort dat volgens mij, want als beide kleppen gesloten zijn is er toch een short-cut.
Bypass kan ik dus niet verderop in het systeem plaatsen lijkt me.
De leiding tussen de bypass is nu altijd warm, maakt niet uit, of ik deze op 0,1 of 0,5 bar instel.
(dit zijn de maximale instelbereiken van het bypass ventiel)
Is dit wel goed zo?
Hoe kan het dat de bypass altijd open staat?
Wat kunnen de gevolgen zijn van het altijd doorlaten van heet water?
Hoe kan ik dit oplossen?
Graag hulp! :)

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 03-04-2017 21:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gevolg is natuurlijk dat je rendement omlaag gaat en je dus meer gas verbruikt.

Hoe warm is warm? Even warm als de warme leiding?

Zet je CV pomp eens een stand je lager, kan helpen om de overdruk te verlagen in je systeem.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Hoe wordt de ketel aangestuurd? Het lijkt erop dat ie nu continu het kleine circuit warm houdt. Met dit weer hoef je toch zeker niet meer te stoken???

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.
@prein2, ja net zo warm als de warme leiding...
Ik heb een Remeha Avanta 35C, en kan de pomp op hoog (1) of laag(0) zetten, zie ik in de handleiding.
De pompstand staat al op laag....

@hesselbeertje. Het testen van de werking van de bypass heb ik gedaan door de instelling van de thermostaat hoger te zetten dan die van de ruimte waarin deze zich bevindt.

Als er nog iemand een mening/suggestie heeft dan lees ik het graag!
Hoe kan dit nu en hoe kan ik het oplossen?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 04-04-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Hoe krijgt je ketel het commando om te gaan branden?

Als het goed is zitten er 2 draden aangesloten op de print van de ketel, waar gaan die naartoe?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste DJKroon,
2HEAT RF-OPTIMA R2, met 2 ontvangers, deze set maal 2, voor de 2 zones.

Ben benieuwd wat dit ermee te maken zou kunnen hebben, maar ik laat me verrassen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 05-04-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Omdat je het hebt over een warme bypass als beide kleppen gesloten zijn.
Dat de bypass dan open is, dat is goed.
immers draait je pomp en dat drukverschil doet je bypass openen.

Dan vraag ik me af, waarom geeft je ketel dan nog warmte af, je warmtevraag zou bij 2 gesloten kleppen dan weg moeten schakelen.
Je kan even kijken of dat wel gebeurt, zo niet dan denk ik dat daar je probleem in zit.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuus! Wat is iets duidelijk opschrijven toch moeilijk!
De situatie is, dat ik de zone met radiatoren aanzet. De klep gaat dan ook open, van deze zone.
Ketel slaat aan.
Ik heb de radiatoren ook open staan. De radiatoren worden ook warm.
Maar het buisje na de bypass dus ook direct! (direct net zo snel warm als water wat naar de radiatoren gaat)
Hopelijk zo duidelijk.

Bypass moet in deze situatie toch niet doorlaten?
Zo nee, wat kan de oorzaak hiervan zijn/hoe op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Hoeveel radiatoren zitten er op 1 zone? En kun je misschien je cv pomp instellen? Ligt even aan het type ketel dat je hebt.

Wat ook kan, dat de ketel al gaat branden voordat de klep opent. Weet niet of het een klep met een servo, of met een thermische motor is? De laatste heeft 3 minuten nodig om te openen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Oh dat maakt niet uit, uiteindelijk komen we er wel!

Inderdaad wat hesselbeertje zegt ligt het eraan wat voor motoren/servo je hebt.
Vaak is de ketel sneller aan dan dat een servo open kan sturen.

Als je verwarming een tijd in bedrijf is, is de leiding dan ook nog warm?
Zo niet dan werkt het goed.

Opzich is een bypass zo dicht bij de ketel niet wenselijk en behoort deze zo ver mogelijk van de ketel af te zitten.
Echter in jouw situatie kan het niet anders.

Als na een tijdje je bypassleiding toch warm blijft is de weerstand over je radiatorgroep groter dan over de bypass.
Het water kiest dan de weg met de minste weerstand.

Dan moet je de weerstand over de bypass vergroten of de weerstand over je radiatorgroep verlagen.
Het is alleen niet makkelijk te zeggen hoe dat gerealiseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
2HEAT stelmotor 230 V is gemotoriseerd.
Volgende test gedaan om te kijken, of de klep mogelijk te laat opengaat:
Motortje van klep gehaald, dan staat deze standaard open.
CV aan.
Dan ook na de bypass warm, dus het is volgens mij niet, dat de klep te laat open gaat.

Ik heb een Remeha Avanta 35C, en kan de pomp op hoog (1) of laag(0) zetten, zie ik in de handleiding.
De pompstand staat al op laag.... volgens mij kan ik niet meer instellen wat betreft de pomp.

Weerstand van de bypass die er nu opzit kan ik niet verder verhogen, bereik is van 0,1 of 0,5 bar.
Ook bij 0,5 bar wordt het na de bypass warm.

Mogelijke foutopties nu volgens mij:
1) Te veel druk op de leidingen door verstopping of iets dergelijks.
Aantal radiatoren is overigens:
Begane grond 4, Eerste verdieping 5, zolder 2. Dus 11 in totaal.

2) Misschien bypass kapot? Deze zit er wel net nieuw op.

Klopt dit zo? Mee eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Weet je zeker dat de bypass open staat als deze warm wordt? Kan me ook nog voorstellen dat deze gewoon meewarmt, de warmtegeleiding van metalen en water is best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Anoniem: 305300 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:51:
2HEAT stelmotor 230 V is gemotoriseerd.
Volgende test gedaan om te kijken, of de klep mogelijk te laat opengaat:
Motortje van klep gehaald, dan staat deze standaard open.
CV aan.
Dan ook na de bypass warm, dus het is volgens mij niet, dat de klep te laat open gaat.
Dus je retourleiding van de radiatoren is kouder dan de retour van de bypass?
De pompstand staat al op laag.... volgens mij kan ik niet meer instellen wat betreft de pomp.
Klopt, op 0 staat deze laag.
Weerstand van de bypass die er nu opzit kan ik niet verder verhogen, bereik is van 0,1 of 0,5 bar.
Ook bij 0,5 bar wordt het na de bypass warm.
Hiermee stel je niet de weerstand in maar het moment van openen a.d.h.v. drukverschil.

Een installatie en pomp moet berekend zijn op 0,2 bar drukverschil. De instelling van de bypass zal daarom ook rond dit drukverschil zitten.
Mogelijke foutopties nu volgens mij:
1) Te veel druk op de leidingen door verstopping of iets dergelijks.
Dat denk ik niet. Het kan wel zijn dat je leiding niet goed gedimensioneerd is.
Aantal radiatoren is overigens:
Begane grond 4, Eerste verdieping 5, zolder 2. Dus 11 in totaal.

2) Misschien bypass kapot? Deze zit er wel net nieuw op.

Klopt dit zo? Mee eens?
Ik denk niet dat je bypass defect is, zeker omdat deze nieuw is en niet snel stuk gaan.

Je weerstand van je radiatorgroep is groter dan het circuit van je bypass.
Maar je kan het ook zo lezen dat je opbrengst van je pomp groter is dan dat er door je radiatorgroep kan stromen.

bekijk de pompgrafiek is die in de handleiding van de ketel staat.
Bij minder doorstroming heb je een grotere drukopbouw.
Bij grotere doorstroming is je drukopbouw minder.

Wat er bij jou aan de hand is dat je doorstroming door je radiatoren minder is waardoor je pomp meer dan 0,5 bar drukverschil opbouwt.
Hierdoor gaat je bypass open.
Je moet eigenlijk die drukverschilopbouw vernietigen door voor de bypass een grote weerstand in het leidingwerk te maken.

Als deze groter is dan je radiatorgroep zal je bypass dicht blijven en alles door de radiatorgroep.
Als je servo van je radiatorgroep dicht gaat is die weerstand groter dan door de bypass en zal dan openen.

Je kan een inregelafsluiter of een radiatorkraan plaatsen om zodoende de weerstand te vergroten bij de bypass.
Dit is de enigste (simpele) oplossing.

Wil je het exact oplossen, dan moet alles doorberekend worden zodat alles ingeregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Roys, ja hier had ik ook aan gedacht, maar na de bypass is het echt in 1 keer warm. Echt 1 seconde zeg maar....

@DJKroon Dus je retourleiding van de radiatoren is kouder dan de retour van de bypass?
100% zeker

De hele bypass weghalen is dat een optie?

Andere bypass is dat een optie? Die dus bij hoger drukverschil opengaat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wil je het exact oplossen, dan moet alles doorberekend worden zodat alles ingeregeld kan worden.

De vraag is wel wat kan je dan kan inregelen?
(ik ben nu toch ook uit geregelt?)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan het ook aan een kapot drukvat liggen. Met het erop tikkentest :) lijkt deze wel goed, wel kwam er bij installeren een scheut water uit toen ik deze op de kop hield. (hadden toen geen tijd om nieuwe te halen/monteren). Maar kan mogelijk kapot drukvat, ook iets met het bypass probleem te maken hebben?
Drukvat zit ook direct bij de CV.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nog wat anders (ik durf het bijna niet te bekennen), maar er ligt ook nog een oud drukvat in de kruipruimte vol met water, zou dit het probleem van de druk kunnen veroorzaken?
(mijn idee was, dit is toch niet meer dan een radiatortje nu, of vergis ik me 8) )
(deze moet nog weg, maar je gaat in een oud huis eerst voor de functionaliteit, dus dat de kachel brand 8) )

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 05-04-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

@DJKroon Dus je retourleiding van de radiatoren is kouder dan de retour van de bypass?
100% zeker
Oke dan laat hij 100% door.
Was even een vraag voor de zekerheid ;)
De hele bypass weghalen is dat een optie?
Dat kan in deze situatie niet omdat de ketel altijd doorstroming moet hebben ivm nadraaien pomp en het kwijt rakem vam warmte uit de warmtewisselaar.
Als je dit negeert kan het je pompen, overdrukventielen en zelf een warmtewisselaar kosten omdat deze componenten zeer erg op hun donder krijgen.
Sterke afrader dus.
Dan kam je beter overwegen de servo van de radiatorgroep te verwijderen zodat er altijd 1 circuit open staat.
Andere bypass is dat een optie? Die dus bij hoger drukverschil opengaat.
Die zal je niet vinden.
Om de eenvoudige reden dat drukverschil in cv installaties uitgerekend zijn op rond de 0,2 bar.
Een bypassventiel zal je daarom niet/slecht vinden met een hoger instelbereik vam 0,5 bar.

De vraag is wel wat kan je dan kan inregelen?
(ik ben nu toch ook uit geregelt?)
Nee verre van, alles kan (nouja, moet ;)) ingeregeld zijn.
Dimensioneren van buizen, inregelen van allebei je circuits (voor vloerverwarming en je radiatoren) en natuurlijk je vloerverwarmingsverdeler en radiatoren.
Juist omdat het niet ingeregelt/berekent is heb je dit probleem!
Je pompcapaciteit is simpelweg groter dan wat je nodig hebt.
Helaas is deze pomp wel minimaal nodig voor de ketel, dus een kleinere erin zetten is geen optie.
Eenigste optie is de extra ppmpcapaciteit verbruiken door een inregelafsluiter te plaatsen.
Kan het ook aan een kapot drukvat liggen. Met het erop tikkentest :) lijkt deze wel goed, wel kwam er bij installeren een scheut water uit toen ik deze op de kop hield. (hadden toen geen tijd om nieuwe te halen/monteren). Maar kan mogelijk kapot drukvat, ook iets met het bypass probleem te maken hebben?
Drukvat zit ook direct bij de CV.
Een expantievat kan je inderdaad testen door op te tikken.
Enigste wat je kan daaruit kan controleren is of je vat redelijk is of naar de klote is.
Wil je je expantievat goed controleren dan moet je druk aan de stikstofzijde meten in een drukloze installatie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nog wat anders (ik durf het bijna niet te bekennen), maar er ligt ook nog een oud drukvat in de kruipruimte vol met water, zou dit het probleem van de druk kunnen veroorzaken?
(mijn idee was, dit is toch niet meer dan een radiatortje nu, of vergis ik me 8) )
(deze moet nog weg, maar je gaat in een oud huis eerst voor de functionaliteit, dus dat de kachel brand 8) )
Nee daar hoef je je op uitwendig lekken na, geen zorgen te maken. Dat vat zit vol en heeft daardoor niet zijn functie waar die voor bedoelt is.
Mocht je drukverlies in je installatie krijgen dan is dit wel 1 van de eerste punten om te controleren of het niet uitwendig lekt.
Mocht je de cv nog is leeg maken dan kan je hem verwijderen en afdoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 06-04-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, bypass weghalen ga ik dan maar niet doen...
Maar wil wel opgelost hebben.
Ga eind volgende week bypass vervangen, ik moet toch wat gaan doen zeg maar...
Klinkt wat hopeloos, maar omdat nogal complex is, daar maar eens mee beginnen.

Daarna ga ik drukvat vervangen.

Zijn er eigenlijk mensen die ook een dergelijk systeem hebben zoals ik (dus direct onder de cv, 2 zones (kleppen) en de bypass er vlak onder) waarbij dit wel goed werkt?

Of is de bypass sowieso te dicht op de ketel?

Ik zit er aan te denken om, als het bypass vervangen niet werkt, de bypass middels 2 lange leidingen ergens onder mijn kruipruimte te plaatsen. Wat denken jullie hiervan? Zinvol? Of maakt dat niks uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 06-04-2017 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Een bypass plaats je niet dichtbij de pomp, druk zoekt de weg van de minste weerstand en dat is het bypassventiel. Advies is verder weg plaatsen, liefst na enkele verbruikers die hij vervangt indien deze gesloten zijn.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit alleen met die 2 kleppen (van radiatoren en vloeverwarming) die daar zitten...de bypass moet toch tussen de leidingen van deze 2 kleppen en de CV?
Als ik de bypass verder in het circuit wil aansluiten, dan moet ik ook de klep van de radiatoren verplaatsen? Klopt deze gedachtegang?

Deze klep kan ik dan zo'n kleine 3 meter verderop verplaatsen, want daar splitst de hoofdleiding....
Ik zal de klep dus voor deze spitsing moeten maken. Klopt dit?
Schiet ik hier dan iets mee op?

@crazyharrie
Als ik deze verplaats na enkele verbruikers, dan gaan deze dus ook aan, als de vloervewarming aangaat en dat wil ik dus niet (daar heb ik die zoneverwarming voor). Dat is dus geen optie.

Wat een gedoe zeg, en dan te bedenken dat ik het geheel ook nog heb laten installeren door een bedrijf!
Echt :( :( :( :(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 06-04-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Hoe dan ook, die bypass moet verder bij de pomp vandaan waar de druk minder is.
Jouw probleem is dat er teveel weerstand in de systeemflow aanwezig is, meer dan de weerstand van je ventiel.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nav een vorige opmerking van DKKroon.

Je kan een inregelafsluiter of een radiatorkraan plaatsen om zodoende de weerstand te vergroten bij de bypass. Dit is de enigste (simpele) oplossing.

Ik vond dit geen mooie oplossing, omdat ik dacht dat je dan het hele systeem gaat knijpen, maar volgens mij bedoelde je, dat ik deze kraan in het aftakkinkje van de Bypass moet plaatsen?
Dan kan ik inderdaad alleen de toevoer naar de bypass regelen.
Dit is inderdaad dan toch de manier om de bypass te kunnen inregelen?
De is dit toch de oplossing, zeg maar?
Of zijn hier nadelen aan?
Ik kan als enige nadeel verzinnen dat je de doorgang door de bypass geknepen hebt, en wanneer de ketel deze nodig heeft, dit niet goed werkt, is dit zo?
Zijn er mensen die dit ook zo hebben?

Wat anders...
Ik zie dat op de elektrisch bedienbare klep een pijltje staat, deze in nu zo gemonteerd dat dit pijltje "tegen de stroom" in wijst. Wat heeft dit voor gevolgen? Of maakt dat niet uit? (lijkt me wel want die pijl zal er niet voor niet opstaan). Ik ben geen loodgieter, maar pijltje moet toch altijd met de flow mee zijn?

Als iemand ook kan motiveren, waaron dit niet goed, is lees ik het graag!

Na googlen heet een klep een groepsafsluiter...hierop staat de pijl dus tegen de flow in.

Het lukt me helaas niet een foto toe toe voegen van de afsluiter, maar als je googeld op "tempro groepsafsluiter" dan zie je afsluiter die ik heb

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 07-04-2017 20:55 ]

Pagina: 1