Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Auto trekt naar links/rechts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Er is een probleempje met m'n auto.
Ik ben in het bezit van een Lexus CT 200 H. En het probleem is dat de auto naar links trekt. Als ik het stuur loslaat tijdens het rijden dan gaat de auto ook automatisch richting de linkerbaan/berm. Dit is met winterbanden.

Onlangs heb ik er een nieuwe set zomerbanden onder laten zetten. De banden zijn ook gelijk gebalanceerd.
Na de vervanging leek het probleem opgelost te zijn. Maar helaas was dit niet het geval. De auto trekt nu heel lichtjes naar rechts.

Nu is het zo dat het al wat erger naar rechts trekt.

Weten jullie misschien wat het probleem is?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• dalverian
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10 03:03
voor de hand liggend, Laten uitlijnen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gaat je stuur ook licht mee? Lijkt me meer geval van wielen laten uitlijnen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heb je hem al uit laten lijnen?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Balanceren heeft hier eigenlijk niets mee te maken, uitlijnen is je oplossing hoogstwaarschijnlijk

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:42:
Gaat je stuur ook licht mee? Lijkt me meer geval van wielen laten uitlijnen.
Stuur gaat inderdaad ook licht mee.

Uitlijnen had ik ook al in gedachte.

Ik vond het alleen raar dat de auto eerst naar links trekt en na nieuwe banden naar rechts trekt.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als het een schadeauto is geweest, of je bent een keer gruwelijk hard tegen de stoeprand aangereden, kan je carrosserie of belangrijke onderdelen daarvan scheef staan.

Uitlijnen kan in beginsel veel oplossen,
maar laat ook kijken of er onderliggende oorzaak is. Als er iets scheef staat en daar is de beschermende lak vanaf, heb je later een probleem.

Verwijderd

En het probleem is dat de auto naar links trekt
Dit is niet goed.
De auto trekt nu heel lichtjes naar rechts.
Dit is de bedoeling; als je het stuur los laat (onwel wordt) rij je langzaam de berm/vangreel in.

Verwijderd

De weg is altijd bol. Als jij rechts van het midden rijd.....

Zou zomaar kunnen dat er een probleem was, maar nu niet meer.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:14

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:17:
De weg is altijd bol. Als jij rechts van het midden rijd.....

Zou zomaar kunnen dat er een probleem was, maar nu niet meer.
Dit dus. Een goed uitgelijnde auto trekt altijd licht naar rechts op de rechterweghelft. Bij wijze van experiment kun je (op een lege rechte provinciale weg!) eens links van het midden gaan rijden. De auto zou dan licht naar links moeten trekken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:20

VPI

Draagarmen kunnen ook dit gedrag veroorzaken

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

-tom-562

Oliesjeik

VPI schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:28:
Draagarmen kunnen ook dit gedrag veroorzaken
Ja, of een versleten stuurkogel. Maar dan moet de auto sowieso al nerveus sturen/zoekerend rijden (lees: continu zelf een klein beetje moeten corrigeren).

Vaak bu'j te bang!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:07:
[...]
Dit is niet goed.

[...]
Dit is de bedoeling; als je het stuur los laat (onwel wordt) rij je langzaam de berm/vangreel in.
Of de stoep op waar net een schoolklas met 34 kindjes van 6 jaar naar de gymles onderweg is ;) . Als je het stuur loslaat moet die kar rechtdoor gaan :*) .

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:48:
Balanceren heeft hier eigenlijk niets mee te maken, uitlijnen is je oplossing hoogstwaarschijnlijk
Correct.

Balanceren doe je om 'trillingen' te voorkomen.

Aan het stuur trekken is wat anders dan balanceren. De auto moet gewoon propere uitlijning hebben.

Uitlijning kost een paar tientjes.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

-tom-562 schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:30:
[...]

Ja, of een versleten stuurkogel. Maar dan moet de auto sowieso al nerveus sturen/zoekerend rijden (lees: continu zelf een klein beetje moeten corrigeren).
Dan zou je toch ook flinke speling in je stuur moeten hebben?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Mijn scenic uit 2003 trekt naar rechts. Ben de 4e eigenaar. Is al eens naar gekeken en was toen behoorlijk goed opgelost.

Na het vervangen van winter- naar zomerbanden weer hetzelfde euvel.

Ik vermoedt wel dat mijn bakje ooit eens schade heeft gehad omdat sommige carrosserie delen niet helemaal parallel lopen.

Ik ga, aan de hand van jullie reacties betreffende de stuurkogel en draagarmen, van de week ff naar mijn probleempje kijken. Maar eerst laat ik eerst de banden uitlijnen.

Seriously? Nope, not a bit...

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Zo maar wat oorzaken
- helling in de weg (wegen zijn bol, lopen vanaf het midden schuin af richting de berm, ivm waterafvoer)
- uitlijning
- zijwind

Ik merkte het vorige week ook toen waaide het hier een paar dagen behoorlijk. Nu niet meer.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 13:49
Xessive schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:20:
Mijn scenic uit 2003 trekt naar rechts. Ben de 4e eigenaar. Is al eens naar gekeken en was toen behoorlijk goed opgelost.

Na het vervangen van winter- naar zomerbanden weer hetzelfde euvel.

Ik vermoedt wel dat mijn bakje ooit eens schade heeft gehad omdat sommige carrosserie delen niet helemaal parallel lopen.

Ik ga, aan de hand van jullie reacties betreffende de stuurkogel en draagarmen, van de week ff naar mijn probleempje kijken. Maar eerst laat ik eerst de banden uitlijnen.
Controleer je ook de bandenspanning na wissel van wielen/banden? Bandenspanningstabel staat vaak aan de binnenkant van het bestuurdersportier of in de tankdop. Zelf doe ik er nog 0,3-0,5 bar bovenop.

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

FastFred schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:37:
Zo maar wat oorzaken
- helling in de weg (wegen zijn bol, lopen vanaf het midden schuin af richting de berm, ivm waterafvoer)
- uitlijning
- zijwind

Ik merkte het vorige week ook toen waaide het hier een paar dagen behoorlijk. Nu niet meer.
Vergeet aanlopende remmen niet, die kunnen trillingen en scheeftrekken van de auto veroorzaken.

euhmmmm

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
patrickkoning schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:15:
[...]

Controleer je ook de bandenspanning na wissel van wielen/banden? Bandenspanningstabel staat vaak aan de binnenkant van het bestuurdersportier of in de tankdop. Zelf doe ik er nog 0,3-0,5 bar bovenop.
Ja, heb ik gedaan voordat ze erop gingen.

Seriously? Nope, not a bit...

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je doet niet banden uitlijnen. Het onderstel lijn je uit. Banden doe je balanceren. Wel je banden vervangen. Want onregelmatig slijtage van de banden zorgt nu voor de sporing en dat duurt wel een paar 1000km voor dat t weer helemaal bijgesleten is.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:35:
[...]

Correct.

Balanceren doe je om 'trillingen' te voorkomen.

Aan het stuur trekken is wat anders dan balanceren. De auto moet gewoon propere uitlijning hebben.

Uitlijning kost een paar tientjes.
Hm, paar tientjes, 50-70 euro meestal, maar dat zal het wel verhelpen. Er zijn bedrijven die een controle bieden, en als het niet nodig is beweren dat je niet hoeft te betalen, en als het wel nodig is alleen het verschil bijbetaald.
Pagina: 1