Karma foutief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Denissen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:13
Beste Tweakers,

Heb een vraag met betrekking tot mijn karma. Het lijkt erop dat mijn karma de afgelopen dagen is afgenomen.
Dit is echter in mijn profiel niet te zien dus lijkt erop de de grafiek geschaald is.

Als ik een google cache search doe https://webcache.googleus...=clnk&gl=nl&client=ubuntu zie ik dat mijn karma op 20 maart nog 9208 is en nu nog 8415. Snap het dus niet helemaal en vermoed dat dit een bug is.

Alvast bedankt voor de reactie.

Alle reacties

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Er zijn wel wat aanpassingen gedaan aan de verschillende waarderingen, en 1 april j.l. is er een complete herberekening gedaan. Sommige mensen zullen hierdoor inderdaad in karma gedaald zijn.

Intentionally left blank

• Denissen
crisp schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:37:
Er zijn wel wat aanpassingen gedaan aan de verschillende waarderingen, en 1 april j.l. is er een complete herberekening gedaan. Sommige mensen zullen hierdoor inderdaad in karma gedaald zijn.
Akkoord maar enig idee waarom of in welk opzicht gezien een daling van 10% nogal fors is naar mijn idee.

Is hier verder iets over terug te vinden op de site?
Kan zo snel niets vinden in de afgelopen Releasenotes voor development-iteratie #102 of elders op tweakers.

[ Voor 29% gewijzigd door Denissen op 03-04-2017 19:32 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denk aan een topic waar je veel in gereageerd hebt waar een bepaalde tag of andere koppeling is weggehaald. Met de koppeling krijg je extra karma, zonder kan je dus zomaar wat verliezen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Denissen
Akkoord. Vind het dan toch wel vreemd want mijn karma is voor een kleine 80% opgebouwd uit V&A.
Als ik het dan weer vergelijk met een medetweaker die eenzelfde karmaverdeling heeft zoals bijvoorbeeld @Verwijderd zou ik toch verwachten dat hier ook een karmadaling zou zijn, dit is echter niet het geval.

Bijvoorbeeld:
https://webcache.googleus...-lan-sata-raid-1394).html

V&A aangeboden: DFI Lanparty UT nF3 250Gb, nForce3 250Gb (ATX, AGP, Sound, LA...

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11 06:56

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Specifiek voor de combinatie van karma en V&A herinner ik me Femme in "Karmakoning / keizer / admiraal met alleen V&A?". Maar aangezien crisp niet specifieker is, weet ik niet of dat is waar hij op doelt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dirk schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:31:
Maar aangezien crisp niet specifieker is, weet ik niet of dat is waar hij op doelt.
Ik vermoed dat crisp helemaal nergens specifiek op doelt. We doen nou eenmaal aanpassingen aan de site, waaronder af en toe aan de karma-berekening. Maar dat zegt nog niet dat hij dan ook precies uit zijn hoofd weet wat er allemaal is aangepast.

In dit geval zijn er een aantal factoren. Bij sommige elementen op de site is geen historie, reacties uit het verleden blijven bijvoorbeeld normaal gesproken staan, maar als je in je profiel dingen wijzigt, weten we niet of die bij de vorige berekening anders was. Kortom, daar kan je best de ene keer 100 punten voor krijgen en de keer daarna 50. Er zijn met name rond je profiel meer van dat soort zaken en daar lijkt specifiek voor Denissen dan ook een deel van het verschil in te zitten.

Daarnaast hebben we inderdaad voor V&A de karmatoekenning veranderd zodat met name mensen met vrij veel advertenties relatief per advertentie minder krijgen. En ook dat is bij Denissen gedaald.

Desalniettemin zit er wel wat vreemds in de oude data, het is alleen lastig te zien of dat door een bug komt of een andere oorzaak heeft. Met de volledige herberekening van afgelopen 1 april is dat weer helemaal herstelt, wat het grootste deel van de daling (maar dus vanwege een correctie) veroorzaakt.

Ik ga in mijn agenda zetten dat ik hier over een maand weer naar kijk, dan zijn er weer diverse tussentijdse updates gedaan, die de fout mogelijk hebben veroorzaakt.

• Denissen
ACM schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:33:
[...]

In dit geval zijn er een aantal factoren. Bij sommige elementen op de site is geen historie, reacties uit het verleden blijven bijvoorbeeld normaal gesproken staan, maar als je in je profiel dingen wijzigt, weten we niet of die bij de vorige berekening anders was. Kortom, daar kan je best de ene keer 100 punten voor krijgen en de keer daarna 50. Er zijn met name rond je profiel meer van dat soort zaken en daar lijkt specifiek voor Denissen dan ook een deel van het verschil in te zitten.

Daarnaast hebben we inderdaad voor V&A de karmatoekenning veranderd zodat met name mensen met vrij veel advertenties relatief per advertentie minder krijgen. En ook dat is bij Denissen gedaald.
Als ik het dus goed begrijp is de daling veroorzaakt door een groot aantal factor maar in ieder geval de volgende 2 concreet:
  • Aanpassingen aan mijn profiel pagina, waarbij de laatste aanpassing in 2015 was
  • De karma verkregen uit V&A is aangepast en daardoor gedaald, Tweakers met een groot aandeel karma uit V&A (zeg rond de 80%) hebben hierdoor last van een daling
Vraag me dan af of ik de eerste ben die dit was opgevallen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Aanpassingen aan mijn profiel pagina, waarbij de laatste aanpassing in 2015 was
Als de rekenwijze is aangepast maakt het natuurlijk niet uit wanneer jij de laatste wijziging hebt gedaan, maar wanneer wij die hebben gedaan ;)

Verder willen we niet alteveel in details treden met betrekking tot de wijze waarop karma berekend wordt, temeer daar het behoorlijk complex is en (zoals je hebt gemerkt) ook continue aangepast wordt om tot een zo gebalanceerd mogelijk resultaat te komen. Daarbij kan het dus inderdaad voorkomen dat sommige mensen karma 'verliezen', en anderen karma 'winnen' - waarbij de quotes intentioneel zijn, want uiteindelijk is het geen wedstrijd ;)

Intentionally left blank

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Denissen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:57:
Aanpassingen aan mijn profiel pagina, waarbij de laatste aanpassing in 2015 was
Profiel gaat in deze context wat wijder dan letterlijk alleen de dingen die je in instellingen daarvoor aanpast. Ook bijvoorbeeld je wenslijsten vallen daaronder.
De karma verkregen uit V&A is aangepast en daardoor gedaald, Tweakers met een groot aandeel karma uit V&A (zeg rond de 80%) hebben hierdoor last van een daling
Ja, de daling bij jou was slechts iets van 700. Maar die andere rare data heeft een groter gat veroorzaakt en dat had niet zozeer te maken met deze twee aanpassingen.

• Denissen
crisp schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:29:
[...]
Daarbij kan het dus inderdaad voorkomen dat sommige mensen karma 'verliezen', en anderen karma 'winnen' - waarbij de quotes intentioneel zijn, want uiteindelijk is het geen wedstrijd ;)
Zeker geen wedstrijd maar zat dicht tegen de psychologische grens van 10K aan 8)7 .
ACM schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:35:
[...]
Ja, de daling bij jou was slechts iets van 700. Maar die andere rare data heeft een groter gat veroorzaakt en dat had niet zozeer te maken met deze twee aanpassingen.
Daling is denk ik schaling.

Om de schaling enigzins inzichtelijk te maken:

Tweaker
V&A (%)
Oud karma < 01-04 @ Google cache
Nieuw karma < 01/04 @ Tweakers (data uit karmagrafiek)
VerschilGoogle cache datum
AlbertNico9016.58716.697+100
24-03
mrfbroem96.911.073
11.396+32328-03
cassanov9977.410.75110.802+51
29-03
Denissen
76.59.208 8.283-92520-03
Xtsorion
92.59.030
9.177
+14716-02
tomaszcs81.39.145
9.186+4129-03
mrgnex73.68.718
8.803+8526-02
gamepc198684.515.87116.167+29624-03

Eigenlijk zie je alleen maar stijging schaling > 1 door de herberekening van 1 april |:(
Pagina: 1