Videokaart doet een geluidskaart na

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Mijn vraag
Een vriend van mij heeft een paar jaar oude Mac Pro. Om deze nog een beetje kracht bij te zetten heeft hij daarvoor een tweedehands videokaart gekocht om hem een kleine upgrade te geven.

Echter denkt de videokaart dat hij een geluidskaart is en geeft bijna vanaf het moment dat er spanning op komt een harde piep af. Ik ben niet per se een expert op computer hardware gebied, maar wat hier de oorzaak van is kan ik mij niet bedenken...

Het is NIET de ventilator.
Filmpje is op Instagram gezet (LET OP het geluid is hard!):
https://www.instagram.com/p/BSbIekhgXAp/

Is hij gewoon kapot of is er iemand hier die meteen weet: "Ah! Dat moet [x] of [y] zijn!" ?

Extra informatie die ik doorgekregen heb:
"It should be compatible as it's the same card apple officially sold as an upgrade back in 2011. Only this is a windows card because apple doesn't sell this cards anymore."

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voeding is gecontroleerd en lijkt te werken, met een andere videokaart werkt de Mac Pro ook.
Zou de hele kaart uit elkaar halen en nieuwe koelpasta erop knallen helpen? Leek mij niet, maar goed.

update
Maat heeft even gechecked, maar hij heeft inderdaad niet beide voedingskabels aangesloten (hij komt ook een kabel te kort daarvoor). Hij gaat dus eerst even een extra / ander voedingskabel opduiken.

[ Voor 8% gewijzigd door MarvinJames op 03-04-2017 17:24 ]

Alle reacties

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Volgens mij is dat coil whining ofzo.
Of het gaat vanzelf weg na een tijd of het blijft.
Ik zou hem in ieder geval omruilen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
chucky666 schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:40:
Volgens mij is dat coil whining ofzo.
Of het gaat vanzelf weg na een tijd of het blijft.
Ik zou hem in ieder geval omruilen.
Mijn eerste idee was ook coil whine. Maar toen ik in de kamer van die Mac stond was ik vrij snel van dit idee af. Dit is echt een hard geluid, alsin: telefoonspeaker op max. De coil whine(s) die ik ken zijn echt een heel ander soort geluid en zeker niet zo keihard als dit ding. Dus ik heb de coil whine gedachte eigenlijk directe afgevoerd.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:25

Nemesizz

Untouchable

Helaas geef je niet aan welke videokaart het is.

Maar het lijkt (als ik het filmpje zie) alsof er 2 voedingsconnectors in de kaart moeten, en er 1 is aangesloten.
Sommige videokaarten hebben zo'n klein speakertje erop zitten die machtig gaat krijsen als een of meerdere power connectors niet is aangesloten.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Ik ga even navragen welke kaart het is! Nu je het zegt lijkt het er inderdaad op alsof er een voedingskabel te weinig in zit. Dat was me toen ik er was niet opgevallen. Kom ik op terug!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Vind trouwens ook dat er eng weinig ruimte tussen de kaart en de kast (plaat er onder) zit.. ergens een soldeer te dik en je hebt kortsluiting.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Die voedingkabel moet aangesloten zijn anders gaat hij inderdaad rare dingen doen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

DukeBox schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:03:
Vind trouwens ook dat er eng weinig ruimte tussen de kaart en de kast (plaat er onder) zit.. ergens een soldeer te dik en je hebt kortsluiting.
Is normaal voor de Mac Pro en de PowerMac G5. Kan geen kwaad als er contact is.

Maar welke kaart inderdaad. Je kan niet zomaar elke kaart erin drukken als een PC, zeker niet als je macOS draait. Nvidia 1000 serie werkt niet in macOS bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 03-04-2017 16:57 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NO_Excuses schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:06:
Die voedingkabel moet aangesloten zijn anders gaat hij inderdaad rare dingen doen.
Volgens mij zit naast de huidige 6 pin's voeding kabel nog een 6 pin, moet die inderdaad ook niet aangesloten worden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 17:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

nelizmastr schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:54:
[...]

Is normaal voor de Mac Pro en de PowerMac G5. Kan geen kwaad als er contact is.
Geen kwaad ?
tenzij die kast is gemaakt van niet geleidend metaal, krijg je gewoon kortsluiting Als er 2 punten elkaar raken. En dat is nooit goed.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

heuveltje schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:09:
[...]

Geen kwaad ?
tenzij die kast is gemaakt van niet geleidend metaal, krijg je gewoon kortsluiting Als er 2 punten elkaar raken. En dat is nooit goed.
Klaarblijkelijk is het niet geleidend. Bij deze systemen is het niet te voorkomen dat de achterkant soms dat plaatje raakt. Ik heb de nodige evaring met deze behuizingen en het heeft nooit een probleem opgeleverd.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Heb er ook een paar staan, zal morgen eens meten met een multimeter of het daadwerkelijk niet geleid.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Even een kleine update:
Ik weet nog niet welke kaart het is, maar hij heeft inderdaad bevestigd dat de tweede voedingskabel er niet in zit. Omdat hij geen correcte voedingskabel daarvoor heeft gaat hij daar eerst even achteraan. Dus zodra hij een nieuwe / andere kabel heeft kunnen we verder kijken.
Pagina: 1