Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-end 3D-CAD Workstation

Pagina: 1
Acties:

• rop380
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 13:58
Als engineer werk ik vaak op locatie van de klant in binnen- en buitenland, en ben daarom op zoek naar een nieuwe mobile workstation voor 3D-CAD (SolidWorks) gebruik. De projecten die ik draai worden steeds groter en complexer, ben dus echt op zoek naar een toekomstbestendige high-end mobile workstation waar ik voorlopig weer even mee vooruit kan.

De specs die ik in gedachte had:
-Xeon E3 processor
-Minimaal 32GB RAM (ECC) met mogelijkheid voor 64Gb
-Minimaal 2 x SSD 256Gb en 512Gb
-Grafische kaart voorkeur voor high-end Nvidia Quadro (bv 4000 of 5000 serie)
-Beeldscherm minimaal full HD

Wat ga je met je laptop doen?
90 procent zwaar 3D-CAD werk (SolidWorks), en in mindere mate render werk.
SolidWorks maakt maar beperkt gebruik van multicore, renderen heeft daar wel vol profijt van.
Gezien de snelle ontwikkelingen van VR in combinatie met 3D-CAD zou het fijn zijn als hij hier ook op voorbereid is.
OS Windows 10.

Wat is je budget?
Ruwweg 4000,- tot 6000,- ex btw.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Werk wel op verschillende locaties maar prestaties gaan duidelijk voor mobiliteit. Accuduur is ook van minder belang aangezien hij 99% van de tijd aan de adapter zal hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn huidige Dell Precision M6500 is me erg goed bevallen, en de prijs/spec verhouding van de nieuwe Precision 7710 en 7720 lijken ook erg goed te zijn. Maar ik sta open voor andere suggesties en ervaringen met bijvoorbeeld HP, Lenovo, Boxx, etc.

Al met al weet ik redelijk wat ik wil qua specs, maar heb toch nog wat vraagtekens:

Omdat het doorrekenen van de CAD modellen de grootste tijdvreter is, wil ik niet te veel besparen op de processor. Maar als ik bij bv Dell kijk zit er een prijsverschil van maar liefst 650,- euro tussen de Xeon E3 1545 en de duurste 1575 processor. Is die 1575 dat wel waard of is dat vooral een marketing gadget?

UHD beeldscherm is nice to have, maar ik kan me voorstellen dat de grafische kaart dan flink aan de bak moet om al die pixels door te rekenen bij bijvoorbeeld het roteren van je zware CAD model.Is dit wel een verstandige keuze voor 3D CAD? Of is het simpelweg standaard de resolutie lager instellen op HD, en UHD enkel aanzetten wanneer je een keer een UHD film gaat kijken?

Voor de SSD's, zijn er significante voordelen van M2 PCIe tov SATA?

Alvast bedankt voor de input.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Je zou kunnen kijken naar de HP Z-book modellen.
Mijn vader heeft sinds kort eentje voor zijn bedrijf (hij is architect).
Dit bevalt hem heel goed.
Als ik mij niet vergis heeft hij deze: pricewatch: HP ZBook 17 G3 T7V70EA
Deze heeft wel een i7 6820 HQ en geen Xeon. Zelf ben ik niet zo thuis in het verschil qua snelheden misschien kan een andere tweaker dit vertellen?
Dusver heeft hij geen last gehad van het UHD scherm..

M.2. is op papier een stuk sneller dan SATA dit merk je behalve bij renderen in de praktijk niet echt.

Verwijderd

De Zbook 17 G3 is een beest van een machine. Je kunt hem ook configureren op o.a de website van Misco/Aces direct etc.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 23:42 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Soldworks is vooral single core dus die 1575 is niet echt een grote stap tov de 1545 lijkt het.

ECC (dus xeon) is een must?

Wat bedoel je met "doorrekenen"? Draai je simulaties? Of zit je gewoon vaak te wachten op het rebuilden van je featuretree?

Grote kans dat met de relatieve lage renderpower van een quadcore renderen op een gpu met sw visualize sneller is? Dan is een p4000 of p5000 wel een idee, ook omdat nvidia alleen die vrready noemt. (ik zou dan geen maxwell quadro meer doen)

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 04-04-2017 00:05 ]

specs

• rop380
Ja met doorrekenen bedoel ik voornamelijk Feature Tree (veel surfacing) en Assemblies rebuilden, dat is het grootste pijnpunt.
Assemblies zijn 2000+ parts, daar merk ik ook flinke beperkingen van de grafische kaart nu bij het roteren/zoomen/pannen.
Renderen doe ik inderdaad voornamelijk met Visualize.

Xeon heeft wel de voorkeur, van wat ik gelezen heb lijkt het voor 3D-CAD werk duidelijk de betere keus te zijn tov de i7, en mogelijkheid van ECC zie ik ook als een groot voordeel.

Verwijderd

Inderdaad de P4000/P5000 zijn goede suggesties en VR ready!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
rop380 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:07:
Ja met doorrekenen bedoel ik voornamelijk Feature Tree (veel surfacing) en Assemblies rebuilden, dat is het grootste pijnpunt.
Assemblies zijn 2000+ parts, daar merk ik ook flinke beperkingen van de grafische kaart nu bij het roteren/zoomen/pannen.
Renderen doe ik inderdaad voornamelijk met Visualize.

Xeon heeft wel de voorkeur, van wat ik gelezen heb lijkt het voor 3D-CAD werk duidelijk de betere keus te zijn tov de i7, en mogelijkheid van ECC zie ik ook als een groot voordeel.
rebuilden enz. is idd 1 core dus je wilt zo veel mogelijk mhz.

xeon voordeel is eigenlijk vooral ecc aankunnen, verder eigenlijk niet. Begrijp op zich wel dat je xeon/ecc wilt al is het moeilijk te quantificeren. BOXX heeft ook gewoon i7's in solidworks workstations.

Het mooie aan de i7's is dat ze wat hoger geklocked zijn. BOXX heeft een laptop met een 7700k er in (maar helaas zonder quadro), en er is bijv ook een i7 7820HK met een turbo van 4,3ghz.

Anders de xeon met de hoogste turbo die je kunt vinden.

Quadro wil je sowieso ivm de betere snelheid in de viewports van SW, realview, hij lijkt wat sneller in visualize en natuurlijk de support.

BOXX overclocked ook workstations dus in princiepe, mits met beleid, kan dat ook..
Ben je doe het zelver en zou je voor een klein mini itx systeem willen gaan dan kun je bijv. een i3 7350K heeeel hoog clocken icm 64gb en een quadro. Is geheid de snelste optie maar beetje te ghetto waarschijnlijk. :p

specs

• rop380
Ja dat wordt me iets te ghetto ja :)

Heb me nog iets verdiept in Xeon vs i7, echt een duidelijke winnaar lijkt er niet. SolidWorks zelf raadt in dit artikel de Xeon's (met hoogste kloksnelheid) aan: http://blogs.solidworks.c...kstation-performance.html

Enige punt waar ik eigenlijk nog over twijfel is of UHD verstandig is of niet.

Thanks voor alle info so far, begin een wat duidelijker beeld te krijgen. Heb inmiddels een offerte bij Misco opgevraagd voor een Z-book en ga Dell ook nog even bellen voor een persoonlijke aanbieding voor de Precision 7720.
Boxx staat ook nog op de optielijst alhoewel ze wel een slag duurder lijken, maar de service schijnt top te zijn.

Iemand ervaring met de service van HP? Toch wel een dingetje bij zo'n kostbaar apparaat.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Heb niet zelf direct ervaring met de HP support gehad maar die is op de zbooks gewoon goed. UHD is leuk maar niet persé nodig. Ik heb zelf een zbook 15" g3 met F-hd als netwerk beheerder, draai een aantal vm's en wilde een machine waar ik op van aankan de resolutie is voor mij niet van belang. Liever iets dikker en een oer degelijke bouwkwaliteit dan een lichte dunne laptop.

Ik ken meerdere die zeer te spreken zijn over de support van HP, ik heb hem bij een kleinere winkel/it'er gekocht die veel middenstanders doet. Daar kreeg ik nog een beetje korting xD Maar goed. Ik zou ook neigen naar een xeon en ecc geheugen.
Er is ook nog de Thinkpad serie die ook heel degelijk is. Eigenlijk ontlopen die laptops elkaar niet zo erg.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel_Elessar op 05-04-2017 11:59 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• rop380
Ja ben op zich wel benieuwd naar de nieuwe Thinkpad P71, zal ergens deze maand gereleased worden.
Heb er ooit een gehad en zeker een degelijk apparaat, maar die prijzen...

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
De service van HP is zonder enige twijfel een stuk beter dan die van Dell (maar dat is niet zo moeilijk) 8)7

Volgens mij was de service richting bedrijven wel degelijk, maar daar heb ik geen ervaring mee

[ Voor 34% gewijzigd door NO_Excuses op 05-04-2017 14:31 ]

• Daniel_Elessar
Bedrijven krijgen veelal betere support dan consumenten. Die Thinkpad zijn ook super laptops en de Zbook doet daar niet voor onder. HP heeft daar sinds kort een leuke deal kunnen sluiten met NASA door zbook studio's naar ISS te sturen. Dat is ook deels door de support maar ze laten daar niet zomaar alle laptops toe.

Naar de nieuwe Thinkpad ben ik ook benieuwd :) Ook naar het feit dat AMD met Ryzen ook mobiele processors gaat brengen. Als die ook Octa's gaan leveren ben ik heel benieuwd naar wat HP en Lenovo gaan doen. Hopelijk gaan ze die dan ook testen voor de workstations. Dat zou handig zijn, zelfs voor mij als simpele netwerk/systeem admin :)

• rop380
Thanks voor alle info so far, er zijn nog twee gegadigden:
-Dell Precision M7720
-Lenovo Thinkpad P71

De Boxx MXL en HP Z-book 17 G3 zijn ook hele mooie machines, maar hebben nog een oudere generatie Xeon's en Quadro's aan boord.

De Lenovo is nog niet leverbaar, maar is op de Australische site al te configureren (prijs in aussie dollars):
http://www3.lenovo.com/au...hinkPad-P71/p/22TP2WPWP71

Als ik het omreken naar Euro's toch wel een stukje prijziger dan de adviesprijs van een vergelijkbare Dell.
Hoe staat het met de bloatware van Lenovo tegenwoordig? Mijn vorige was echt een drama.

[ Voor 7% gewijzigd door rop380 op 13-04-2017 12:15 ]

• Daniel_Elessar
Geen idee, ik doe altijd een fresh install van een reguliere Windows pro. Dan heb je geen bloatware meer :) En als er een NVME SSD/SSED inzit is dat hooguit 15min.
Dat doe ik eigenlijk op alle laptops die ik in mijn handen krijg.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik gebruik persoonlijk een Lenovo P50 voor dit soort werk.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1