Als engineer werk ik vaak op locatie van de klant in binnen- en buitenland, en ben daarom op zoek naar een nieuwe mobile workstation voor 3D-CAD (SolidWorks) gebruik. De projecten die ik draai worden steeds groter en complexer, ben dus echt op zoek naar een toekomstbestendige high-end mobile workstation waar ik voorlopig weer even mee vooruit kan.
De specs die ik in gedachte had:
-Xeon E3 processor
-Minimaal 32GB RAM (ECC) met mogelijkheid voor 64Gb
-Minimaal 2 x SSD 256Gb en 512Gb
-Grafische kaart voorkeur voor high-end Nvidia Quadro (bv 4000 of 5000 serie)
-Beeldscherm minimaal full HD
Wat ga je met je laptop doen?
90 procent zwaar 3D-CAD werk (SolidWorks), en in mindere mate render werk.
SolidWorks maakt maar beperkt gebruik van multicore, renderen heeft daar wel vol profijt van.
Gezien de snelle ontwikkelingen van VR in combinatie met 3D-CAD zou het fijn zijn als hij hier ook op voorbereid is.
OS Windows 10.
Wat is je budget?
Ruwweg 4000,- tot 6000,- ex btw.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Werk wel op verschillende locaties maar prestaties gaan duidelijk voor mobiliteit. Accuduur is ook van minder belang aangezien hij 99% van de tijd aan de adapter zal hangen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn huidige Dell Precision M6500 is me erg goed bevallen, en de prijs/spec verhouding van de nieuwe Precision 7710 en 7720 lijken ook erg goed te zijn. Maar ik sta open voor andere suggesties en ervaringen met bijvoorbeeld HP, Lenovo, Boxx, etc.
Al met al weet ik redelijk wat ik wil qua specs, maar heb toch nog wat vraagtekens:
Omdat het doorrekenen van de CAD modellen de grootste tijdvreter is, wil ik niet te veel besparen op de processor. Maar als ik bij bv Dell kijk zit er een prijsverschil van maar liefst 650,- euro tussen de Xeon E3 1545 en de duurste 1575 processor. Is die 1575 dat wel waard of is dat vooral een marketing gadget?
UHD beeldscherm is nice to have, maar ik kan me voorstellen dat de grafische kaart dan flink aan de bak moet om al die pixels door te rekenen bij bijvoorbeeld het roteren van je zware CAD model.Is dit wel een verstandige keuze voor 3D CAD? Of is het simpelweg standaard de resolutie lager instellen op HD, en UHD enkel aanzetten wanneer je een keer een UHD film gaat kijken?
Voor de SSD's, zijn er significante voordelen van M2 PCIe tov SATA?
Alvast bedankt voor de input.
De specs die ik in gedachte had:
-Xeon E3 processor
-Minimaal 32GB RAM (ECC) met mogelijkheid voor 64Gb
-Minimaal 2 x SSD 256Gb en 512Gb
-Grafische kaart voorkeur voor high-end Nvidia Quadro (bv 4000 of 5000 serie)
-Beeldscherm minimaal full HD
Wat ga je met je laptop doen?
90 procent zwaar 3D-CAD werk (SolidWorks), en in mindere mate render werk.
SolidWorks maakt maar beperkt gebruik van multicore, renderen heeft daar wel vol profijt van.
Gezien de snelle ontwikkelingen van VR in combinatie met 3D-CAD zou het fijn zijn als hij hier ook op voorbereid is.
OS Windows 10.
Wat is je budget?
Ruwweg 4000,- tot 6000,- ex btw.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Werk wel op verschillende locaties maar prestaties gaan duidelijk voor mobiliteit. Accuduur is ook van minder belang aangezien hij 99% van de tijd aan de adapter zal hangen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn huidige Dell Precision M6500 is me erg goed bevallen, en de prijs/spec verhouding van de nieuwe Precision 7710 en 7720 lijken ook erg goed te zijn. Maar ik sta open voor andere suggesties en ervaringen met bijvoorbeeld HP, Lenovo, Boxx, etc.
Al met al weet ik redelijk wat ik wil qua specs, maar heb toch nog wat vraagtekens:
Omdat het doorrekenen van de CAD modellen de grootste tijdvreter is, wil ik niet te veel besparen op de processor. Maar als ik bij bv Dell kijk zit er een prijsverschil van maar liefst 650,- euro tussen de Xeon E3 1545 en de duurste 1575 processor. Is die 1575 dat wel waard of is dat vooral een marketing gadget?
UHD beeldscherm is nice to have, maar ik kan me voorstellen dat de grafische kaart dan flink aan de bak moet om al die pixels door te rekenen bij bijvoorbeeld het roteren van je zware CAD model.Is dit wel een verstandige keuze voor 3D CAD? Of is het simpelweg standaard de resolutie lager instellen op HD, en UHD enkel aanzetten wanneer je een keer een UHD film gaat kijken?
Voor de SSD's, zijn er significante voordelen van M2 PCIe tov SATA?
Alvast bedankt voor de input.