Recent heb ik enkele Philips myLiving LED plafondlampen aangeschaft. Deze hebben geen E27 fitting maar een printje met SMD LEDjes erop. Ze verbruiken maar 3W en 6W en komen uit op 100lm/W, wat ik voor die prijs netjes vind.
Tijdens het monteren viel mijn oog op de ingebouwde voeding: 'PF 0.5'. Maar 0.5 is toch een enorm slechte powerfactor? Dan ben ik i.p.v. 6W opgenomen vermogen wel 12W kwijt, inclusief het blindvermogen. Dan is de besparing ineens niet meer zo evident, zeker niet voor SMD printjes die je in de praktijk nooit meer vervangt.
Na wat zoekwerk (ik heb mijn hele huis over op LED, met name van Philips en Ikea) zag ik veel verschillen. De Ikea E27 600lm lamp heeft een nette pf van 0.96, echter de GU10 van Ikea heeft een pf van 0.54. Mijn Philips lampen schommelen tussen de 0.82 voor GU10 en 0.94 voor de Philips CorePro LED TL.
De THD vervorming is bij de goede pf rond de 10% à 20%, bij de slechte pf wel 155%.
Gevolg, ik ben helemaal in de war
, hopelijk kan iemand mij van antwoorden voorzien.
Bedankt!
Tijdens het monteren viel mijn oog op de ingebouwde voeding: 'PF 0.5'. Maar 0.5 is toch een enorm slechte powerfactor? Dan ben ik i.p.v. 6W opgenomen vermogen wel 12W kwijt, inclusief het blindvermogen. Dan is de besparing ineens niet meer zo evident, zeker niet voor SMD printjes die je in de praktijk nooit meer vervangt.
Na wat zoekwerk (ik heb mijn hele huis over op LED, met name van Philips en Ikea) zag ik veel verschillen. De Ikea E27 600lm lamp heeft een nette pf van 0.96, echter de GU10 van Ikea heeft een pf van 0.54. Mijn Philips lampen schommelen tussen de 0.82 voor GU10 en 0.94 voor de Philips CorePro LED TL.
De THD vervorming is bij de goede pf rond de 10% à 20%, bij de slechte pf wel 155%.
Gevolg, ik ben helemaal in de war
- Waarom worden er nu nog LED's verkocht met een slechte powerfactor? Dit probleem hebben we 15 jaar geleden toch al opgelost, o.a. in desktopvoedingen?
- Waarom lijkt een slechte powerfactor geen invloed te hebben op het energielabel van de lamp? Die 0.54 pf heeft gewoon een A+ label.
- Hoe kan het dat er zoveel verschil in powerfactor bestaat, zelfs binnen hetzelfde merk?
- Wat is de invloed van het blindvermogen op het stroomverbruik? Mijn slimme meter *lijkt* het blindvermogen niet te meten.
- In hoeverre heeft een slechte THD invloed op 1) HF instoring op radio's en 2) de stabiliteit van powerline ethernet?
- Waarom zijn de powerfactor cijfers bijna nooit te vinden in de specsheets van de fabrikanten? Gelden er andere regels voor laagvermogen verbuikers?
Bedankt!