Vijver (± 8 m3) opvullen - zand of cement?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Tweakers,

1 maandje geleden zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning waar (helaas) een aardige vijver in de tuin lag. De vijver is inmiddels leeggepompt en afgebroken maar nu zit ik natuurlijk met een flink gat in de tuin wat opgevult moet worden. Dit gat heeft ongeveer nog een inhoud van 8 m3. Ik zeg ongeveer, want we hebben al het steenpuin van het afbreken in het gat gegooid dus exact weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QMnTViG.jpg

Nu heb ik een 2 opties (denk ik :P):

- (Gedeeltelijk) cement laten storten. Waarom? Ik denk dat je dan een plattere/makkelijkere bodem creeert om bijvoorbeeld nog 2 m3 zand over te leggen en dan de tegels er over heen. Nadeel: cement zelf maken zie ik/wij niet zo zitten. Cement via een pompmixer laten storten is belachelijk duur (€1.200 voor 4 m3).

- Zand. Big Bag (1 m3) ligt zo rond de €70. Nu heb ik wel een garage maar de big bags gaan niet door gewone deur. Dat zal dus met kruiwagens moeten gebeuren. Echter kan ik ook 8 m3 los zand achter de garage laten storten en dat kost "maar" €199.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de laatste optie: 8 m3 los zand laten storten. 4 kruiwagens + 4 scheppen en dan maar heen en weer gaan lopen (ongeveer 10 meter). Tuurlijk, het is een rotklus maar het lijkt me dat met 4 man 8 m3 zand in 1 dag/weekend wel te verplaatsen is.

Waarom open je dan een topic hier op tweakers, hoor ik jullie denken. Ik ben zelf geen geweldige klusser. Zand scheppen in een kruiwagen en heen en weer lopen is natuurlijk geen rocket science, maar er zullen vast mensen zijn met ervaring. Is dit de handigste/makkelijkste/juiste weg die ik probeer te bewandelen? Kan het niet makkelijker/sneller zonder er bijvoorbeeld €1.000 extra onnodig voor uit te geven. Het zal vast makkelijker/sneller gaan des te meer geld je er tegen aan smijt, maar alle tips en adviezen zijn natuurlijk welkom.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Cement lijkt me sowieso niet handig.. Mocht jij of een volgende eigenaar ooit weer eens iets met de tuin willen gaan doen, zit je opeens met een brok cement waar je niets mee kunt en veel moeite moet doen om 't kwijt te raken 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Staat je kalender nog op 1 april ?

Zand is veel makkelijker en platter dan cement. Zeker als je het laat inklinken.
Het puin er in storten had ik zelf al niet eens gedaan.. stel je moet er ooit om welke reden dan ook bij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:16
Kun je het niet volgooien met grond en daar overheen een laagje zand wat geschikt is om te betegelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Cement is geen goede optie. Op deze laag blijft het water staan. Ook knap lullig als je hier ooit wilt graven (voor elektra, een boom, dode hond, weet ik veel).

/edit
Zand is vaak gratis af te halen. Huur een aanhangwagen, trek een shirtje aan, schep dat ding vol en gaan!

[ Voor 26% gewijzigd door ixl85 op 03-04-2017 13:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04

Tijntje

Hello?!

Ik zou je adviseren geen bouwpuin in je tuin te gooien. Mocht je ooit weer moeten graven maak je het je zelf erg lastig. Dat geld dan ook voor het storten van cement.
Als je niet wil gaan bouwen daar gewoon vol storten met zand.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Is de bodem opengebroken of heb je nog een waterdichte bak? In dat laatste geval zou ik eerst de bodem verwijderen. Anders drijft je nieuwe bestrating straks weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Gewoon vol gooien met zand.
Om een groot betonblok in je tuin van 8 m3 te maken is ook niet handig.

8m3 zand kruien is niet het werk hoor met 2 man en je bent binnen een middag klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Tijntje schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:53:
Ik zou je adviseren geen bouwpuin in je tuin te gooien. Mocht je ooit weer moeten graven maak je het je zelf erg lastig. Dat geld dan ook voor het storten van cement.
Als je niet wil gaan bouwen daar gewoon vol storten met zand.
Ben ik mee eens, echter is het gat nu zo'n 2 meter diep. Nu ziet het er op de foto niet handig uit, maar dit was tijdens het afbreken. De bedoeling was meer: evenredig over de bodem verdelen en daar bovenop zand/cement. Zelfs al zou ik over een tijdje weer willen gaan graven, het steenpuin ligt behoorlijk ver onder de grond. Dat zal toch niet al te veel kwaad kunnen?
Anoniem: 63072 schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:53:
Is de bodem opengebroken of heb je nog een waterdichte bak? In dat laatste geval zou ik eerst de bodem verwijderen. Anders drijft je nieuwe bestrating straks weg...
We kregen het laatste laagje water er met een dompelpomp niet uit. We hebben dus met een breekhamer op 3 plekken (links - midden - rechts) het beton flink uitgebroken. Dat laatste laagje water was vervolgens binnen enkele uurtjes verdwenen.

[ Voor 27% gewijzigd door EricNL op 03-04-2017 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 13:04

Tijntje

Hello?!

EricNL schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:54:
[...]

Ben ik mee eens, echter is het gat nu zo'n 2 meter diep. Nu ziet het er op de foto niet handig uit, maar dit was tijdens het afbreken. De bedoeling was meer: evenredig over de bodem verdelen en daar bovenop zand/cement. Zelfs al zou ik over een tijdje weer willen gaan graven, het steenpuin ligt behoorlijk ver onder de grond. Dat zal toch niet al te veel kwaad kunnen?
Je moet het zelf weten maar ik zou het zelf echt niet snel doen, en gezien de snelle hoeveelheid reactie met de zelfde strekking ben ik niet alleen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 03-04-2017 13:56 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Owja, als je zand er in kiept, huur apparaat om het aan te trillen. Anders goed nat maken en een tijd (meerdere dagen minsten) wachten. Het zal aardig inzakken. Lullig als je meteen tegels neerlegt en het niet voldoende aangestampt is. Dan heb je een kuil in je tegels.

[ Voor 4% gewijzigd door ixl85 op 03-04-2017 13:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

het steenpuin ligt behoorlijk ver onder de grond. Dat zal toch niet al te veel kwaad kunnen?
Menig klusser is er ooit tegenaan gelopen, (bouw) puin tijdens het graven/palen slaan. Ik weet zeker dat iedereen op dat moment de bouw lui vervloekt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
ixl85 schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:56:
Owja, als je zand er in kiept, huur apparaat om het aan te trillen. Anders goed nat maken en een tijd (meerdere dagen minsten) wachten. Het zal aardig inzakken. Lullig als je meteen tegels neerlegt en het niet voldoende aangestampt is. Dan heb je een kuil in je tegels.
Trilplaat is rekening mee gehouden, die is er als we aan zand gaan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:38
puin in je tuin wil je echt niet hebben. Hoe diep het ook ligt. Er komt een dag dat je wel zo diep moet graven of wat dan ook dan wil je het er echt niet hebben liggen. Nu is het een makkelijk moment om het op een goede manier te verwijderen.

Het kan ook zomaar in de loop van de tijd omhoog komen/hoger komen te liggen.
En wat als je in de toekomst je huis wil verkopen? En de potentiële kopers laten een bodemonderzoek doen en men komt het puin tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-06 21:19
Idd, op FaceBook / Marktplaats genoeg advertenties om gratis donker zand af te halen.
Eventueel bij de bouwmarkt een paar zakken ophoogzand te halen. Kosten ongeveer 1€ per zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-06 13:05
Aangezien je de puin onder in de vijver gegooid hebt (wat ik je wel kan afraden), heb ik nog een simpele maar zeker belangrijke tip:
Zet na het vullen de tuinslang op de 'vijver'. Door het bevochtigen van het zand kan het zich mooi verspreiden tot zelfs onder en tussen het puin. Anders heb je het probleem dat na loop van tijd je tegelwerk (or whatever) gaat zakken.

edit: Gezien de diepte kun je dit trouwens meerdere keren doen. Dus bijvoorbeeld ook al halverwege. Dat lijkt me nog beter doordat je dan zeker weet dat het water laag genoeg komt.

[ Voor 24% gewijzigd door LoeWn op 03-04-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17

Roozzz

Plus ultra

EricNL schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:58:
[...]

Trilplaat is rekening mee gehouden, die is er als we aan zand gaan beginnen.
Denk ook even aan het inwateren van het zand, graag gecombineerd met een lekke bodem van de vijver. Anders ga je alsnog nat op termijn.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Aan de linkerkant op je foto ligt dat puin helemaal niet diep?

Sowieso lijkt me dat gat helemaal geen 2m diep als ik het vergelijk met de hoogte van de schutting. Of is de schutting zoveel hoger dan normaal (of kijk je rechtsonder niet op de bodem van de oude vijverbak)?

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 03-04-2017 14:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://beeldbank.rws.nl/Photos/2918/437727.jpg
Hoppa zo klaar

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Clavis schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:58:
Idd, op FaceBook / Marktplaats genoeg advertenties om gratis donker zand af te halen.
Eventueel bij de bouwmarkt een paar zakken ophoogzand te halen. Kosten ongeveer 1€ per zak.
Dat is 20 kg en 10 liter, dan heb je 800 zakken nodig om 8 kuub te maken. En je kan 40 keer rijden als je geen enorme aanhanger hebt.
Orion84 schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:04:
Sowieso lijkt me dat gat helemaal geen 2m diep als ik het vergelijk met de hoogte van de schutting. Of is de schutting zoveel hoger dan normaal (of kijk je rechtsonder niet op de bodem van de oude vijverbak)?
Ik vergeleek het met de tegels, en het lijkt eerder 80 cm dan 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
[...]

Sowieso lijkt me dat gat helemaal geen 2m diep als ik het vergelijk met de hoogte van de schutting. Of is de schutting zoveel hoger dan normaal?
Aan de linkerkant had ik tijdelijk een soort trappetje gemaakt (zodat we niet steeds met een ladder nodig hadden). Daar liggen alle grote stenen opgestapeld.

Je hebt gelijk, ik heb me vergist. Toen de muurtjes omheen er nog stonden was de vijver bijna 2m diep. Het gat wat je op de foto ziet is nu nog:
- Lengte: 5m
- Breedte: 2.1m
- Diepte: 1.2m

[ Voor 5% gewijzigd door EricNL op 03-04-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
RemcoDelft schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:06:
[...]

Dat is 20 kg en 10 liter, dan heb je 800 zakken nodig om 8 kuub te maken. En je kan 40 keer rijden als je geen enorme aanhanger hebt.

[...]

Ja, het is ophoogzand, geen vul zand. Ophoogzand wordt meestal gebruikt om te bestraten. Hiervan heb je ook maar een paar zakken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09
[...]

Als ik zo naar de foto kijk lijkt het erop alsof de muurtjes van de vijver ondergronds nog gewoon omhoog staan.. Heb je die na het nemen van de foto nog neer gehaald?

De vraag is al eerder gesteld: Heb je ook een aantal flinke gaten in de bodem van de vijver geslagen ? Anders krijg je gewoon een ondergrondse vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
nachtnet schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:08:
[...]

Als ik zo naar de foto kijk lijkt het erop alsof de muurtjes van de vijver ondergronds nog gewoon omhoog staan.. Heb je die na het nemen van de foto nog neer gehaald?

De vraag is al eerder gesteld: Heb je ook een aantal flinke gaten in de bodem van de vijver geslagen ? Anders krijg je gewoon een ondergrondse vijver.
De opstaande muurtjes staan er nog wel. We hebben wel met een breekhamer op 3 verschillende plekken behoorlijk uitgebroken in de betonnen vloer. Met de dompelpomp kregen we het laatste restje water niet omhoog gepompt. Toen op 3 plekken (links, midden, rechts) behoorlijk uitgebroken en het water was zo weg. Afwatering lijkt me geen probleem meer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Clavis schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:58:
Wij hebben vorige zomer de tuin verhoogd, zand opgepikt bij een lokale zandboer (dikkerbv veldhoven). Dat was gelook ik iets van E15 voor 4 m3. Werd ook netjes met een shovel in de wagen geladen. Uitladen was meer werk, maar met zijn 3en ook allemaal in 1 ochtend gefixed

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Clavis schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:07:
Ja, het is ophoogzand, geen vul zand. Ophoogzand wordt meestal gebruikt om te bestraten. Hiervan heb je ook maar een paar zakken nodig.
Het probleem blijft hetzelfde: 8 kuub zand van Marktplaats halen betekent dat je heel veel keer heen en weer mag rijden. Zand kost erg weinig, transport is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
heuveltje schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:10:
[...]

Wij hebben vorige zomer de tuin verhoogd, zand opgepikt bij een lokale zandboer (dikkerbv veldhoven). Dat was gelook ik iets van E15 voor 4 m3. Werd ook netjes met een shovel in de wagen geladen. Uitladen was meer werk, maar met zijn 3en ook allemaal in 1 ochtend gefixed
Oh, dat is een stuk goedkoper inderdaad. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
RemcoDelft schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:10:
[...]

Het probleem blijft hetzelfde: 8 kuub zand van Marktplaats halen betekent dat je heel veel keer heen en weer mag rijden. Zand kost erg weinig, transport is duur.
Kosten zijn opzich niet het probleem, maar het gaat me wel om efficientie. Ik betaal liever €200 om 8 m3 ophoogzand op 10 meter van het gat in 1 keer gelost te hebben dan dat ik 8 m3 voor een totaalprijs van €50 of €75 ergens op kan komen halen maar dat ik wel 8 keer moet rijden met een aanhangwagen.

Het ging me meer om tips in handigheidjes. Mijn gedachte was vrij simpel:
- 8 m3 zand achter de garage laten lossen
- 3-4 kruiwagens
- Met 3-4 man scheppen en lopen

En zoals ik zei: ik ben niet zo'n echte klusser, ik ben vooral handig met computers. Mijn gedachte was dus ook: er zal vast een Tweaker zijn die een handige tip heeft, maar als het gewoon scheppen en lopen wordt: prima!

[ Voor 25% gewijzigd door EricNL op 03-04-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
RemcoDelft schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:06:
[...]

[...]

Random van marktplaats, sorteren op prijs. Of het in de buurt is, weet ik niet. Maar genoeg te vinden:
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=19

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=6

https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=20

https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik zou es rondvragen of je van iemand gratis afvalzand of desnoods puin kan krijgen. In elke gemeente heb je wel een lokale Facebook groep voor kopen/ verkopen. Als je dat daar vraagt heb je zo wel iemand die het bij je komt storten tegen vergoeding of misschien wel gratis. Er zijn ook zat mensen die hun tuin afgraven en het naar de stort brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Wij hadden voor het terras 15 kuub nodig. Er gaan ongeveer 12 kruiwagens in een kuub, en we betaalden voor een kuub 20 euro (los gestort op de oprit, van een locale grondwerker). Vriend van mij kwam een dagje kruien (vond hij ook leuker dan de sportschool), en hij deed in zijn eentje 7 kuub.
Let op: Zwart zand bestaat niet. Het is "grond" of "zand"

[ Voor 9% gewijzigd door Meester_J op 03-04-2017 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
EricNL schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:12:
Het ging me meer om tips in handigheidjes. Mijn gedachte was vrij simpel:
- 8 m3 zand achter de garage laten lossen
- 3-4 kruiwagens
- Met 3-4 man scheppen en lopen
Heb ik alsnog een tip voor je: 3 kruiwagens en 1 man met een grote schop. In 3 scheppen zit die kruiwagen vol. Of gezien de kleine afstand is 2 kruiwagens waarschijnlijk wel genoeg. Houd je 1 man over om bier te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 03-04-2017 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:42:
[...]

Heb ik alsnog een tip voor je: 3 kruiwagens en 1 man met een grote schop. In 3 scheppen zit die kruiwagen vol.
Maar je hebt ook 3 mensen nodig om met de kruiwagens te lopen B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Osiris schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:43:
[...]

Maar je hebt ook 3 mensen nodig om met de kruiwagens te lopen B)
Ik had me nog zo voorgenomen om niet grappig te proberen te doen :+
Nu dan toch: zet de vijver op Marktplaats: Gratis af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
RemcoDelft schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:44:
[...]

Ik had me nog zo voorgenomen om niet grappig te proberen te doen :+
Nu dan toch: zet de vijver op Marktplaats: Gratis af te halen.
3 April vijver in je bil? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32
Ik las net in een ander topic iets over infiltratiekratten en die krijgen wij ook bij ons nieuwbouw huis, is dat geen idee in deze situatie? Ervoor kiezen de kuip juist niet helemaal vol te gooien maar er een soort van grote infiltratiekrat van te maken?

Ik weet niet in welke gemeente je woont maar het zal niet de laatste zijn die verplicht hwa los te koppelen van het riool en dan heb jij alvast je infiltratiesysteem liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:40

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als de ligging een beetje gunstig is en je hebt toevallig een bekende met een kraan, zou je ook bigbags met zand achterom neer kunnen laten zetten. Moet je alleen niet zo slim zijn om de bodem van de bigbag in één haal open te snijden; dan hoor je een kraanmachinist flink vloeken. :+

Maarre, ik zou gewoon de benodigde hoeveelheid (en los zand neemt meer volume in dan vast zand!) los laten storten, en een zaterdagje scheppen. Is heel goed te doen.
leecher schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:56:
Ik las net in een ander topic iets over infiltratiekratten en die krijgen wij ook bij ons nieuwbouw huis, is dat geen idee in deze situatie? Ervoor kiezen de kuip juist niet helemaal vol te gooien maar er een soort van grote infiltratiekrat van te maken?

Ik weet niet in welke gemeente je woont maar het zal niet de laatste zijn die verplicht hwa los te koppelen van het riool en dan heb jij alvast je infiltratiesysteem liggen.
Goed punt. Sterker nog, daar kun je in veel gemeenten subsidie voor krijgen, en dat bedrag kan dan flink oplopen.
Zou ik eerst even navragen hoe en wat, maar nu je het toch zo open hebt liggen is dat wel een mooie kans. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32
DrivinUCrazy schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:58:
Als de ligging een beetje gunstig is en je hebt toevallig een bekende met een kraan, zou je ook bigbags met zand achterom neer kunnen laten zetten. Moet je alleen niet zo slim zijn om de bodem van de bigbag in één haal open te snijden; dan hoor je een kraanmachinist flink vloeken. :+

Maarre, ik zou gewoon de benodigde hoeveelheid (en los zand neemt meer volume in dan vast zand!) los laten storten, en een zaterdagje scheppen. Is heel goed te doen.

[...]

Goed punt. Sterker nog, daar kun je in veel gemeenten subsidie voor krijgen, en dat bedrag kan dan flink oplopen.
Zou ik eerst even navragen hoe en wat, maar nu je het toch zo open hebt liggen is dat wel een mooie kans. :)
Wist niet eens dat je daar subsidie voor kon krijgen (then again waar kan je in dit land géén subsidie voor krijgen :+)

Zou helemaal mooi zijn, het gat niet op hoeven vullen, voorbereid zijn op de toekomst én nog eens geld krijgen om het te (laten?) gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 16:26
Grappig, ik heb in dezelfde situatie gezeten. Heb zelf alle puin onderin gelegd, opgevuld met zand en aangetrild. Er liggen nu een jaar tegels en nog niks is verzakt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

leecher schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:04:
[...]

Wist niet eens dat je daar subsidie voor kon krijgen (then again waar kan je in dit land géén subsidie voor krijgen :+)

Zou helemaal mooi zijn, het gat niet op hoeven vullen, voorbereid zijn op de toekomst én nog eens geld krijgen om het te (laten?) gebeuren.
Ik had begin dit jaar een ambtenaar van openbare werken op bezoek ivm een verstopping, en die vertelde me dat. Let wel op, er zitten wat eisen aan, maar het bedrag kan echt flink oplopen!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
In de weg- en waterbouw wordt er gewoon een groot EPS-blok in het gat gelegd. Daarna ~30-40cm zand erover.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:59

Illusion

(the art of)

Hoe ver ligt die vijver van de openhare weg af? Het zal je verbazen hoe ver een goede autolaadkraan zo'n bigbag nog weg kan zetten. Mogelijk zet ie ze zo in je tuin..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-06 09:27
Heb dit 3 jaar geleden aan de hand gehad met een koivijver die ik na 17 jaar beu was. Alles bij elkaar 20 kuub zand moeten storten en ik heb daar fijn straatzand voor gebruikt wat zich zo droog al makkelijk tussen het puin verdeelde en daarna de boel in laten wateren. Daarna de tuin egaal gemaakt met straatzand en bestraat. Geen centje pijn daarna, nog geen verzakkingen of wat dan ook.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:14

CeesKees

I rest my Kees

LoeWn schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:59:
Aangezien je de puin onder in de vijver gegooid hebt (wat ik je wel kan afraden), heb ik nog een simpele maar zeker belangrijke tip:
Zet na het vullen de tuinslang op de 'vijver'. Door het bevochtigen van het zand kan het zich mooi verspreiden tot zelfs onder en tussen het puin. Anders heb je het probleem dat na loop van tijd je tegelwerk (or whatever) gaat zakken.

edit: Gezien de diepte kun je dit trouwens meerdere keren doen. Dus bijvoorbeeld ook al halverwege. Dat lijkt me nog beter doordat je dan zeker weet dat het water laag genoeg komt.
Erg goede tip.
Spoel het zand goed in, dan is de kans op latere verzakking minimaal.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou het puin verwijderen of beter verdelen, vol storten met wat big bags zand, laatste (halve) meter fatsoenlijke aarde en een moestuin beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik vind je prijzen maar hoog :p Zand ophalen kost volgens mij 15-20 euro bij een handel, en met creatief zoeken kan het misschien wel gratis. Ook beton hoeft 'maar' 100 euro/m3 te kosten, maar ik vind het inderdaad een heel stom idee. Enig idee hoe lang je in de toekomst staat de trilboren? Weken :P En ga er maar vanuit dat het gebeurt :P Ook heeft het niet echt voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 01:36
Puin wil je niet begraven. De grond gaat verzakken, grote kans dat je er ooit moet in graven (wet van murphy) en dan ga je, jezelf echt verwensen (iets in een put gooien is eenvoudig, de omgekeerde weg is dat niet). Tevens is cement geen goed idee om zo'n groot gat te vullen. Weet dat cement geen of weinig water doorlaat en dat het de slechtse onderlaag is voor tegels/klinkers. Het water dat door voegen sijpelt kan onder het materiaal bevriezen en zo de zaak naar boven duwen of losmaken. Gewoon puur zand erin, er is niks stabieler dan dat, verzakt geen mm. Btw; gewone grond is ook goed maar minder ideaal, er zit namelijk organisch materiaal in waardoor het altijd wel wat inzakt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Als je los stort, kan je misschien wat van die mini transportbanden huren (boels).
Heb zelf ook al 's gekeken namelijk.

(/me moet een zwembad van 40m3 dichtgooien, kosten ongeveer € 1000,- vol storten met zand (vrachtwagen met knijper)

[edit]
Iets als dit dus: https://www.boels.nl/hure...cials-1/transportband-3-m

[ Voor 17% gewijzigd door mvrhrln op 03-04-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:53

jdh009

FP ProMod
mvrhrln schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:57:
Als je los stort, kan je misschien wat van die mini transportbanden huren (boels).
Heb zelf ook al 's gekeken namelijk.

(/me moet een zwembad van 40m3 dichtgooien, kosten ongeveer € 1000,- vol storten met zand (vrachtwagen met knijper)

[edit]
Iets als dit dus: https://www.boels.nl/hure...cials-1/transportband-3-m
Of je huurt een mechanische kruiwagen als je er met een vrachtwagen niet bij kan.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 14:34
Gewoon zand laten storten vanaf een kiepwagen. Ik vind 200 euro echter wel duur. Volgens mij heb ik destijds 150 betaald voor 16m2. Bel even rond naar lokale loonbedrijven. Zo heb ik het ook geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peet de haas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-03 16:09
steen er uit zand er in en tijdens het vullen met een trilplaat er over heen dan word de kans van zandverzakking kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 11:13
Puin er uit halen.. Echt waar..

Je vervloekt jezelf als je over een paar jaar een nieuwe schutting wilt zetten (palen moeten ongeveer een meter diep de grond in)
Je vervloekt jezelf als je over een paar jaar toch een uitbouw wilt zetten (ja je wilt diep graven voor een mooie vloer met vloerverwarming)

Stappenplan:
- Puin eruit
- Big Bag voor laten rijden
- 2 kruiwagens plus jongens die daar mee heen en weer lopen
- 2 scheppen (plus misschien een reserve) en de daarbij behorende scheppers
- Besproei het met water of tril het helemaal na
- 4 uur later en het gat zit vol

Eenvoudigste manier om dit op te lossen.
Meer dan 4 man loopt alleen in de weg.
Wel na 2 uur scheppen broodjes en koffie regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

^ Aanvullend, liever een paar keer meer heen en weer lopen met de kruiwagen dan te vol scheppen. Uiteindelijk levert je dat alleen maar extra vermoeidheid op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:44

P_Tingen

omdat het KAN

Ik vermoed (tongue in cheek) dat het al een keer genoemd is, maar ik zou echt nu nog het puin eruit halen. Mijn ouders waren ook van het puin begraven, maar toen mijn vader een keer een paal voor een waslijn wilde zetten kon je hem kilometers ver nog horen vloeken.

Dus: puin eruit en af (laten) voeren, zand er in. Nu extra werk, maar later ga je hoe dan ook dat puin weer tegenkomen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En wat als je nou eens compleet out of the box denkt?

Graaf het nog wat dieper uit, maak het weer mooi waterdicht, en je hebt je eigen wijnkelder! En ja, dit is deels serieus bedoeld. Ik ken een paar mensen die achteraf een wijnkelder in hun tuin hebben laten maken. Ok, dat zijn dan ook vrijstaande woningen met een flinke lap grond, maar het principe blijft hetzelfde. :+

Pagina: 1